E-US-INTEGRACIJE-PRIVREDA-POLITIKA-Organizacije/savezi-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije US 10. I. IHT EU-NESIGURNO-UZBUDLJIVO SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE10. I. 2000.Europljanima je obnovljena vitalnost
nadohvat rukeU nizu eseja pod zajedničkim naslovom "Pogled u budućnost - XXI. stoljeće", list objavljuje prilog Johna Vincoura o budućnosti Europske unije."Kada je riječ o očitim stvarima, nitko zapravo ne mora strahovati za blisku budućnost Europe.Europa će se namučiti - ali ne i improvizirati - sa stvarima poput izgradnje povjerenja u novu zajedničku valutu, širenja članstva na zemlje koje od vas zahtijevaju diplomu iz zemljopisa kako biste ih mogli bar vizualno predočiti, i reforme djelovanja EU radi postizanja većeg stupnja djelotvornosti i brzine.Nadalje, postoje i realni - iako ne i tako veliki - izgledi da će Europa definirati i obrambenu strukturu koja će joj osigurati dodatnu autonomiju u rješavanju sukoba, ne izazivajući istodobno raspad NATO-a.Koliko god problema izazivali, svi ti procesi moraju biti provedeni jer su ciljevi očiti, definirani i uglavnom institucionalni i ne predstavljaju ni na koji način prevelik teret ili opasnost za
slovanje/financije
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
10. I. 2000.
Europljanima je obnovljena vitalnost nadohvat ruke
U nizu eseja pod zajedničkim naslovom "Pogled u budućnost - XXI.
stoljeće", list objavljuje prilog Johna Vincoura o budućnosti
Europske unije.
"Kada je riječ o očitim stvarima, nitko zapravo ne mora strahovati
za blisku budućnost Europe.
Europa će se namučiti - ali ne i improvizirati - sa stvarima poput
izgradnje povjerenja u novu zajedničku valutu, širenja članstva na
zemlje koje od vas zahtijevaju diplomu iz zemljopisa kako biste ih
mogli bar vizualno predočiti, i reforme djelovanja EU radi
postizanja većeg stupnja djelotvornosti i brzine.
Nadalje, postoje i realni - iako ne i tako veliki - izgledi da će
Europa definirati i obrambenu strukturu koja će joj osigurati
dodatnu autonomiju u rješavanju sukoba, ne izazivajući istodobno
raspad NATO-a.
Koliko god problema izazivali, svi ti procesi moraju biti provedeni
jer su ciljevi očiti, definirani i uglavnom institucionalni i ne
predstavljaju ni na koji način prevelik teret ili opasnost za
jezgru zemalja koje donose odluke u Starom svijetu.
Ljudi koji danas imaju 60 godina možda neće doživjeti izbore za
europskog predsjednika niti institucionaliziranu Europu,
proširenu i na azijski dio Turske, čije pak granice nadmašuju
prepostavke kartografa XX. stoljeća, dodirujući Siriju, Irak i
Azerbajdžan. No, put je već trasiran, a prognoza da će događaji
krenuti tim smjerom djeluje daleko manje hrabro no što bi prije
dvadeset godina, u vrijeme kada je Crvena armija okupirala
Afganistan, zvučala prognoza da će će Sovjetski Savez 1991.
nestati.
Znači li to da će Europa nadvladati klonuće duha, iskakanje iz
istaknute uloge na području inovacije, biznisa, diplomacije,
kulture, energetike i stila na kraju tisućljeća, i uskrsnuti kao
čimbenik čija vitalnost nadmašuje aktualnu ulogu kibicera i
kuratora?
Odgovor bi trebao biti potvrdan. Europa ima priliku da pokopa svoj
instinktivni cinizam i trebala bi ponovno procvjetati u ulozi
primordijalnog stvaraoca. No, takav razvoj događaja nije sasvim
izvjestan. Tek su malobrojni Europljani s istaknutom ulogom na
međunarodnoj pozornici postali glasnogovornici ideje da novi
ekonomski i tehnološki trendovi omogućuju Europi da prevlada svoje
uvriježene navike opreza i samozaštite.
Nadalje, podrazumijevaju li pozitivni aspekti širenja i
osuvremenjivanja Europske unije europsko pronalaženje jasnih
odgovora na pitanje vodstva, njezine uloge u svijetu, odnosa prema
Sjedinjenim Državama i stava prema dubokom jazu koji dijeli bogate
od siromašnih među njezinim sadašnjim i budućim članicama?
Ne, što se toga tiče, ništa nije izvjesno.
Činjenica je da Europa ima problema s promjenama, s otvorenim
definiranjem svojih ciljeva, s bilo kakvom situacijom u kojoj
postoji mogućnost dobitnika i gubitnika odnosno u situaciji u kojoj
nije zajamčena nadoknada za rizik, ambiciju ili osjećaj za
građansko društvo. (...)
Na kraju prošloga stoljeća jedan je razbješnjeli Francuz kazao
radijskom izvjestitelju da će tražiti nadoknadu od države za par
blatnih čizama zato što nije okupila volontere s odgovarajućim
lopatama koji su trebali očistiti plažu ukaljanu naftnom mrljom. U
osnovi taj je čovjek želio povrat svog novca - bio je to urlik kojim
je europski refleks tražio svoje pravo, reagirajući na vrtloge
sudbine.
