US-DE-IT-AF-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Terorizam-Ratovi-Gospodarstvo/poslovanje/financije DNEVNI PREGLED BR. 215 7. STUDENOGA 2001. RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE5. XI. 2001.B. Simms: tendenciozna prosrpska zbrka u Foreign
office-u. Prilog Amira Zukića. Profesor povijesti i međunarodnih odnosa na sveučilištu Cambridge Brandon Simms u svojoj najnovijoj knjizi razobličuje bivšu britansku konzervativnu vladu Johna Majora kao otvoreno protubosansku i prosrpsku. Velika Britanija dala je doprinos agresiji na Bosnu i Hercegovinu i etničkom čišćenju bosanskih muslimana, tvrdi profesor povijesti i međunarodnih odnosa na Cambridgeu Brandon Simms. U knjizi nazvanoj 'Najmračniji trenutak: Kako je Britanija pomogla u razaranju Bosne', doktor Simms otkriva dosad nepoznate dokumente koji bacaju uznemirujuće svjetlo na prosrpsko djelovanje britanske konzervativne vlade i vojnog establishmenta. Bivši britanski premijer John Major, šef Foreign Officea Douglas Hurt, i ministar obrane Malcolm Rifkind, nisu ništa učinili da zaštite međunarodno priznatu državu Bosnu i Hercegovinu i spriječe etničko čišćenje muslimana, kaže za naš radio profesor Simms: = Knjiga pokazuje kako je Velika Britanija ne samo odbijala pomoći bosanskoj vladi kako bi se zaštitila od srpske agresije, nego je
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
5. XI. 2001.
B. Simms: tendenciozna prosrpska zbrka u Foreign office-u. Prilog
Amira Zukića.
Profesor povijesti i međunarodnih odnosa na sveučilištu Cambridge
Brandon Simms u svojoj najnovijoj knjizi razobličuje bivšu
britansku konzervativnu vladu Johna Majora kao otvoreno
protubosansku i prosrpsku.
Velika Britanija dala je doprinos agresiji na Bosnu i Hercegovinu i
etničkom čišćenju bosanskih muslimana, tvrdi profesor povijesti i
međunarodnih odnosa na Cambridgeu Brandon Simms. U knjizi nazvanoj
'Najmračniji trenutak: Kako je Britanija pomogla u razaranju
Bosne', doktor Simms otkriva dosad nepoznate dokumente koji bacaju
uznemirujuće svjetlo na prosrpsko djelovanje britanske
konzervativne vlade i vojnog establishmenta. Bivši britanski
premijer John Major, šef Foreign Officea Douglas Hurt, i ministar
obrane Malcolm Rifkind, nisu ništa učinili da zaštite međunarodno
priznatu državu Bosnu i Hercegovinu i spriječe etničko čišćenje
muslimana, kaže za naš radio profesor Simms:
= Knjiga pokazuje kako je Velika Britanija ne samo odbijala pomoći
bosanskoj vladi kako bi se zaštitila od srpske agresije, nego je
sprječavala i sve druge, a posebno Amerikance da interveniraju.
Naravno, dio ove politike bio je zadržavanje jednostranog embarga
na uvoz oružja, koji je nametnut legitimnoj vladi u Sarajevu i
ometanje Amerikanaca koliko je god bilo moguće da uspostave zonu
zabrane letova za srpske avione. Britanski dužnosnici također su
pokušali spriječiti uspostavu Međunarodnog suda za ratne zločine
koji danas djeluje u Haagu.
Dr. Simms tvrdi da posjeduje brojnu dokumentaciju koja dokazuje
sramotnu britansku ulogu:
= Posjedujem, na primjer, pismo jednog visokog dužnosnika Foreign
Officea iz lipnja 1993. godine koji je radio u Uredu za planiranje
političkih poteza. Tim pismom on izražava potporu, kako je to
nazvao, humanom preseljenju ljudi. To je u praksi jednostavno
značilo priznavanje etničkog čišćenja koje su učinili Srbi.
Britanski dužnosnici stalno su se poigravali sa žrtvama i
pokušavali izjednačiti legitimnu bosanskohercegovačku vladu sa
srpskim zločincima. Imam mnogo takvih dokumenata, a iz nekih se
vidi da je u Foreign Officeu vladala čudna atmosfera, što je bio
znak tendenciozne prosrpske zbrke. Jedan visoki vojni dužnosnik
priznao je da je u britanskoj vojsci bilo dosta ljudi koji su radili
za Srbe. Naravno, imam dokumente i iz američkih izvora koji
potvrđuju da je među zapadnim saveznicima postojalo veliko
neslaganje kada je riječ o Bosni, što je na kraju rezultiralo
otvorenim sukobom Amerikanaca koji su željeli vojno intervenirati
i Britanaca koji su ih u tome sprječavali.
Britanski čelnici znali su da Srbi kreiraju etnički čistu državu u
kojoj bi svaki trag muslimanskog nasljeđa bio uništen. Ipak je
Velika Britanija neprestano tražila izgovore ostajanju po strani i
odigrala sramniju ulogu u razaranju Bosne od Francuske, tvrdi dr.
Simms. Posebnom preziru u njegovoj knjizi izloženi su visoki
britanski časnici. Na koricama knjige koja se ovih dana pojavila u
britanskim knjižarama nalazi se slika britanskog generala Michaela
Rose-a, nekadašnjeg zapovjednika UNPROFOR-a, kako se uz smiješak
rukuje sa srpskim generalom Ratkom Mladićem.
= To je, mislim, vrlo poznata fotografija i ima još mnogo sličnih.
Dokumenti u mojoj knjizi donose nove informacije o atmosferi koja
je vladala u stožeru generala Rosea. Njegovi su časnici izražavali
snažan osjećaj razumijevanja za vojne ciljeve bosanskih Srba i
simpatije prema srpskim časnicima. Jedan od dokumenata otkriva
kako je general Rose namjerno i svjesno ignorirao izvješća o
napadima na Goražde u travnju, čime je želio spriječiti vojnu
intervenciju NATO-a protiv srpskih snaga.
I danas živimo s rezultatima sramnog britanskog ponašanja prema
Bosni i Hercegovini, kaže dr. Simms i tvrdi da je Bosna najmračniji
trenutak britanske politike:
= To je najgori primjer britanske politike i najveća greška koju je
ova zemlja počinila još od 30-tih godina prošlog stoljeća.
Britanija je imala mnogo svijetlih trenutaka u svojoj politici, ali
se strašno osramotila u slučaju Bosne. Osjećao sam da je moja
dužnost kao povjesničara da pokažem kakve su se sve stvari činile
tijekom bosanskog rata. Nadam se da se takva britanska politika
više nikada neće ponoviti.
U svojoj knjizi profesor Brandon Simms kritizira i BBC, navodeći da
je ova medijska kuća slijepo prihvaćala vladinu retoriku i
nasjedala briefinzima u Foreign Officeu i Ministarstvu obrane.
Najvidljiviji znak ovakvog ponašanja je uporno izvještavanje o tri
zaraćene strane i izjednačavanje međunarodno priznate vlasti u
Sarajevu sa srpskim i hrvatskim agresorima, kaže dr. Simms.
(RFE)
BRITANSKI RADIO - BBC
6. XI. 2001.
Pregled tiska
"Britanski ministar vanjskih poslova Jack Straw upozorava u
interviewu 'The Timesu' da bi mreža al-Qa'ida mogla nastaviti s
terorističkim aktivnostima i nakon mogućeg uhićenja ili ubojstva
Osame bin Ladena. List ocjenjuje da ovakva izjava šefa britanske
diplomacije odražava strahovanja zapadnih obavještajnih službi da
je Bin Laden izdao zapovijed za nove napade u slučaju njegove smrti.
Gospodin Straw naziva Bin Ladena neuračunljivim i paranoičnim i
kaže da je al-Qa'ida toliko usmjerena na njega da je slična
nacističkom fenomenu. Ovakve izjave su, ocjenjuje 'The Times',
priznanje da zapadna promidžba nije do sada dovoljno dobro okaljala
osobu Bin Ladena.
'The Guardian' piše, pozivajući se na izvore u Pakistanu i
izvještaje u američkom tisku, da je jedini napad američkih
specijalaca na položaje talibana koji je Pentagon objavio i
predstavio kao uspješan, zapravo prošao jako loše, s nekoliko
ranjenih američkih vojnika.
