PARIZ, 30. prosinca (Hina) - Francuska će kroz Europsku uniju hitno zatražiti pooštravanje međunarodnog nadzora i sigurnosno-tehničkih normi u pomorskom prijevozu, a osobito za brodove pod tzv. "posuđenim zastavama", kao što je to bio
slučaj s tankerom "Erikom" nakon čijeg je nedavnog brodoloma onečišćeno naftom već više stotina kilometara francuske atlanske obale.
PARIZ, 30. prosinca (Hina) - Francuska će kroz Europsku uniju hitno
zatražiti pooštravanje međunarodnog nadzora i sigurnosno-
tehničkih normi u pomorskom prijevozu, a osobito za brodove pod
tzv. "posuđenim zastavama", kao što je to bio slučaj s tankerom
"Erikom" nakon čijeg je nedavnog brodoloma onečišćeno naftom već
više stotina kilometara francuske atlanske obale. #L#
Francuski predsjednik Jacques Chirac izjavio je u povodu slučaja s
tankerom "Erika", da zaoštravanjem europskih i međunarodnih normi
sigurnosti u pomorskom prometu , treba obuhvatiti i pitanja civilne
odgovornosti za izazvane ekološke štete.
Po sadašnjim propisima, za nastalu ekološku štetu ne postoji naime
izravna materijalna odgovornosti naftnih kompanija, kao
unajmljivača (što jeftinijih) tankera.
Za pojedinačne štete stanovništvu odgovara brodovlasnik, a i to
samo u određenim paušalno utvrđenim iznosima. A troškovi
uklanjanja onečišćenja mora i obale trebali bi se financirati iz
jednog zajedničkog ekološkog fonda naftnih tvrtki (tzv. "Fipol").
No u praksi najveći dio tih troškova pada na teret javnih vlasti.
"Erika" je gotovo školski primjer degradacije sigurnosnih
standarda u hiper-liberalizaciji pomorskog prometa u najvećem
dijelu svijeta, ističe francuski tisak, navodeći da su američke
luke sačuvale daleko viši stupanj nadzora nad sigurnosnim stanjem
brodova, od europskih luka.
"Erika" je plovila pod "posuđenom" zastavom Malte, gdje je upisana
u brodski registar samo radi niskih poreznih opterećenja. Na
tankeru starom 25 godina posada je bila indijska. Pravog
brodovlasnika "Erike" francuske sudske vlasti tek trebaju
odgonetnuti. On se krije iza triju anonimnih društava, tzv. tvrtki-
zrcala, koje su u Malti samo upisane kao brodovlasnici, a ne zna im
se pravo državljanstvo.
Svoje posljednje dokumente o tehničkoj ispravnosti "Erike"
brodovlasnici su pribavili u mjesecu studenome, od jednog ruskog
ureda za klasifikaciju brodova u Novorosijsku, na Crnom moru. No i
unajmitelj tankera, francuska naftna kompanija TotalFina
pribavila je očito površne dokumente o sigurnosnom standardu
"Erike" pri ukrcaju tereta u francuskoj naftnoj luci Dunkerque.
Zbog toga su francuski ekološki pokreti pozvali u četvrtak na
sveopći bojkot crpki TotalFine, kojih je u svijetu ukupno više od
14.000, a od čega u Francuskoj više od tri tisuća.
U nevremenu 12. prosinca "Erika" se doslovno prepolovila i potonula
60 km od obala Bretagne, pri čemu je u more ispušteno više od 10
tisuća tona nafte. Još oko 20 tisuća tona nafte potonulo je s
olupinom "Erike", na dubinu od oko 120 m ispod morske površine.
(Hina) mbo sb