HR-HUP-SAVJET-Financijsko-poslovne usluge EKONOMSKI SAVJET HUP-A: NETRANSPARENTNOST FISKALNE POLITIKE U 2002 EKONOMSKI SAVJET HUP-A: NETRANSPARENTNOST FISKALNE POLITIKE U 2002 Osnivanjem izvan-proračunskih fondova i financijskih
organizacija smanjena je transparentnost, usporedivost i mogućnost demokratske kontrole javnih financija, te otežana ocjena karaktera fiskalne politike u 2002. Time je otežana i mogućnost ocjene ostvarenja ukupnih ciljeva ekonomske politike Vlade u 2002.godini, smatra Ekonomski savjet Hrvatske udruge poslodavaca. U Ekonomskom monitoru za studeni, Savjet HUP-a podsjeća kako je potrebno da fiskalna politika bude transparentna kako bi javne financije bile pod demokratskom kontrolom u skladu s pravilima demokracije. To, između ostalog, znači da svaka stavka javnih prihoda i rashoda treba biti iskazana u državnom proračunu, a ne "izvučena" u razne izvan-proračunske fondove ili druge organizacije, i time stavljena izvan kontrole parlamenta, odnosno javnosti. Nadalje, svaki program koji ima neposrednu vezu, odnosno učinak na javne financije, mora biti jasno iskazan u proračunu. Nazire se, smatraju, i nastojanje države da znatno poveća neposredne intervencije u gospodarstvu, što, po ocjeni ekonomista okupljenih u Savjetu HUP-a, može rezultirati alokacijom resursa
EKONOMSKI SAVJET HUP-A: NETRANSPARENTNOST FISKALNE POLITIKE U
2002
Osnivanjem izvan-proračunskih fondova i financijskih
organizacija smanjena je transparentnost, usporedivost i
mogućnost demokratske kontrole javnih financija, te otežana ocjena
karaktera fiskalne politike u 2002. Time je otežana i mogućnost
ocjene ostvarenja ukupnih ciljeva ekonomske politike Vlade u
2002.godini, smatra Ekonomski savjet Hrvatske udruge
poslodavaca.
U Ekonomskom monitoru za studeni, Savjet HUP-a podsjeća kako je
potrebno da fiskalna politika bude transparentna kako bi javne
financije bile pod demokratskom kontrolom u skladu s pravilima
demokracije. To, između ostalog, znači da svaka stavka javnih
prihoda i rashoda treba biti iskazana u državnom proračunu, a ne
"izvučena" u razne izvan-proračunske fondove ili druge
organizacije, i time stavljena izvan kontrole parlamenta, odnosno
javnosti. Nadalje, svaki program koji ima neposrednu vezu, odnosno
učinak na javne financije, mora biti jasno iskazan u proračunu.
Nazire se, smatraju, i nastojanje države da znatno poveća
neposredne intervencije u gospodarstvu, što, po ocjeni ekonomista
okupljenih u Savjetu HUP-a, može rezultirati alokacijom resursa
bez uvažavanja tržišnih kriterija, i jačanjem korupcije, te time
negativno utjecati na konkurenciju na tržištu i, u konačnici,
preusmjeriti napore privatnog sektora gospodarstva s produktivnih
aktivnosti na traženje renti i subvencija, sa zaostajanjem u rastu
kao glavnim rezultatom. Ranije objavljena nastojanja (obveza prema
međunarodnim institucijama) države u smislu smanjivanja
indirektnih subvencija i jasnog prikazivanja direktnih subvencija
donošenjem ovakvog proračuna, naglašava se, ozbiljno dolaze u
pitanje.
Osvrćući se na sam prijedlog državnog proračuna za 2002., Ekonomski
savjet HUP-a smatra da je on dan u potpuno netransparentnoj,
neusporedivoj i zato nerazumljivoj formi, koja nije podobna za
demokratsko odlučivanje, što bi u jednoj demokratskoj državi
trebalo biti nezamislivo i nedopustivo. Osim toga, potpuno je
arbitrarno izvršena preraspodjela raznih subvencija i kapitalnih
izdataka između proračuna i fondova, tako da je zamagljen iskaz
tekućeg, primarnog i ukupnog deficita, kao i primici, odnosno
izdaci pojedinih proračunskih korisnika.
Institucije poput HBOR-a, HFP-a, odnosno Hrvatskih cesta i
Hrvatskih autocesta, trebale bi također naći svoje mjesto u
konsolidiranim javnim financijama, smatra Ekonomski savjet na
čijem je čelu Amina Ahec Šonje.
Nadalje navode kako nedostaje obrazloženje svake stavke prihoda
državnog proračuna (pretpostavke o kretanju porezne osnovice,
promjena porezne politike, institucionalne reforme, itd.) kako bi
se mogla ocijeniti realističnost predloženog proračuna na strani
prihoda. Time bi se, na primjer, omogućilo da se shvati zašto se
očekuje pad prihoda od poreza na dohodak, pad prihoda od trošarina
na naftne derivate, rast prihoda od carina, itd. Zatim, u proračun
su uvedene stavke koje ranije nisu bile u njemu, pa su i indeksi
prema prethodnoj godini besmisleni. Novina je i prikazivanje u
proračunu vlastitih prihoda korisnika proračuna, odnosno rashoda
nastalih iz vlastitih prihoda, što svaku usporedbu čini
nemogućom.
Nedostaje i obrazloženje svake stavke rashoda, koje bi trebalo
objasniti vezu između ciljeva koji se žele postići tim izdacima s
odobrenim sredstvima, kako bi se mogla ocijeniti realističnost
predloženog proračuna na strani rashoda.
Trebalo se ipak potruditi napraviti, barem kao analitički dodatak,
usporedivi prikaz prihoda i rashoda, te računa financiranja
središnje države, u kojem bi se konsolidirali svi izvan-
proračunski fondovi na detaljnijoj razini od ponuđene, te agencije
i organizacije, kako bi se mogla stvoriti realna slika o fiskalnoj
politici u 2002. godini i njenim učincima na rast u narednom
razdoblju, te njenom suglasju s proklamiranom ekonomskom politikom
Vlade.
HUP-ov Ekonomski savjet smatra kako će biti otežano praćenje
ukupnog javnog duga, jer se slika zamagljuje, a sudeći prema
pratećim zakonskim rješenjima, svi ti parafiskalni fondovi će
imati poprilično veliku slobodu u zaduživanju (domaćem i
inozemnom) što otvara pitanje potencijalne zaduženosti kroz
servisiranje financijskih i činidbenih jamstava. Stvara se
situacija u kojoj bi se jedna negativnost iz prethodnog razdoblja,
državna neplaćanja mogla zamijeniti drugom potencijalnom
opasnošću za likvidnost, odnosno solventnost sustava u cjelini
(skrivenim jamstvima i garancijama središnje države raznim
parafiskalnim fondovima).
Zaključno, na temelju prikazanih određenih stavki koje su
usporedive s 2001. godinom, a "takvih je malo", da se zaključiti da
će osnovni smjer Vlade i u 2002. godini biti daljnje smanjivanje
tekuće potrošnje, ali je svaka ozbiljnija usporedba, i donošenje
suda o ukupnom karakteru fiskalne politike u 2001. godini, zbog
ranije navedenih razloga, ističe se, onemogućena.