Takva reakcija komplementarna je na najnižoj razini europskim
političkim stajalištima koja u drugim dijelovima svijeta pobuđuju
najmanje povjerenja - primjer je vladino spašavanje tvrtaka s lošom
upravom odnosno kraće radno vrijeme za veću plaću i razgovori o
autonomnim europskim obrambenim snagama, popraćeni smanjenjenjem
obrambenih troškova. Prije više od sto godina Bismarck je - grubo
preneseno - kazao da zemlje prizivaju Europu kada su preslabe ili
previše prestrašene da izreknu vlastito ime.
Danas takva formulacija djeluje previše oštro, ali još je uvijek
valjana tvrdnja da zazivanje Europe često služi za prikrivanje
neuspjeha ili ambicija koje je lakše realizirati ako ostanu
nespecifične.
Ne baš otvorena rasprava o europskim ciljevima i budućem vodstvu
nadovezuje se na suzdržanost europskih vođa u izravnim razgovorima
o promjenama koje će nadići institucionalno krpanje i biti
usmjerene prema budućnosti, oslobođenoj nekadašnjih političkih
klijenata i opsesija nacionalnih establišmenta.
U Francuskoj pod vodstvom socijalističke vlade demonizacija
dionica kao kapitalističke nepravde bila je tako snažna da je taj
pojam morao biti ublažen i promijenjen u 'potvrde za budućnost'
radi stvaranja uvjeta za raspravu koja će biti manje obojena
emocijama.
Strahujući od negativnih reakcija, vladajuća njemačka koalicija
pod vodstvom socijal-demokrata uvila je u priopćenje za javnost,
posvećeno drugoj temi, važnu najavu prijedloga o oslobađanju
velikih kompanija od poreza na profit prodajom dionica u drugim
velikim tvrtkama.
Britanska rasprava o stupanju u europsku monetarnu uniju zaštićena
je od otvorenosti zato što laburistička vlada ograničava svoje
vezivanje za Europu razgovorom o referendumu i odgodi razmatranja
te opcije za navodnu daleku budućnost.
U takvim strogo kontroliranim, složenim okolnostima - ni ranije
konzervativne vlade u Britaniji, Francuskoj i Njemačkoj nisu baš
bile uzori otvorenosti i promjene - teško će itko čuti raspravu na
visokoj razini o pitanju hoće li Europu voditi Njemačka ili
Francuska; treba li Europa kao ključnu odrednicu svoje budućnosti
zamišljati suparništvo sa Sjedinjenim Državama; kakvi će uvjeti
odrediti odnos europske zajednice prema siromašnim budućim
članicama na istočnom dijelu Kontinenta.
Francuskoj u prilog treba reći da ona otvoreno pokazuje da
Sjedinjene Države smatra izravnim konkurentom Europe te da
izgradnju Europe drži odgovorom koji najbolje odgovara stavu
Pariza da Amerika zapravo teži globalnoj dominaciji. No, Francuska
nije napravila ništa konkretno kako bi uvjerila svoje europske
partnere da će podrediti francuske interese novoj kolektivnoj
velesili.
Kako bi se odužila za ponovno ujedinjenje, Njemačka je pak ustupila
djelotvoran nadzor nad europskim monetarnim sustavom, predajući
njemačku marku i ulogu Bundesbanke Europskoj uniji radi njihove
prenamjene za euro i europsku središnju banku.
Francuska može ponuditi samo svoj bezuvjetni povratak u NATO kao
zalog buduće francuske nesebičnosti. No, takav bi potez bio
neprimjeren za mnoge njezine europske partnere bude li proširena
europska vojna sposobnost, o kojoj danas raspravljaju, morala
izgledati kao mehanizam za deložaciju Sjedinjenih Država.
Odgodi li Francuska svoj povratak u NATO za nekoliko godina - dok
Europska obrambena inicijativa ne poprimi konkretne oblike -
pretrpjet će ozbiljan gubitak u sferi vjerodostojnosti budući da će
time odbiti savezničke obveze i žrtvovanje simbola suvereniteta u
okolnostima, usporedivima s onima u kojima se Njemačka odrekla
svoje nacionalne valute.
Francuska bi mogla iznenaditi, ali veća je vjerojatnost da će
pričekati. Njezini europski partneri neće biti pretjerano
oduševljeni prihvaćanjem formule autonomnijeg europskog
obrambenog mehanizma čija će jedina izvjesna točka biti otuđivanje
Amerikanaca. Pritom valja napomenuti da mnogi od njih sumnjaju kako
se francuski koncept za Europu svodi upravo na to.
Ostaje Njemačka. Ona se duboko razlikuje od Francuske zato što ni
vlada ni bilo koja stranka ni intelektualac ne artikuliraju nikakve
težnje Njemačke za statusom velesile.
