KOELN, 12. prosinca (Hina/dpa) - Od oko dvadeset tisuća umjetničkih djela koja su za vrijeme nacizma proglašena "izopačenima" do danas je iz njemačkih muzeja nestalo njih 2.600, premda su na kraju Drugoga svjetskog rata još
postojala.
KOELN, 12. prosinca (Hina/dpa) - Od oko dvadeset tisuća umjetničkih
djela koja su za vrijeme nacizma proglašena "izopačenima" do danas
je iz njemačkih muzeja nestalo njih 2.600, premda su na kraju
Drugoga svjetskog rata još postojala.#L#
Povjesničar umjetnosti Andreas Hueneke iz Potsdama upozorio je u
utorak u Koelnu na to da je jednostavno nestalo više od deset posto
umjetnika koje su nacisti proglasili "izopačenima".
Gotovo polovica djela koja su za vrijeme nacionalsocijalizma
otuđena iz muzeja na pritisak nacističkih moćnika "prošla je kroz
ruke trgovaca umjetninama", tvrdi Hueneke.
Gotovo sva djela u tom razdoblju difamiranih, većinom modernih
umjetnika, koja su se nakon rata ponovno pojavila, potječu iz tog
fundusa. Tako se danas može reći "da je trgovina spasila
zaplijenjena djela".
Hueneke ističe da nacistička promidžbena kampanja nipošto "nije
planirana iz vrhovnog stožera". Prije je posrijedi bio spor o
kompetenciji između ministra promidžbe Josepha Goebbelsa i
nacističkog ministarstva odgoja i obrazovanja nadležnoga za
muzeje.
Već u ožujku 1939. godine spaljeno je uz blagoslov nacističkih
moćnika oko 5.000 tih djela. Odluka da se ona unište, tvrdi se,
"nije bila ideološka, nego čisto pragmatična". Njome se htjelo
"načiniti mjesta" u muzejima.
U "čišćenju" njemačkih muzeja, pljački zaposjednutih zemalja i
krađi umjetnina velikog su udjela imali povjesničari umjetnosti.
Pri tome se "istraživanje, osobni interes i politika" jedva daju
odvojiti jedno od drugoga. Istraživački je rad u to vrijeme bio
upućen na čitavu "mrežu" kustosa, nacističkih kulturpolitičara i
trgovaca.
S druge strane, danas postoji "mreža" istraživanja podrijetla
nekog umjetničkog djela, tvrdi Rainer Budde, ravnatelj Wallraf-
Richartz muzeja u Koelnu. Ako bi postojala i najmanja sumnja u
podrijetlo, ponuda za kupovinu morala bi biti odbijena.
Noviji "ispit savjesti" povjesničara umjetnosti pokazao je da su
mnogi ondašnji znanstvenici bili vrhunski poznavatelji poljske,
francuske i nizozemske umjetnosti i da su se stavili u službu
pljačke umjetnina u okupiranoj Europi.
(Hina) jb il