PARIZ, 16. siječnja (Hina) - Tanker Erika, koji je potonuo kod obala Bretagne i izazvao onečišćenja naftom više stotina kilometara francuske atlanske obale, bio je zapravo 25 godina stara, "jeftina plutajuća olupina" s opasnim
teretima, ali kakve nažalost na europskim i svjetskim morima nisu usamljene, zaključuje se u francuskom tisku poslije objavljivanja prvog službenog izvješća o uzrocima tog brodoloma, 12. prosinca prošle godine.
PARIZ, 16. siječnja (Hina) - Tanker Erika, koji je potonuo kod obala
Bretagne i izazvao onečišćenja naftom više stotina kilometara
francuske atlanske obale, bio je zapravo 25 godina stara, "jeftina
plutajuća olupina" s opasnim teretima, ali kakve nažalost na
europskim i svjetskim morima nisu usamljene, zaključuje se u
francuskom tisku poslije objavljivanja prvog službenog izvješća o
uzrocima tog brodoloma, 12. prosinca prošle godine. #L#
"Po dosada raspoloživim podacima uzroke havariji treba vjerojatno
pripisati oštećenjima strukture broda", kaže se u prvom izvješću
istražnog povjerenstva ministarstva, a što su ga u širim izvodima u
svojim vikend-izdanjima prenijeli glavni pariški listovi.
Na ozbiljne sigurnosne nedostatke tankera što je plovio pod
"posuđenom" zastavom Malte, a pravi mu brodovlasnici još ostaju
nepoznati, nisu upozorila "ni društva za klasifikaciju koja prate
brod, ni agenti koji upravljaju njegovom uporabom u pomorskom
prometu, usprkos postojanja indicija, kao i nalaza pri nadzoru
tzv.'vetting'-inspektora", ističe se u službenom izvješću.
('Vetting' je nadzor kojeg je dužan i ima pravo obaviti unajmitelj
broda).
Prevodeći sve to na razumljiviji jezik za laike, a i na temelju
vlastitih novinarskih istraživanja o uzrocima havarije, listovi Le
Monde i Liberation pojasnili su: da je vanjska željezna oplata
trupa Erike (a što je moglo biti lako vidljivo svima već i s palube
broda), bila na više mjesta izjedena korozijom; da su i neka
spremišta za naftu bila ozbiljno oštećena korozijom, s različitim
napuknućima; ukratko tako, da je havarija Erike odavno "visila u
zraku".
Europski predstavnik naftne kompanije Shell izazvao je pritom
senzaciju, otkrivši u izjavi Liberationu, da je njegova tvrtka još
od siječnja prošle godine stavila taj tanker na svoju "crnu listu".
Nakon što je Shell obavio svoju kontrolu sigurnosti Erike,
isključio je taj tanker iz unajmljivanja za prijevoz svojih naftnih
tereta, izjavio je predstavnik te nizozermsko-britanske kompanije
Alain Chenu koji koordinira njezine operacije pomorskog prijevoza
nafte u Europi.
A kako je moguće da francuska TotalFina to nije "znala ili morala
znati" kada je u prosincu unajmljivala jeftinu Eriku za prijevoz
svoje nafte?, pita se Liberation, s prizvukom ozbiljnih sumnji o
postojanju odgovornosti te moćne francuske naftne kompanije za
ekološke posljedice brodoloma.
Eriku, koja je plovila pod "posuđenom" zastavom Malte, unajmila je
TotalFina za prijevoz svojih 25 tisuća tona nafte. Tanker je u noći
11. prosinca ozbiljnije oštećen u jačem nevremenu na pučini, a da bi
sutradan potonuo 60-tak km od obale Bretagne.
U more je u havariji ispušteno više od 10.000 tona nafte, čije su
plutajuće "krpe" dva tjedna kasnije morske struje i vjetrovi
usmjerili prema kopnu. Onečišćene su plaže više francuskih otoka i
veliki pojasevi turističke i ribarske obale južno od Bretagne. S
oko još 15.000 tona preostale nafte u spremištima Erika i dalje
prijeti ekološkom katastrofom, jer klimatske okolnosti do proljeća
ne dozvoljavaju bilo kakvu intervenciju na olupini na dnu mora.
U službenom izvješću francuskog ministarstva o uzrocima havarije
sada se isključuje svaka odgovornost indijske posade ili indijskog
zapovjednika Erike, a koji je inače odmah nakon havarije bio
pritvoren kao jedini odgovorni.
Zapovjednik i posada Erike "učinili su sve što su mogli i trebali,
ali to nije slučaj i s brodovlasnikom", koji je bio dužan održavati
brod u tehnički ispravnom i jamčiti za dobro sigurnosno stanje
tankera, ističe se u izvješću.
Identitet brodovlasnika Erike ostaje pravi rebus u istrazi.
Sadašnji brodovlasnik, a Erika ih je tijekom svojih 25 godina dugih
plovidbi promijenila već bezbroj puta, krije se iza nekoliko tzv.
"tvrtki-zrcala" upisanih u brodski registar na Malti. Nagađa se iza
tih fantomskih tvrtki skrivaju neki grčki, talijanski ili kineski
dioničari.
Zadnje dokumente o nadzoru sigurnosti Erike za plovidbu izdalo je
talijansko društvo "Rina" (Registro italiano navale), jedno od
desetak takvih društava koja djeluju u zemljama EU, u studenom
1999. godine. Bilo je to nakon redovitog godišnjeg tehničkog
pregleda tankera što su ga obavili predstavnici "Rine" u
Novorosijsku (Rusija).
Veći popravci na Eriki, koja pripada seriji od ukupno sedam sličnih
tankera proizvedenih sredinom sedamdesetih godina u Japanu,
obavljeni su pod nadzorom "Rine" u kolovozu 1998. godine u "jednom
crnogorskom brodogradilištu". Tada su bile uočene jake korozije na
brodskom trupu i na spremištima za teret nafte. , navodi se u
službenom francuskom izvješću.
Francusko ministarstvo pomorstva zatražilo je od "Rine" čitavu
tehničku dokumentaciju o višegodišnjem tehničkom nadzoru nad
Erikom, ali je nije dobilo. Pariz je prijavio slučaj Europskoj
komisiji u Bruxellesu, koja je odlučila uputiti u "Rinu" inspekciju
nezavisnih stručnjaka, kako bi se ispitala cjelokupna aktivnost
tog talijanskog društva za klasifikaciju brodova.
U Parizu je u subotu objavljena samo opća izjava talijanske "Rine"
kojom se opovrgavaju francuske optužbe ili sumnje oko odgovornosti
ili nesavjesnog postupanja u slučaju tankera Erike.
(Hina) mbo sv