US-GB-DE-IT-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Ratovi DNEVNI PREGLED BR. 220 14. XI. 2001. RADIO FRANCE INTERNATIONALE - RFI13. XI. 2001.Slijedi prikaz knjige koja se pojavljuje u pariškim izlozima sljedećih dana, a piše o tajnim
pregovorima Amerikanaca i talibana u prvoj polovici godine. Prikaz Nikole Guljevateja."'Zabranjena istina' naslov je knjige koja se sutra pojavljuje u francuskim knjižarama, a čije dijelove objavljuje 'Le Monde' uz ocjenu da je napisana u žurbi, pomalo senzacionalističkim stilom i da sadrži nekoliko sitnih faktografskih pogrešaka. Knjigu su napisali Jean Charles Brisard i Guillaume Dasquie. Prvi je radio na gospodarskoj špijunaži za francusku tvrtke Vivendi i nakon toga za francuske obavještajce načinio izvješće o financiranju Bin Ladenove organizacije Al Qaide. Drugi je urednik francuskog časopisa posvećenog tajnim službama. Riječ je o tezi koja, kako piše 'Le Monde', ne gubi na vrijednosti zbog sitnih pogrešaka. U vrijeme dok je američka diplomacija podupirala talibane u Afganistanu, točnije od 1995. godine do 1998. godine, američki naftaši su uporno pregovarali s talibanima o izgradnji plinovoda preko Afganistana i Pakistana, ali bez uspjeha. Do preokreta američkog pristupa dolazi 1998. godine nakon atentata na američka veleposlanstva u Tanzaniji i Keniji koji su pripisani Bin Ladenu
RADIO FRANCE INTERNATIONALE - RFI
13. XI. 2001.
Slijedi prikaz knjige koja se pojavljuje u pariškim izlozima
sljedećih dana, a piše o tajnim pregovorima Amerikanaca i talibana
u prvoj polovici godine. Prikaz Nikole Guljevateja.
"'Zabranjena istina' naslov je knjige koja se sutra pojavljuje u
francuskim knjižarama, a čije dijelove objavljuje 'Le Monde' uz
ocjenu da je napisana u žurbi, pomalo senzacionalističkim stilom i
da sadrži nekoliko sitnih faktografskih pogrešaka. Knjigu su
napisali Jean Charles Brisard i Guillaume Dasquie. Prvi je radio na
gospodarskoj špijunaži za francusku tvrtke Vivendi i nakon toga za
francuske obavještajce načinio izvješće o financiranju Bin
Ladenove organizacije Al Qaide. Drugi je urednik francuskog
časopisa posvećenog tajnim službama. Riječ je o tezi koja, kako
piše 'Le Monde', ne gubi na vrijednosti zbog sitnih pogrešaka.
U vrijeme dok je američka diplomacija podupirala talibane u
Afganistanu, točnije od 1995. godine do 1998. godine, američki
naftaši su uporno pregovarali s talibanima o izgradnji plinovoda
preko Afganistana i Pakistana, ali bez uspjeha. Do preokreta
američkog pristupa dolazi 1998. godine nakon atentata na američka
veleposlanstva u Tanzaniji i Keniji koji su pripisani Bin Ladenu
kojem talibani pružaju zaštitu. Od tada Washington od talibana
traži izručenje Bin Ladena i za uzvrat im obećava međunarodno
priznanje njihovog režima.
Ali ni nakon dva pokušaja saudijske tajne službe koja je radila po
američkom nalogu nije se uspjelo nagovoriti talibanskog čelnika
mulu Omara da izruči bin Ladena. Talibani su odbili ponudu da budu
povlašteni američki suradnik u Afganistanu. Zato je američka
diplomacija zaključila da talibani sami ne mogu strabilizirati
zemlju što je preduvjet izgradnji plinovoda. Umjesto talibanskih
vlasti Washington se odlučio za stvaranje široke koalicije unutar
Afganistana uz vanjsku potporu Rusije, Amerike i šest susjednih
zemalja, podsjeća novinar 'Le Mondea' dopunjavajući podatke iz
knjige.
Ali talibani su i dalje bili najjači u području, te nisu bili
isključeni iz koalicije već su trebali postati njen sastavni dio,
tako da su redovito primali pozive na neslužbene sastanke i
pregovore. Za ostvarenje zamisli o širokoj koaliciji američka
diplomacija se još prije napada na New York i Washington željela
poslužiti bivšim afganistanskim kraljem Zaher Šahom kao mogućom
osobom koju bi sva afganistanska plemena prihvatila na okupljanju
plemenskih vođa barem u prijelaznom razdoblju.
Neslužbeni razgovori su se održavali na Cipru, u Rimu i u Berlinu,
između ostalog i pod pokroviteljstvom Ujedinjenih naroda. Glavni
tajnik Kofi Annan je čak odredio svog predstavnika za Afganistan
Španjolca Francesca Vendrella i na zahtjev Amerikanaca 1998.
godine uveo embargo protiv Kabula. Pregovori koji su bili u zastoju
sve do početka ove godine jer je FBI uporno ustrajao na izručenju
Bin Ladena, doživljavaju novi zamah nedugo nakon dolaska Georgea
Busha na vlast.
Kako ističu autori, Bushova želja da se talibani nagovore na
podjelu vlasti treba se tumačiti kroz sastav njegove
administracije koja miriše na naftu. Naime, potpredsjednik Dick
Cheney je do stupanja na dužnost bio ravnatelj Halliburtona,
najveće svjetske tvrtke za pružanje usluga naftnim kompanijama.
Pročelnica američkog nacionalnog vijeća sigurnosti, tijela koje
zapovijeda američkim obavještajnim službama, Condoleeza Rice
provela je devet godina u naftnoj kompaniji Chevron gdje je kao
odlična poznavateljica Sovjetskog Saveza vodila strategiju tvrtke
u središnjoj Aziji gdje su potkraj '80-tih otkrivene najveće
svjetske naftne rezerve. I neki drugi članovi njegova okruženja
dolaze iz te sredine, a poznato je da je najveći dio novca za Bushovu
predsjedničku kampanju stigao upravo do naftnih kompanija.
Zato je Bushova administracija zapovjedila od prošle zime malo
popuštanje pritiska na talibane za izručenje Bin Ladena i vraćanje
na ranije planove. Da je tvrdnja točna dokazuje i ostavka u srpnju
druge u hijerarhijskoj ljestvice osobe FBI-a Johna O'Neilla,
ostavke koju je on objasnio da ga diplomacija ograničava u borbi
protiv terorizma. Sadržaj američke ponude talibanima da podijele
vlast s drugima afganistanskim strujama, a o čemu se intenzivno
pregovaralo od veljače do srpnja ove godine, nalazi se u službenom
izvješću Ujedinjenih naroda od 14. kolovoza ove godine.
Kroz te kanale američka ponuda je bila jasna - ako bi se vlada u
Kabulu proširila dobila bi - prvo razne oblike međunarodne pomoći,
a zatim bi se krenulo na izgradnju plinovoda. To je bila mrkva uz
koju je išla i diskretna batina jer su američki pregovarači
spominjali i mogućnost vojne operacije protiv talibana. Autori
knjige tvrde da su čak bile uporabljene i grube riječi: 'Birajte
između zlatnog tepiha i popisa bombi'.
Na pitanje 'Le Mondeova' novinara američki pregovarač i bivši
veleposlanik u Pakistanu sredinom 90-tih godina Tom Simons je
odgovorio: 'Talibanima smo ovog ljeta rekli da vodimo istragu o
napadu na američki brod u Jemenskom zaljevu u listopadu prošle
godine i da u slučaju da se dokaže da je Bin Laden upleten u tu aferu
talibani se mogu spremati na vojni odgovor'. Ali Simons tvrdi da je
u interesu Pakistana bilo da faktični pristup Amerikanaca u
pregovorima predstavi kao nužnu vojnu prijetnju protiv talibana
kako bi popustili, ali poriče da je bilo tko službeno posegnuo za
usporedbom s tepisima ili bilo kojom službenom prijetnjom.
'Le Monde' zaključuje da knjiga 'Zabranjena istina' jasno pokazuje
da su pregovori s Afganistancima uz pomoć bivšeg kralja i
Ujedinjenih naroda ojačani dolaskom Busha na vlast pod pritiskom
naftnog lobbyja i da se istodobno tražilo izručenje Bin Ladena.
Talibani su odbili zahtjev i ponude unatoč izjavi talibanskog
ministra vanjskih poslova od 5. veljače ove godine kada je izjavio
da je spreman izručiti ga. Ali više je potankosti oko tijeka
pregovora koje i dalje izmiču analizi. Tko zapovijeda talibanima -
mula Omar ili bin Laden? Postoje li podjele u talibanskom pokretu?
Je li i prije napada na Ameriku postojala vojna prijetnja
talibanima? Jesu li Pakistanci igrali dvostruku igru ili su se
potrudili urazumiti talibane prenaglašavajući neodgodivost
američkog udara?
Na sva se ta pitanja ne može sa sigurnošću odgovoriti, ali se barem
može pretpostaviti kako je došlo do atentata u Americi. 'Le Monde'
daje sljedeću pretpostavku. Od 1999. godine talibani su pod jakim
diplomatskim pritiskom da podijele vlast, ali je Bin Laden uvjerio
mulu Omara da ne popusti jer bi Amerikanci prvo uklonili bin Ladena,
a tada i Omara. Prošlog ljeta, ističe list, talibani su, ne zna se
kako i zašto, došli do zaključka da će ih Amerika uskoro napasti.
Dvije su mogućnosti kako se stanje dalje razvijalo. Ili je bin Laden
uvjerio talibane da je bolje da prvi napadnu pa su talibani izveli
atentate, ili je Bin Laden bez njihovog znanja izveo napade. Riječ
je samo o pretpostavci, ali ona omogućuje da se shvati politička
pozadina događaja od 11. rujna, zaključuje 'Le Monde'."