Neuspjeh te akcije, piše dalje list, je čini se, doveo do odgađanja
sličnih akcija specijalaca. List tvrdi da su specijalci u napadu na
sjedište vjerskog vođe talibana Mule Muhameda Omara u Kandaharu
naišli na snažan otpor zbog čega su se, uz nekoliko ranjenih, morali
povući. Sličan napad na aerodrom u Kandaharu je izveden uglavnom za
kamere, tek nakon što je izvidnica utvrdila da na mjestu napada nema
nikoga.
'The Financial Times' piše da je jučerašnja večera nekoliko
europskih čelnika kod britanskog premijera Blaira izazvala
priličnu ljutnju kod onih čelnika zemalja Europske unije koji nisu
bili pozvani. List, naime, tvrdi da je gospodin Blair na razgovore o
afganistanskoj krizi prvotno pozvao samo vođe Francuske i
Njemačke, zemalja koje se trebaju uključiti u američko-britansku
vojnu akciju u Afganistanu. Blair je o svojoj namjeri u četvrtak u
Genovi obavijestio talijanskog premijera Berlusconija nakon čega
su iz Rima stizali telefonski pozivi da se i talijanski premijer
nađe na popisu pozvanih. Britanski premijer je, piše dalje list,
tek u nedjelju ujutro prihvatio tu ideju, kad je Washington stavio
talijanske jedinice u stanje pripravnosti zbog mogućeg angažiranja
u Afganistanu. Nakon toga je na večeru pozvan i španjolski premijer
Aznar, nakon čega je belgijski premijer Verhofstadt dao do znanja
britanskim dužnosicima kako nije zadovoljan zbog toga kako se
postupa prema manjim članicama Europske unije, pa je i on pozvan u
London jučer popodne. Onda su Britanci odlučili pozvati i visokog
predstavnika Europske unije za vanjsku i sigurnosnu politiku
Javiera Solanu, koji je u to vrijeme bio u Španjolskoj, a Belgijanci
su o večeri obavijestili nizozemskog premijera Wima Koka, koji je
zatim nazvao Tonya Blaira i rekao kako ne bi bilo loše da i on dođe,
piše 'The Financial Times', koji na kraju napominje da su se kuhari
u Downing Streetu ipak snašli".
(BBC)
GLAS AMERIKE - VOA
6. XI. 2001.
Kako voditi rat u Afganistanu? Javlja Ed Warner.
Kako voditi rat u Afganistanu? Ovo je pitanje postalo predmetom
žestoke političke rasprave u Sjedinjenim Državama. Jedan istaknuti
politički analitičar tvrdi da bi najbolja strategija bila ?
zaustaviti rat. Prema njegovim riječima, američka vojna kampanja
neće uspjeti uništiti niti terorističku mrežu Al Qaidu, niti
talibanski režim.
Moramo uništiti Al Qaidu i talibane ? kaže profesor političkih
znanosti na sveučilištu Chicago John Mearsheimer. Ali prema
njegovom mišljenju, to se ne može postići ratom. U tekstu nedavno
objavljenom u 'New York Timesu', profesor Mearsheimer je izrazio
mišljenje da bombardiranje ne daje rezultata jer u siromašnom
Afganistanu nema dovoljno vrijednih ciljeva, a civilne žrtve
ugrožavaju potporu američkoj kampanji u drugim zemljama.
Brojčano znatno slabiji Sjeverni savez, kako se čini, povlači se
pred talibanima, čak i uz američku zračnu potporu. U Afganistan bi
bilo vrlo teško uputiti znatne kopnene snage, a čak i kada bi se u
tome uspjelo, američki vojnici bili bi sučeljeni s gerilskim
otporom kakav je svojedobno porazio Sovjete. Najbolje bi bilo ?
smatra profesor Mearsheimer ? koristiti novac, tajne operacije i
kvalitetne obavještajne podate kako bi se napala teroristička
uporišta, kada se sazna gdje se ona nalaze. U međuvremenu ?
zaključuje on ? rat je kontraproduktivan.
Bivši visoki strateg američke vojske William Taylor samo se donekle
slaže s profesorom Mearsheimerom. Prema njemu, tajne operacije su
potrebne, ali su potrebni i zračni udari. Američki specijalci već
postižu napredak, iako se o tome ne čuje u medijima.
= Specijalce šaljete u posebne misije, koje mogu trajati sat-dva
ili dan-dva. Zatim ih povlačite s terena, na kojem eventualno mogu
ostati manje patrole. Takve su operacije rutinske, a cilj im je
pronaći i označiti ciljeve. S njima će vjerojatno biti i lokalni
suradnici koji govore lokalni jezik. Imat će i dovoljno novca da bi
mogli potkupiti plemenske čelnike. A sve se to upravo događa na
terenu.
Operacije bi se ipak trebale odvijati brže ? smatra Vojni
analitičar iz instituta Brookings Michael O'Hanlon. Usporavanje
ili obustavljanje rata, koje predlaže profesor Mearsheimer, samo
bi produžilo agoniju Afganistanaca i omogućilo teroristima da
nastave sa svojim djelatnostima.
= Zbog toga, želimo što prije vidjeti neki napredak na terenu i
nadamo se da će oporbene snage osvojiti neke od ključnih gradova i
važnih prometnica u sljedećih nekoliko tjedana. Ne zagovaram
strpljenje. Upravo suprotno! Ni malo se ne slažem s profesorom
Mearsheimerom.
Oba analitičara drže da bi razmještanje znatnih kopnenih snaga u
Afganistanu bilo pogrešno. Ali ograničena vojna akcija od ključne
je važnosti. Gospodin O'Hanlon ističe da su potkupljivanje i druge
tajne aktivnosti potrebne kako bi se paštunske zapovjednike navelo
da prebjegnu na drugu stranu.
= Isto je tako važno da stanovnici južnih dijelova zemlje shvate da
se talibani neće održati. Morat ćemo ih u to uvjeriti. Jednom kada
shvate da s talibanima nemaju budućnost bit će im u interesu da što
prije prebjegnu.
Zato je ? kaže gospodin Taylor ? tako važna buduća ofenziva
Sjevernog saveza. Prema njegovim riječima, bilo da se radi o
arapskim muslimanima ili nearapskim muslimanima u tom dijelu
svijeta ljudi vole pobjednike, pa je stoga važno da oporbena
ofenziva uspije. A ukoliko se to ne dogodi? Doći do upravo do onoga
čega se profesor Mersheimer i ostali pribojavaju ? rata kojem se ne
nazire kraj.
***
Dvojbe oko vojne sposobnosti Sjevernog saveza. Javlja Ed Warner.
Dok američki zrakoplovi bombardiraju talibanske položaje Sjeverni
se savez priprema ? kako izgleda ? za osvajanje strateški važnog
grada Mazar-i-Sharifa. Zauzimanje tog grada prije nego nastupi
zima vrlo je važno. Međutim, i dalje postoje dvojbe oko vojne
sposobnosti saveza kao i oko suradnje među različitim frakcijama.
Različite opcije koje uključuju protutalibanske snage integralni
su dio američke strategije u Afganistanu.
Kada je zapovjednik američkih vojnih operacija u Afganistanu
general Tommy Franks nedavno bio upitan koliko se može pouzdati u
Sjeverni savez on je odgovorio da ne zna. Takvo mišljenje dijele i
mnogi drugi. Sa svojih petnaestak tisuća vojnika prema 40 tisuća
talibana Sjeverni savez je u brojčano podređenom položaju. Pored
toga skupine koje čine Sjeverni savez nisu uspjele dogovoriti
zajednički koordiniranu vojnu akciju prema Mazar-i-Sharifu koji je
i dalje u rukama talibana. Sjeverni savez koji čine skupine
Tadžika, Uzbeka, Hazara i drugih podržavaju različite zemlje.
Poznati pakistanski novinar i pisac Ahmed Rashid kaže da su
unutrašnje borbe dovele do sramotnog povlačenja pred talibanima
prije tri tjedna. Tijekom nedavnog okruglog stola u Američkom
institutu za mir gospodin Rashid je rekao da je Savez postigao
određeni napredak po pitanju ujedinjavanja.
= Tadžička struja Sjevernog saveza je najdiscipliniranija,
najorganiziranija i, što je najznačajnije pod političkom, a ne
vojnom kontrolom. Držim da je to veoma važno jer su druge frakcije
Sjevernog saveza i dalje uglavnom vojne organizacije.
