FR-E-granice-Društvo FR MONDE 1.2.RAZG. CARBONELL O EUROPI FRANCUSKALE MONDE1. II. 2000.Charles-Olivier Carbonell: 'Europljani su povijesno biće'Jean-Paul Besset razgovarao je s povjesničarom Charlesom-Olivierom Carbonellom o Europi,
njezinoj civilizaciji i granicama: " - Vaš povjesničarski rad nudi nam nepoznatu Europu, Europu kao 'povijesno biće' koje čini velika uljuđena zajednica. Europa, dakle, nije ni odraz kontinenta, ni rezultat zamisli ili političke volje, već zapravo proizvod onoga što vi zovete 'povijesnom odlukom'?= Europljani čine ono što ja zovem povijesnim bićem - ili 'nepodijeljenom stvarnosti', da se poslužim izrazom Juliena Bende - jer su živjeli u istim prilikama, u istim uvjetima, dogodile su im se iste stvari. To je njihova zajednička prošlost koje se mogu sjećati - ne kažem da se sjećaju. Ta je zajednička pustolovina temelj pripadnosti istom kulturnom krugu. Zajednici vrijednosti, sigurnosti, djela i mitova koja je ime dobila po kontinentu čiji je sastavni dio. Pogledajte europske stručnjake koji traže 'Evu' čovječanstva u Africi: oni ne mogu a da se ne oslanjaju na biblijski monogenizam koji uvjetuje njihov način mišljenja. Ti skupovi
FRANCUSKA
LE MONDE
1. II. 2000.
Charles-Olivier Carbonell: 'Europljani su povijesno biće'
Jean-Paul Besset razgovarao je s povjesničarom Charlesom-
Olivierom Carbonellom o Europi, njezinoj civilizaciji i granicama:
" - Vaš povjesničarski rad nudi nam nepoznatu Europu, Europu kao
'povijesno biće' koje čini velika uljuđena zajednica. Europa,
dakle, nije ni odraz kontinenta, ni rezultat zamisli ili političke
volje, već zapravo proizvod onoga što vi zovete 'povijesnom
odlukom'?
= Europljani čine ono što ja zovem povijesnim bićem - ili
'nepodijeljenom stvarnosti', da se poslužim izrazom Juliena Bende
- jer su živjeli u istim prilikama, u istim uvjetima, dogodile su im
se iste stvari. To je njihova zajednička prošlost koje se mogu
sjećati - ne kažem da se sjećaju. Ta je zajednička pustolovina
temelj pripadnosti istom kulturnom krugu. Zajednici vrijednosti,
sigurnosti, djela i mitova koja je ime dobila po kontinentu čiji je
sastavni dio. Pogledajte europske stručnjake koji traže 'Evu'
čovječanstva u Africi: oni ne mogu a da se ne oslanjaju na biblijski
monogenizam koji uvjetuje njihov način mišljenja. Ti skupovi
značajka stečenih kroz stoljeća nisu uvjetovani genima, kao ni
rasama. Oni su rezultat kulturnog ozračja koje utječe na ponašanje,
način bivstovanja u svijetu. To određuje Europljanina. Upravo to
želimo pokazati u našoj knjizi 'Europska povijest Europe': kako je
povijest poticala europske narode da sudjeluju u oblicima kulture
koji su od njih načinili Europljane.
Europljani zapravo ne znaju da ih je odredio taj kulturni krug, oni
ne osjećaju da im je prošlost dala zajedničke korijene. Povijesne
su knjige uglavnom skup pojedinačnih sjećanja. One većinom u
europskoj povijesti otkrivaju samo tragove lomova i razdora,
razlika i proturječja. Oni postoje, ali je takvo nacionalističko
pisanje povijesti pretjerano reduktivno i pesimistično. Ono polazi
samo sa stajališta političke izgradnje Europe i sa zadovoljstvom
otkriva da ova nikada nije uspjela, osim kada je bila nametnuta
silom, kao što su to učinili Karlo V., Napoleon ili Hitler. Postoji
i drugo stajalište u proučavanju europske povijesti: stajalište
zajedničkog kulturnog supstrata koji traje unatoč prekidima. Mi ne
želimo nijekati nacionalne povijesti, već dodati jednu povijest,
povijest Europe u jednini, povijest Europe u njezinoj osebujnosti.
(...)
- Po čemu se europska civilizacija razlikuje od drugih velikih
civilizacija i što je, po vašem mišljenju, čini jedinstvenom?
= Temeljna je značajka nedvojbeno u europskom fenomenu sjedilačkog
načina života i u fenomenu urbanizacije u gustim mrežama. Dakako,
prvi su gradovi nastali u Maloj Aziji, ali su se u Europi razvili do
krajnosti kao središta civilizacije. Kineski su gradovi bili
demografska iznimka u golemom seoskom stanovništvu; muslimanski su
gradovi bili mjesta neprijateljstva protiv nomada. U
predkolumbovim civilizacijama, u velikoj afričkoj savani i u
Indiji, gradovi su bili iznimka, mjesto namijenjeno vladavini i
sjaju. Naprotiv, u Europi, grad je uzor razvitka i, osim u razdoblju
srednjega vijeka, urbani polet u njemu nije nestao, uzdignuvši grad
kao glavno središte zanimljivosti, prometa i gomilanja bogatstva.
U stvari, ono što obilježava europsku civilizaciju jest stanovnik
grada, građanin, ne u ograničenom ili negativnom smislu koji danas
može imati taj pojam, već u smislu da je ta klasa neplemića koja se
obogatila trgovinom vrlo rano uzela u ruke dinamiku povijesti.
(...)
- Gdje su granice europske civilizacije koju vi opisujete?
= Granice kulturnog kruga koji zovemo europskim bile su pokretne.
Granice se mijenjaju. Rusija je gdjekad azijska, a gdjekad
europska. Španjolska Pirineje uzdiže kao zid na kojemu se stvara
transatlantski poziv. Englesku priziva vjetar s mora, iako nije
strana nijednom velikom europskom događaju. Bilo je europa i izvan
Europe, u Australiji, u Novom Zelandu, u Južnoj Africi i u Sjevernoj
Americi. Granice su se mogle rasprsnuti po mjeri svijeta, ali to je
prolazan trenutak koji završava stvaranjem drugih kultura. Te
zemlje izvan Europe nisu dugo bile europske. Europa je postala
svjetska, ali se usprotivila svakoj globalizaciji koja ne potječe
iz nje same, tj. ne prolazi kroz njezin lonac za taljenje."