(RFI)
GLAS AMERIKE - VOA
13. XI. 2001.
Pregled tiska
Putinovo okretanje Zapadu budi sumnje na domaćem planu ? piše
jutros 'Christian Science Monitor'. Prema pisanju ovog bostonskog
lista, ankete pokazuju da potpora ruske javnosti za američku akciju
u Afganistanu slabi, a sve je više političara koji drže da je
predsjednik Putin previše spreman na ustupke Zapadu. Iako je sam
predsjednik vrlo popularan, ankete pokazuju da se preko polovine
Rusa protivi američkom korištenju ruskih zračnih koridora; gotovo
dvije trećine ih drži da američke snage ne bi trebale biti
razmještene u bivše sovjetske republike središnje Azije, a 90 posto
ih se kategorično protivi korištenju ruskih snaga u Afganistanu.
'New York Times' piše o reakcijama putnika u američkim zračnim
lukama na pad putničkog zrakoplova u New Yorku. Ujutro je ? piše
ovaj njujorški dnevnik ? nervoza među putnicima bila najveća, ali
kako je dan odmicao bez znakova da je riječ o novom terorističkom
napadu, tako se i raspoloženje putnika smirivalo. Međutim
zrakoplovne kompanije ipak brinu o dugoročnijem utjecaju ovog
incidenta na zračni prijevoz. Prema nepisanom pravilu, deset dana
nakon zrakoplovne nesreće, putnici se ponovno osjećaju sigurno u
zrakoplovu. Stručnjaci, međutim, upozoravaju da ovoga puta to
pravilo vjerojatno neće vrijediti jer će mnogi nesvjesno povezati
jučerašnji pad Americanovog zrakoplova s napadima od 11. rujna.
O brigama, ali druge vrste, piše jutros 'Washington Post', koji
prostor posvećuje dolazećoj sezoni blagdanskog shoppinga. Kako
sezona kupovanja pred Božić počinje za oko dva tjedna, tako trgovci
već sada pokušavaju predvidjeti kakve će im zarade donijeti.
Prognoze međutim nisu dobre. Broj posjetitelja u trgovačkim
središtima pao je za 10 posto u odnosu na prošlu godinu, a vjeruje se
da će kupci pritisnuti slabljenjem gospodarstva i posljedicama
terorističkih napada uglavnom ostajati kod kuće i kupovati samo ono
što im doista treba.
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
13. XI. 2001.
Pregled tiska
Tragična sudbina Airbusa American Airlinesa istaknuta je tema i na
stranicama jutrošnjeg britanskog tiska. Neočekivano napredovanje
Sjevernog saveza kroz talibanske položaje u Afganistanu, o čemu
ovdašnji dnevnici također pišu, u sjeni je brojnih fotografija
Queensa u plamenu i izvještaja o novoj nesreći koja je pogodila New
York.
'The Independent' u uvodniku piše kako je pesimizam nakon
terorističkih napada u rujnu počeo tek splašnjavati, a Amerika je
doživjela novi šok. U nekim drugim vremenima, i možda na nekom
drugom mjestu prva reakcija bi bila da je nesreća bila slučajna i da
se avionske nesreće događaju, ali rijetko. Ovoga puta prva reakcija
je bila da je riječ o zloj namjeri, odnosno, o nastavku događaja od
prije dva mjeseca, u čemu list vidi znak gubitka nevinosti. 'The
Independent' zaključuje da će ovaj događaj otežati pokušaj Georga
Busha da obnovi ekonomsko i političko povjerenje Americi.
'The Guardian' piše da svi suosjećaju s Newyorčanima i da kao i oni
žive u strahu. List potom ističe da je strah cilj terorizma, a to je
i još jedan razlog zbog kojeg terorizam mora biti iskorijenjen za
dobrobit čovječanstva.
'The Daily Telegraph' povezuje jučerašnju avionsku nesreću s
trenutnom situacijom u Afganistanu, gdje se u najnovijim uspjesima
Sjevernog saveza uz pomoć američkog bombardiranja, vidi znak da su
glavni ciljevi antiterorističke koalicije, eliminacija Bin Ladena
i talibana na rubu da budu ostvareni. List ocjenjuje da Sjeverni
savez ne bi smio ući u afganistansku prijestolnicu prije dogovora o
formiranju vlade koja će naslijediti talibane.
Uvodničar 'The Timesa', za razliku od ostalih novina, piše o
predstojećem susretu predsjednika Busha i Putina i ističe da SAD i
Rusija nikad nisu težili istim ciljevima kao sada i da tu priliku
treba iskoristiti. Putin želi promijeniti rusku strategiju i sam
proširiti svoj utjecaj uz pomoć Washingtona. 'The Times' ističe da
Amerika ne smije propustiti ovakvu priliku da se približi Rusiji.
A 'The Financial Times' izvještava o najnovijoj rundi pregovora
između Jugoslavije i Pariškog kluba, državnih banaka vjerovnika
Jugoslavije, od kojeg Beograd traži otpis sedamdeset posto duga
vrijednog preko četiri milijarde dolara. List ističe da su uz
Ameriku, i Britanija i Njemačka, kao najveći vjerovnici
Jugoslavije, nagovijestile da su i one spremne u velikoj mjeri
izaći u susret jugoslavenskom zahtjevu".
(BBC)
DEUTSCHE WELLE - DW
13. XI. 2001.
Pregled tiska
Pad putničkoga zrakoplova na newyoršku četvrt Queens na naslovnim
je stranicama njemačkoga tiska. 'General Anzeiger' iz Bonna,
primjerice, piše da prve izjave koje su dale naslutiti kako je riječ
o nesreći, ne samo u Sjedinjenim Državama, dočekane su s olakšanjem
koje je nadjačalo zgražanje. Cinizam? Da, cinizam. Prije 11. rujna
jedva da bi bio razumljiv. Ali tko će ga sada još smatrati i
nedopustivim, pita 'General Anzeiger'.
'Berliner Zeitung' ističe kako je teško danas vjerovati u
slučajnosti. Pad zrakoplova u New Yorku upravo osam tjedana nakon
katastrofalnog terorističkog napada? Avion pun putnika koji pada
na stambenu četvrt - samo nekoliko kilometara daleko od mjesta gdje
zasjeda Glavna skupština Ujedinjenih naroda? Strahovit, apsurdan
slučaj? (...)Od 11. rujna ne postoje više normalne nesreće
oslobođene svake sumnje. Nema više katastrofe takvih razmjera koju
ne povezujemo neposredno sa slikama Svjetskog trgovačkog središta
dok puca u plamenu. Zaprepaštenost koja nas zbog slika u Queensu
obuzima jasno pokazuje koliko jako je u naše misli, u našu
svakodnevnicu prodro strah od terora. (...) Pad Airbusa s leta broj
587 nemilosrdno nam predočuje koliko je borba protiv terora za
civilizirani svijet od egzistencijalne naravi. Sve dok strah od do
sad nezabilježenog paralizira misli, svaka će nesreća dobiti
apokaliptičnu dimenziju, ustvrđuje 'Berliner Zeitung'.
Novinari za razliku od većine vojnika i za razliku od civila
dragovoljno odlaze u ratna područja - kako bi prikupili informacije
iz prve ruke, kako bi mogli izvijestiti o onome što su sami vidjeli i
kako bi uspostavili pouzdanu protutežu službenoj propagandi
zaraćenih strana, opisuje 'Neue Presse' iz Coburga nakon vijesti o
pogibiji troje novinara u Afganistanu.
'Frankenpost' iz Hofa konstatira da novinarstvo u ratu je stalni
hod po žici, i to višestruki - i ratni izvjestitelji, kao i njihovi
čitatelji, slušatelji i gledatelji - vide samo isječke istine, oni
uglavnom vide samo što im vojska, bez obzira koje strane, želi
pokazati, pa ipak svojim informacijama povremeno daju dojam pune
pouzdanosti. Oni su istodobno oruđe propagande i oruđe javnosti
protiv propagande. To ih baca u razdor između osobnoga rizika i
rizika da budu zloporabljeni. Time se može objasniti zašto su se
novinari vozili na tenku na kojem oni koji se ne bore nemaju što
tražiti, bilježi list.
Pobjednički pohod Sjevernoga saveza u Afganistanu iznenađenje je
mnogima, kao i činjenica da bi se talibanski režim mogao urušiti
poput kuće od karata - tim prije valja ubrzati rad na političkoj
koncepciji budućnosti te zemlje, mišljenje je velikog broja
komentatora. O složenosti tog posla piše 'Hamburger Abendblatt'.
Više nego prehrabro je u Afganistanu vraga tjerati Belzebubom.
(...)Iako američki predsjednik Bush želi okončati nasilnu
vladavinu talibana i razoriti terorističku mrežu Al Qaide,
Washington ni u kojem slučaju ne smije postati stranom u
desetljećima dugom afganistanskom građanskom ratu. Borba protiv
terorizma tako bi postala ratom protiv Afganistana.(...) Ako bi
Sjeverni savez preuzeo Kabul - ponavljanje prastarih plemenskih
svađa i ubojite borbe za vlast bilo bi zajamčeno kao i nakon
povlačenja Sovjeta. Kao da unutrašnja afganistanska ravnoteža među
svim kneževima pojedinih područja, ratnim vojvodama i šefovima
klanova nije dovoljno složena - kada bi oni koji su se borili protiv
talibana preuzeli vlast, naišlo bi to na otpor i u Pakistanu.
(...)Svjetska zajednica time stoji pred izazovom: napraviti plan
poslijeratnog političkog uređenja kojim neće uvrijediti ni jednu
od 55 nacionalnih skupina na Hindukushu. Mir se neće moći osvojiti
samo na bojišnici, upozorava 'Hamburger Abendblatt'.