Neke od tih vojnih skupina ranije su opustošile neke dijelove
zemlje koji su došli pod njihovu kontrolu nakon povlačenja
sovjetske vojske. One su u tom procesu uništile pola Kabula
omogućivši talibanima da uđu u grad i uspostave red. Human Rights
Watch samo je jedna od organizacija koja je ukazala na mogućnost
ponavljanja takvih zločina ako Sjeverni savez ponovno zauzme neka
područja. U tom slučaju u posebnoj opasnosti našli bi se Paštuni,
kaže Anatol Lieven, britanski novinar koji trenutno radi u Zakladi
za međunarodni mir Carnegie.
= Najvažnija uloga američkih i britanskih snaga u Afganistanu u
slijedećih nekoliko tjedana i mjeseci možda neće biti uništavanje
talibana već kontroliranje naših vlastitih saveznika.
Ako se pripadnici Sjevernog saveza počnu osvećivati talibanima ?
koji su uglavnom Paštuni, kaže gospodin Lieven, moglo bi doći do
masovnih pogubljenja koja bi potkopala američke ratne napore.
Afganistanci ne žele povratak plemenskih ratnih zapovjednika ni
pod kojim uvjetima, kaže Patricia Gossman, savjetnica za pitanja
ljudskih prava.
= Svakako takvu bojazan sam čula od Afganistanaca kad sam prošle
godine posjetila Kabul. Jedino čega se boje više od talibana je
povratak tih ljudi.
Patricia Gossman dodaje da oni koji su počinili ratne zločine ne bi
trebali preuzeti nikakve dužnosti u novoj vladi. Ahmed Rashid kaže
da je sada vrijeme za planiranje nove vlade.
= Od presudne je važnosti da Sjedinjene Države, Ujedinjeni narodi i
druge snage pokušaju ustanoviti barem nekakav izvanredni odbor za
upravljanje Mazar-i-Sharifom kako taj grad ? ako dođe u ruke
Sjevernog saveza ? ne bi bio pod kontrolom jednog ili dvojice vojnih
zapovjednika. U tom slučaju, to bi bio povratak na tragičnu
situaciju iz 1992. godine kada su Kabul i drugi gradovi bili
podijeljeni između tri-četiri frakcije.
Gospodin Rashid kaže da Sjedinjene Države trebaju Sjeverni savez
kako bi pobijedile u ratu, dok Savez treba Sjedinjene Države kako ne
bi bio poražen u miru.
Pregled tiska
Najtiražniji dnevnik 'USA Today' jutros donosi rezultate najnovije
ankete koja pokazuje da predsjednik Bush i dalje uživa uvjerljivu
potporu javnosti. Čak 87 posto Amerikanaca odobrava način na koji
predsjednik radi svoj posao i način na koji vodi vojnu akciju protiv
terorizma. Gotovo je jednaki postotak onih koji podupiru američku
kampanju u Afganistanu, dok ih 66 posto podržava razmještanje
velikog broja kopnenih snaga u toj zemlji. Velika većina
Amerikanaca također je uvjerena da će bin Laden biti uhvaćen ili
ubijen, te da će talibani biti svrgnuti s vlasti.
Iz bostonskog 'Christian Science Monitora' izdvajamo jednu
zanimljivu anketu. Taj list prenosi rezultate istraživanja koje je
provela organizacija Pew, a koje pokazuje da rat u Afganistanu žene
podržavaju u jednakoj mjeri kao i muškarci. Riječ se ? piše
'Monitor' ? o znakovitoj pojavi jer su žene u novijoj povijesti,
primjerice, u ratovima u Vijetnamu, Perzijskom zaljevu i na Kosovu,
uglavnom bile manje od muškaraca naklonjene angažiranju američkih
vojnika...Neki stručnjaci drže da je riječ o instinktivnoj
reakciji s obzirom da su prijetnji terorizma izložena i djeca
ispitanica.
A jutrošnji 'Washington Post' javlja da je u Washingtonu od napada
11. rujna znatno porasla stopa kriminala. Stopa ubojstava ? piše
washingtonski dnevnik ? porasla je za više od 30 posto i dostigla
razinu nezapamćenu od sukoba među trgovcima drogama tijekom
osamdesetih. Porastao je i broj krađa automobila i drugih krivičnih
djela. Brojni članovi gradske uprave drže da se ova pojava može
pripisati premještanju velikog broja policajaca koji su ranije
ophodili ulicama, na dužnosti vezane uz nove sigurnosne potrebe
grada.
(VOA)
NJEMAČKI RADIO - RDW
6. XI. 2001.
Može li netko odgovarati za utaju PDV-a?
Početkom mjeseca Županijski je sud u Zagrebu pokrenuo istragu
protiv 15 osumnjičenih za poreznu prijevaru kojom je državni
proračun oštećen za više od 21 milijuna kuna. Glavno uporište
sumnje temelji se na navodnoj malverzaciji s PDV-om. Je li moguće u
Hrvatskoj odgovarati za utaju poreza na dodanu vrijednost
raščlanjuje Željko Ivanković:
"Slučaju utajenih dvadesetak milijuna kuna poreza na dodanu
vrijednost dosad se pristupalo s političke strane. Analiziralo se i
pitanje odnosa državnog tužiteljstva i policije. Gospodarskom
dijelu priče, koja nije manje važna, nije posvećivana posebna
pažnja. Naime, kad je 1998. godine uvođen porez na dodanu
vrijednost govorilo se da je njegova draž u činjenici da ne može
biti utajen. Sad odjednom ispada da nije tako. Rasplet događaja
međutim potvrđuje teorijski zadane teze da je PDV vrlo teško, možda
nemoguće utajiti, te da je upravo zato i na taj način cijeli slučaj i
otkriven.
Naime, PDV u stvarnom obliku, u novcu, u gotovini plaća onaj na
kraju lanca, ostao je dužnik državi od dvadeset milijuna kuna koji
su poreznoj upravi morali sjesti na račun. Svi oni prije nisu
utajivači poreza osim u slučaju da su ispostavljali račune za robu
odnosno usluge koje nisu isporučili. Međutim tada su odgovorni po
drugim propisima, a ne po propisu o porezu na dodanu vrijednost. Ti
prethodni u lancu prebacuju svoju krivnju na posljednjeg u lancu.
On pak ima vrlo efikasnu obranu ne s pravnog, već s gospodarskog
stajališta - Hrvatskoj televiziji koja nikad nije plaćala porez na
dodanu vrijednost oprošteno je 220 milijuna kuna. Također u
Hrvatskoj upravo kreće jedna velika akcija kojom država namjerava
oprostiti 23 milijarde kuna poreznih obaveza gospodarstvu, od
kojih je lavovski dio upravo dugovanje po osnovi poreza na dodanu
vrijednost.
Drugim riječima, PDV je takav sistem koji besprijekorno bilježi
obaveze. Pitanje je samo kome će ih država oprostiti, a koga će zbog
neplaćanja obaveza stjerati u zatvor."
(RDW)
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
6. XI. 2001.
Rupel: "Pojačane etničke predrasude predstavljaju opasnost"
List objavljuje razgovor sa slovenskim ministrom vanjskih poslova
Dimitrijem Rupelom. Tema: proširenje NATO-a u kontekstu
terorističkih napada u Sjedinjenim Državama.
"Utječu li teroristički napadi u New Yorku i Washingtonu i njihove
posljedice na proces proširenja NATO-a a time i na slovensku
kandidaturu? Kakvi su izgledi za prijem novih članica u zapadni
savez u kontkestu američko-ruskih odnosa, koji su se naglo
promijenili nakon 11. rujna i što konkretno znači takav razvoj
događaja za izglede baltičkih država. Slovenski ministar vanjskih
poslova Rupel priznaje da vodeća američka sila, koja ima odlučujuću
riječ u prijemu novih članica u vojnih savez, trenutačno mora izići
na kraj s brigama sasvim drugačije vrste. No, Rupel vjeruje da je
pitanje proširenja NATO-a tek privremeno potisnuto u drugi plan te
da je potreba za otvaranje saveza za nove članice prije pojačana
nego smanjena.
Što se tiče baltičkih zemalja, slovenski ministar vanjskih poslova
napominje da poznaje obje škole razmišljanja: uvjerenje po kojem će
Rusija sada moći sama odlučiti o sprečavanju prijema baltičkih
zemalja u NATO budući da je njezina uloga ojačana uključivanjem u
antiterorističku frontu. Rupelu je poznat i stav po kojem će naglo
približavanje SAD i Rusije rezultirati upravo suprotnim efektom -
odustajanjem Moskve od protivljenja otvaranju zapadnog saveza za
nekadašnje sovjetske republike. Čini se da je sam Rupel više sklon
drugom stavu. Baltički je prostor po njegovu mišljenju previše
važan da NATO trajno odustane od njegova uključivanja; osim toga,
baltičke zemlje imaju i znatnu potporu u američkom Senatu.
