US-AT-ekstremizam-Ljudska prava US WP 5.2. HAIDER I MIJEŠANJE IZVANA SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST5. II. 2000.Ne vičite na Austriju"Veliki je test demokratskoga društva, s obzirom na demagoške političke figure, jesu li se
prosječni građani spremni usprotiviti takvim ličnostima. Građani moraju zauzeti takvo stajalište čak i ako su suglasni s dijelovima ekstremističkoga programa, a zgadili su im se političari glavne struje koji znače alternativu.Kobno je što je Austrija pala na tom testu. Joerg Haider, vođa Slobodarske stranke, ne mora biti antisemit - premda je napravio nekoliko neopreznih opaska u svezi s holokaustom i nacizmom - ali je sigurno ksenofob koji se ne ustručava poigrati s najprostijim stereotipima o različitim etničkim skupinama.I, štoviše, od 1994. Austrijanci mu daju sve više i više potpore. Njegova stranka koja postoji od konca Drugoga svjetskog rata, ali nikada nije dobila više od nekoliko postotaka potpore, počela je dobivati više od 20% na različitim izborima tijekom 1994., kulminirajući sa 27% i drugim mjestom u konačnici na državnim izborima u listopadu.Sada Slobodarska stranka postaje jednom od dviju stranaka koje će
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
5. II. 2000.
Ne vičite na Austriju
"Veliki je test demokratskoga društva, s obzirom na demagoške
političke figure, jesu li se prosječni građani spremni usprotiviti
takvim ličnostima. Građani moraju zauzeti takvo stajalište čak i
ako su suglasni s dijelovima ekstremističkoga programa, a zgadili
su im se političari glavne struje koji znače alternativu.
Kobno je što je Austrija pala na tom testu. Joerg Haider, vođa
Slobodarske stranke, ne mora biti antisemit - premda je napravio
nekoliko neopreznih opaska u svezi s holokaustom i nacizmom - ali je
sigurno ksenofob koji se ne ustručava poigrati s najprostijim
stereotipima o različitim etničkim skupinama.
I, štoviše, od 1994. Austrijanci mu daju sve više i više potpore.
Njegova stranka koja postoji od konca Drugoga svjetskog rata, ali
nikada nije dobila više od nekoliko postotaka potpore, počela je
dobivati više od 20% na različitim izborima tijekom 1994.,
kulminirajući sa 27% i drugim mjestom u konačnici na državnim
izborima u listopadu.
Sada Slobodarska stranka postaje jednom od dviju stranaka koje će
vladati zemljom.
Mnoga ispitivanja upućuju kako Haiderova rastuća popularnost nije
tek odraz njegove protu-emigracijske platforme. Ona upozorava
cinički na dvije stranke glavne struje koje su vladale Austrijom
pedeset godina. Činjenica je, međutim, kako gotovo jedna trećina
Austrijanaca nije dostatno uznemirena Haiderovom urođeničkom
platformom kako bi odbila glasovati za njega. To je jedna vrsta
javnog mišljenja koja dopušta najgoroj vrsti autoritativaca da
dobiju vlast.
Ovaj trend je u Austriji poglavito šokantan, ali na neki način nije
iznenađujući ako se osvrnemo na njezinu povijest tijekom
tridesetih i četrdesetih godina kao i u poslijeratnom razdoblju.
Prizori milijuna Austrijanaca koji pozdravljaju Hitlera nakon
Anschlussa 1938. i puno sudjelovanje Austrije u nacističkom režimu
nakon toga čine Austriju prijeko potrebnom da se nastavi
distancirati na svaki način od metoda razmišljanja iz tog užasnog
razdoblja. Vidjeti pojavu nekoga Haiderove ideologije u zemlji s
takvom poviješću, uistinu je žalosno.
Stvari su mogle biti drukčije da je Austrija bila voljna preuzeti
odgovornost za svoje djelovanje neposredno nakon Drugoga svjetskog
rata. Umjesto toga, nekoliko je desetljeća dolazila primarna
poruka iz Austrije kako je i ona također Hitlerova žrtva. Sjećanje,
odgovornost, učenje iz povijesti nisu apstraktni klišeji. Propust
izvlačenja pouka iz prošlosti ima stvarnog utjecaja na stvarne
ljude.
Strateško je pitanje Zapada kako najbolje izići na kraj s fenomenom
Haidera. Već je bilo dosta govora o bojkotu Austrije, smanjenju
diplomatskih odnosa, izolaciji austrijske vlade i austrijskog
naroda.
Emotivno, mogu shvatiti ovu reakciju. Kao čovjek koji je preživio
holokaust i kao vođa Lige protiv klevete zgražam se od bilo kojih
znakova politički prihvaćene mržnje, poglavito u Europi.
Ali,i loš kao Haider, on nije Hitler. On je pojedinac koji za sebe
tvrdi da je demokrat, koji poriče da je antisemit i koji se ispričao
za svoje iskrivljivanje činjenica u prošlosti.
Je li najbolji način da se s njim iziđe nakraj bojkotirati Austriju?
Hoće li to postići ciljeve slabljenja njegova utjecaja i pokrenuti
ga prema umjerenijem položaju?
Vjerujem kako fokus treba biti na prkosnom i angažiranom
austrijskom političkom i obrazovnom vodstvu na svakoj razini. To
znači da Haidera treba što više zasuti ljudskim pravima i
demokratskim obvezama, kao što je austrijski predsjednik Klestil
već učinio. To znači zahtijevati da u slučaju odgovornosti
Haiderova stranka mora pokazati kako će djelovati u skladu s
demokratskim i zakonodavnim postupcima. I to znači kako se Austrija
mora u potpunosti angažirati glede implikacija mjera protiv
stranaca u svojim demokratskim institucijama i njenoj ulozi u
svijetu.
Pritisak na Austriju da gleda ozbiljno na ove probleme legitiman je
i nuždan. To je vrsta pritiska koji može polučiti najbolje
rezultate - pomoći Austrijancima da shvate značaj mržnje i pojasne
Haideru da samo ako pokaže kako vjeruje u demokratske vrijednosti i
institucije može imati mjesto u zapadnoj demokraciji", piše
Abraham H. Foxman, upravnik Lige protiv klevete.