Berlinski 'Der Tagesspiegel' je komentar u kojem piše o novim
sukobima u Makedoniji naslovio 'Kada svijet ne gleda'. Novo stanje
u svijetu nakon 11. rujna svatko koristi na svoj način. U Makedoniji
su nacionalisti iskoristili priliku kako bi ponovno pod znak
pitanja stavili mukotrpno isposlovani mirovni sporazum s albanskom
manjinom. Konačno, nakon napada u SAD-u nitko više ne gleda pozorno
što se događa na Balkanu. U rujnu je ta država iz dana u dan
nestajala s prvih stranica, ali ne zato što se stanje u Makedoniji
dramatično poboljšalo. Najnovija eskalacija ilustrira upravo
suprotno.(...) Kako pucnjava kod Tetova pokazuje, službeno
razoružani pobunjenici još uvijek imaju oružje i svoj arsenal
uvijek mogu dopuniti. Samo bi još snažni pritisak međunarodne
zajednice mogao spriječiti potpuni kolaps mirovnoga procesa.
Središnji zahtjev posrednika trebala bi biti ostavka ministra
unutarnjih poslova Ljube Boškovskog jer taj tvrdolinijaški šef
policije čini sve kako bi sabotirao dogovor s Albancima, drži
berlinski list.
***
Kraj vladavine talibana u Kabulu. Komentar Petera Philippa.
"Sedam godina vladavine talibana u Kabulu privedeno je kraju isto
kako je i započelo. U roku nekoliko sati dosadašnji vlastodršci su
napusili afganstanski glavni grad. Njihovim protivnicima
'mudžahedinima' ili Sjevernom savezu uspjelo je preuzeti kontrolu
nad skoro polovicom teritorije Afganistana. Ovo su uspjeli uz
američku, rusku, iransku potporu - istina čudnu kombinaciju.
San Sjevernog saveza da zabilježi pobjedu u Kabulu do sada je bila
noćna mora SAD-a i svih drugih koji poznaju političko stanje u
Afganistanu. Najprije su mudžahedini bili ti koji su godinama u
Kabulu i drugim dijelovima zemlje vodili rat i opustošili zemlju.
Prema nekim procjenama, u tim je sukobima živote izgubilo oko 50
tisuća Afganistanaca. To je za mnoge Afganistanca u to vrijeme bio
razlog da pozdrave pobjedu talibana.
Pobjeda je najprije značila mir i kraj prolijevanja krvi. Prije
nego što su talibani pokazali svoje pravo lice i prije nego je
stanovništvo shvatilo da su otišli loši, a došli gori. Ovaj put bi
se ista pogreška trebala izbjeći. Stoga je iz Washingtona upućen
znak Sjevernom savezu da ne ulazi u Kabul dok se ne učine sve nužne
pripreme. Postoje ideje, ali do sada još uvijek ne postoje dogovori
i konkretni planovi o budućnosti Afganistana.
Sigurno je samo da se kaos iz predtalibanskog vremena ne smije
ponoviti. Zato i postoji ideja da Kabul postane slobodan grad ili
barem zaštićena zona. Možda pod kontrolom UN-a. Tamo bi se najprije
trebali zaštititi civili, a onda bi se trebalo naći političko
rješenje o budućnosti. Hoće li to s obzirom na vrlo brzo osvajanje
Kabula biti moguće izvesti, još uvijek se ne zna. Borci Sjevernog
saveza su sedam godina čekali ovaj dan i sigurno je da će im teško
pasti ukoliko se budu morali suzdržavati. Nisu se pridržavali ni
uputa da se zaustave u predgrađu grada. Nastavili su svoj prodor u
pravcu Jalalabada i Kandahara. Što će se desiti sa sljedbenicima
talibana daje se naslutiti, ukoliko se čuju informacije o
vješanjima u Mazar-i-Sharifu, gradu na sjeveru Afganistana koji je
prvi pao u ruke Sjevernog saveza.
Washington se sada nalazi u velikoj dvojbi. Do sada je kritiziran
jer bombardiranje Afganistana nije donijelo nikakve konkretne
rezultate. Sada kada su rezultati više nego očigledni, kritičari
Sjedinjenim Državama prebacuju da protjerivanje talibana ne donosi
nikakvo rješenje Afganistanu. Pri tome se treba prisjetiti da
glavni cilj Amerike nije bilo rješavanje političkog stanja u
Afganistanu. Primarni cilj bilo je razbijanje teroristička mreža
Osame bin Ladena. Ovom cilju Amerika se približila. Kritičarima
treba također biti jasno da će osvajanje teritorija od strane
Sjevernog saveza olakšati položaj napaćenog afganistanskog
stanovništva."
(DW)
ITALIJA
LA REPUBBLICA
13. XI. 2001.
Novi imperij
"Gdje su završili Imperiji? Povijest koju smo učili u školi u
potpunosti je pripadala njima: Sumeranima, Babiloncima,
Perzijancima, Grcima, Rimljanima, Bizantincima; Svetom Rimskom
carstvu, Habsburškom carstvu, španjolskom, portugalskom,
britanskom, francuskom, sovjetskom imperiju. Početkom 20.
stoljeća, prije jedva stotinu godina, još ih je bilo četiri:
Austrougarsko, njemačko, rusko i otomansko. U osvit 2000. nema više
niti jednog. To je stanje bez presedana u povijesti. Može li svijet
živjeti u redu i napretku bez Imperija?
Prema Robertu Cooperu, profesionalnom diplomatu Foreign Officea ne
može: to nije moguće. Njegove teze, odvažne i prodorne, mogle bi
biti ograničene samo na svijet ideja, slobodnu i neograničenu
raspravu koja oživljava anglosaksonsku kulturu. Kada ne bi bilo
jedne male pojedinosti: Cooper je novi 'guru' Tonyija Blaira,
njegov najslušaniji diplomatski savjetnik, kojega je predsjednik
vlade izravno zadužio za 'izgradnju' novog Afganistana. Njegova
mišljenja, dakle, mogu postati obilježje nove međunarodne
'doktrine', i utjecati na političke odluke, kao što je 'teorija
zadržavanja' pružila teorijske temelje hladnom ratu. Svedena na
bit, ta nova 'doktrina' kaže da je 'moguće zamisliti novi obrambeni
imperijalizam'. Blag, demokratski, izvoznik izbora i ljudskih
prava, osim zakona i valuta. Često 'dragovoljan', temeljen, dakle,
ne na sili, nego na spremnosti država koje se nalazi izvan njega da
mu se podvrgnu, kako bi okončale kaos i unutarnju nesigurnost.
Imperij prilagođen vremenu i senzibilitetu doba, dakle, ali ipak
imperij, bez kojega svijet ne može upoznati stabilan i trajan mir.
Ako razmislite, od pada posljednjeg Imperija, onog sovjetskog,
zapad je već bio upleten u četiri rata u kratkom razdoblju od 11
godina: Zaljev, Bosna, Kosovo, Afganistan. Malo previše da bi se
moglo govoriti o miru.
Ovo Roberta Coopera nije klasično proročanstvo 'ex post', tko zna
koja po redu publicistička dosjetka kako bi se 'briljantnom' idejom
otkrilo ono što se već dogodilo. Čovjek je u Whitehallu poznat kao
Kasandra koja je godinama Blaira uznemiravala svojim olovnim
afganistanskim scenarijima. Prošle je godine objavio jedan
uznemiravajući pamflet predviđanja, u kojemu je opisivao svijet
podijeljen kao za vrijeme Hladnog rata, ali prema novim crtama
podjele, s tri vrste država: 'predmodernim', gdje vlada kaos:
'suvremenim', državama-nacijama koji žive u redu unutar precizno
određenih granica, i onim 'postmodernim', u kojima se država-
nacija rastvara unutar novog imperijalnog sustava, kao u slučaju
Europske Unije. Središnja točka Coperove teorije je da se može
ustanoviti, i zapravo je već ustanovljena, 'nekompatibilnost' među
ta tri poretka. 'Gdje je 'predmoderna' država previše slaba da bi
bila opasna, nedržavni protagonisti, poput trgovaca drogom,
organiziranog kriminala, terorističkih supina, mogu postati
previše jaki . Ako, koristeći se 'predmodernim' državama kao bazama
te snage postanu opasne po 'suvremene' države, moguće je zamisliti
obrambeni imperijalizam'.
'Novi ipmerijalizam', ali nužan kako bi 'stvorila stabilnost',
pretvarajući 'predmoderne' države u 'suvremene': što je upravo
rebus pred čijim se rješavanjem danas međunarodna zajednica nalazi
u Kabulu.
Bilo bi pogrešno čitati tu 'doktrinu' očima nekog tko sumnja u
uobičajene britanske imperijalne nostalgije. Imperijalno
iskustvo sigurno je tomu plodno tlo (sjećate li se Kima, Rudyarda
Kiplinga, engleskog agenta koji se uključuje u 'veliku igru' u
Afganistanu?); no to nije anakroni model. Isto tako bi bilo
pogrešno odbaciti ga kao još jedno militarističko ili represivno
iskušenje razvijenog svijeta. Kako bi to shvatili dovoljno je
pročitati članak kojega je Cooper napisao prije 11. rujna i objavio
u reviji Prospect nakon atentata u New Yorku. Bit pitanja, prema
Cooperu, jest da je 'dekolonizacija ostavila bivše kolonije s
državnim strukturama koje su u mnogim slučajevima bile strane
mjesni tradicijama... često je dakle dekolonizacija bila i
imperijalističkija od samog imperija'. Ovdje se kritiziraju
koncepti samouprave i samoopredjeljenja naroda, koji su dominirali
međunarodnom politikom od Woodrowa Wilsona do danas. U ime tih
načela na svim je stranama izvlačen koncept države-nacije kako bi
se zadovoljili nacionalizmi, mjesni demagozi i interesi velikih
sila. Dok, međutim, 'ne postoji jasna definicija nacije'. Kada je
Cavour, nakon stvaranja Italije, htio stvoriti Talijane, samo je 2
posto stanovništva nove državne realnosti govorilo istim jezikom.
Nigerija je izmišljotina europskih vlasti na Berlinskom kongresu.
'Jesu li Baski i Katalonci nacije? Je li arapski narod nacija?.
