FR-US-HR-GOSPODARSTVA-Političke stranke-Vlada FR-LIBERATION-11.1.-LJEVICA FRANCUSKALIBERATION11. I. 2000.Ljevica - neodlučno protiv kapitalizmaLjevica je na Zapadu sastavni dio vlasti. Sve vlade, od Berlina do Washingtona, preko
Londona, Pariza i Rima, nose progresističku etiketu. Nažalost, takav institucionalni položaj nije došao do izražaja u političkoj odlučnosti. Spektakularan susret "reformatora" Massima D'Alleme, Tonyja Blaira, Billa Clintona, Lionela Jospina i Gerharda Schroedera, 2l. studenoga 1999. u Firenci, te kongres Socijalističke internacionale, nekoliko tjedana prije, poglavito su iznijeli na vidjelo ideološko siromaštvo ljevičarskih vlada. One nisu bile kadre ponuditi primjereno rješenje tijekom sastanka na vrhu u Seattleu. Vladama Staroga kontinenta nije uspjelo oblikovati gospodarsku vladu u Europskoj uniji.Svidjelo nam se to ili ne, nova vlast ne pripada ljevici. Kapitalizam pokazuje takvu moć i snagu u preobrazbi planeta kao nikada dosad. To se naziva "globalizacijom". Upravo se sav posvetio nevjerojatnom procesu kreativne destrukcije, pri čemu tehnološke revolucije ponovno miješaju karte prednosti koju donosi
FRANCUSKA
LIBERATION
11. I. 2000.
Ljevica - neodlučno protiv kapitalizma
Ljevica je na Zapadu sastavni dio vlasti. Sve vlade, od Berlina do
Washingtona, preko Londona, Pariza i Rima, nose progresističku
etiketu. Nažalost, takav institucionalni položaj nije došao do
izražaja u političkoj odlučnosti. Spektakularan susret
"reformatora" Massima D'Alleme, Tonyja Blaira, Billa Clintona,
Lionela Jospina i Gerharda Schroedera, 2l. studenoga 1999. u
Firenci, te kongres Socijalističke internacionale, nekoliko
tjedana prije, poglavito su iznijeli na vidjelo ideološko
siromaštvo ljevičarskih vlada. One nisu bile kadre ponuditi
primjereno rješenje tijekom sastanka na vrhu u Seattleu. Vladama
Staroga kontinenta nije uspjelo oblikovati gospodarsku vladu u
Europskoj uniji.
Svidjelo nam se to ili ne, nova vlast ne pripada ljevici.
Kapitalizam pokazuje takvu moć i snagu u preobrazbi planeta kao
nikada dosad. To se naziva "globalizacijom". Upravo se sav posvetio
nevjerojatnom procesu kreativne destrukcije, pri čemu tehnološke
revolucije ponovno miješaju karte prednosti koju donosi
kompetitivnost. Nove potrebe i prilagodljivo gospodarstvo hrane
stroj za stvaranje bogatstava. Novi kapitalizam - kojemu je
internet djelomice amblem - prekrasno "surfa" nošen
konzumerističkom i individualističkom groznicom bogatoga svijeta
s kraja tisućljeća.
Nasuprot tom snažnom valu, ljevice su razapete između dva rješenja.
Prvo, koje se čini realističnim, rješenje je koje nudi prilagođena
ljevica. Blair je otišao najdalje u toj strategiji prilagodbe na
margini sustava, logiku kojega bi trebalo prihvatiti do kraja.
"Liberalna ljevica" vjeruje - ili se pretvara da vjeruje - da može
usmjeravati kretanje kapitala u ime progresističkih vrijednosti,
kojima ostaje vjerna. Nasuprot tome, tvrdokorna ljevica usidrila
se u radikalnom odbacivanju "liberalizma". Novoljevičarstvo, koje
se zauzima za manjinske pokrete i koje više obilježuju otpori nego
projekti, poprima oblik ideološki loše strukturiranog aktivizma.
Bilo da odbacuju ili prihvaćaju veliki nalet neokapitalizma, tim je
dvjema ljevicama zajedničko to što nisu kadre promijeniti tijek
događaja. Nisu ulični prosvjedi, a još su manje nekakvi
socijaldemokratski otpori doveli do brzog kraha sastanka na vrhu u
Seattleu. Prije su to bili interesni sukobi između Sjevera i Juga,
Europe i Sjedinjenih Država.
