IT-S-suverenitet-granice IT-10.II.LA REP-PRAVA I NAC. SUVERENITET ITALIJALA REPUBBLICA10. II. 2000.Prava nemaju granica"Suverenitet je sve više pred izazovom prava. To se već dogodilo u vrijeme rata na Kosovu, kada se pozvalo na pravo
humanitarne ovlasti kako bi se opravdala bombardiranja srpskog teritorija. To se danas događa intervencijom četrnaest zemalja EU-a, koje su se, u ime temeljnih vrijednosti demokracije, umiješale u jedan događaj, stvaranje nove austrijske vlade, koji bi prema tradicionalnim kriterijima u potpunosti bio unutarnje pitanje te države.No u ovom posljednjem slučaju postoji jedna novost. Ne samo da se uskratilo pravo država da se zatvore u svoje granice, odbijajući u ime nacionalnog suvereniteta bilo kakvo vanjsko upletanje. U pitanje se dovodi sam narodni suverenitet, pošto se potvrđuje da nije dovoljan glas građana kako bi se ozakonio ulazak u vladu političkih snaga koje se politički ponašaju protivno temeljnim demokratskim načelima.Tom načinu suočavanja s teškim pitanjima upućene su kritike, često oštre. I ja sam naglasio da pozivanje na pravo humanitarne ovlasti, kao u slučaju Kosova, skriva licemjerje i izostanak jasnoće upravo
ITALIJA
LA REPUBBLICA
10. II. 2000.
Prava nemaju granica
"Suverenitet je sve više pred izazovom prava. To se već dogodilo u
vrijeme rata na Kosovu, kada se pozvalo na pravo humanitarne
ovlasti kako bi se opravdala bombardiranja srpskog teritorija. To
se danas događa intervencijom četrnaest zemalja EU-a, koje su se, u
ime temeljnih vrijednosti demokracije, umiješale u jedan događaj,
stvaranje nove austrijske vlade, koji bi prema tradicionalnim
kriterijima u potpunosti bio unutarnje pitanje te države.
No u ovom posljednjem slučaju postoji jedna novost. Ne samo da se
uskratilo pravo država da se zatvore u svoje granice, odbijajući u
ime nacionalnog suvereniteta bilo kakvo vanjsko upletanje. U
pitanje se dovodi sam narodni suverenitet, pošto se potvrđuje da
nije dovoljan glas građana kako bi se ozakonio ulazak u vladu
političkih snaga koje se politički ponašaju protivno temeljnim
demokratskim načelima.
Tom načinu suočavanja s teškim pitanjima upućene su kritike, često
oštre. I ja sam naglasio da pozivanje na pravo humanitarne ovlasti,
kao u slučaju Kosova, skriva licemjerje i izostanak jasnoće upravo
glede zakonitosti onoga tko treba izvršiti jedno tako osjetljivo
pravo. Sada se postavlja pitanje glede prikladnosti i
djelotvornosti sankcija protiv Austrije, koje bi mogli izazvati
još jače nacionalističke reakcije. Osim toga, zašto intervencija
na Kosovu, a ne i u Čečeniji? Bi li ponašanje Europske unije bilo
isto da je na mjestu male Austrije bila Njemačka ili Španjolska? Pa
ipak, makar se te kritike pokazale utemeljenima, ne možemo se
osloboditi obveze da se ogledamo s tom novom političkom i
institucionalnom dimenzijom, predodređenom da se širi i sve više
ukorjenjuje, upravo stoga što nam snaga događaja kaže da ne možemo
veličati globalizaciju samo kada se govori o slobodi međunarodne
trgovine bez granica, a zanemarivati je kada otkriva novu
međunarodnu dimenziju prava.
Prije mnogo godina, izražavajući na radikalan način jedno gledište
koje se počelo širiti, Alain Touraine je pisao da se već ne može
smatrati da demokracija svoje temelje nalazi u 'narodnom'
suverenitetu, jer je dramatično iskustvo 'narodnih' demokracija
nedostatnim učinilo pozivanju na samo tu utemeljenost legitimnosti
nekog demokratskog sustava. (...) Združivanje tradicionalnog
univerzalizma temeljnih prava s idejom državljanstva, sve više
povezanim s globalnim svijetom, potvrđuje da taj prostor više ne
može biti zatvoren u nacionalne granice.
Eksplicitno prihvaćajući tu dimneziju, Europska unija napravila je
jedan od onih koraka nakon kojih se jako teško može vratiti natrag.
Naravno, počevši od nesigurnog ishoda austrijskog slučaja, bit će
mnogo zapreka koje će trebati svladati. No povijest potvrđivanja i
učvršćivanja prava nikad nije bila linearna, nakon Deklaracije iz
'89. o pravima čovjeka i građana nije započeo trijumfalni marš.
(...)
Za tu ustavnu zadaću Europska unija već se spremila stavljajući u
izradu Povelju prava europskih građana. (...)
Bude li katalog prava bogatiji, europski će građani imati jednu
ovlast i jednu odgovornost više. Dobit će jaču nadnacionalnu
zaštitu svih njihovih temeljnih prava. No u trenutku kada bi se
izborno opredijelili u proturječju s Poveljom prava, glasujući za
stranke koje ju potpuno ili djelomice niječu, bit će svjesni
posljedica svoga izbora i mogućnosti da on vodi međunarodnoj
izolaciji njihove zemlje. Nacionalni izbori tako naginju tomu da
postanu neka vrst stalnoga referenduma o demokraciji nekog
političkog sustava. Tako zalazi i čisto 'proceduralna' ideja
demokracije. Već su i sami podržavatelji te teze priznali da
demokratičnosti izborne procedure može biti neostvarena
izostankom nekih 'preduvjeta', primjerice, slobodnog
informiranja. Sada se naglašava jedan bitni aspekt: nužnost da
učinci glasovanja ne izbrišu slobode i prava kojima je povjeren
demokratski karakter nekog sustava.
Nalazimo se dakle pred teškom zadaćom redefiniranja osnovnih
karakteristika demokracije. A posao europskih ustavotvoraca bit će
usložen ne samo potrebom biranja između novih prava koja su se
pojavila ovih godina, nego poglavito, i izborima koje treba
donijeti kako bi se utvrdila ravnoteža između ljudskih,
političkih, i socijalnih prava i gospodarske slobode. (...)", piše
Stefano Rodota.