Stajalište Moskve o tom pitanju snažno je evoluiralo te članstvo
baltičkih republika u NATO-u može čak i šire otvoriti vrata za
suradnju Rusije i zapadnog vojnog saveza, smatra Rupel.
Slovenski ministar vanjskih poslova, čija zemlja spada među
najistaknutije u prvoj skupini kandidata, smatra da je nakon 11.
rujna zapravo pojačana potreba za tijesnom suradnjom i u procesu
europske integracije. Veća opasnost zahtijeva pojačanu suradnju,
napominje on. Po njegovu je mišljenju proces širenja Europske unije
nemoguće poništiti i Poljska će usprkos svim tehničkim teškoćama
biti već među prvim novim članicama; naime, ta je zemlja prevelika i
previše značajna da bi mogla biti zaobiđena, tumači Rupel. No, na tu
je sliku, koja je, naravno u prvom redu optimistična za Sloveniju,
pala sjena. Naime, nakon terorističkih napada naziru se u Europskoj
uniji tragovi novog oblika grupiranja i posebne interne suradnje.
Time stvorena nejasnoća oko mogućih budućih struktura u EU izaziva
- gledano iz slovenske perspektive - uznemirenost.
Hoće li međunarodna borba protiv terorizma pod američkim vodstvom
rezultirati skretanjem pozornosti s Balkana i potrebom za
angažmanom skromnijih sredstava i energije za očuvanje američke
uloge u regiji? Jesu li Europljani sposobni i voljni ispuniti
prazninu koja će se nužno pojaviti? Rupel smatra daljnju
međunarodnu nazočnost neizbježnom. Moguća smanjena nazočnost
povezana je s rizikom novog izbijanja starih sukoba a takav bi
razvoj događaja podrazumijevao nestabilnost ne samo za Sloveniju
već i za cijelu Europu, upozorava on. Opasnost se krije u činjenici
da terorizam, manifestiran proteklih tjedana nastupa u ime
etničkih predrasuda, objašnjava slovenski ministar vanjskih
poslova. Na taj bi način ključne riječi mržnje među etničkim
zajednicama, koje su odigrale kobnu ulogu pri raspirivanju sukoba
na Balkanu, dobile novi odjek.
Na Balkanu treba napraviti još puno toga, pripovijeda ministar.
Najtežom zadaćom Rupel označava uspostavu mira u Makedoniji ali
Bosna i dalje ostaje problematično područje. Izbori na Kosovu
trebali bi se održati u sređenim prilikama, Jugoslavija treba
vremena i mira za učvršćivanje vlastite unutrašnje situacije a
odnos prema Crnoj Gori valja raščistiti, navodi Rupel. Njegov
savjet u opisanoj nesigurnoj situaciji: zajedno i racionalno
raditi na očuvanju postojećeg i izbjegavati iskušenje u vidu
posezanja za radikalnim rješenjima. Slovenski ministar vanjskih
poslova izražava uvjerenje da su Sjedinjene Države svjesne
geopolitičke važnosti balkanske regije te da neće ukinuti svoj
angažman na tom području. Isto vrijedi i za Europu što se može
dokazati, primjerice, ulogom europskih zemalja u Makedoniji, tvrdi
on. Slovenija je pak po Rupelovim riječima spremna posredovanjem i
ekspertizom te u okviru mogućeg investicijama pridonijeti jačanju
stabilnosti u regiji.
Što se tiče susjedne Hrvatske, o kojoj se proteklih tjedana puno
pisalo u slovenskom tisku, na potezu je Zagreb, tvrdi Rupel.
Godinama sporna granica između dvije zemlje, nedavno dogovorena
nakon mukotrpnih pregovora, ponovno je neizvjesna budući da
hrvatski premijer Račan očigledno nema u svom vladajućem bloku
većinu, potrebnu za ratifikaciju ugovora. Kamen smutnje u
Hrvatskoj jest ustupak Sloveniji, koja je u Piranskom zaljevu na
Jadranu odavno tražila vlastiti pristup međunarodnim vodama. Po
slovenskom tumačenju, nekadašnji jugoslavenski teritorijalni
suverenitet ne utemeljuje isključivo pravo Hrvatske na sporne
vode. Rupel ukazuje da je prilikom korekcije granica na kopnu i
slovenska strana učinila ustupke, odričući se tri malena naselja.
Zato su i njezini potezi kod kuće izloženi žestokoj kritici,
napominje Rupel. Njegova konstatacija da je sada na potezu Zagreb
podrazumijeva da od Slovenije ne treba očekivati inicijativu u
pitanju Piranskog zaljeva. Dodatna dva neriješena pitanja,
vlasnička prava i obveze plaćanja doprinosa u slučaju nuklearne
elektrane Krško, prvobitno izgrađene u suradnji s Hrvatskom, te
devizna sredstva hrvatskih državljana u Ljubljanskoj banci, koja
potječu još iz jugoslavenskih vremena ali ih je Beograd svojedobno
praktički konfiscirao prisilnom zamjenom za ondašnju
jugoslavensku valutu, zasebne su teme. Upitan da komentira
spekulacije po kojima bi Slovenija oštrim stavom u posljednje dvije
točke mogla podvrgnuti Hrvatsku snažnom pritisku kako bi potaknula
susjednu državu na popuštanje u pitanju granice na moru, Rupel
odbacuje zamisao o takvom povezivanju različitih tema. Slovenski
ministar vanjskih poslova tek primjećuje da bi sporazum o Krškom i o
deviznim sredstvima, naravno, olakšao i konačno rješavanje
graničnog pitanja", prenosi na kraju prikaza razgovora Andreas
Oplatka.
ITALIJA
AVVENIRE
6. XI. 2001.
Kada vjetar promijeni sudove o državama
"Robert Maley, bivši savjetnik predsjednika Clintona iznenađen je
onime što se događa u američkoj diplomaciji. Zbivaju se iznenadne i
bitne promjene. Pakistan, do jučer pod sankcijama radi svoje trke
za nuklearnim oružjem i svog protudemokratskog režima, danas se
pozdravlja kao veliki saveznik, divlja represija protiv Čečena
danas postaje vrata borbe protiv terorizma, prešućuju se kršenja
ljudskih prava u Uzbekistanu, kao i u Kini... jer se sve podređuje
potrebama rata protiv Al Qaede, Bin Ladenove terorističke
centrale. Pada se s oblaka, a već se to znalo, kada se zaključi kako
se u Saudijskoj Arabiji i u Egiptu obučavaju teroristi. Koliko su
puta humanitarne organizacije upozorile, s mjesta kojima djeluju i
na kojima su djelovale, da je u takozvanim umjerenim arapskim
državama sve umjereno osim represije, tiranije, bezočnog
korištenja bogastava u rukama malobrojnih, te da stoga raste
ekstremna i opasna narodna reakcija!
Dakle postoji etika situacije koja nadvladava onu načela,
vrijednosti i pripadajućih pravila. Ne treba vjerovati u slobodu, u
demokraciju, i pravila, nego u okolnosti. Naravno, na taj izbor
utiče takozvana strategija prioriteta, no ako izbor prioriteta
diktiraju vremena, on sa svoje strane ne treba siliti da u tišini
prolazi ono što je nasilno, ili što je sjeme nasilja. Etika 'kako
puše vjetar' je etika koja se ne drži dugo, upravo stoga što se ne
temelji na jasnim i zajedničkim vrijednostima. (...)
Istina je da opasnosti nisu bile očekivane, no postavlja se pitanje
nije li propust to što se ne postavljaju pitanja i što se ne
istražuje prije no što se nesreća dogodi. Nije li krivnja i to što se
ne upozorava na opasnost koja prijeti? Etiku ne čine neka
ideologija ili razdoblje, nego obratno, etika je ta koja mora
karakterizirati neku ideologiju i neko razdoblje. Ono što je
vrijedno vrijedi uvijek, radi toga mi vjernici više volimo
filozofiju bivanja nego onu samog postajanja, i vjerujemo u čovjeka
kao osobu koja ima postojane, a ne promjenjive, misli. Kada mi
kršćani kažemo 'tržište' ne slijedimo trenutne mode, koje idu od
razdoblja kada je ta riječ bila tabu, do današnjih kada je 'tržište'
sve, nego smo uzdržano pozorni da sredstvo (ekonomija) ne postane
cilj, a cilj, (čovjek) ostane ciljem i u liberalističkim dobima. To
nije predrasuda, kako kaže bivši veleposlanik Sergio Romano, nego
vjernost vrijednostima koje nisu samo gospodarske, nego i
estetske, duhovne i političke. Kazati danas da smo kritični spram
jedne apsolutne vrste tržišta (tržišta bez pravila) čak je i
realno, obzirom da u sadašnjem stanju privatno gospodarstvo traži
pomoć od javnih vlasti, a javne vlasti spremaju se potaknuti
tržište kroz rast potrošnje. Da li možda i ratne?", piše Vittorio
Morero.
