E-PROŠIRENJE-EU-REFORME-Organizacije/savezi-Vlada NJ 14. XI. SZ: BRZO JE PROŠIRENJE U INTERESU I EU I KANDIDATA NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG14. XI. 2001.Svi u istom vlaku"Već prije godinu dana Povjerenstvo EU objavilo je vozni red
proširenja europske zajednice. U utorak je podijelilo i karte. Deset od 13 kandidata ima po procjeni Povjerenstva izglede da do kraja 2002. g. dokonča pregovore o pristupu i 20045. g. dosegne cilj u vidu članstva u EU. No, Povjerenstvo je istodobno naglasilo i da nijedna zemlja nije dobila besplatnu voznu kartu. Nijedan putnik nije siguran da neće morati sići s vlada. Osim toga, još uvijek nije isključena ni mogućnost kašnjenja cijelog projekta proširenja EU.Upravo taj rizik spaja Povjerenstvo i vlade zemalja-kandidata u sudbinsku zajednicu. Za obje strane riječ je o najvažnijem projektu pod njihovom odgovornošću. Neuspjeh projekta povećanja EU u razdoblju do 2004. g. bio bi poraz za Povjerenstvo i katastrofa za povjerenika za proširenje Guentera Verheugena. Slično vrijedi i za pojedine zemlje-kandidate. Tko se danas nalazi na popisu perspektivnih deset i usprkos tome do 2004. g. ne bude primljen u EU, naći će se u ulozi europskog gubitnika - s poražavajućim posljedicama za psihu, politiku i privredu.
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
14. XI. 2001.
Svi u istom vlaku
"Već prije godinu dana Povjerenstvo EU objavilo je vozni red
proširenja europske zajednice. U utorak je podijelilo i karte.
Deset od 13 kandidata ima po procjeni Povjerenstva izglede da do
kraja 2002. g. dokonča pregovore o pristupu i 20045. g. dosegne cilj
u vidu članstva u EU. No, Povjerenstvo je istodobno naglasilo i da
nijedna zemlja nije dobila besplatnu voznu kartu. Nijedan putnik
nije siguran da neće morati sići s vlada. Osim toga, još uvijek nije
isključena ni mogućnost kašnjenja cijelog projekta proširenja EU.
Upravo taj rizik spaja Povjerenstvo i vlade zemalja-kandidata u
sudbinsku zajednicu. Za obje strane riječ je o najvažnijem projektu
pod njihovom odgovornošću. Neuspjeh projekta povećanja EU u
razdoblju do 2004. g. bio bi poraz za Povjerenstvo i katastrofa za
povjerenika za proširenje Guentera Verheugena. Slično vrijedi i za
pojedine zemlje-kandidate. Tko se danas nalazi na popisu
perspektivnih deset i usprkos tome do 2004. g. ne bude primljen u
EU, naći će se u ulozi europskog gubitnika - s poražavajućim
posljedicama za psihu, politiku i privredu.
To je jedan od razloga zašto je Povjerenstvo EU dugo oklijevalo sa
službenim imenovanjem najizglednijih kandidata. No, učinivši to u
aktualnom trenutku, povuklo je ispravan i važan potez. Uz iznimku
Turske, s kojom još čak nisu ni pokrenuti pregovori, te reformskih
sporiša poput Rumunjske i Bugarske, svaka zemlja-kandidat ima
danas zajamčene izglede za pristup prije sljedećih izbora za
Europski parlament. Time mučna nesigurnost ustupa mjesto sigurnom
mučenju. Na ogromnom području od Vilne preko Varšave do Ljubljane
treba poduzeti posljednje ogromne napore, usmjerene na postizanje
zrelosti za prijem u EU.
U dosadašnjim izvješćima EU općenito pozitivno ocjenjuje
dosadašnja postignuća desetorke iako, doduše, ne štedi ni opomene.
S jedne strane kritizira deficite u državnim službama i korupciju a
s druge hvali politički napredak i uspjele reforme. U sastavljanju
formulacija važnu ulogu - opravdano - igra i psihologija. Pohvala
ne smije potaknuti samozadovoljstvo a pokuda ne smije
demotivirati. To je posebno važno u slučaju Poljske koja je posebno
važna za proces proširenja ali mora riješiti i posebne probleme.
Posebno značenje Poljske proizlazi već iz njezine veličine i
položaja. U Poljskoj živi više ljudi nego u svim ostalim zemljama
desetorke; nadalje, između ostalog i iz njemačke perspektive
gledano, proširenje EU ne bi imalo nikakvih draži bez susjeda na
istoku. No, iz veličine i položaja proizlaze i neki od specifičnih
poljskih problema. U gotovo svim zamislivim područjima valja
provesti ogroman proces prilagodbe - u rasponu od ribarstva preko
poljoprivrede do industrije. Nadalje, treba svladati i glavni
teret nove istočne granice EU.
Iz političkog aspekta poljska ali i neke druge vlade suočavaju se s
izazovom snažnih protueuropskih strujanja u vlastitoj zemlji i
izbjegavanja poraza na referendumu o pristupu EU. To zahtijeva
bolno balansiranje. Kako bi 2004. mogla sudjelovati u proširenju,
Poljska mora s jedne strane pokazati spremnost na kompromis u
spornim pitanjima poput slobode kretanja za radnike, prava
stranaca na kupovinu nekretnina a vjerojatno i izravnog plaćanja
subvencija EU poljoprivrednicima; s druge pak strane upravo ti
kompromisi neće pristup EU učiniti popularnijim u samoj Poljskoj.
Uspije li Poljska balansirati između te dvije krajnosti, EU više ne
smije potezati kočnicu već mora jamčiti financijsku i političku
ostvarivost big-banga, istodobnog prijema deset novih članica. U
protivnom će riskorati ne samo zakašnjenje već i gubitak
vjerodostojnosti", upozorava Daniel Broessler.