Koliko nacija ima u Južnoj Africi. Nacija često stvara državu, a ne
obratno. Države-nacije gotovo uvijek sadrže manjine, a kako su
temeljene na nacionalnom identitetu imaju prirodnu tendenciju
isključiti manjine'. Rezultat je pred očima svih. U posljednjih je
50 godina broj država porastao zadivljujućim ritmom: 51 je
potpisala povelju Ujedinjenih naroda 1945., a sada UN ima 189
članica.
Veliki paradoks, prema Cooperu, jest da gospodarska integracija
koju je donijela globalizacija nije zaustavila sklonost političkoj
fragmentaciji, štoviše ju je olakšala. U svijetu 'zatvorenih
gospodarstava i protekcionizma bilo je važno biti velik; no u
svijetu bez granica za robe, u čemu je razlika?'. Države koje ostaju
izvan globalizacije, propadaju vrlo brzo: 'Sakaćenja u Sierra
Leoneu, tlačenje žena u Afganistanu, genocidno nasilje na
Balkanu'. To je 'domino teorija' koja se nije pokazala posebno
točnom za komunizam, ali savršeno funkcionira s kaosom: Sierra
Leone destabilizira Liberiju, Afganistan Paksitan i tako dalje.
Što napraviti? U drugim vremenima 'rješenje bi bilo kolonizacija.
No danas nema kolonijalnih sila spremnih obaviti taj posao', Nije
to samo pitanje sredstava: šaka bijelaca (Europljana će 2050. biti
jedva 600 milijuna, a Afrikanaca dvije milijarde) više ne može
nadzirati svijet kao što je šaka Britanaca nadzirala Indiju. To je i
pitanje vrednota. Isti razlozi koji su razvijeni svijet učinili 86
puta bogatijim od onog siromašnog - slobodna trgovina, sloboda
govora i pravna država - danas ih onemogućavaju učiniti ono što su
činili kada su bili tri puta bogatiji: kolonizirati. 'Presušila je
i ponuda i potražnja za imperijalizmom'.
Pa ipak 'sustav u kojemu snažniji štiti slabijeg, u kojemu
učinkoviti s dobrim upravljanjem izvoze stabilnost i slobodu, u
kojemu je svijet otvoren ulaganjima i rastu, izgleda krajnje
poželjan. Ako je i istina da imperiji nisu to uvijek bili, isto tako
je istina da su često bili bolji od kaosa i barbarstava koji su ih
zamijenili'. No 'u svijetu ljudskih prava i građanskih
vrijednosti', nadgledanih i propovijedanih od novih misionara iz
'nevladinih organizacija', 'novi imperijalizam će u svakom slučaju
biti drugačiji od onog starog'. Bit će dragovoljan. Kao što se
uostalom već događa u dva slučaja: financijskom imperijalizmu, i
imperijalizmu susjeda. Prvog vodi Međunarodni monetarni fond. Koji
daje zajmove i pomoć u zamjenu za kontrolu i poštivanje pravila. 'Ne
koristi nasilje, samo novac'. Države koje mu se podvrgavaju 'ne
gube suverenitet, nego privremeno posuđuje svoj suverenitet', u
zamjenu za probitačnu integraciju u svjetsku gospodarsku
zajednicu.
Drugi oblik 'novog imperijalizma' dobro predstavlja Europska
Unija. Imajući nestabilnost na svojim granicama, za razliku od
Sjedinjenih država, Europa ima izravan interes integrirati upravo
dekolonizirane zemlje istoka i juga kontinenta. No izvanredan je
stvar to što je stari Rim morao izvoziti svoje zakone i monetu
pomoću vojnika, danas same zemlje koje graniče s EU-om čine sve kako
bi svoje zakone i gospodarstva prilagodile, kako bi bile prihvaćene
'u novi kolektivni imperij', za koji Cooper ne bi odbacio ime
'Commonwealth'.
Tako, ono što je na početku moglo izgledati kao perfidna
engleština, postaje najstrastvenije zagovaranje prednosti
ujedinjene Europe, koje dolazi s najneočekivanije
propovjedaonice: londonskog Foreign Officea. Model 'novog
suvremenog, demokratskog i zajedničkog imperija' je dakle Europa:
'Kao i Rim', zaključuje Cooper, 'svojim će građanima dati zakone,
valutu, i poneku cestu, u zajedničkoj slobodi'.
Ako će se Tony Blair oslanjati na savjete svojeg 'gurua' ne samo za
Afganistan nego i za Euro pripremimo se na svašta.", piše Antonio
Polito.
AVVENIRE
13. XI. 2001.
Kako sukladnim učiniti vojne i političke ciljeve
"Koliko se podudaraju strateški ciljevi Washingtona s onima koje
konkretno slijede postrojbe Sjevernog Saveza. Koliko je visok
rizik da Sjedinjene Države na kraju 'vode borbu za pruskog kralja',
ne uspijevajući ostvariti vlastite ratne ciljeve radi pretjerane
pomoći koje su dale mudžahedinskim postrojbama? I na kraju, otkuda
potječu teškoće Zapada u koncipiranju dugoročne strategije spram
međunarodnog terorizma. (...)
Nisu samo mreže afganistanskih izdaje i prikrivenih interesa, i
zamke afganistanske sociopolitke te koje Zapadu otežavaju razradu
učinkovite strategije protiv terorizma. Postoje i teškoće u
tumačenju stvarnosti koja objektivno izbjegava sve iskušane i
tradicionalne kategorije kojima smo je do sada pokušavali
objasniti. Nalazimo se zapravo u paradoksalnoj situaciji u kojoj
osam-deset glavnih sila svijeta (od SAD-a do Rusije, od Kine do
Engleske, od Njemačke do Italije, od Japana do Francuske),
sudjeluju, makar i u različitim ulogama, u velikoj koaliciji,
izgrađenoj kako bi iskorijenila smrtonosnu prijetnju miru i
sigurnosti svijeta. A tko izaziva tu snažnu koaliciju? Jedna
siromašna zemlja poput Afganistana i 'privatni subjekt' poput
terorističke mreže Osame bin Ladena!
U Washingtonu kao u Moskvi, u Londonu kao u Rimu, vrlo dobro se zna
da je pritisak izvršen na baze Al Qaede u Afganistanu nužan za
pobjedu nad terorizmom, ali da nije odlučujući. Pobjeda mora doći
kroz druge akcije, drugačije od onih svojstvenih vojnoj kampanji
širokih razmjera. No kroz koje? Dok sjevernjačke milicije jure
prema Kabulu, rokovi pritišću kako bi se izradila nužna strategija,
te da, umjesto da sudjeluje u potrebnom ratu protiv međunarodnog
terorizma, cijeli svijet na kraju ne završi u klopci tko zna kojeg
po redu afganistanskog rata, čineći od nevjerojatne vojne sile
ikada okupljene nevjerojatno nesvjesni instrument nekog mjesnog
gospodara rata", Vittorio E. Parsi.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
13. XI. 2001.
Veliki planovi za oslabljeni Atlantski savez
"Iza zakašnjelog prošlotjednog poteza Bushove vlade- poziva
njemačkoj, talijanskoj i drugim europskim vladama u afganistansku
vojnu kampanju- stoji intenzivna rasprava na obje strane Atlantika
glede onoga što bi trebalo napraviti s NATO savezom.
Pitanje koje se javlja nakon 11. rujna djelomice je kratkoročno i
taktičke prirode: unatoč otporu u Pentagonu, Bijela kuća je
zaključila, uz poticaj Colina Powella i Tonya Blaira, da u
Afganistan treba uključiti još vojnika kako bi održala europsku
potporu kampanji protiv Talibana. Europljani su željeli
sudjelovati u vojnoj akciji kako bi dobili više utjecaja nad
provođenjem rata.
No 11. rujan, koji je potaknuo prvo pozivanje NATO-a na obostrani
mehanizam obrane u pola stoljeća svog postojanja, potaknuo je i
širu raspravu i u Washingtonu i u Europi o budućnosti
transatlantskih vojnih odnošaja.
Neki političari na obje strane oceana vide priliku da se oživi savez
koji kao da je izgubio smjernice i nekadašnju snagu, tako da mu se
napokon da jasna posthladnoratovska misija. Za druge, Afganistan
se pokazuje tek još jednom demonstracijom sve većeg jaza između
retorike europsko- američkih političkih sporazuma i realnosti
vojne suradnje.
Za neke od sanjara, Afganistan izgleda kao idealno okružje za
raščišćavanje geopolitičkih nesporazuma i potisnutih ambicija
čitavog prošlog desetljeća. Njemačka vlada Gerhardta Schroedera,
npr., razmatra mogućnost slanja nekoliko desetaka komandosa u
operacije svrgavanja Talibana- što bi predstavljalo kraj njemačke
vojne izolacije i početak, nadaju se, istaknutije uloge Njemačke u
procesu donošenja odluka na Zapadu.
Najveći problem za Berlin od 11. rujna jest natjerati Bushovu vladu
da proširi ponudu simboličnog vojnog sudjelovanja tako da
Schroeder može iskoristiti tu političku priliku.
I za Schroedera i za Blaira, podjela dužnosti u Afganistanu način je
i dugoročnog vezivanja Bushove administracije za multilateralizam
za koji se mislilo da ga napušta prije 11. rujna, istovremeno
osiguravajući to da se borba protiv terorizma, koja bi svijet mogla
definirati desetljećima, vrti oko euro-američke osi.
'Postoji čitav niz razloga zbog kojih će članovi Europske unije
željeti da ih se sluša'...
Neki demokratski stratezi i senatori u Washingtonu, kao što su
Joseph Biden i Richard Lugar, pozivaju administraciju da
Afganistan iskoristi tako da se Europljani obvežu na NATO koji
eksplicitno prihvaća da je njegova misija globalno djelovanje.