Europa se ne treba zadovoljiti epizodnom ulogom
"Ovo je krajnje osjetljiv trenutak za našu vanjsku politiku, no
možda još i više za izgradnju Europe. Podudarnost nije slučajna.
Pola stoljeća, s realizmom, ponovno uspostavljena demokracija u
Italiji išla je za ciljem sve jedinstvenije Europe, progresivnom i
empirijskom metodom, no jasno imajući na umu da je to politički
cilj, a ne samo gospodarski. Ideja vodilja bila je, i jest, da naš
kontinent ponovno preuzme svoje odgovornosti u svijetu, podudarne
onima Sjedinjenih Država, prevladavajući podređeni položaj spram
Washingtona i pojedinačnih vlada, počevši od one engleske, unatoč
nekim prividima. (...)
A Europa? Gledano iz Amerike, skladno napredovanje izgradnje koje
svoje središte ima u Bruxellesu sigurno ne može biti nekakav
prioritet. Te se stoga povjerilo korištenju onih zemalja koje, u
afganistanskoj krizi mogu dati neku potporu, U prvom redu Velika
Britanija koja je u stanju dati konkretnu pomoć, sigurno ne i
neophodnu s vojne točke gledanja, no korisnu kako bi operacije
izgledale kao plod koalicije, a ne da se pripisuju samo
Amerikancima. Premijer Blair osobno, osim toga, bio je na
raspolaganju i spreman obaviti jedan intenzivan, gotovo frenetičan
diplomatski posao pomažući Washingtonu. Nakon Velike Britanije, na
velikoj razdaljini, Sjedinjene Države smatrale su korisnim
uključiti Francusku, kako bi preventivno neutralizirale
predvidljive reakcije povrijeđenog ponosa ako bi ova bila
zapostavljena, i Njemačku, čiju je ulogu treće svjetske
gospodarske sile već gotovo nemoguće zaobići i na općoj razini. I na
kraju, pomalo iznenađujuće, Italiju. Italija je ostala isključena,
i nije bilo lako ni brzo izaći iz tog neugodnog položaja. Neke naše
nesretne reakcije na pola su kompromitirale situaciju. (...)
Italije nije na meti, obnovljena ofenziva protiv Prodija jasno
pokazuje da izgradnje Europe, i možebitni uspjeh u širenju nekima
smeta, te to stoga treba umanjiti.(...) Prirodno, nama je mnogo
značilo što smo uključeni među one koji mogu potencijalno
doprinijeti, na vojnom planu, ofenzivi protiv terorizma. No i Pariz
i Berlin, pa čak i London, ako se ponovno ne krene glavnim putem
europske izgradnje, riskiraju platiti cijenu uloge koja se svodi
samo na pomoć i prestiž, a koju igraju ovih tjedana. Blizu je
europski skup na vrhu u Laekenu. Trebao bi otvoriti novu
konstitutivnu fazu za europsku izgradnju. Nakon nedovoljnih
rezultata iz Nice trebamo ići za tom perspektivom, potičući
neophodne suradnje i saveze.", piše Bruno Bottai.
FRANCUSKA
LE MONDE
6. XI. 2001.
Europski čelnici ističu granice vojne akcije
"Trebala su biti četvorica, zatim šestorica, onda osmorica. Na
koncu su za stolom bila devetorica, u nedjelju navečer 4. studenog,
u Downing Streetu br. 10. Radna večera na koju je Tony Blair prvo
pozvao Jacquesa Chiraca, Lionela Jospina i Gerharda Schroedera
kako bi razgovarali o ratu u Afganistanu, na koncu je sličila na
neslužbeni europski mini-summit koji je trajao dva sata.
Pridružili su mu se, redom kojim su pozvani, predsjednik
talijanskog Vijeća Silvio Berlusconi, šef španjolske vlade Jose
Maria Aznar, belgijski premijer Guy Verhofstadt, visoki
predstavnik Unije za vanjsku politiku Javier Solana i, napokon, u
zadnjem času, nizozemski premijer Wim Kok.
Improvizacija, slična velikoj zbrci, prevladavala je tijekom dana
u zadnjim pripremama tog susreta na vrhu. U Italiji, oporba lijevog
centra prvo je žalila zbog planiranog nedolaska g. Berlusconija u
London, a zatim je pozdravila njegov dolazak. Nešto kasnije, u
Rimu, ministar obrane potvrdio je da je SAD prihvatio talijansku
ponudu o vojnoj pomoći. U Bruxellesu, g. Verhofstadt, čija zemlja
predsjeda Europskom unijom, nastojao je da dade do znanja kako je
zakašnjeli poziv iz Londona prihvatio tek pošto je razgovarao sa
zemljama članicama koje nisu bile zastupljene na večeri i izbjegao
'krizu koju si ne možemo dopustiti'. Kada je riječ o g. Koku, o
njegovu su dolasku u London doznali pola sata prije večere.
U Lisabonu su izrazili žaljenje zbog inicijative koja 'ne pridonosi
ni jedinstvu protuterorističke koalicije ni europskom jedinstvu'.
Tako se kod malih europskih zemalja opet pojavio stari strah da će
najmoćniji među petnaestoricom uvesti 'direktorij'. Taj se strah
očitovao još 19. X. na trostranom susretu između Njemačke,
Francuske i Velike Britanije, u prigodi sjednice Europskog vijeća u
Gandu koja je rasrdila g. Berlusconija. 'Ova večera nije susret
Unije na vrhu', inzistirali su u Londonu, ističući da on okuplja
glavne europske 'vojne sudionike' u afganistanskom sukobu. Bio je
to uzaludni trud, jer su ga izočni sigurno smatrali takvim.
Susret koji je Downing Street ocijenio kao 'vrlo koristan', dogodio
se u presudnom trenutku. Upravo nakon obilaska Tonyja Blaira po
Bliskom istoku (Sirija, Saudijska Arabija, Jordan, Izrael, Gaza).
I upravo prije užurbanog diplomatskog tjedna tijekom kojega će
George W. Bush u Bijeloj kući primiti osmoricu stranih čelnika,
među kojima Jacquesa Chiraca, u utorak, i Tonyja Blaira, u srijedu,
a susrest će se i s jedanaestoricom drugih u sjedištu Ujedinjenih
naroda.
Devetorica uzvanika dotaknuli su tri važne teme: vojna akcija - ali
nisu ulazili u pojedinosti - humanitarne prilike u Afganistanu i
nužnost obnove izraelsko-palestinskih mirovnih pregovora. O trima
temama govorila su samo dvojica čelnika nakon večere: Jacques
Chirac i Wim Kok, bez objave zajedničkog priopćenja.
Prema g. Chiracu, europski su čelnici ponovno potvrdili 'svoju
solidarnost s Amerikancima svjesni da je vojna akcija nužna, ali
nije jedina u borbi protiv međunarodnog terorizma'. G. Kok je
dodao: 'To nije cilj sam po sebi. Nitko ne želi da traje dulje nego
je potrebno', dodajući da će se ipak nastaviti i za vrijeme Ramazana
'bude li potrebno', ali da je tek 'jedan od triju stupova, uz
diplomatske napore i humanitarnu pomoć' koji su nužni u 'izgradnji
razdoblja nakon talibana'.
U svezi s time, g. Chirac je istaknuo da treba 'proširiti mogućnosti
političkog rješenja kako bi se ustrojio Afganistan, spočetka
privremeno, a zatim konačno'. Po mišljenju Europljana, to se
rješenje temelji na dolasku na vlast u Kabulu višeetničke vlade u
kojoj će biti zastupljena razna plemena u zemlji. Državni je
poglavar spomenuo tešku humanitarnu krizu: 'Stanje u kojemu su ne
samo izbjeglice, već čitav afganistanski puk vrlo je kritično'.
