FR-DE-afere-Vlada-Kriminal-Sudovi-Političke stranke FR-LE MONDE 27.1.AFERA KOHL FRANCUSKALE MONDE27. I. 2000.Nesretni Kohl"Za Helmuta Kohla, to je pravi silazak u pakao. Konačan i ponižavajući odlazak iz političkog života državnika
kojemu Njemačka može zahvaliti za ujedinjenje, a Europa za odlučan napredak na putu gospodarskog i političkog ujedinjenja. Što je, dakle, sagriješio Helmut Kohl da danas nepovratno prolazi put od Kapitola do Tarpejske pećine? Da gleda kako muškarci i žene koji mu duguju sve, karijeru, ugled i promaknuća, bježe od njega kao da je okužen i šalju mu sudske pozive, dok bi prije nekoliko mjeseci isti ti učinili sve na njegov najmanji mig?Na stup srama nije osuđen ni zbog veličine iznosa ni zbog mogućeg podrijetla tajnog novca koji je prikupljao za svoju stranku CDU, već zbog držanja zadane riječi i upornosti kojom ne želi otkriti tko su tajni donatori koji sablažnjavaju Njemačku. Tako list koji je teško optužiti da gaji simpatije prema ljevici, 'Frankfurter Allgemeine Zeitung', čak sumnjiči bivšeg kancelara da je 'htio prikriti kriminalne radnje'.Iako podjednako podijeljena između katolika i protestanata,
FRANCUSKA
LE MONDE
27. I. 2000.
Nesretni Kohl
"Za Helmuta Kohla, to je pravi silazak u pakao. Konačan i
ponižavajući odlazak iz političkog života državnika kojemu
Njemačka može zahvaliti za ujedinjenje, a Europa za odlučan
napredak na putu gospodarskog i političkog ujedinjenja. Što je,
dakle, sagriješio Helmut Kohl da danas nepovratno prolazi put od
Kapitola do Tarpejske pećine? Da gleda kako muškarci i žene koji mu
duguju sve, karijeru, ugled i promaknuća, bježe od njega kao da je
okužen i šalju mu sudske pozive, dok bi prije nekoliko mjeseci isti
ti učinili sve na njegov najmanji mig?
Na stup srama nije osuđen ni zbog veličine iznosa ni zbog mogućeg
podrijetla tajnog novca koji je prikupljao za svoju stranku CDU,
već zbog držanja zadane riječi i upornosti kojom ne želi otkriti tko
su tajni donatori koji sablažnjavaju Njemačku. Tako list koji je
teško optužiti da gaji simpatije prema ljevici, 'Frankfurter
Allgemeine Zeitung', čak sumnjiči bivšeg kancelara da je 'htio
prikriti kriminalne radnje'.
Iako podjednako podijeljena između katolika i protestanata,
Njemačka je jako prožeta luteranskim moralom, moralom odgovornosti
grješnika za svoj spas. Šutnja Helmuta Kohla koja bi se u
sredozemnoj uljudbi mogla pripisati njegovu moralnom ugledu,
otegotna je okolnost za većinu Nijemaca. U pijetističkim je
zajednicama nekoć bila uobičajena javna ispovijed, najbolji put
prema kajanju i spasu, a taj su običaj zadržale njemačke zajednice
koje su se naselile u Americi, poput amiša. Prokazivanje se
poticalo i provodilo s potpuno čistom savjesti, jer je pomagalo da
se izgubljeni grješnik vrati na put Dobra.
Pokojni komunistički režim u Demokratskoj Republici Njemačkoj znao
je iskoristiti taj stari običaj, nazivajući komunistički oblik
javne ispovijedi samokritikom i uvodeći, sa Stasijem i njegovim
doušnicima, sustav masovnog prokazivanja koji je bio
najdjelotvorniji među suvremenim državama. Za novu se Njemačku
prečesto kaže da se 'normalizirala', jer se jednako ponaša prema
većini svojih susjeda.
