ZAGREB, 26. siječnja (Hina) - Ministarstvo pomorstva, prometa i veza potpisalo je danas ugovor o potpori za gradnju dva broda u vrijednosti 19,75 milijuna američkih dolara i 23 milijuna dolara s dubrovačkom Atlantskom plovidbom i
Uljanik plovidbom iz Pule.
ZAGREB, 26. siječnja (Hina) - Ministarstvo pomorstva, prometa i
veza potpisalo je danas ugovor o potpori za gradnju dva broda u
vrijednosti 19,75 milijuna američkih dolara i 23 milijuna dolara s
dubrovačkom Atlantskom plovidbom i Uljanik plovidbom iz Pule.#L#
Ugovor je potpisan temeljem izrađenog i usuglašenog Programa
gradnje brodova za potrebe hrvatskih brodara u hrvatskim
brodogradilištima, za koji su sredstva od 25 milijuna kuna već
predviđena privremenim proračunom za prva tri mjeseca tako da se
njime, po riječima ministra pomorstva, prometa i veza Ivana
Pavlovića, ne ostavljaju nove financijske obveze budućem
ministru.
Glavni cilj davanja državne potpore hrvatskim brodarima je jačanje
njihove konkurentnosti na svjetskom tržištu kao i zapošljavanje
dodatnih kapaciteta, kazao je Pavlović pozvavši i novu vladu da
nastavi s Programom potpore, za koji bi trebalo odobriti još 125
milijuna kuna. Tome se nadaju i hrvatski brodari koji ističu kako im
je potrebna pomoć države kao i svim europskim brodogradilištima jer
ni jedno ne posluje bez gubitaka i državne potpore, ali ne za
pokrivanje izravnih gubitaka već zbog mjera stimuliranja
brodogradnje.
U Programu poticanja, koji je izradilo Udruženje hrvatskih brodara
Mare Nostrum uz potporu ministarstva pomorstva, prometa i veza te
gospodarstva, predviđena je gradnja ukupno 9 brodova. Od toga će po
dva broda graditi Atlantska plovidba i Uljanik u pulskom Uljaniku,
Tankerska plovidba Zadar u riječkom brodogradilištu 3. maj,
Lošinjska plovidba u brodogradilištu Kraljevica, a predviđen je i
nastavak gradnje jednog broda u splitskom Jadroplovu. Dovršavanje
brodova očekuje se u razdoblju od tri godine, a gradnja svih devet
brodova trebala bi otpočeti tijekom ove godine, rekao je Pavlović.
Pri financiranju gradnje, hrvatski brodar treba osigurati 10 posto
vlastitih sredstava prije početka gradnje, 10 posto od ugovorne
cijene izdvaja se iz proračuna, 50 posto rješava brodar nakon
isporuke upisom hipoteke na brod, a za preostalih 30 posto brodar
treba iznaći sredstva kod financijskih institucija za što će mu
potporu dati resorno ministarstvo. Pritom se brodar obvezuje da će
brod registrirati u Hrvatskoj i da će na njemu raditi hrvatski
pomorci.
Po riječima direktora Uljanik Plovidbe Dragutina Pavletića, prvi
brod Uljanik bi trebao predati već krajem ove godine, a s gradnjom
drugog mogao bi započeti za šest mjeseci.
Hrvatski, kao i svjetski brodari opterećeni su krizom koja već tri
godine vlada na svjetskom tržištu pa je Program poticanja
'povijesna' prilika za hrvatske brodare da naprave kvalitetan i
konkurentan brod, ocijenio je direktor Atlantske plovidbe Anto
Jerković, koja će za osiguravanje sredstava za gradnju novog,
prodati jedan stari brod. Time će se prosječna starost brodova te
tvrtke, koja trenutačno iznosi 11,5 godina, još smanjiti, rekao je
dodajući kako je zabrinjavajući podatak da prosječna starost
hrvatskog brodovlja iznosi 20 godina, a u unutarnjoj plovidbi čak
24 godine, dok je u svijetu taj prosjek 17 godina.
Kako je istaknuto, za potrebe Ministarstva pomorstva, prometa i
veza trenutačno se grade još četiri broda namijenjena Službi
traganja na moru, u vrijednosti 30 milijuna kuna.
(Hina) kg db