Prema 'Sunday Timesu' koji je u nedjelju pisao o neizbježivosti
masovne američko-britanske kopnene operacije, zadaća bi takve
operacije bila uspostava 'humanitarnog mosta' između uzbečke
granice i sjevera Mazar-e-Charifa kojim bi se dopremala hrana i
oprema za stotine tisuća raseljenih osoba.
Sudionici večere 'jednoglasno' su, kako je rekao g. Chirac,
zaključili da je 'prijeko potrebno, u što je moguće kraćem roku,
uspostaviti palestinsku državu koja će ujedno biti miroljubiva i
poštovati prava, slobode i sigurnost izraelske države'. 'Očito
nije točno, dodao je, da rat na Bliskom istoku pothranjuje
međunarodni terorizam - bila bi to laž. No istina je da mu pomaže i
stvara uvjete koji uglavnom pogoduju ekstremistima i muslimanskim
fundamentalistima, napose organizaciji Bin Ladena'. 'Ne trebaju
nam Amerikanci, rekao je g. Kok. Imamo svoju zadaću, a Amerikanci
imaju svoju, a ona je u tome da čine pritisak na sve partnere koji su
umiješani na Bliskom istoku'.
Washington je najveći davatelj gospodarske i vojne pomoći Izraelu,
a Europska unija glavni je financijaš palestinske vlasti. SAD je
pozvan da potakne Izrael na povlačenje iz područja koja je zauzela
njegova vojska, a Europa je najpozvanija da zatraži od Jasera
Arafata da nasilje privede kraju. O svemu tome, Tony Blair i Jacques
Chirac ponovno će ovih dana razgovarati nasamo s američkim
predsjednikom", iz Londona izvješćuje Jean-Pierre Langellier.
Rene Girard: 'Danas je posrijedi mimetsko suparništvo na svjetskoj
razini'
Henri Tincq razgovarao je s filozofom i antropologom Reneom
Girardom. Iz razgovora izdvajamo: " - Može li se vaša teorija
'mimetskog suparništva' primijeniti na sadašnje prilike
međunarodne krize?
= Pogrješno je uvijek razmišljati u kategorijama 'različitosti',
premda je korijen svih sukoba zapravo 'nadmetanje', mimetsko
suparništvo između pojedinaca, zemalja i kultura. Nadmetanje je
želja da se oponaša drugog kako bi imao isto što i on, ako je
potrebno i putem nasilja. Terorizam je zacijelo povezan sa svijetom
koji je 'različit' od našeg, ali na terorizam ne potiče ta
'različitost' koja ga najviše udaljuje od nas i čini nam ga
nepojmljivim. Naprotiv, on je u pretjeranoj želji za podudarnošću i
sličnošću. Ljudski su odnosi uglavnom odnosi oponašanja i
nadmetanja.
Danas se opaža neka vrsta mimetskog suparništva na svjetskoj
razini. Kada sam pročitao prve dokumente Bin Ladena i vidio da
smjera na američke bombe koje su pale na Japan, odjednom sam osjetio
da sam na razini koja nadilazi islam, na razini čitavog planeta. Pod
nazivom islama otkrivamo želju da se ujedini i pokrene čitav Treći
svijet prikraćenih osoba, žrtava svog mimetskog suparništva sa
Zapadom. No u srušenim je tornjevima bilo stranaca koliko i
Amerikanaca. I nisu li svojom djelotvornošću, sofisticiranošću
primijenjenih postupaka, poznavanjem Sjedinjenih Država i
uvježbanošću počinitelji napadaja donekle bili Amerikanci? U
središtu smo mimetizma. (...)
- Međutim, Amerikanci bi trebali biti najmanje iznenađeni zbog
onoga što se dogodilo jer su stalno okruženi nadmetanjem.
= Amerika zapravo utjelovljuje te mimetske odnose nadmetanja.
Ideologija slobodnog poduzetništva čini od njih apsolutno
rješenje. Djelotvorno, ali eksplozivno. Ti su odnosi nadmetanja
izvrsni ako iz njih izlaziš kao pobjednik, ali ako su pobjednici
uvijek isti, onda će, prije ili kasnije, poraženi prevrnuti stol za
kojim se igra. Mimetsko suparništvo, ako je zlosretno, uvijek se, u
stanovitom času, opet pojavljuje u silovitom obliku. U tom smislu,
islam je danas veza koja je nekada bio marksizam. 'Mi ćemo vas
pokopati', rekao je Hruščov Amerikancima. Bilo je u tome neke
naivnosti... Bin Laden zabrinjava više od marksizma, u kojemu smo
prepoznavali zamisao o materijalnoj sreći, blagostanju i ideal
uspjeha koji nije tako daleko od onog koji se živi na Zapadu.
- Što mislite o opčinjenosti žrtvom u islamskih kamikaza? Ako je
kršćanstvo prinošenje nedužne žrtve, biste li se odvažili reći da
je islamizam dopuštanje žrtve, a islam žrtvena religija u kojoj se
također prepoznaje taj pojam 'obrasca' koji je u središtu vaše
mimetske teorije?
= Islam njeguje odnos prema smrti koji me uvjerava to više što ta
vjera nema ništa zajedničko sa zastarjelim mitovima. Taj odnos
prema smrti, u stanovitom smislu, pozitivniji je od onog koji
opažamo u kršćanstvu. Mislim na Kristovu muku: 'Oče, zašto si me
ostavio! (...) Neka me mimoiđe ta čaša.' Mistična veza islama sa
smrću čini ga još tajnovitijim. U početku su Amerikanci mislili da
su ti islamistički kamikaze 'cowards' (kukavice), ali su vrlo brzo
promijenili mišljenje. Tajna njihova samoubojstva još je više
zamračivala tajnu njihova terorističkog djelovanja.
Da, islam je vjera žrtve u kojoj se također prepoznaje teorija
mimetizma i obrasca. Kandidata za samoubojstvo nije nedostajalo ni
kada se činilo da će terorizam propasti. Onda možete zamisliti što
se događa danas kada je, odvažit ću se reći, uspio. Očito je da ti
teroristi kamikaze u muslimanskom svijetu utjelovljuju obrasce
svetosti. (...)
- U vašoj zadnjoj knjizi ističete zapadnu samokritiku koju uvijek
prati etnocentrizam. 'Mi, drugi Zapadnjaci, pišete, uvijek smo
istodobno mi sami i naš vlastiti neprijatelj'. Može li se ta
samokritika održati nakon rušenja tornjeva?
= Ona se održala i opravdana je u dubljem promišljanju budućnosti,
kako bi se, primjerice, ispravila zamisao jednog Lockea ili Adama
Smitha, prema kojoj je slobodna konkurencija uvijek dobra i
plemenita. To je besmislena zamisao i to nam je odavno jasno. Čudno
je da nakon tako očitog neuspjeha marksizma ideologija slobodnog
poduzetništva nije kadra bolje se braniti. Tvrditi da je 'povijest
gotova' zato što je ta ideologija prevagnula nad kolektivizmom,
očita je laž. U zapadnim zemljama, razlike između plaća sve su veće
i idemo prema eksplozivnim reakcijama. Ne govorim o Trećem svijetu.
Od razdoblja nakon atentata očekujemo, dakako, obnovljenu,
razumniju ideologiju liberalizma i napretka."
SJEDINJENE DRŽAVE
ASSOCIATED PRESS
6. XI. 2001.
Bush, podsjećajući na represiju iz razdoblja Željezne zavjese,
poziva države Istočne Europe na borbu protiv terorizma
"Predsjednik Bush uspoređuje al- Qaidu i Talibane s komunističkim
režimima iz doba Željezne zavjese pozivajući Istočnu Europu, bivše
republike Sovjetskog saveza i Balkan da pomognu u borbi protiv
terorizma.
'Više od 50 godina, narod vaše regije trpio je pod represivnim
ideologijama koje su pokušavale uništiti ljudski dignitet",
obratio se Bush dužnosnicima iz oko 20 zemalja koji su se u utorak
okupili u Varšavi, kako bi raspravili problem borbe protiv
terorizma.
'Danas je naša sloboda još jednom ugrožena', kazao je putem
satelita. 'Kao i fašistički totalitaristi prije njih, ovi
teroristi- al- Qaida, talibanski režim koji ih podržava i druge
terorističke skupine diljem svijeta- pokušavaju nametnuti svoje
radikalne stavove prijetnjama i nasiljem.'