Clintonova administracija ovo je pokušavala ostvariti ali nije
uspjela. Sada, tvrde neki, prilika je na dohvat ruke. Institucije
NATO-a trebale bi biti posvećene ratu protiv terorizma i
eliminiranju oružja masovnog uništenja. Vladama koje su oklijevale
ulagati u obranu tada bi se mogao dati zadatak-stvaranje i
financiranje snaga koje su potrebne za borbu protiv organizacija
kao što je al Qaida. A SAD bi si osigurao saveznike za rat koji će
biti dulji i opsežniji od afganistanskog bombardiranja.
Ova se vizija širi još dalje, predviđajući postavljanje novih
temelja NATO-a na planiranom summitu u Pragu slijedeće godine. Uz
poticaj koji predstavlja rat NATO može riješiti nesuglasice koje se
tiču odvojene vojske Europske Unije i uloge Turske, može
formalizirati novi odnošaj s Rusijom Vladimira Putina i okončati
hladnoratovsku podjelu Europe zauvijek, prihvaćajući sedam novih
članica u Srednjoj i Istočnoj Europi.
Naime, Bushova se administracija obvezala na agresivno širenje
NATO-a početkom ove godine. Trebala bi iskoristiti summit u Pragu
za reorganiziranje transatlantskih odnošaja(...). U međuvremenu u
Afganistanu, realna vojna suradnja još uvijek je tek djelimice u
noći kada je počeo rat.
Možda će se neki od brodova ili komandosa ili drugih posebnih
jedinica u međuvremenu ipak pojaviti na bojnom polju. No realna je
situacija i dalje ta da većina europskih snaga nije ni obučena a
nema ni oružje da odigra više od simbolične uloge. Njemačka će
koristiti nosač zrakoplova star pedesetak godina. Zapovjednici
Pentagona nisu baš voljni koristiti ni vojnu opremu NATO-a ni
njegovu formalnu zapovjednu strukturu. Mnogi se još sjećaju
glavobolja kosovskog rata, operacije kojom je upravljao NATO, u
kojoj su ciljevi bombardiranja postali predmeti frustrirajućeg
natezanja među vladama.
Rizik je u tome da bi nakon širenja u Pragu, strukturiranje osoblja
kombiniranih delegacija u Sjevernoatlantskom vijeću u Bruxellesu-
26, plus Rusija- moglo rezultirati time da bi ono brojčano
nadmašilo europske vojne snage u Srednjoj Aziji.
Pobjednik bi u tom slučaju bio Putin, koji bi bio zadovoljan vidjeti
da se NATO ponaša kao politički klub što je prije 11. rujna obećao da
nikada neće postati", piše Jackson Diehl za "The Washington Post" a
prenosi list.
Dajte NATO-u kombinirani 'task force' protiv terorizma
"Od 11. rujna, Bushova je administracija od saveznika pomoć tražila
uglavnom kroz bilateralne kanale, ne putem NATO-a. Neki dužnosnici
iz Pentagona privatno prigovaraju da savez nije relevantan za nove
izazove koje predstavlja antiteroristička kampanja.
Da bi pravilno reagirali na kritike iz Washingtona, i da bi dali
više težine kolektivnoj obrambenoj obvezi NATO-a, saveznici
uključenost NATO-a moraju odvesti bar za korak dalje stvarajući
NATO-ov 'Counter Terrorism Combined Joint Task Force' (NATO-ove
Kombinirane ujedinjene snage za borbu protiv terorizma).
Posebna jedinica predstavljala bi organizacijski fokus za ozbiljni
doprinos NATO-a kampanji protiv terorizma. Mogla bi poslužiti kao
čvrsti okvir za uključivanje saveznika, izgrađen na temeljima
integrirane zapovjedne strukture NATO-a, sve dok takva podrška
bude bila potrebna. 1994. godine, NATO je prihvatio zamisao SAD-a
da se osnuje stožer 'Combined Joint Task Force' (CJTF- Kombinirane
ujedinjene snage) koji bi zapovjednu strukturu saveza učinio
fleksibilnijom. 'Kombinirane' znači da uključuju snage dviju ili
više zemalja, a 'ujedinjene' znači da uključuju vojsku, zračne
snage, mornaricu i pomorske jedinice.
Ovaj je koncept iskušan u vježbama. Sada ga savez ima priliku
provjeriti i u praksi osnivajući CJTF, antiterorističku jedinicu.
Osim vojnih dužnosnika, 'task force' trebao bi uključivati
sudjelovanje predstavnika ministarstava vanjskih poslova i
ministarstava financija zemalja koje sudjeluju u CJTF-u, kako bi
bili osigurani najrazličitiji resursi koji su potrebni za vođenje
kampanje. Jedna prednost strukture CJTF jest ta da saveznici koji
nisu članovi NATO-a mogu biti pozvani da sudjeluju. Sve zemlje koje
žele postati članice NATO-a kao i druge europske demokracije
vjerojatno bi se pridružile. Takav 'task force' poslužio bi kao
okvir za intenzivniju suradnju NATO-a i Rusije.
Prvi zadatak CJTF-a bio bi koordiniranje intenzivirane podjele
dojavnih i podataka i analitičkih nastojanja, gradeći na temeljima
suradnje koja je već u tijeku.
Zapovjedništvo 'task force'-a od svih zemalja koje sudjeluju
trebalo bi zatražiti da pojasne kojim bi snagama doprinijeli u
antiterorističkim operacijama. Stvaranje takve strukture, kao što
je ona koju su prije godinu dana stvorili članovi EU-a za svoju
zajedničku sigurnosnu i obrambenu politiku u povojima, bio bi način
na koji bi se saveznici i partneri obvezali na istinski doprinos.
NATO bi mogao služiti kao filter za sve postojeće i buduće
savezničke doprinose ratu protiv terorizma.
Ako SAD počne vjerovati da NATO nema velike praktične svrhe u
antiterorističkoj kampanji, sav će trud iz prošlog desetljeća da se
NATO učini relevantnim za suvremene sigurnosne potrebe pasti u
vodu", piše Stanley R. Sloan, direktor Inicijative atlantske
zajednice (Atlantic Community Initiative) i autor knjige koje će
uskoro biti objavljena, "NATO, the European Union and the Atlantic
Community: The TransAtlantic Bargain Reconsidered" (NATO,
Europska Unija i Atlantska zajednica: revizija transatlantske
pogodbe).
AUSTRIJA
DIE PRESSE
13. XI. 2001.
Proširenje EU: učestali prigovori, posebne želje i ograde
"U Bruxellesu sve zabrinutije registriraju da sve veći broj članica
EU želi iskoristiti proširenje za promicanje vlastitih specijalnih
nacionalnih želja. Broj prigovora, ograda i posebnih želja jest u
porastu. Austrija, kojoj Povjerenstvo EU neizravno predbacuje da
svojim tvrdim stavom u pitanju elektrane Temelin koči proširenje,
već odavno nije više jedni problematični slučaj.
U međuvremenu je gotovo svaka članica EU razvila vlastite hirove,
vezane za proširenje. Primjerice, Grčka pokušava iznuditi pristup
Cipra u prvom krugu proširenja. Predsjednik grčkog parlamenta
Apostolog Kaklamanis iz redova vladajućih socijalista nedavno je
zaprijetio da će parlament u Ateni glasati protiv pristupa bilo
kojeg druge zemlje u EU bude li prijem Cipra odgođen zbog
neriješenog teritorijalnog problema s Turskom.
No, valja spomenuti i Nizozemsku koja odnedavno sve češće zahtijeva
reformu poljoprivredne politike EU prije prijema novih članica.
Gotovo nitko ne zamjera nizozemskom vodstvu što ono pritom ima na
umu samo zajednički proračun EU. Pretpostavlja se zapravo da
nizozemski poljoprivredni lobby strahuje a vlastitu konkurentnost
nakon proširenja. Premijer Wim Kok preuzeo u posljednje vrijeme i
ulogu glasnogovornika onih premijera koji strahuju da uprave u
zemljama-kandidatima još nisu spremne članstvo.
Tu je i Španjolska koja želi biti sigurna da će zadržati svoje
visoke strukturne subvencije i nakon prijema novih članica.
Španjolska namjerava zajedno s Portugalom i skandinavskim zemljama
iskoristiti proširenje i kako bi pomogla svojem iscrpljenom
ribarstvu da stane na nove. Madrid je već u okviru posljednjeg kruga
proširenja iznudio nova područja za izlov ribe.
Napokon, valja spomenuti i Veliku Britaniju koja strahuje od bilo
kojeg oblika usklađivanja poreza kao vrag od tamjana. London želi
odgoditi pitanje zajedničkih poreza koje bi uskoro trebalo biti
riješeno sa svim zemljama-kandidatima.
Brojni uvjeti nisu baš pridonijeli pozitivnom razvoju pro-
europskog raspoloženja u zemljama-kandidatima. Po najnovijoj
anketi pozitivan odnos prema pristupu EU (u svim srednje- i
istočnoeuropskim zemljama plus Turskoj) pao je u prosjeku s
prošlogodišnjih 62,9 na samo 55,7 posto u studenom ove godine",
ističe Wolfgang Boehm na kraju članka.
NJEMAČKA
DPA
13. XI. 2001.
Izetbegović 'stvarni zapovjednik mudžahedina'
"Bivši predsjednik Bosne i Hercegovine Alija Izetbegović bio je
'stvarni zapovjednik mudžahedina u Bosni' i pod tajnim imenom Ali
Izzat aktivno je sudjelovao na skupštinama Shure (najviše
savjetodavno tijelo u islamskim zemljama). Hrvatski dnevnik
'Večernji list' piše u ponedjeljak da je u posjedu dnevnika Abd al
Rahmana, bivšeg duhovnog vođe mudžahedina u Bosni i šefa
terorističke organizacije 'Al Gamaa al Islamije'. Dnevnik će
rasvijetliti pravu ulogu mudžahedina u bosanskom građanskom ratu
(1992. - 1995.).
