DE-TR-SAVEZI-Politika-Religija/vjerovanje NJ 20.XI.-FAZ-TURSKA NA SREDNJEM ISTOKU NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG20. XI. 2001.Vjerska politika u srednjoj Aziji"Kao jedina islamska zemlja Turska je spremna sudjelovati u
međunarodnom savezu protiv terorizma. Turski predsjednik vlade Ecevit od početka nije dopuštao dvojbe da se u tom obračunu može računati na njegovu zemlju. To nije povezano samo s težnjom Turske za Zapadom - s ciljem potpune integracije u Europsku uniju - nego i s povijesnim, kulturnim i vjerskim vezama sa srednjoazijskim turanskim narodima. Njihove vlade zagovaraju sekularno usmjereni, nefundamentalistički islam. Talibanski režim sa svojim arhaičnim islamom vahabitskog obilježja bio bi zadnje što bi ikada poželjeli u Ankari, Bakuu, Aškabadu, Taškentu, Biškeku i Almati.Tako se razumije da Turska unutar svijeta islamskih država slovi kao zakleti neprijatelj talibana. Također je shvatljivo da je Ankara uz Sjeverni savez koji kao nova-stara politička snaga poslije zauzimanja Kabula i vojnog trijumfa nad talibanima želi doći u prvi plan. Doduše i u Sjevernom savezu postoje islamski fundamentalisti, ali taj savez po tom pitanju nije homogen. Turski čovjek u toj afganistanskoj skupini osobito je general Abdul Rašid
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
20. XI. 2001.
Vjerska politika u srednjoj Aziji
"Kao jedina islamska zemlja Turska je spremna sudjelovati u
međunarodnom savezu protiv terorizma. Turski predsjednik vlade
Ecevit od početka nije dopuštao dvojbe da se u tom obračunu može
računati na njegovu zemlju. To nije povezano samo s težnjom Turske
za Zapadom - s ciljem potpune integracije u Europsku uniju - nego i s
povijesnim, kulturnim i vjerskim vezama sa srednjoazijskim
turanskim narodima. Njihove vlade zagovaraju sekularno usmjereni,
nefundamentalistički islam. Talibanski režim sa svojim arhaičnim
islamom vahabitskog obilježja bio bi zadnje što bi ikada poželjeli
u Ankari, Bakuu, Aškabadu, Taškentu, Biškeku i Almati.
Tako se razumije da Turska unutar svijeta islamskih država slovi
kao zakleti neprijatelj talibana. Također je shvatljivo da je
Ankara uz Sjeverni savez koji kao nova-stara politička snaga
poslije zauzimanja Kabula i vojnog trijumfa nad talibanima želi
doći u prvi plan. Doduše i u Sjevernom savezu postoje islamski
fundamentalisti, ali taj savez po tom pitanju nije homogen. Turski
čovjek u toj afganistanskoj skupini osobito je general Abdul Rašid
Dostum, Uzbek koji razmišlja svjetovno.
U Afganistanu Uzbeki koji govore turski, čine oko osam posto
stanovništva, no ima i manjih manjina koje pripadaju tom turskom
jezičnom i kulturnom krugu, primjerice Turkmeni, Ujguri ili
Kirgizi. Dostum nije slučajno u prognanstvu živio u Turskoj prije
nego što se vratio u Afganistan da bi se borio protiv talibana. Do
1998. u Mazar-i-Sharifu, svojem središtu u sjevernom Afganistanu,
izgradio je malo područje vlasti u kojemu su se ostvarivali manje
kruti oblici islamskog učenja. Trgovina je jednako cvjetala kao i
krijumčarenje.
Ta su pitanja osobito važna za predsjednika brojne države
Uzbekistana koja neposredno graniči s Afganistanom, Islama
Karimova. On vodi autokratski režim, i uz pojašnjenje da u svojoj
zemlji kao i u susjedstvu, dakle u Turkmeniji, Tadžikistanu i
Kazahstanu želi spriječiti širenje islamizma. Sa stajališta tih
država, rušenje talibana u Afganistanu dogodilo se još na vrijeme,
jer su talibani prijetili da će u spomenutim zemljama ojačati i
učvrstiti svoj utjecaj. Ne začuđuje što režim u Tadžikistanu
podupire Sjeverni savez kojega uglavnom vode Tadžici.
Od neovisnosti srednjoazijskih turanskih republika 1991., Ankara
je pomagala novim državama u izgradnji laicističko-vjerskih
struktura i u obrazovanju vjerskih učitelja po vlastitom uzoru. No
tamo su dolazili i pristaše i propovjednici pokreta buđenja,
članovi tako zvanih Fethullahcilara. Radi se o nekoj vrsti vjerskog
bratstva koje je utemeljio popularni propovjednik i pjesnik
Fethullah Guelen. Guelen već neko vrijeme nije poželjan u Turskoj i
živi u Sjedinjenim Državama, jer vlada njega i njegove pristaše
optužuje za kršenje laicističkih nazora. Interes Ankare za
svjetsku inačicu islama u regiji je dakako opstao.
Kao nadomjestak nudi se islamsko-turski pokret koji je nastao još u
carsko doba a danas u republici Tatarstanu koja leži na Volgi s
glavnim gradom Kazanom, nailazi na veliki odjek: džadidizam. Taj
pokret (arapska riječ 'džadid' znači 'nov'), povezan je s krimskim
Tatarinom Ismailom Gaspiralijem (ruski Gasprinski) koji je na
smjeni XIX. i XX. stoljeća ponajprije među muslimanima Rusije i
Indije promicao osuvremenjivanje i obnovu islama. Ključ za to
trebalo je biti školstvo. Gaspirali je rođen u Bahčisaraju na
Krimu, radio je kao novinar i književnik u carstvu i bio je vrlo
utjecajan ponajprije među azerbejdžanskim muslimanima.
Džadidizam među onim muslimanima koji odbijaju islamističke modele
iz arapskoga svijeta ili iz Irana, danas doživljava uskrsnuće.
Posve je na crti politike koju želi i Ankara. U vjerskim pitanjima
umjereni režim u Kabulu zacijelo će zadovoljiti sve koji žele
reformistički razvitak u srednjoj Aziji, osobito Tursku.
U svojem određenju za Sjeverni savez, Turska ipak mora paziti na to
što Pakistan koji odbija njezin utjecaj, ne želi prejaku Tursku.
Turska tradicionalno održava dobre odnose s Pakistanom kako su
općenito muslimani indijskog podkontinenta uvijek bili
prijateljski naklonjeni Turskoj. Poslije Prvog svjetskog rata među
njima je čak vladala želja da se turski reformist Ataturk proglasi
kalifom svih muslimana. Pakistanski vojni vlastodržac Pervez
Musharraf Ataturkov je obožavatelj. Tako Ankara mora paziti da
jednostranostima ne zastraši Pakistance.
Koliko je Ankara spremna za angažman, toliko je malo Amerikancima
dala slobodne ruke. U Iraku, tako glasi stalno opetovana poruka iz
Ankare, treba se suzdržati od napada. Tursko vojno vodstvo
pokretačka je snaga iza tih apela, jer ono zna odnose u Iraku bolje
nego drugi. Turci se ne boje samo da će savez protiv terora u slučaju
napada na Irak izgubiti svoje arapske 'članove', nego da bi i Turska
mogla postati novo ratno poprište", piše Wolfgang Guenter Lerch.