HR-PIVO-VINO-Prehrambena industrija GS: VLADA POTIČE VEĆU POTROŠNJU VINA - PIJEMO LI VIŠE PIVO ILI VINO - Piše: Miroslav KuskunovićZAGREB, 23. studenoga (Hina) - Povećanje posebnog poreza na pivo osim većeg priljeva sredstava u
proračun trebala bi, po najavi iz Vlade, potaknuti i veću potrošnju vina u Hrvatskoj. Pivovare su takvo odlukom ogorčeni, dok vinari drže da su nakon dugogodišnje upozoravanja na jake "pivarske" lobije i privilegiranost konačno "došli na svoje".
Piše: Miroslav Kuskunović
ZAGREB, 23. studenoga (Hina) - Povećanje posebnog poreza na pivo
osim većeg priljeva sredstava u proračun trebala bi, po najavi iz
Vlade, potaknuti i veću potrošnju vina u Hrvatskoj. Pivovare su
takvo odlukom ogorčeni, dok vinari drže da su nakon dugogodišnje
upozoravanja na jake "pivarske" lobije i privilegiranost konačno
"došli na svoje".#L#
Bez ulaska u raspravu trebamo li piti više vino ili pivo iz
dostupnih podataka i procjena vidljivo je kako je Hrvatska "debelo"
pivarska država. Naime, potrošnja piva po glavi stanovnika prošle
se godine popela na rekordnih 84 litara, dok je primjerice na
početku devedesetih svaki građanin Hrvatske 'pio' u prosjeku 60
litara piva godišnje. Nasuprot tome potrošnja vina je sa
prijeratnih procjena o popijenih 40 litara na godinu po stanovniku,
pala na prosjek koji se kreće između 13,5 i 18 litara po
stanovniku.
Sedam hrvatskih pivovara već nekoliko godina povećavaju
proizvodnju, a taj je rast samo prošle godine iznosio pet posto.
Ukupno je proizvedeno 3,85 milijuna hektolitara piva čime se
proizvodnja približava dugo očekivanoj brojci od četiri milijuna
hektolitara, kažu u strukovnoj Grupaciji industrije piva i slada
Hrvatske.
Od osamostaljenja Hrvatske pivarska industrija bilježi snažan
rast, a većim dijelom zaslugu za to treba pripisati ulasku stranog
kapitala u domaće pivovare te ulaganjima velikih sredstava u
proizvodnju, prodaju, marketing. Od sedam domaćih pivovara najveći
proizvodnju i udjel na tržištu ima Zagrebačka pivovara, koja je kao
članica belgijske grupacije Interbrew (drugi svjetski proizvođač
piva) i najviše investirala u svoj rast. Osim nje privatizirane su
još i Splitska pivovara (u vlasništvu Laškog), Karlovačka pivovara
(Lukšić grupa), a strani kapital prisutan je i koprivničkoj
Pananoska pivovara. U igri za privatizaciju su ostale daruvarska,
osječka i buzetska pivovara. Da domaćoj pivarskoj industriji "ide
dobro" potvrđuje i podatak kako je na rang listi 50 najvećih
hrvatskih tvrtki prema ostvarenoj dobiti Zagrebačka pivovara lani
bila na visokom sedmom mjestu, a Karlovačka na 23.
Nasuprot pivovarama vinskih kuća na tim listama nema, a ni strani
kapital baš ne "hrli" u njihovu privatizaciju. Vodeće vinarske kuće
i zadruge "grcaju" u velikim problemima uvjetovanima dugovima,
nepovoljnim kreditima, privatizacijom, neorganiziranošću, padom
kupovne moći stanovnika itd.
Iduća bi godina kažu u Ministarstvu poljoprivrede i šumarstva
trebala biti prijelomna za tu proizvodnju, jer će, među ostalim, na
snazi biti i novi Zakon o vinu, Pravilnik o vinogradarskom
katastru, a od početka godine kreće i primjena kvota za bescarinski
izvoz u EU (45.000 hl) itd. Tomu i prilog ide i stavovi Vlade da
potiče veću potrošnju vina, no iz Ministarstva ipak upozoravaju
kako će se i sami proizvođači vina trebati bolje organizirati i
dogovarati, a ne čekati da stvari za njih rješava država.
Jedan od glavnih problema vinarske proizvodnje je velik nered u
proizvodnji i prometu grožđa i vina. Tako primjerice od ukupno
11.694 proizvođača grožđa i vina registriranih u upisniku njih tek
372 proizvodi vino s kontroliranim podrijetlom. Tek 1/3 prometa
vina pod kontrolom je države, a samo je u prvih šest mjeseci u promet
stavljeno 300.000 hl vina, od čega 127.900 stolnih bez podrijetla.
Približavanje Europskoj uniji nameće krajnu ozbiljnost u vinskoj
proizvodnju. Potrebno je uskladiti zakonsku regulativu, urediti
vinogradarske katastre, organizirati nosioce proizvodnje,
stvoriti nekoliko izvoznih marki vina čiji će nosioci izvoza biti
regionalne vinarske kuće. Jedna od važnijih stvari koje treba
napraviti u vinarstvu je i poticanje podizanja novih vinograda.
Ulaskom u EU Hrvatska neće moći povećavati vinogradarske površine
pa je do 2010. prema Strategiji potrebno doći do površina od 70.000
hektara, što znači da uz postojeće treba izgraditi najmanje 20.000
hektara novih vinograda. Za to je godišnje potrebno oko 100
milijuna maraka.
Jedan od razloga zbog kojeg pivari imaju bolju prodaju je po
mišljenju vinara i reklamiranje piva što vinima nije omogućeno.
Njihova kampanja ide u smjeru da se i vino tretira kao prehrambeni
artikl koji će se slobodno moći reklamirati.
Za razliku od vinarske proizvodnja piva daleko je odmakla jer je
situacija na tržištu piva daleko sređenija, pivovare nisu suočene s
organizacijskim i strukturnim problemima te im ostaje samo da se
"bace" na marketing i povećanje prodaje.
No ako upitate obične potrošače trebali li piti više vino ili pivo
oni će vam odgovoriti kako u sve većem padu kupovne moći odabir
najviše ovisi o visini cijene. Količina nacionalne valute u džepu
ipak je presudnija u odabiru od dilema koje nameće industrija.
(Hina) mku ds