U tom dnevniku nisu navedeni samo najvažniji mudžahedinski vođe,
nego i imena mnogih Bošnjaka koji su ponajprije logistički
podupirali 'božje ratnike'. Među njima se osim političkih
dužnosnika poput Izetbegovića i bivšeg bosanskog generala Rasima
Delića mogu pronaći i najviši vjerski uglednici koji su također
sudjelovali na skupštinama Shure, izvješćuje list. Iz dnevnika
proizlazi da su 'božji ratnici' ostali u Bosni i poslije rata koji
je službeno dokončan Daytonskim sporazumom 1995.
Tako se na skupštini u prosincu 1995. poglavito raspravljalo o
ostanku mudžahedina, odnosno nastavku misije 'za koju smo se časno
borili', navodi 'Večernji list' izvatke iz dnevnika. Predstavnici
mudžahedina ustrajali su na tomu da Bošnjaci sada moraju preuzeti
'tu odgovornost', jer im prijeti 'progon' iz Bosne. Osobito je SAD
poslije potpisivanja Daytonskoga sporazuma zahtijevao da svi
'božji ratnici' napuste Bosnu.
Unatoč tim zahtjevima za mnoge je mudžahedine bilo 'nezamislivo'
napustiti zemlju a imali su i Izetbegovićevu potporu. 'Vjerujem da
je progon Arapa daleka opcija sve dok je tu Ali Izzat', napisao je u
međuvremenu ubijeni Al Rahman. Zbog zabrinutosti da će možda morati
napustiti zemlju, mudžahedinima se obratio i Delić. Navodno ih je
uvjeravao da ulažu sve napore kako bi SAD uvjerili da je 'Al
Mudžahedin' dio bosanske vojske. Amerikanci su ipak i dalje
ustrajali da svi maudžahedini napuste Bosnu i vrate se u svoje
domovine, izvješćuje list.
Iz dnevnika je osim toga vidljivo da su bosanski političari i vojni
vođe žalili zbog raspada brigade 'Al Mudžahedin' poslije rata, piše
list. Jedan vodeći predstavnik iz Sarajeva navodno je 'božjim
ratnicima' priopćio da pod pritiskom SAD-a moraju potpisati
sporazum i da zbog toga žali. 'Siguran sam da većina civila žali što
se ta skupina raspala', navodno je rekao neimenovani političar i
istodobno uvjerio mudžahedinsku zajednicu 'da poduzimamo sve i
štitit ćemo i vas i one koji odu, ali i one koji ostanu.'
Po prosudbama međunarodnih stručnjaka u Bosni se borilo više od tri
tisuće dragovoljaca iz arapskih zemalja koji su uglavnom bili
pripadnici 7. muslimanske brigade, 'Al Mudžahedin'. Kao utvrde
'božjih ratnika' slovila su tri velika grada središnje Bosne,
Travnik, Zenica i Bugojno. Mnogi mudžahedini pristigli iz
Afganistana, Egipta, Jemena, Tunisa i Alžira navodno su kao članovi
'humanitarnih organizacija' preko Hrvatske dolazili u Bosnu gdje
su počinili strašne ratne zločine nad hrvatskim i srpskim
stanovništvom.
Koliko je mudžahedina uistinu ostalo u Bosni poslije rata, nije
jasno. Prema procjenama radi se o 'nekoliko stotina' od kojih je dio
u međuvremenu dobio i bosansko državljanstvo. Stručnjaci u borbi
protiv terorizma ponajprije su poslije terorističkih napada na New
York i Washington 11. rujna upozorili da bi i u tom dijelu Europe
mogle postojati snage koje nisu nesklone terorizmu."
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
13. XI. 2001.
Skopje poslije događaja u Tetovu proglasilo stanje vojne
pripravnosti
"U Makedoniji je u ponedjeljak već tjednima zapinjućem mirovnom
procesu zaprijetio potpuni slom. Poslije najtežih događaja od
primirja iz srpnja, vlada u Skopju proglasila je vojnu pripravnost.
Prema izjavama svjedoka, poslije podne je više stotina policajaca
otišlo na zapad zemlje i razmjestilo se u selu Trebošu nedaleko
Tetova. U noći na ponedjeljak tamo su trojicu makedonskih
policajaca iz jedinice 'Lavovi' ustrijelili naoružani Albanci i
još dvojicu ranili. Izaslanici EU-a i NATO-a u Makedoniji nastojali
su razgovorima s makedonskom vladom i političkim vođama albanske
manjine u zemlji smiriti stanje.
Do eskalacije nasilja došlo je nakon što je posebna jedinica
makedonske policije u nedjelju na večer uhitila sedmoricu
Albanaca. Prema izvješću ministarstva unutarnjih poslova,
osumnjičeni su da su bili pripadnici raspuštene 'Nacionalne
oslobodilačke vojske' (OVK) i da su počinili ratne zločine nad
makedonskim civilima. Reagirajući na uhićenje, naoružani su
Albanci u noći na ponedjeljak više desetaka slavenskih Makedonaca
uzeli kao taoce, među njima i žene i djecu. Podaci o broju otetih
sežu od 60 do sto. Predsjednik parlamenta Stojan Andov u
ponedjeljak je u Skopju izjavio da su do podneva gotovo svi taoci
bili oslobođeni. U to ga je uvjerio novi izaslanik EU-a za
Makedoniju, francuski političar Alain Le Roy.
Do ponedjeljka poslije podne nije bilo jasno tko je napao i oteo
civile. Bivši zapovjednik OVK raspuštenog 27. rujna izjavio je da
bivši borci OVK nemaju veze s napadima. Istodobno je 'Albanska
nacionalna vojska' (AKSh) priznala nedjelo i otmice i pozvala sve
bivše borce OVK da joj se pridruže. Koliko je AKSh jak i tko ga vodi,
predmet je nagađanja.
(...)
Prošloga je tjedna NATO-ov glavni tajnik George Robertson u Skopju
upozorio na ponovno razbuktavanje borba ako se odmah ne ostvare
odredbe Ohridskog mirovnog sporazuma. Robertson je ustrajao
ponajprije na tomu da vlada odgovarajućim zakonom zajamči
amnestiju za OVK koju je predsjednik Boris Trajkovski do sada tek
općenito obećavao. Za uzvrat za predaju 4 tisuće komada oružja i
njihovu demobilizaciju, borcima OVK trebalo bi zajamčiti
amnestiju. Predsjednik vlade Ljupčo Georgijevski potvrdio je
naprotiv svoje odbijanje zakona o amnestiji. (...) Prema
predodžbama međunarodnih posrednika, ratne zločine u Makedoniji
morao bi istraživati samo Haaški sud.
NATO-ova postrojba Task Force Fox koju predvodi Njemačka u sukob se
ne može miješati jer je njezin mandat ograničen na zaštitu civilnih
međunarodnih promatrača", izvješćuje među ostalim novinar lista
rueb.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
13. XI. 2001.
U sjeni terora
"Međunarodni menadžeri za krize i sukobljene strane u Makedoniji
imaju sasvim različite ciljeve. Eksces u blizini Tetova trebao je
podsjetiti svijet na tu činjenicu. Budući da su u cijelosti
zaokupljeni borbom protiv terora, SAD, NATO i EU moraju biti još
više zainteresirane za gašenje najnovijeg kriznog žarišta na
Balkanu. Makedonski premijer Ljubčo Georgijevski i njegovi
sljedbenici drže pak da im se pruža prilika da od Zapada izbore više
razumijevanja za borbu protiv albanskih terorista.
Po nalogu Georgijevskog njegova stranka VMRO potkopava kompromis
koji je makeodnski premijer pod pritiskom Zapada sam prihvatio a
albanska Nacionalna oslobodilačka vojska po mišljenju NATO-a već
ostvarila simboličnom predajom oružja i samoraspuštanjem. Ustavna
reforma u korist albanske etničke skupine, koja čini trećinu
stanovništva Makedonije pod pritiskom je Zapada, a trebala je po
Ohridskom sporazumu stupiti na snagu u rujnu ove godine, neprekidno
nailazi na odgodu u makedonskom parlamentu. Obećana amnestija za
nekadašnje borce OVK nije poprimila pravno važeći oblik.
Najteži izgred u Makedoniji u posljednja tri mjeseca izazvao je
ministar unutrašnjih poslova Ljupča Georgijevskog i njegov
stranački kolega Ljube Boškovski. Ministar obrane,
socijaldemokrat Vlado Bučkovski, nije slučajno izjavio sljedeće:
'Ta će nas pustolovina skupo stajati'. Makedonski mediji marljivo
objavljuju izjavu makedonske policije o navodnoj masovnoj grobnici
otetih Makedonaca u blizini sela Neprošteno. Opremljena teškim
naoružanjem, policija je tenkovima ušla u to područje koje je do
primirja bilo pod nadzorom OVK te gdje bi sada trebalo započeti
iskopavanje leševa. Nakon što je policija uhitila nekadašnje borce
OVK, uslijedila je uzvrat u vidu otmice nekoliko desetaka
Makedonaca. Kao rezultat Boškovski je izvijestio o trojici
poginulih u redovima makedonske specijalne postrojbe.
Pri tome valja istaknuti važnu okolnost da su u Ohridskom sporazumu
na inicijativu socijaldemokrata novi izbori dogovoreni već za
siječanj sljedeće godine. Nakon trogodišnje korupcije i
nepravilnosti u privredi Georgijevski mora strahovati od te
izborne provjere. Nacionalističkim nastupom, uvredljivim za
Zapad, makedonski premijer pokušava kompenzirati nezadovoljstvo
svojom vladom. Radi protiv ustupaka u ustavnim pitanjima koje je
iznudio OVK a nepopularni su među Makedoncima.
Doduše, taktika odgađanja makedonskog premijera pruža željenu
izliku dvjema mjerodavnim albanskim strankama - PDP je povukla
zeleno svjetlo dugo smišljanoj ustavnoj formuli o državotvornim
narodima Makedonije.
U međuvremenu su Beograd i Skoplje prilikom posjeta jugoslavenskog
predsjednika Vojislava Koštunice naglasili da je terorizam
Albanaca, većinom pripadnika islamske vjere, središnje zlo na
Balkanu", prenosi na kraju komentara Bernhard Kueppers.