Može li Lionel Jospin spriječiti sterilni raskol ponavljajući:
"Tržišno gospodarstvo - da, tržišno društvo - ne"? Te su riječi
zlosretno dvojbene. Uopće ne moramo biti zadrti marksisti da bismo
uvidjeli koliko su neumjesne. U trenutku kad Pinault posjeduje Fnac
a Bouygues TF1, i kad se nakon posjedovanja nepokretne imovine u
širokim slojevima razvija dioničarstvo, do grla smo u "tržišnom
društvu". Jospinov "demokratski socijalizam", Blairov "treći
put", Schroederov "novi centar" zapravo idu istim smjerom: to je
socijalizam flastera kojim se previjaju društvene rane nanesene
nemilosrdnim kapitalizmom. Izvor na kojemu se nadahnjuju nije
stoga manje različit. Dok blairizam otvoreno odbacuje temeljne
pretpostavke radničkoga pokreta, jospinizam odbacuje to njihovo
teorijsko pokapanje. "Moramo i dalje promišljati kapitalizam, da
bismo ga osporili, ovladali njime, preoblikovali ga", hrabro je
ustvrdio francuski premijer 8. studenoga 1999. na kongresu
Socijalističke internacionale.
Nažalost, šesteročlana ljevica ne samo da je daleko od
"promišljanja kapitalizma" nego se zadovoljava ritualnim
optužbama na račun "liberalizma". Odbacivanje "ultraliberalizma"
na riječima omogućuje mekoj ljevici da se na lak način simbolički
ogradi od drugih. Žestoka osuda "neoliberalizma" tvrdokornoj
ljevici služi kao svjedodžba o ideološkoj čistoći. Usput, na
semantičkoj razini ta je bitka slabo započela: kao izrazito
proturječna zamisao, "liberalizam" je bogat pozitivnim
konotacijama koje mu osiguravaju neprijepornu popularnost.
Bolja bi bila istodobno realistična i hrabra ljevica. Privrženija
dinamici zbilje, ali i otvorena za definiciju neke nove utopije.
Djelotvornost bi je trebala prisiliti na odlučnu unutarnju kritiku
funkcioniranja suvremenog kapitalizma. Riječ je o tome da se sustav
uhvati u vlastitu zamku razotkrivanjem činjenica koje proturječe
njegovim tobožnjim "liberalnim" vrijednostima. Kolika je
poduzetnička djelotvornost pretežno feudalnoga francuskog
kapitalizma? Kako u zbilji djeluje konkurencija? Jesu li tržištem
obuhvaćeni troškovi društva i zaštite okoliša? U tom slučaju mjere
bi se uklapale u pokušaj demokratskoga usmjeravanja kapitalizma.
Reforma Međunarodnoga monetarnog fonda ili uvođenje poreza na
spekulacijska kretanja kapitala - o kojima Jospin nikada ne govori
- mogući su elementi novog pisanja pravila gospodarske igre.
Usporedo s tim što je dopustila da se zatvori u koherentnost u biti
nejednakog i ranjivog sustava, ljevica bi se trebala vratiti
radikalnoj kritici kapitalizma. "Diktatura dioničarstva", kako
kaže Jospin, samo je jedno od lica jednodimenzionalnoga ekonomizma
koji danas vlada. Humanizam, više nego marksizam, koji je suviše
usredotočen na "proizvođače", omogućuje suzbijanje nemilosrdnog
svođenja čovjekova "biti" na "imati". Možemo li i dalje ozbiljno
govoriti o dostojanstvu ljudskog roda, ako odlučimo, uz lagani
uzdah, produbljivati jamu koja dijeli bogate od siromašnih po
cijeloj kugli zemaljskoj? Tržište zacijelo nije tako slijepo i
glupo kao što često govore njegovi preziratelji. Ali ga dubinski
pokreću strasti usmjerene na stjecanje moći, koje su u suprotnosti
s filozofijom o jednakosti na kojoj se temelji ljevica. Umjesto da
tu napetost niječe, trebala bi je pozitivno oživiti.
Za to je prijeko potreban dugotrajan rad: pronalaženje novih metoda
koje bi se počele primjenjivati čim "nestane socijalizma", opet
kako kaže Jospin, i kao "proizvodnog sustava" i kao "doktrinarnog
sustava". Keynsovsko upravljanje gospodarstvima, uloga pomoći
siromašnim državama, to velikim dijelom pripada prošlosti. Da bi
uhvatila korak sa zbiljom, ljevica tek treba pronaći nove javne
politike smanjenja nejednakosti, nova međunarodna pravila i oblike
nadzora plaća u poduzećima. U očekivanju, njezini pobornici i
dužnosnici uvijek se mogu među sobom podijeliti na one koji viču i
na one koji upravljaju. Te se dvije uloge dopunjuju više nego što se
čini.