No postoje tu refleksi koji ponekad mogu zavarati i dobro
obaviještene promatrače. Mnogi Francuzi koji žive u Njemačkoj
imali su pomalo traumatično iskustvo da susjed Nijemac, obično
ljubazan i veseo čovjek, tuži Francuza mjerodavnim službama zbog
nemara u razvrstavanju smeća.
Osim toga, poučeni poviješću, Nijemci ne žele stvarati kult ni od
jednog čelnika, koliko god bile velike njegove zasluge. Na dužnosti
ili ne, on je podčinjen općim pravilima: u Bonnu se mogao vidjeti
kancelarov mercedes koji čeka zeleno svjetlo da bi prošao kroz
raskrižje. Sve do preseljenja u Berlin, velika su središta njemačke
demokracije rado imala strog i skroman izgled uprave kojoj je
važnije štediti državne novce nego raskošu pokazivati moć i ugled
države.
Dakle, 'zločin' bivšega kancelara je u tome što se ponio onako kako
se, smatra njemački javni moral, ponašaju mafijaši, što je
nedostojno časne osobe u uljuđenom društvu. Uvodničar hamburškog
tjednika 'Die Zeit' vrlo dobro ukratko izlaže moralni škripac u
kojemu je danas Helmut Kohl: držeći obećanje koje je dao svojim
dobročiniteljima, on krši prisegu koju je dao pri stupanju na
dužnost, tj. da će u svemu poštovati njemački Ustav koji točno
utvrđuje dopuštene načine financiranja političkih stranaka.
Veličinu problema možemo sagledati ako imamo na umu da je
poštovanje Ustava nakon predviđenog ukidanja njemačke marke jedini
simbol kroz koji se očituje njemačko domoljublje i ponos zbog
činjenice da si Nijemac, u demokraciji koja je primjerna po mnogo
čemu.
Velik dio javnosti također predbacuje bivšem kancelaru da je jako i
trajno oslabio stranku koju je predvodio više od tri desetljeća. To
mu ne predbacuju samo članovi i simpatizeri CDU-a, već i svi oni
koji misle, s razlogom, da je stranački sustav jedan od glavnih
stupova političke stabilnosti Savezne Republike. Snažne i dobro
organizirane stranke koje preko svojih bogato dotiranih zaklada
pomažu u odgoju puka za demokraciju, koje putem studijskih
stipendija omogućuju rađanje novih elita i koje također imaju važnu
međunarodnu ulogu, napose u zemljama trećeg svijeta, posebnost su
njemačkog političkog obrasca. Teško je shvatiti da se Helmut Kohl
svojim oholim držanjem kojim više želi sačuvati osobni ugled nego
interese svoje političke stranke, izvrgava opasnosti od
destabilizacije sustava kojemu su svi u Njemačkoj privrženi.
U ovoj tragediji koja se u svakom času može pretvoriti u komediju
malograđanskih običaja, pojavljuje se 'drugi Kohl' kojeg strani
partneri Njemačke nisu upoznali; onaj koji je veliku demokratsku
stranku pretvorio u stroj za biranje kancelara, u kojoj je bila
isključena svaka ideološka i politička rasprava, u kojoj se svaka
razlika, pa i originalna, neumoljivo odbacivala. Danas oni
najvjerniji koje je obuzeo velik strah glume komediju o očevu
ubojstvu.
Ostaje neriješena zagonetka Kohl i teško razumljiv postupak
čovjeka kojemu se može priznati da je neobično osjetljiv za ono što
se događa i što se osjeća u njegovoj zemlji. Na njega bi se mogla
primijeniti dosjetka Talleyranda koji je rekao o Napoleonu koji je
grubo iskalio svoju srdžbu na njega: 'Kakva šteta što je tako velik
čovjek tako loše odgojen!'", piše Luc Rosenzweig.