DIE TAGESZEITUNG
13. XI. 2001.
Preslab pritisak iz Berlina
"Neriješeni politički problemi u Makedoniji ponovno su se
prometnuli u nasilje. Radikali na obje strane - među slavenskom
većinom i među Albancima - potiču eskalaciju sukoba. Provokacije se
uklapaju u računicu ekstremnih nacionalista na obje strane.
Prijeti opasnost propasti mirovnog procesa a time i misije
međunarodne zajednice pod njemačkim vodstvom.
Takav razvoj događaja bilo je moguće predvidjeti. Već su tjednima
radikali u strankama slavenskih Makedonaca i u makedonskoj vladi
pokušavali sabotirati mirovni proces. Ohridski dogovor, postignut
u kolovozu ove godine - praktično je riječ o ugovoru sukobljenih
strana - nije sukladno dogovoru ratificiran u parlamentu a izuzetno
važan zakon o amnestiji zapeo je u slijepoj ulici. Istodobno je
makedonsko ministarstvo unutrašnjih poslova ojačalo svoje
specijalne postrojbe koje su sada suprotno svim dogovorima bez
međunarodne pratnje prodrle u albanska sela i počele uhićivati
ljude.
U slučaju daljnje eskalacije sukoba tajnovita odcijepljena
organizacija AKSH mogla bi lako prerasti u novi okvir za borce
raspuštenog OVK i obnoviti stanje kakvo je bilo prije mirovnih
pregovora. I to ovaj puta 'bez kompromisa', što sugerira
raspoloženje među brojnim Albancima u tetovskoj regiji. Budući da
je međunarodna zajednica bila previše obzirna, održavajući slab
mandat i opseg NATO-vih postrojbi u Makedoniji, sama se degradirala
u status tigra od papira kojeg radikali više ne shvaćaju ozbiljno.
To se u prvom redu tiče njemačke politike. Naime, nakon povlačenja
Amerikanaca i Britanaca iz Makedonije upravo bi Njemačka kao vodeća
zemlja trebala preuzeti vodstvo u mirovnom procesu. No, njemačka
vlada očigledno ne želi prihvatiti tu ulogu. To vrijedi i za javnost
koja hipnotizirano prati stanje u Afganistanu i svađa se oko vojnih
operacija u toj zemlji. Propadne li pak misija u Makedoniji,
diskreditirana neće biti samo međunarodna zajednica - budući da je
nesposobna za uspostavu mira - već i Njemačka, koja sada snosi
glavnu odgovornost za taj proces", upozorava Erich Rathfelder na
kraju komentara.
RUSIJA
IZVESTIJA
13. XI. 2001.
George Bush: 'Putin i ja ćemo znati kako ćemo se zabaviti u
Teksasu'
Nekoliko sati prije dolaska Vladimira Putina u Washington,
predsjednik Bush primio je u Bijeloj kući četvoricu ruskih
novinara, među kojima je bio i novinar 'Izvestija' Jevgenij Baj:
" - Očekuje li se tijekom posjeta predsjednika Putina SAD-u
ozbiljniji pomak u svezi sa smanjenjem nuklearnog navalnoga
oružja? Neki izvori tvrde da je posao već sklopljen. Slažete li se s
time? Što će biti sa sporazumom o proturaketnoj obrani (PRO) i jesu
li obje strane spremne na nagodbu?
= S predsjednikom Putinom još nisam razgovarao o konkretnom broju
bojnih glava (koje treba smanjiti, op. autora), odgovorio je
predsjednik Bush. Čekam njegov dolazak. Mislim da je bolje da sam
čuje od mene konkretne prijedloge, a ne da ih ja objavim prije
početka posjeta.
Još u predsjedničkoj utrci obećao sam da ću zadržati onoliki broj
bojevih glava koji će omogućiti da se istodobno očuva mir i spasi
čovječanstvo. Možda će Putin meni reći 'svoj' broj. No neovisno o
tome hoće li on to učiniti ili ne, čvrsto sam odlučio smanjiti naš
arsenal (nuklearne bojeve glave).
Sporazum o PRO je zastario i ometa nas u istraživanju i u
proizvodnji oružja koje bi moglo ukloniti prijetnje što su se
nadvile nad nama. Amerika i Rusija više nisu neprijatelji. Najveća
pogibelj za nas jesu oni koji stvaraju planove za proizvodnju
oružja za masovno uništavanje. Recimo Afganistan. Ako talibanska
vlada nekako dođe do takvog oružja, iz temelja će se promijeniti
odnos snaga u tom dijelu svijeta. Mislim da je u interesu naših
zemalja da se domognemo tog oružja i spriječimo da se ono ne
upotrijebi protiv nas. Kažem 'nas' jer mislim da bi to bilo u našem
zajedničkom interesu.
Posebno su pitanje odnosi između Rusije i NATO-a. Ta velika
organizacija mora gledati Rusiju drukčije. Trebaju se urediti ne
samo dvostrani odnosi između Amerike i Rusije, već i višestrani
odnosi s NATO-om koji jača stabilnost u Europi.
- Je li riječ o tome da Rusija može dobiti pravo da odlučije u NATO-
u?
= Ponajprije se misli na savjetodavnu ulogu, no ona se može
proširiti. O tomu još nisam razgovarao s predsjednikom Putinom.
Nije moje da govorim u ime NATO-a. Moja je zadaća pomoći NATO-u da
Rusiju gleda kao prijatelja. (...)
Govoreći o suradnji o strateškim pitanjima, Bush je rekao da dvjema
zemljama 'više ne trebaju beskrajne višesatne raspre o smanjenju
oružja'. 'Prije je u svijetu bilo puno međusobnog nepovjerenja, pa
su ljudi morali sjesti za stol i satima govoriti, govoriti i
govoriti, rekao je Bush. Gdjekad je to davalo neke rezultate. Ipak,
u novim uvjetima dvojica naših vođa moraju biti odlučni i reći što,
po njihovu mišljenju, treba učiniti za veću stabilnost u svijetu.
Prije smo vodili previše raspra o proturaketnoj obrani i ja ih
također shvaćam kao ostatak iz prošlosti'. (...)
Zadovoljan sam napretkom koji smo ostvarili u Afganistanu. Rusi za
tu zemlju imaju jasnu strategiju i daju nam korisne savjete. Naši su
afganistanski saveznici postigli velike uspjehe na sjeveru zemlje.
Sutra ću predsjedniku Putinu reći da ćemo ustrajno nastaviti tim
putem i da smo vrlo odlučni u nakani da ostvarimo našu zadaću. A ona
je uništiti Al-Quaidu i vladu koja ju podupire. (...)
- Razmišljate li o dolasku u Moskvu?
= Da. Razmišljam o tome. No prvo moramo završiti ovaj posjet. A onda
ću sa zadovoljstvom poći u Moskvu. Bit će to za me vrlo zanimljivo
putovanje."
NEZAVISIMAJA GAZETA
13. XI. 2001.
Generali postaju oporba Kremlju
"Doslovno nekoliko sati prije odlaska u Sjedinjene Države
predsjednik Vladimir Putin mislio je da mora održati dug sastanak s
ruskom vojnom vrhuškom iza zatvorenih vrata. Razlozi za to su
ozbiljni, ako ne i kritični. Što tješnje Moskva surađuje s
američkom upravom, to su oštrije reakcije u 'prekoarbatskom vojnom
okrugu'. Uz to se promijenio izgled političkog odnosa snaga u samom
tom okrugu. Nesuglasice s Kremljem pojavile su se davno prije, no
nisu se mogle očitovati zbog sustava političkog čelništva Oružanih
snaga.
Za čelnika ministarstva obrane Putin je postavio civila Sergeja
Ivanova, bivšeg šefa Vijeća sigurnosti RF-a. No s početkom
antiterorističke kampanje istaknuo se vojni dužnosnik, načelnik
glavnog stožera Anatolij Kvašnjin. Upravo je on izvješćivao Kremlj
o tijeku bojnog djelovanja, predviđao tijek događaja i davao
preporuke. Sve je to Kvašnjin obavljao vrlo stručno. Što se tiče
Sergeja Ivanova, nije se isticao potrebnim znanjem. Pače, u početku
je davao vojno-političke izjave koje 'nisu odgovarale prilikama'
(zbog čega je očito dobio ukor od kremaljske vlasti).
Sada djelatni vojnici misle da mogu snažno utjecati na Predsjednika
i njegovo okružje. Strateški paritet s SAD-om, geopolitički odnos
snaga u srednjoj Aziji i na Bliskom istoku i socijalni položaj
vojnika jesu najmanje tri glavna načelna pitanja u rješavanju kojih
vojnici žele utjecati na državni vrh.
Kakve god izjave Predsjednik dao u svezi sa spremnošću na nagodbu s
SAD-om oko sporazuma o proturaketnoj obrani iz 1972., djelatni
generali ostaju pri svom stajalištu koje u potpunosti odgovara
tradiciji sovjetskog razdoblja - sporazum se ni u kojem slučaju ne
smije mijenjati! Neka Amerikanci jednostrano odustanu od njega,
ali samo neka ne bude nagodbe.
Putinovo okružje vidi u takvom stajalištu povratak u vrijeme
hladnog rata. To je ovih dana priznao sadašnji štićenik Kremlja u
ministarstvu obrane Sergej Ivanov, nazvavši sporazum o
proturaketnoj obrani 'ostatkom iz tog razdoblja'. Takva je izjava
uzbunila generalitet, a još više ih je uzbunila politika smanjenja
ruskog raketnog nuklearnog potencijala za približno četiri puta,
na 1.500 nuklearnih bojevih glava. Generali intuitivno osjećaju da
toliko puta, ako ne i više, pada njihov društveni ugled.
S geopolitičkog gledišta, u ministarstvu obrane ne odobravaju
način na koji Kremlj sudjeluje u protuterorističkoj koaliciji.
