IT-povijest-integracije-Politika IT29.XI-CORRIERE- LE GOFF: NE VJERIJEM U NEKAKVU NADDRŽAVU ITALIJACORRIERE DELLA SERA29. XI. 2001.Za sada je to lijep nacrt ali ne vjerujem u superdržavu"'Europa? Možemo je vidjeti samo ako gledamo
naprijed'. Za Jacquesa Le Goffa, jednog od najuglednijh suvremenih povjesničara. Europa je i dalje više projekt nego stvarnost.- Profesore Le Goff, želite li kazati da se Europa tek treba roditi?= Rođena je, ali još nije našla svoje jedinstvo. To je proces u zametku, rezultat višestrukih baština, različitih povijesnih slojeva. Najstariji je onaj grčko-rimski koji je proizveo i ime Europe, mitološke djevojke koju je oteo Zeus. Rimsko je carstvo izgradilo novi sloj, stvorivši i podjelu između zapadnog dijela, latinskog jezika, i istočnog, grčkog jezika. Problem je uvijek bio kako ujediniti dva dijela. Jezgra kulture, mentaliteta, običaja Europe potječe iz srednjega vijeka. Na tom su se temelju potom nataložili renesansa, prosvjetiteljstvo, pozitivizam i tako dalje.- A kakvu je ulogu imao Karlo Veliki?= Pridonio je jedinstvu poglavito na polju kulture. No nije
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
29. XI. 2001.
Za sada je to lijep nacrt ali ne vjerujem u superdržavu
"'Europa? Možemo je vidjeti samo ako gledamo naprijed'. Za Jacquesa
Le Goffa, jednog od najuglednijh suvremenih povjesničara. Europa
je i dalje više projekt nego stvarnost.
- Profesore Le Goff, želite li kazati da se Europa tek treba
roditi?
= Rođena je, ali još nije našla svoje jedinstvo. To je proces u
zametku, rezultat višestrukih baština, različitih povijesnih
slojeva. Najstariji je onaj grčko-rimski koji je proizveo i ime
Europe, mitološke djevojke koju je oteo Zeus. Rimsko je carstvo
izgradilo novi sloj, stvorivši i podjelu između zapadnog dijela,
latinskog jezika, i istočnog, grčkog jezika. Problem je uvijek bio
kako ujediniti dva dijela. Jezgra kulture, mentaliteta, običaja
Europe potječe iz srednjega vijeka. Na tom su se temelju potom
nataložili renesansa, prosvjetiteljstvo, pozitivizam i tako
dalje.
- A kakvu je ulogu imao Karlo Veliki?
= Pridonio je jedinstvu poglavito na polju kulture. No nije
poznavao pojam Europe. Izvan Svetog Rimskog Carstva postojala je
sjeverna Europa, istočna, ona pod arapskom dominacijom, Engleska.
Karlu Velikom nedostajala je dimenzija perspektive. Bio je okrenut
prošlosti, dok je Europa bila nešto što se tek treba izgraditi.
- Tko su onda očevi?
= Nema ih. U novije doba bilo je perverznih pokušaja ujedinjenja
Europe, poput onoga Napoleona, utemeljenog na zamisli kontinenta
kojime dominira Francuska. Drugi, još gori pokušaj, bio je onaj
nacistički. U novije vrijeme bilo je nekih osoba koje ja smatram
ključnim, poput francuskog ekonomista Jeana Monneta. I potom tri
političara demokršćanskog usmjerenja: Alcide De Gasperi, Konrad
Adenauer i Robert Schumann. No ona buduća ne može biti samo
kršćanska Europa. Mora uspjeti spojiti se s laicizmom koji je već
postao zajednička vrijednost.
- Što ostaje izvan Europe?
= Najveći je problem istočna granica. Rusija je dio Europe i ne može
se i dalje to ignorirati. Potom su tu Češka, Mađarska, Rumunjska,
Bugarska, baltičke zemlje, Balkan. Njen dio nije Turska koja nikada
nije dijelila temeljne vrijednosti, na prvom mjestu demokraciju.
Od srednjeg vijeka pa dalje Europa se dijelila u nacije i ja mislim
da se mora oblikovati krećući od tuda, od razlika, koje su na prvom
mjestu jezične. Ne vjerujem u neku naddržavu. Euro ipak nije
dovoljan da nas ujedini. Potrebno je ojačati političke
institucije, stvoriti pravi sustav razmjene. I izgraditi socijalnu
Europu u kojoj će svi imati svoje mjesto.
- Hoće li se promijeniti način podučavanja povijesti?
= Istaknut će se sve ono što je pridonijelo jedinstvu, pokazujući i
prepreke s kojima se suočilo tijekom stoljeća. Ne zaboravljajući da
prošlost Europe nije samo slavna, nego da postoje i crne rupe i
padovi, ratovi, kolonijalizam, rasizam, netolerancija."