Bush intenzivira svoja nastojanja približavanja svjetskim
čelnicima dok neki od njih, kao i njihovi građani, izražavaju
sumnje i nestrpljenje glede vojne kampanje u Afganistanu. U utorak
ujutro trebao se sastati s francuskim predsjednikom Jacquesom
Chiracom a nakon toga vjerojatno i sa srbijanskim premijerom
Zoranom Đinđićem.
U ponedjeljak ujutro alžirski je predsjednik Abdelaziz Bouteflika
obećao pomoć no upozorio kako vojna operacija u Afganistanu mora
smrtne slučajeve civila svesti na najmanju moguću mjeru.
Bush je nastojao odagnati takve zabrinutosti u utorak izjavom:
'Naša su nastojanja usmjerena na teroriste i vojne ciljeve jer mi,
za razliku od naših neprijatelja, cijenimo ljudski život.'
podsjećajući na duhove komunizma u svom govoru, Bush je bio na
osjetljivom terenu, balansirajući između privlačenja slušatelja
na njegovu stranu i razjarivanja dužnosnika iz zemalja kao što su
Rusija i zemlje bivšeg Sovjetskog Saveza, gdje komunisti još uvijek
uživaju podršku nekih.
Čelnici su se okupili na poziv poljskog predsjednika Aleksandera
Kwasniewskog kako bi raspravili načine na koje mogu surađivati u
borbi protiv terorizma.
Državni čelnici Albanije, Bosne, Hrvatske, Estonije, Latvije,
Litve, Moldavije, Rumunjske, Slovačke, Ukrajine i Makedonije
potvrdile su sudjelovanje, kazao je Andrzej Majkowski, viši
pomoćnik Kwasniewskog.
Bugarska, Češka, Slovenija i Jugoslavija planirale su poslati više
vladine predstavnike, kazao je. Očekuje se i sudjelovanje
Madžarske, no nije odlučeno kojeg će predstavnika poslati. Očekuju
se i promatrači iz Rusije, Bjelorusije, Turske, Europske Unije,
NATO-a i Organizacije za sigurnost i suradnju u Europi.
Glasnogovornik Bijele Kuće, Ari Fleischer skup je nazvao 'prilično
neobičnim'.
'Te su nacije prije bile članice bloka koji nam je bio
suprotstavljen a sada blisko surađuju s nama', rekao je.
Mnoge od zemalja koje su poslale svoje predstavnike imaju snažan
poticaj za suradnju: nastoje ostvariti članstvo u NATO-u. No
dužnosnici administracije kazali su kako Bush ne obećava pomoći
njihovom pridruživanju NATO-u u zamjenu za suradnju.
Kada su ga upitali kako će Bush uvjeriti zemlje da je u njihovom
interesu da pomognu, Fleischer je kazao: 'Da misle kako to nije u
njihovom interesu, ne bi došle na sastanak.'
Bush je otvorio tjedan intenzivnih diplomatskih nastojanja
sastajući se u ponedjeljak s Bouteflikom, koji je obećao podršku
njegove sjevernoafričke države. No kazao je kako bi si SAD mogle
same pomoći rješavanjem problema, kao što su globalno siromaštvo i
sukob na Srednjem Istoku, za koje je Bouteflika kazao kako 'potiču
terorizam'. Alžir podržava stvaranje palestinske države na
Srednjem Istoku.(...)
U Alžiru je ubijeno više od 100.000 ljudi od ustanka islamskih
ekstremista, koji je počeo 1992. godine.
'Možda Alžir bolje od ikog drugog razumije tugu obitelji žrtava
napada koji je izvršen 11. rujna', kazao je Bouteflika. 'Alžir je
svjestan nužde i važnosti borbe protiv terorizma jer se u borio sam
čitavo jedno tragično desetljeće, dok su mnogi bili ravnodušni a
drugi nezahvalni'", piše Scott Lindlaw.
THE WASHINGTON TIMES
6. XI. 2001.
Veliki korak Rusije
"Ruski predsjednik Vladimir Putin uspio je napredovati povlačeći
se. Od 11. rujna, većina starih crvenih linija koje je Rusija
povukla zbog politike SAD-a izbrisana je, a neke od njih prilično
dramatično. Odlučno protivljenje Rusije širenju NATO-a općenito, a
posebice protivljenje uključivanju država teritorija bivšeg
Sovjetskog Saveza (Baltik) potpuno je nestalo. Slično tomu,
protivljenje raketnoj obrani SAD- ustupilo je mjesto, izgleda,
voljnosti da se prilagodi SAD-u modificiranjem Sporazuma o zabrani
proturaketnih sustava (ABM). Isto tako, Putinova je Rusija
olakšala vladama srednjeazijskih zemalja ili onima bivšeg
Sovjetskog Saveza da kažu da američkim zahtjevima za korištenje
njihovog teritorija u provođenju rata protiv Talibana u
Afganistanu- što je prije godinu dana bilo teško zamisliti, čak i
prije šest mjeseci.
Odbacivanje tih stavova koji su dugo vremena bili duboko
ukorijenjeni Putinu je priskrbilo pohvale a Rusiji novo
međunarodno poštovanje. Presjekao je Gordijski čvor političkog
nasljeđa iz doba hladnog rata kao i senzibilitet ruske nemoći koju
ono odražava. Dok njegovi potezi izazivaju protivljenje nekih
pripadnika stare garde kod kuće- retrogradnih elemenata u Dumi i
vojno- industrijskog kompleksa- izgleda da situacija ide njemu u
korist, posebice s obzirom na njegov sastanak na vrhu s
predsjednikom Bushom u Texasu slijedećeg mjeseca. Njegova ideja
vodilja bila je ta da Rusija može mnogo više toga dobiti surađujući
s SAD-om i zapadnim zemljama nego pokušavajući (...) raditi protiv
njih.
Govorilo se da Putin, s obzirom na njegovo ponašanje posljednjih
tjedana, nastoji učvrstiti usmjerenost Rusije prema Zapadu. Mislim
da je to točno, no tu nedostaje jedan važan element promjene koja je
u tijeku. Ne radi se o zatopljivanju odnošaja 'Rusije i Zapada',
nego 'Rusije i SAD-a'.
U Francuskoj, primjerice, smatraju kako činjenica da Rusija
prednost daje integraciji sa Zapadom kroz europske institucije, a
ne putem bilateralnih odnošaja sa SAD-om, ohrabruje. Za ovo ima
mnogo povijesnih razloga, no ja mislim da je priča malo složenija
(...). Uključivanje Rusije u Europu dogodilo se u kontekstu starog
načina razmišljanja koje je opisano u prethodnim redcima (...).
Realno, američki planovi za raketnu obranu u Parizu i drugim
europskim prijestolnicama nisu bili ništa popularniji nego u
Moskvi. Pitanje širenja NATO-a složenije je, no za mnoge
Europljane, a posebice opet u Parizu, širenje je smatrano
prvenstveno američkim entuzijazmom koji se ne može spriječiti pa se
stoga mora prihvatiti. Rusko uključivanje u Europi u jednu je ruku
prednost za Europljane u njihovom izražavanju razlika u odnosu na
SAD.
Pa ipak su sve akcije koje su provedene u proteklih nekoliko mjeseci
provedene u okviru bilateralnog odnosa između Rusije i SAD-a.
Govoreći u Varšavi u proljeće, Bush je iznio svoje viđenje SAD-a
potpuno uključenog u Europu, što utire put prilično opsežnom krugu
širenja NATO-a (uključujući barem jednu baltičku državu). Bushova
administracija pojasnila je i to kako sporazum ABM smatra
hladnoratovskom relikvijom i kako je odlučan realizirati raketnu
obranu. Rusija je ovo prvo odbila, no sada pristaje na prioritete
SAD-a. Rusija će ostvariti veću suradnju s NATO-om sada kada je SAD,
nakon 11. rujna, izjavio a Rusi povjerovali u tu izjavu, kako
širenje NATO-a nije direktno usmjereno protiv Rusije, da Rusija
može surađivati s NATO-om kao saveznik u ratu protiv terorizma.
Rusija će potpisati i novi sporazum o raketnoj obrani, umjesto da
bude suočena s unilateralnim američkim poništavanjem sporazuma
ABM. Slažući se s takvim sporazumom, Rusija će SAD osloboditi
tereta unilateralnog djelovanja. Ako novi sporazum ublaži
zabrinutost Moskve, SAD će postaviti pitanje- kako takav sporazum
može biti smatran nezadovoljavajućim u drugim prijestolnicama?