Govoreći agitpropovskim rječnikom, noga američkog vojnika gazi
donedavno sovjetska područja u Uzbekistanu i u Tadžikistanu. To se
svakako ne uklapa u razmišljanje čelnika 'prekoarbatskog okruga'.
Razumljivo je zašto - sav svoj radni vijek spremali su se da unište
upravo tog neprijatelja. Zato su kod mnogih njujorkški događaji 11.
IX. izazvali otvorenu zluradost. Nazočnost Pentagona u bivšim
sovjetskim republikama uz suglasnost Rusije samo pojačava te
osjećaje. Uz to, čini se da će Amerikanci u Afganistanu postići ono
što ruskim vojnicima nije uspjelo za deset godina rata. Mnogi naši
sadašnji visoki vojni dužnosnici promaknuti su zahvaljujući
nesretnom afganistanskom ratu 1979.-1989.
Nezadovoljstvo povećava i odluka Kremlja o zatvaranju baza u
Vijetnamu i na Kubi, smanjenje ruskih mirovnih snaga u Bosni i na
Kosovu, kao i ruske vojne nazočnosti u Zakavkazju i Podnjestarju. A
NATO je sve bliže.
Predsjednikova vojna politika prema vlastitim oružanim snagama
također ne oduševljava. Gotovo dvije godine predsjednikovanja
Vladimira Putina nisu donijele ništa nova ni u tehničkoj obnovi
vojske i flote, ni u bijednom položaju vojnika. Obećano povećanje
plaća i dodataka planirano u dvije faze, početkom i sredinom
sljedeće godine, samo po sebi se pokazalo beznačajno. Predosjećaj
da će vojnici još jednom biti prevareni potiče prilično loše stanje
na svjetskom naftnom tržištu - što su niže cijene, to je manje nade u
časnika i generala da će Kremlj održati riječ.
I, evo, u prošlu se subotu pojavio proglas 'generala i admirala
sovjetskih oružanih snaga i ruske vojske upravljen ruskom
Predsjedniku, zastupnicima Državne dume, članovima vlade i
gubernatorima (predsjednicima) regija Ruske Federacije',
objavljen na stranicama radikalno lijevog lista. 'Reforme smrti' -
tako autori nazivaju promjene u Rusiji, među kojma i vojno-
političke reforme. 'To je laž i obmana naroda' - kaže se za reformu
oružanih snaga. Izlaz iz krize vidi se u povratku vlasti narodu,
žestokom obračunu s bivšim i sadašnjim državnim čelnicima.
Tu je i slogan: 'narod mora sam odlučiti o svojoj sudbini' i cilj:
'narodu se mora vratiti ne samo ukradeno bogatstvo, već i društvene
stečevine koje je imao za sovjetske vlasti'. To je, među ostalim,
poziv na nasilnu promjenu svega što se u ruskoj državi dogodilo u
zadnjem desetljeću...
Ponekad je ton važniji od riječi. U ovom slučaju, ton ne ostavlja
mjesta sumnji da je riječ uglavnom o nasilnom putu za postizanje
cilja. Dužnosti potpisnika govore same za sebe. Svi odreda su bili
na različitim čelnim mjestima u oružanim snagama. Nije važno što su
sada u mirovini. (...) Umirovljeni su časnici rekli ono što je na
umu djelatnom sastavu.
Putin je po svoj prilici na susret s vojnim dužnosnicima išao
prilično neopterećeno: ipak su propagandni pozivi u duhu
sovjetskog vremena...
Iskusni ljudi kažu da, ako dva ili tri generala neočekivano započnu
povjerljiv razgovor, to će, doslovno odmah pošto se raziđu, doznati
ovlaštena tijela. Neće li se baš ovlaštena tijela nagoditi s
generalima? Očito neće, jer su posvuda postavljeni ljudi odani
Predsjedniku. A što se tiče pretjerane svadljivosti glavnog
stožera, dakako, osjećaji su osjećaji, ali kao što je govorio
Visocki, 'nešto je odvažnih sada malo i nema vođa' među
generalima.
Ipak, svašta se može dogoditi dok je Predsjednik tri dana u
Teksasu", piše Vadim Solovjov.
Pravi saveznici
"Tko je još 10. IX. mogao zamisliti da će se za dva mjeseca bitno
promijeniti odnosi između Rusije i SAD-a? Ipak, za samo nekoliko
tjedana, odnosi između dvaju bivših protivnika u hladnome ratu ušli
su u načelno novu fazu. Dok je prije najveća moguća zadaća bila
zaustaviti sve veće međusobno udaljavanje, danas su Washington i
Moskva pravi saveznici.
Prije deset godina, kada se svršilo sovjetsko-američko
neprijateljstvo, mnogi su očekivali da će započeti bezbrižna faza u
odnosima između dviju zemalja. Boris Jeljcin i Bill Clinton
proglasili su čak strateško partnerstvo. No te se nade nisu
ispunile. Amerika je preuzela ulogu mentora koji je usmjeravao
političke i gospodarske reforme u Rusiji i propisivao uvjete ruske
integracije u svjetsko tržište. Dajući potporu Jeljcinu i 'mladim
reformatorima', SAD u rješavanju međunarodnih problema nije vodio
računa o ruskim interesima. Tako umišljeni pristup završio se s
iznimno negativnim rezultatima. Strateško se partnerstvo nije
ostvarilo. Proširenje NATO-a, rat na Kosovu, planovi o uspostavi
proturaketne obrane s jedne strane i tragične posljedice
gospodarske politike po receptima MMF-a (tj. Washingtona) doveli
su koncem 90-ih do duboke i svestrane krize u rusko-američkim
odnosima.
Smjena vlasti u Rusiji i u SAD-u prošle godine nije ulijevala nadu
za izlazak iz krize. Moskva više nije slušala Washington,
pokušavajući graditi vlastitu politiku na temelju svojih državnih
interesa, a nova američka vlada nije prikrivala nakane da postupa
jednostrano. Susreti Putina i Busha u Ljubljani i u Genovi
promijenili su ton dijaloga, no nije bilo riješeno nijedno pitanje
koje razdvaja dvije zemlje. Počele su 'konzultacije', no to je bio
razgovor gluhih. Stajališta Rusije i SAD-a o bitnim gospodarskim
pitanjima, problemima širenja NATO-a i o proturaketnoj obrani i
dalje su bila vrlo odlučna.
Tragični događaji od 11. IX. iz temelja su promijenili prilike.
Srušila se američka strategija koja je trebala osigurati
bezuvjetnu nadmoć SAD-a. Sjedinjene Države odjednom su se našle,
prema Bushovim riječima, u ratu s nejasnim i neranjivim
neprijateljem - međunarodnim terorizmom. Šok nakon terorističkog
napadaja poklopio se s početkom ciklusne gospodarske recesije.
Danas čitavu gospodarsku, unutarnju i vanjsku politiku SAD-a
određuju posljedice 11. IX. Dovoljno je reći da su gubitci
američkog gospodarstva od terorističkog napadaja oko 1,5 posto
BDP-a, tj. oko 150 milijarda dolara. (...)
Tako prvi put nakon 1945. SAD i Rusija imaju zajedničkog
neprijatelja - međunarodni terorizam. A postojanje zajedničkog
neprijatelja svakako pretvara zemalje u partnere i saveznike.
(...) Ako rusko-američki odnosi budu imali doista partnersko, pa i
savezničko obilježje, to će biti vrlo važno ne samo za uspostavu
međunarodne sigurnosti, već i za razvitak unutarnjih političkih i
gospodarskih reforma u Rusiji. Rusija će teško dostići zrelu razinu
političke demokracije i tržišnog gospodarstva budemo li u sukobu sa
zapadnim društvom. No postojanje takve mogućnosti ne znači da će se
ona doista i ostvariti. Da bi ta mogućnost postala stvarnost, treba
riješiti puno teških problema, izgraditi sustav suradnje na
temelju uvažavanja međusobnih interesa, čak i kada se ti interesi
ne podudaraju. (...)
Treba također istaknuti da se Rusija danas preko SAD-a bori protiv
jednog od središta islamskog ekstremizma i terorizma, a ne obratno.
Upravo iz Afganistana (i ne samo njega) kreće destabilizacijski val
u srednju Aziju i u Čečeniju, kao i u neka druga područja Rusije. Ako
talibani i organizacije koje podupiru izbjegnu slom, prilike u
Rusiji bitno će se pogoršati.
Potpora koju Moskva pruža Washingtonu ima presudnu ulogu za uspjeh
vojne operacije u srednjoj Aziji. Nije slučajno ministar obrane
Donald Rumsfeld bio prisiljen da objavi kako je odloženo
ispitivanje proturaketne obrane i da dođe i pokloni se u Kremlju
prije nego je poletio za Uzbekistan i Tadžikistan koji SAD-u
trebaju za stvaranje koalicije protiv Afganistana. Dakako, dolazak
SAD-a u bivše sovjetske republike najavljuje mnoge probleme. Prvo,
hoće li Amerikanci otići odatle? Drugo, neće li pokušati da bivše
sovjetske baze iskoriste za nanošenje udara po zemljama koje Rusija
ne smatra neprijateljima (primjerice Irak)? Za sada nema odgovora
na ta pitanja i ako Moskva i Washington pravodobno ne postignu
dogovor, krhki američko-ruski savez raspast će se prije nego se i
učvrstio kako treba. (...)
Manje se optimistične čine prilike s proširenjem NATO-a, ali i tu
još uvijek ima izgleda da se postigne veće razumijevanje. Spremnost
Rusije na veću suradnju sa Sjevernoatlantskim savezom može
smanjiti napetost uz uvjet da Moskva bude ravnopravni sudionik u
procesu odlučivanja. No i Zapad mora shvatiti da treba odložiti
prijam baltičkih zemalja u NATO kako bi omogućio da se za to vrijeme
bitno promijene odnosi s Rusijom", piše Sergej Mihajlovič Rogov,
direktor Instituta za SAD i Kanadu Ruske akademije znanosti.