E-DE-FR-EU-PROŠIRENJE-PREGOVORI-Organizacije/savezi-Vlada GB 14. XI. REUTERS: PROŠIRENJE EU DONOSI SA SOBOM MNOGE PROBLEME VELIKA BRITANIJAREUTER'S14. XI. 2001.Nakon optimističnog izvješća projekt proširenja EU suočava se s napornom
budućnošću"Europsko povjerenstvo pokušalo je suzbiti sumnje članica EU iznenađujuće optimističnim izvješćem o procesu proširenja na istok, ukazujući na koristi koje bi sa sobom mogla donijeti brza ekspanzija, nazvana 'big bang'.No, budućnost tog procesa skriva u sebi probleme u rasponu od sudbine podijeljenog Cipra do svote koju bi trebali dobiti siromašni poljski seljaci - i svaki od tih problema mogao bi, naravno, minirati proces proširenja, izjavljuju diplomati i politički analitičari.U izvješću objavljenom u utorak, Povjerenstvo je ustvrdilo da je na putu zaključivanja pregovora s 10 zemalja-kandidata do kraja 2002. g., utirući put njihovu prijemu u punopravno članstvo u EU do 2004. g.U izvješću je naveden niz problematičnih područja poput loše provedbe zakona, razgranate korupcije i odnosa prema Romima ali opća je poruka za 15 aktualnih članica i 13 kandidata prožeta
VELIKA BRITANIJA
REUTER'S
14. XI. 2001.
Nakon optimističnog izvješća projekt proširenja EU suočava se s
napornom budućnošću
"Europsko povjerenstvo pokušalo je suzbiti sumnje članica EU
iznenađujuće optimističnim izvješćem o procesu proširenja na
istok, ukazujući na koristi koje bi sa sobom mogla donijeti brza
ekspanzija, nazvana 'big bang'.
No, budućnost tog procesa skriva u sebi probleme u rasponu od
sudbine podijeljenog Cipra do svote koju bi trebali dobiti
siromašni poljski seljaci - i svaki od tih problema mogao bi,
naravno, minirati proces proširenja, izjavljuju diplomati i
politički analitičari.
U izvješću objavljenom u utorak, Povjerenstvo je ustvrdilo da je na
putu zaključivanja pregovora s 10 zemalja-kandidata do kraja 2002.
g., utirući put njihovu prijemu u punopravno članstvo u EU do 2004.
g.
U izvješću je naveden niz problematičnih područja poput loše
provedbe zakona, razgranate korupcije i odnosa prema Romima ali
opća je poruka za 15 aktualnih članica i 13 kandidata prožeta
ohrabrujućim tonom.
'Osnovni je ton izvješća umirujući za države-članice, uvjeravajući
ih da će projekt zaista upaliti', kazala je Heather Grabbe,
analitičar procesa proširenja EU pri Centru za europsku reformu,
intelektualnom pogonu sa sjedištem u Londonu.
U izvješću je naglašeno da aktualni proračunski okvir EU, na snazi
do 2006. g., može podnijeti troškove prihvaćanja 10 novih članica
iako su većina njih siromašne nekadašnje komunističke zemlje čiji
je prosječni društveni brutto proizvod po stanovniku više nego
upola manji od aktualnog prosječnog BDP-a u EU.
U izvješću su nadalje uklonjene sve razlike između država koje su
započele razgovore o pristupu EU 1998. i onih koje su te razgovore
započele 2000. g.
U najvećem dosadašnjem procesu proširenja EU, prvoj bi se skupini -
Cipru, Poljskoj, Češkoj Republici, Mađarskoj, Sloveniji i
Estoniji - trebale bi pridružiti četiri kasnije kandidatkinje -
Latvija, Litva, Slovačka i Malta. Samo bi se Bugarska, Rumunjska i
Turska trebale kasnije pridružiti tom krugu.
'Nastoje ostvariti big bang', kazala je gospođa Grabbe.
Izvješće koje sadrži više od 1000 stranica dijelom odražava
strahove Povjerenstva EU, vezane za jačanje euro-skepse u
zemljama-kandidatima. Naime, nakon završetka pregovora sve bi
zemlje-kandidati trebale održati referendum o članstvu u EU.
'Kandidati prolaze velike teškoće koje nagrizaju potporu članstvu
i reformama. To bi moglo potkopati političku stabilnost a time i
eventualni razvoj njihove privrede', kazao je za Reuters jedan
izvor u visokim krugovima EU. Mađarska, Češka Republika i Slovačka
trebale bi sljedeće godine održati opće izbore.
No, izbori u ključnim članicama EU poput Francuske i Njemačke
predstavljaju veću potencijalnu prijetnju za proces proširenja.
Posebno što se tiče Francuske, malo je vjerojatno da će Pariz
napraviti ustupke u politički osjetljivom pitanju poljoprivrede
uoči predsjedničkih izbora, zakazanih za svibanj sljedeće godine,
iako bi se zemlje-kandidati trebale pozabaviti tim problemom u
prvoj polovini 2002. g.
Povjerenstvo EU je izjavilo da se nada da će do početka 2002. g.
skicirati zajedničku pregovaračku poziciju za poljoprivredu i
regionalnu pomoć, još jedno eksplozivno područje.
'No, mogu li petnaestorica postići dogovor o prijedlozima
Povjerenstva? Čini se da nitko nije pretjerano razmišljao o tome',
kazala je gospođa Grabbe.
Čini se izvjesnim da će politička realnost izbrisati nade
istočnoeuropskih seljaka da će dobiti istu velikodušnu izravnu
financijsku pomoć kakva se danas isplaćuje njihovim kolegama u EU.
Njemačka, zemlja koja uplaćuje najveće svote u proračun EU,
signalizirala je da želi strogo nadzirati trošenje pa čak i vratiti
dio sredstava za poljoprivredu nacionalnim vladama - čemu se
Francuska snažno usprotivila.
Sredstva za poljoprivredu i strukturni fondovi, usmjeravani u
najsiromašnije regije EU, ukupno čine 80 posto godišnjeg proračuna
EU, vrijednog 90 milijardi eura.
Drugi će ključni igrač u skorašnjim pregovorima o novcu biti
Španjolska, najveći korisnik sredstava iz strukturnih fondova i
predsjedatelj EU u razdoblju od 1. siječnja do 30. lipnja sljedeće
godine (...)
U toj bi ulozi Madrid trebao funkcionirati kao neutralni posrednik
i podrediti nacionalne interese općem dobru. U praksi Španjolska će
se možda naći u iskušenju da odugovlači dogovor.
Francuska gaji dublje rezerve prema procesu proširenja koji bi po
bojaznima mnogih u Parizu mogao prebaciti težište EU previše u
smjeru Njemačke, nepovratno preoblikujući kulturu i duh europoskog
projekta koji je sama pomogla stvarati.
U utorak su francuski dužnosnici naglasili da je važno da svaki
kandidat prije prijema u EU bude ocijenjen strogo po svojim
zaslugama.
Pariz brine da bi proširenje moglo razvodniti 'acquis
communautaire', 80 tisuća stranica zakonodavnih dokumenata EU koje
kandidati moraju usvojiti i provesti u djelo (...)", ističe na
kraju analize Gareth Jones.