US-RU-CN-TERORIZAM-OBRANA-POLITIKA-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija-Terorizam NJ 15. XI. WELT: ANTITERORISTIČKA KOALICIJA DONOSI PROMJENU SNAGA U SVIJETU NJEMAČKADIE WELT15. XI. 2001.Svjetska koalicija još je čvrsta"Američka
protuteroristička koalicija jest koalicija vlada. Promotrimo li same države, uočit ćemo da je praktični strateški savez višeznačan a mjestimično i nedokučiv: zanemarimo li zapadne saveznike, odnos stanovništva prema američkoj politici zapravo je skeptičan pa čak i odbojan i neprijateljski. Karakteristično je da to vrijedi i za većinu arapsko-islamskih država već i za Rusiju i Kinu koje su kao stalne članice Vijeća sigurnosti UN odobrile rezolucije o borbi protiv terorizma, prihvaćene 12. i 29. rujna ove godine.Interne probleme s prihvaćanjem američke politike nije moguće previdjeti. Kineska je vlada intervenirala u promet na Internetu kako bi potisnula zlurade komentare o 'pravednom kažnjavanju' američkog hegemona. Tisak je dobio upute o upotrebi jezičnih formulacija. U Rusiji je mreža koju je Putin bacio na medije bila nešto više propusna. U najnovijim anketama gotovo 60 posto građana očitovalo se protiv vojne akcije SAD u Afganistanu. Široki krugovi oružanih snaga odbacuju savez s Washingtonom a čak ga i
izam
NJEMAČKA
DIE WELT
15. XI. 2001.
Svjetska koalicija još je čvrsta
"Američka protuteroristička koalicija jest koalicija vlada.
Promotrimo li same države, uočit ćemo da je praktični strateški
savez višeznačan a mjestimično i nedokučiv: zanemarimo li zapadne
saveznike, odnos stanovništva prema američkoj politici zapravo je
skeptičan pa čak i odbojan i neprijateljski. Karakteristično je da
to vrijedi i za većinu arapsko-islamskih država već i za Rusiju i
Kinu koje su kao stalne članice Vijeća sigurnosti UN odobrile
rezolucije o borbi protiv terorizma, prihvaćene 12. i 29. rujna ove
godine.
Interne probleme s prihvaćanjem američke politike nije moguće
previdjeti. Kineska je vlada intervenirala u promet na Internetu
kako bi potisnula zlurade komentare o 'pravednom kažnjavanju'
američkog hegemona. Tisak je dobio upute o upotrebi jezičnih
formulacija. U Rusiji je mreža koju je Putin bacio na medije bila
nešto više propusna. U najnovijim anketama gotovo 60 posto građana
očitovalo se protiv vojne akcije SAD u Afganistanu. Široki krugovi
oružanih snaga odbacuju savez s Washingtonom a čak ga i
parlamentarna oporba i gospodarski oligarsi smatraju neugodnim
iznenađenjem. Udio onih koji glasuju za vojno sudjelovanje Rusije u
akciji u Afganistanu jest mali; pretežna većina zagovara
'neutralan' stav.
Suprotni stavovi vlade i javnosti ublaženi su time što su rusko i
kinesko vodstvo svojim prihvaćanjem borbe protiv terorizma
prihvatile taktički kompromis. Smatralo se da nema alternative toj
odluci ako ne žele izazvati neprijateljstvo SAD - sa svim pratećim
konzekvencama za privredne, financijske i obrambenopolitičke
odnose. Budući da u rezolucijama UN-a nije definiran pojam
terorizma, pruža se i prilika za rigoroznu borbu protiv 'državnih
neprijatelja' u vlastitom dvorištu - u Čečeniji, u nemirnom
Xinjiangu, protiv 'separatista i ekstremista' te protiv
meditirajućih pristaša Falun Gonga u gradu i na selu - bez prateće
dosadne kritike sa Zapada. To je 'dopuštenje' tamna strana
protuterorističkog saveza, posredstvom kojeg je u prvom redu Kina
željela osvjetlati obraz kao domaćin Olimpijskih igara od 2008. g.
i kao novopečena članica WTO-a.
Doduše, daljnji odnosi ovise o tijeku i eventualnom proširenju
američkog vojnog pohoda na druge države poput Iraka i Somalije. Ti
čimbenici određuju cijenu službenog odobravanja i
neprosvjedovanja. Putin je u prvom redu zainteresiran za
bilateralno smanjenje atomskih arsenala koji utječu i na reformu
ruskih oružanih snaga i na troškove sigurnosti. SAD su spremne
izići u susret Putinu i toliko sniziti nuklearnu razinu da Rusi mogu
pratiti proces modernizacije. Temeljna je ideja ravnopravnog
zastrašivanja ostaje očuvana sve dok je Moskva sa svoje strane
spremna prihvatiti jezgru američke predodžbe o obrani - riječ je o
sustavu proturaketne obrane. Protuteroristički savez može
olakšati postizanje dogovora pri čemu Putin zna da je danas očita
ranjivost SAD ojačala njihovu spremnost na izgradnju obrambenih
sustava.
U slučaju Kine javlja se drugačija slika. U svjetlu suradnje Rusije
i bivših srednjoazijskih sovjetskih zemalja sa Sjedinjenim
Državama i europskim članicama NATO-a topi se 'antihegemonijalni'
sporazum o prijateljstvu i suradnji Moskve i Pekinga iz srpnja
2001. g., srozavajući se na razinu ugovora o povratnom osiguranju
bez aktualne obveze. Sukob s teroristima čija su središta
Afganistan i Pakistan, težnja Indije da uđe u američki savez i
istupanje Japana iz vojne karantene rezultira dominantnom
američkom nazočnošću u Aziji. Utjecaj Kine jest oslabljen što
utječe na stanje u regiji sve do Tajvanskog tjesnaca. Peking
nesumnjivo shvaća prodor NATO-a sve do kineskih zapadnih granica
kao stupanje na kineski teren.
Kina se priprema za 2002. g. i osjetljivi nastup četvrte generacije
vođa nakon Maoa, igrajući punom snagom na kartu gospodarskoga
napretka. Putin traži u nadzoru naoružanja politiku ravnopravnosti
sa SAD kako bi se oslobodio tereta troškova. Antiteroristička
koalicija nudi objema državama nedefinirane dobiti i gubitke. Svi
znaju da se odnosi snaga u svijetu mijenjaju ali nitko ne vjeruje u
uzmicanje američkog unilateralizma pred multilateralnom
politikom. Naprotiv, tko pozornije sluša glasove iz Rusije i Kine,
nazrijet će sumnju da borba protiv iregularnih snaga razaranja
osigurava snažan poticaj američkom intervencionizmu.
Taktički kompromisi - poput ruskog i kineskog ulaska u
protuteroristički savez - nisu krhki sami po sebi. Njihova se
održivost čini zajamčenom sve dok SAD - kao što je predsjednik
Chirac naglasio na sastanku s Bushom u Washingtonu - vežu svoje
djelovanje na odluke UN i time ga ograničavaju. No, proširi li se
sukob na više država, u prvi plan stupit će posljedice promjene
odnosa snaga na globalnoj razini. U tom slučaju valja računati i na
narušavanje stabilnosti svjetske koalicije", upozorava Herbert
Kremp.