Što se tiče pitanja zbog čega se ovo bilateralno poboljšanje događa
sada, galvanizirajući učinak događaja koji su se zbili 11. rujna je
očit. No mislim da ovo nije čitava priča. Kao što je to istaknuo
James M. Goldgeier sa Sveučilišta George Washington, Europska
Unija predstavlja dugoročni problem za Rusiju, jer je velika, sve
integriranija i ne baš privlačna svojim susjedima. Dužnosnici EU-a
nedavno su jasno dali do znanja kako nema šanse za pridruživanje
Rusije EU-u. Stoga bi zadržavanje usmjerenosti Rusije prema Zapadu
kroz europske institucije značilo rizik da se Rusija dovede u niži
položaj u odnosu na EU: Rusija koja bi bila korisna EU-u no koju bi
EU zauvijek držala na distanci. Zbog toga, možda, ovaj
interkontinentalni stisak ruke, nad glavom Europe, između Rusije i
SAD-a.
Pred Rusijom je dug put, no Putin je poduzeo veliki korak", piše Tod
Lindberg, urednik časopisa "Policy Review".
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
6. XI. 2001.
Opasna ravnodušnost
"Sve su oči uperene na Afganistan, na rat SAD-a bombama protiv Osame
bin Ladena i talibana koji ga podupiru. Istodobno javnost ne zna što
se tamo zapravo događa. Ni o onomu što se događa u najnapučenijoj
afričkoj državi Nigeriji, ne zna se podrobnije. Izvješćuje se o
stotinama, možda tisućama mrtvih tijekom nasilnih orgija između
muslimana i kršćana, o džamijama i crkvama koje nestaju u plamenu, o
pokolju vojske nad civilima.
Uglavnom su to male vijesti, jer tko se još sada zanima za Nigeriju.
Ta ravnodušnost slijedi poznati uzorak: politička klasa poput
javnosti 'civiliziranog svijeta' uzima sukobe na znanje tek kad
pogađaju i nju.
Postoji opasnost da će Nigerija kao još jedna zemlja iskliznuti,
zemlja koja se pod prije dvije godine izabranim predsjednikom
Olusegunom Obasanjom navodno nalazi na 'dobrom' putu. No
siromaštvo, korupcija i nasilje od tada se nisu smanjili. Kršćani i
muslimani bore se u nekim saveznim državama na sjeveru koje su
proglasile islamsko pravo šarije - bilo u strogom ili 'blagom'
obliku. Jer u vjerskim kao i u etničkim sukobima na djelu su
milicije za koje političari poput radikalnih vjerskih vođa novače
nezaposlenu mladež. To dobro funkcionira tamo gdje država više ne
funkcionira dobro.
'Junak' svih nasilnika zove se Osama bin Laden. SAD, govore
izvješća, radi nešto - brine se za bolji nadzor naftnih
postrojenja", piše Brigitte Kols.
DIE TAGESZEITUNG
6. XI. 2001.
Petorica prijatelja uče vanjsku politiku
"Od nedjelje na večer gotovo je s akademskom raspravom o
'finalitetu' EU-a koju je ministar vanjskih poslova Joschka
Fischer pokrenuo prošle godine. Gdje će sve svršiti, kako bi dakle
trebao izgledati budući EU, od susreta velike petorice posve je
jasno: malobrojni 'pioniri', prema francuskom predsjedniku
Chiracu, predvode u važnim pitanjima: Britanci, Francuzi, Nijemci,
Talijani i Španjolci. Ostatak, države članice iz Skandinavije a
uskoro i iz istočne srednje Europe, priključuju se zadanoj crti.
Ili će, to je cijena slobode, politički ostati vani i tada bi morale
ići posebnim putom.
Činjenica da se EU razvija na takav način, zbog planiranog
proširenja na najmanje 27 država članica, ne smije iznenaditi. Osim
toga je poslije 11. rujna porastao pritisak da se vanjskopolitički
omogući brzo djelovanje. Ipak začuđuje što se avangarda sada tako
brzo, upravo spontano stvorila - i što to čini izvan EU-ovih
sporazuma. Naposljetku su se vlade tek na vrhu u Nici usuglasile o
pojačanoj suradnji u vanjskoj politici. Tako su se šefovi vlada i
bez još nedostajuće ratifikacije sporazuma iz Nice mogli
pridržavati barem tamo propisanih odredaba. Predviđaju da svaka
zemlja članica može povući kočnicu za nuždu i donijeti neželjene
odluke. To sada više nije tako.
Sve u svemu, s druge strane ugovornih klauzula jača suradnja
velikih u uniji. Britanski predsjednik vlade Tony Blair sam svoju
zemlju opet uže veže s kontinentom a prema integraciji kritičke
države sjeverne Europe nisu baš sretne što ne surađuju u
zajedničkoj vanjskoj politici. Ukratko, na vrhu u Gentu
petnaestorica se nisu mogla složiti niti oko zahtjeva za
svrgavanjem talibana. Pri odluci o budućnosti Afganistana velike
države EU-a ipak žele biti nazočne u svakom slučaju", piše Sabine
Herre.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
6. XI. 2001.
Trojka za Europu
"Trebala je to biti večera za trojicu, upriličena u nedjelju
navečer u Downing Street-u u Londonu. Na večeru i čašicu razgovora o
krizi u Afganistanu, koje je priredio Tony Blair, bili su pozvani
samo Jacques Chirac i Gerhard Schroeder. No, takva intimnost nije
dopuštena spomenutoj gospodi u sadašnjoj Europi. Prvo je protiv
isključenja s večere prosvjedovala neprepoznata svjetska sila na
Tiberu u liku Silvija Berlusconija. Zatim je mjesto za Tonyjevim
stolom izborilo još nekoliko političara. Blair, Chirac i Schroeder
vjerojatno će ubuduće za nesmetan razgovor morati potražiti tiho
mjestašce na rubu velikih konferencija. Naime, u Europskoj uniji
strahuju od formiranja njemačko-francusko-britanskog
direktorija.
Na prvi pogled strka djeluje glupo. Napokon, dogovori pojedinih
članica EU o političkim pitanjima sasvim su uobičajena pojava. Osim
toga, vanjska i obrambena politika, koje dodiruje kriza u
Afganistanu, ionako još nisu uzorne europske discipline.
Zajedničke pozicije treba tek izgraditi. Taj će proces biti
mukotrpan i dugotrajan. Svijet može pričekati ujedinjeni
vanjskopolitički nastup Europljana ali Washington to ne želi.
Stoga su inicijativa i tijesna međusobna koordinacija država
spremnih na angažman sasvim logične. Same po sebi te države ne bi
imale potrebnu težinu a u okviru jedinstvene EU bile bi previše
trome za manevre u svjetskoj politici.
No, sada se pokazuje da upravo tri najmoćnije države u europskoj
zajednici nastoje uskladiti svoju politiku. Ta težnja nužno
izaziva sumnjičavost srednjih i manjih država. Hoće li trijumvirat
Blair-Chirac-Schroeder posredstvom Afganistana preuzeti vlast u
Europskoj uniji? Hoće li spletkarski skup G 3 potisnuti u drugi plan
zajedničke institucije poput Povjerenstva, Parlamenta i Vijeća?
Ta je bojazan možda pretjerana ali nije neutemeljena. Budući da
proces utvrđivanja konsenzusa u sve većoj EU postaje sve teži i
izaziva sve veće nezadovoljstvo, London, Pariz i Berlin zacijelo
sve više privlači opcija rješavanja važnih stvari međusobnim
dogovorom. Takav bi ishod bio koban za jedinstvo Europe. S jedne bi
strane prevelik broj država bio prevaren a s druge pak interesni
savez tri države ni izdaleka ne jamči jedinstvo kao što je slučaj sa
zajedničkim institucijama EU.
No, spomenuti tročlani savez ne bi uključivao samo opasnosti već i
veliku priliku za europski kontinent. Previše je dugo proces
ujedinjenja ovisio o tandemu Pariz-Berlin. Kad nešto zaškripilo na
toj relaciji, cijeli bi projekt bio blokiran. Prijem Velike
Britanije u pogonsko središte, kojem smo danas svjedoci na području
sigurnosne i obrambene politike, otvorili bi nove mogućnosti. EU bi
dobila snažan poticaj koji joj je potreban za svladavanje
proširenja.
Dakle, europski političari trebali bi izvesti majstoriju i
uključiti tri velike zemlje u bruxellesku republiku ali istodobno
voditi računa da ne uguše njihovu težnju inicijativi. Doduše,
trojci treba zabraniti izdvojene nastupe - ali ne i odvojene
večere", napominje na kraju analize Stefan Ulrich.