ZAGREB, 1. veljače (Hina) - Brodogradnja kao komercijalna djelatnost, vraćanje povjerenja banaka u brodogradilišta, te privatizacija pet brodogradilišta, osnovne su odrednice zalaganja ministra gospodarstva Goranka Fižulića u
rješavanju problema hrvatske brodogradnje. Te odrednice podržavaju i čelnici sindikata u brodogradnji, s kojima je Fižulić danas razgovarao, nakon prethodnog sastanka s vodećim ljudima pet brodogradilišta - pulskog Uljanika, riječkog "3. maja", Kraljevice, Brodosplita i Brodotrogira.
ZAGREB, 1. veljače (Hina) - Brodogradnja kao komercijalna
djelatnost, vraćanje povjerenja banaka u brodogradilišta, te
privatizacija pet brodogradilišta, osnovne su odrednice zalaganja
ministra gospodarstva Goranka Fižulića u rješavanju problema
hrvatske brodogradnje. Te odrednice podržavaju i čelnici sindikata
u brodogradnji, s kojima je Fižulić danas razgovarao, nakon
prethodnog sastanka s vodećim ljudima pet brodogradilišta -
pulskog Uljanika, riječkog "3. maja", Kraljevice, Brodosplita i
Brodotrogira. #L#
Ministarstvo gospodarstva neće više davati sa svoga računa novac za
isplatu plaća, pa tako ni za zaposlene u Brodotrogiru, koji su od
jutros u štrajku. Ali će, istaknuo je Fižulić, osigurati sve da se
ta sredstva osiguraju na komercijalnoj osnovi. Ne govoreći o kojoj
je banci riječ, ministar je kazao da to treba prepustiti
poslovodstvu Brodotrogira koje je "sposobno razriješti taj dio
problema sa svojom bankom".
Najavljeno rješenje za isplatu plaća zaposlenima u Brodotrogiru
pozdravio je, u izjavi novinarima, predsjednik Sindikata metalaca
Hrvatske Ivan Jakopčević. "Vjerujem da će se naći izlaz i da će se
sutra početi raditi", rekao je Jakopčević.
Na konferenciji za novinare, prvoj od stupanja na dužnost krajem
prošlog tjedna, Fižulić je ocijenio da je pet brodogradilišta po
uspješnosti svrstano po narodnoj "što južnije, to tužnije - od
relativno uspješnog pulskog Uljanika do neuspješnog
Brodosplita".
Poručivši kako je država spremna odobravati subvencije, Fižulić je
naglasio da njihova visina može biti do 15 posto vrijednosti broda,
što je u suglasju s odrednicama OECD-a. Neka brodogradilišta, kao
što je Uljanik, ni ne traže subvencije, dok su one potrebne riječkom
"3. maju" i Brodosplitu.
Brod je primarni, prepoznatljiv hrvatski gospodarski proizvod.
Hrvatska ima malo proizvoda koje može izvoziti, zato brod postaje
hrvatski primarni interes, rekao je ministar gospodarstva.
Upozorio je na "uništenje hrvatske trgovačke flote", kao i da će se
Ministartvo i Vlada zalagati da hrvatske brodarske kompanije
naručuju za svoju flotu brodove od domaćih brodogradilišta, a ne da
se "kupuje polovni kineski brod za Jadroliniju kako je to učinio
ministar Lužavec".
Privatizacija je jedan od prioriteta u brodogradnji. Po mišljenju
ministra Fižulića tri bi sjeverna brodogradilišta mogla biti
predmet pokušaja privatizacije u drugom dijelu ove godine. To ne
znači da će moći odmah pronaći i kupca, kazao je, najavljujući
dolazak inozemnih banaka, specijaliziranih za tu granu
gospodarstva. One su, kaže, izrazile interes i za izdavanjem
obveznica koje bi se kasnije pretvorile u ulog.
Ponuda brodogradilišta Viktor Lenac za kupnju brodogradilišta
Kraljevica, rekao je pomoćnik ministra za industriju i
brodogradnju Milan Čuvalo, proslijeđena je Vladi na odlučivanje.
Sindikati su pokazali želju i volju za maksimalnom suradnjom, ali
Fižulić napominje da im je jasno rečeno da sva radna mjesta sigurno
neće biti sačuvana. "Očekujem jasne programe i proračune po svakom
brodogradilištu i jasan plan rezanja troškova", ističe Fižulić.
Ministar gospodarstva izvijestio je kako poslovodstva
brodogradilišta imaju različit pristup potrebi opstanka tvrtke
"Hrvatska brodogradnja". "To je sigurno problem Vlade, koji
prekoračuje moje ovlasti", rekao je Fižulić.
(Hina) db/bn ds