FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

BOGIŠIĆ: FENOMEN STRAHA - PROBLEM I HRVATSKE KULTURNE PROŠLOSTI

ZAGREB, 23. siječnja (Hina)- Pojam straha postao je vrlo čest predmet novinskih članaka i njihovih naslova. Ljudski se strah obično javlja kao strah od nečega. "Nema straha i nemojte se bojati", nedavno je izjavio nadbiskup zagrebački Josip Bozanić. Međutim ne treba zaboraviti da je strah zatresao narode i pri ulasku u Jubilarnu godinu - 2000. U jednih se očitovao kao strah od apokaliptičnoga tisućljetnog "buga", u drugih kao zabrinutost za golo održanje. Bio pojedinačni ili skupni, strah je ukorijenjen u čovjeku, koji strah stvara, proživljuje, bori se protiv njega...
ZAGREB, 23. siječnja (Hina)- Pojam straha postao je vrlo čest predmet novinskih članaka i njihovih naslova. Ljudski se strah obično javlja kao strah od nečega. "Nema straha i nemojte se bojati", nedavno je izjavio nadbiskup zagrebački Josip Bozanić. Međutim ne treba zaboraviti da je strah zatresao narode i pri ulasku u Jubilarnu godinu - 2000. U jednih se očitovao kao strah od apokaliptičnoga tisućljetnog "buga", u drugih kao zabrinutost za golo održanje. Bio pojedinačni ili skupni, strah je ukorijenjen u čovjeku, koji strah stvara, proživljuje, bori se protiv njega... #L# "Problem straha fenomen je hrvatske kulturne prošlosti. Kompleks toga osjećaja u hrvatskoj književnosti može se zaokružiti od njezinih početka do novijih vremena, a u zadnja dva stoljeća dobiva i nove kvalitete", smatra akademik Rafo Bogišić, koji je u Zagrebu o toj temi govorio dominikancima. Iako je u zadnja dva stoljeća s različitih motrišta raščlanjivana ljudska senzibilnost, Bogišić drži da pojava straha ima zajednička obilježja tijekom različitih stoljeća, u povijesti hrvatskoga naroda i njegova kulturnog subjekta. Ta tematika, koja se bori sa svojim kontrapunktom - ljubavlju pokladne naravi - po njegovim riječima, prisutna je jednako u glagoljaša, Marka Marulića, Petra Zoranića, Mavra Vetranovića, Ivana Gundulića, Jurja Barakovića i drugih. "Strah srednjovjekovnog čovjeka povezan je s četirima posljednjim stvarima - smrću, sudom, rajem, paklom. Čovjek strahuje od kazne koju zamišlja kao strašnu osvetu - Kralja, Gospodara - i unatoč istini da u Kristovu nauku vladaju pojmovi kao što su dobrota, ljubav, oprost", napominje Bogišić. Podsjeća kako je "strašne kazne puna hrvatska srednjovjekovna književnost, na primjer raznih viđenja strašnoga zagrobnog života". "Strah živi i u novim vremenima humanizma i renesanse. Štoviše, grana se kao da se plode njegove inačice, pa se javlja kao bojazan, tjeskoba, zabrinutost, nesigurnost, očaj, sumnja, nespokoj. Te riječi i pojmovi javljaju se u hrvatskome srednjovjekovnom humanizmu, renesansnom manirizmu i baroku", ističe akademik Bogišić. On uočava i tri pojavnosti straha - strah od smrti općenito i u svezi s tim strah od pakla. "Taj je strah i zbog toga hoće li nam smrt onemogućiti da ispunimo životni cilj. Sve to uvelike određuje naše ponašanje i djelovanje", kaže Bogišić. Također podsjeća na prisutnost straha u srednjovjekovnoj hrvatskoj književnosti od strašnoga osmanskog osvajača s istoka, koji je prijetio uništenjem svega što smo imali. "Zbog grijeha, Bog nas je napustio pa nas kažnjava - strah se tim uvećava", kaže Bogišić, ističući i "intimni, unutarnji, egzistencijalni strah kao znak nesigurnosti našega življenja". "To je stalni pratilac opstojanja, nešto što se javlja kao prvi plod dubljeg razmišljanja, dakle - zapravo strah od života. Te tri pojavnosti straha opstoje svaka za sebe, ali se u stanovitim hrvatskim uvjetima približavaju i u genezi i u manifestaciji", smatra akademik Rafo Bogišić. (Hina) mc sp

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