Iako su njezin obujam i njezin utjecaj jako porasli dok je njezina
suzdržanost - nakon angažmana na Kosovu - ublažena, Njemačka još
uvijek osjeća nelagodu kada je u pitanju pokazivanje u kojem smjeru
valja voditi Europu.
Ako je Njemačka nakon Kohlove vladavine ostvarila uspjeh glede
svoje uloge u Europi, tada je on vezan za njezino utjelovljivanje
odanog, pouzdanog NATO-ova saveznika tijekom intervencije na
Kosovu.
Za razliku od Francuske, u Njemačkoj ovih dana nije prisutan
osjećaj psihološkog dobitka niti političkog imperativa, vezanog za
usmjeravanje razvoja Europe prema odgovoru na moć Sjedinjenih
Država. Pritom valja napomenuti da su malobrojni znakovi da
Njemačka još stenje pod odgovornošću za svoju nacističku prošlost:
prvi strani gost, pozvan u novi glavni grad Berlin, bio je izraelski
premijer.
S druge je pak strane kancelar Gerhard Schroeder uglavnom izazvao
nelagodu svojim opreznim pokušajima napuštanja kontinuiteta
njemačke politike prema Europi. Kada je Schroeder ispustio
populistički pokusni balon, izjavivši da je Njemačka umorna od
uloge financijera EU, naišao je uglavnom na negativne reakcije
susjeda i vlastite javnosti.
Činilo se da Schroeder mijenja mišljenje nakon pokušaja
zahladnjenja iznimno prisnih odnosa s Francuskom. U vremenima
privredne slabosti u Njemačkoj činilo se da ta inicijativa donosi
sa sobom više nevolja i manje konkretnih rezultata no što bi žrtva
vrijedila.
Umjesto na manevre, usmjerene na izgradnju statusa velesile,
Njemačka se u novom stoljeću usredotočuje na preoblikovanje svoje
privrede i svoga nacionalnoga stava o utemeljenju države i
socijalnoj pravdi u nešto manje rigidno. Taj proces, poduprt sve
većim jazom između bogatih i siromašnih, sporiji je i uzrokuje više
problema no što se očekivalo, a dodatno ga otežava i mogućnost da će
podizanje nekadašnje istočne Njemačke do standarda proizvodnosti
bliskih onima u zemljama zapadnog dijela Njemačke trajati nekoliko
desetljeća.
Na periferiji sadašnje Europske unije, talijanski rezultati nisu
bili pretjerano uvjerljivi. Italija zaostaje kao privredni
čimbenik, zaostajući za poslovnim ciklusom ostalih članica
'eurolanda'.
Po ocjeni ministra financija jedne europske zemlje, stanje u
Italiji u prvoj godini nakon uvođenja eura bilo je blagi slučaj
'asimetričnog šoka', pobuđivalo neugodnu pomisao da je razvoj u
jednoj zemlji u okviru euro-zone toliko neravnomjeran da će
razoriti premise za uspostavu europske monetarne unije, utemeljene
na načelu 'univerzalne veličine koja svima pristaje'.
Čini se da je talijanska privreda spremna za poboljšanje, ali
njezine su muke jasno pokazale da negativni scenariji za monetarnu
uniju nisu potekli samo iz imaginacije američkih ekonomista poput
Martina Feldsteina ili Miltona Friedmana.
U svakom slučaju, prilično blijedi rezultati prve godine eura
osjetno su otežali Britaniji donošenje odluke o punom sudjelovanju
u monetarnoj uniji. U takvoj je situaciji važno da ne postoji
kratkoročno jamstvo da će se Britanija potpuno angažirati u
Europi.
Njezino oklijevanje ne blokira širenje ili reformu Europske unije
ali čini Europu opipljivo nepotpunom (...)
Navedene činjenice, pojačane prevlašću ljevičarske ideologije u
europskoj politici i oklijevanju bogatih zemalja kada je riječ o
provedbi promjena, ne otvaraju jasnu mogućnost skorog razvoja
Europe s jasno definiranim vodstvom ili osjećajem za zajedničku
misiju. Europa vjerojatno neće htjeti - niti će biti sposobna -
potaknuti uspostavu bodljikavijih odnosa sa Sjedinjenim Državama,
snažnije obilježenih sukobima.
Širenje Europske unije na istok - i prihvaćanje velikog broja
članica nekadašnjega sovjetskog bloka čiji je brutto društveni
proizvod zapravo u opadanju od 1989., ili Turske s islamskim
stanovništvom i aktualnom stopom inflacije od 60 posto - navješćuje
razinu nesigurnosti koja će u predstojećem desetljeću tek početi
planirano prožimati zajednicu.
S više od dvadesetak članica, s proširenim teritorijem, u usporedbi
s kojim Sveto Rimsko Carstvo izgleda kao Liechtenstein, te sa
susjedom po imenu Rusija - koji bi također jednog dana mogao
poželjeti stupiti u krug članica - Europa se suočava s novim
neizvjesnostima koje bi u dosadna poslijepodneva mogle nekome
izgledati kao nestabilnost.
Unatoč tome, nemojte je otpisati jer Europa sa svojom vječnom
mješavinom inteligencije, složenosti i neodlučnosti ide dalje",
ističe na kraju eseja John Vicour.