FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

EMOCIJE UTJEČU NA NEKE MORALNE PROSUDBE

NEW YORK, 16. rujna (Hina/Reuters) - U donošenju složenih odluka o tome što je "dobro" a što "loše", naše emocije mogu imati zadnju riječ, otkrila je nova studija.
NEW YORK, 16. rujna (Hina/Reuters) - U donošenju složenih odluka o tome što je "dobro" a što "loše", naše emocije mogu imati zadnju riječ, otkrila je nova studija. #L# Pokušavajući otkriti što se skriva iza ljudskih moralnih prosudba, znanstvenici su promatrali aktivnost mozga u devet osoba kojima su predstavili različite hipotetske dvojbe. Znanstvenici su otkrili da su neki centri za emocije u mozgu bili posebno opterećeni kad su se dvojbe odnosile na ljude u očitoj životnoj opasnosti. No moždana je aktivnost bila manja u donošenju moralnih odluka koje nisu uključivale nanošenje fizičke ozljede drugima - kao što je odluka o tome hoćete li zadržati novac pronađen u izgubljenom novčaniku. Otkrića su objavljena u časopisu "Science", a studiju je proveo Joshua Greene sa svučilišta Princeton u New Jerseyu. Prema Greenu i njegovim suradnicima, "jureći vagon" je klasičan primjer koliko moralna prosudba može biti teška. U tom scenariju ispitanik se mora odlučiti da li bi dopustio da jureći vagon ubije pet osoba ili bi sklopkom skrenuo vagon na drugi kolosijek na kojemu bi poginula jedna osoba. Većina ljudi, primjećuju istraživači, kaže da je skretanje vagona ispravna odluka. Druga je varijanta 'živi most', odnosno: pet osoba možete spasiti ako gurnete slučajnog prolaznika pod vagon. Većina ljudi odbija tu mogućnost. "Kako to da u slučaju 'jurećeg vagona' gotovo svi zaključuju da je jedan život u zamjenu za pet prihvatljiva žrtva, ali im nije prihvatljiva u 'živom mostu'?" pitaju znanstvenici. Neki tvrde da 'živi most' znači da je tuđi život sredstvo za ostvarivanje cilja, a to je moralno neprihvatljiva opcija, objašnjavaju Greene i suradnici. Ipak, izvješće pokazuje da većina ljudi kaže kako je skretanje vagona pravi izbor kad se "jurećem vagonu" doda još jedan element: tračnice na kojima stoji jedna osoba skreću i vraćaju se do prvih pet. U tom slučaju, jedna je osoba doista "iskorištena" kao zapreka za sprječavanje povratka vagona. A ipak bi većina ljudi okrenula sklopku. Odgovor na tu zagonetku, tvrde istraživači, skriva se u tome što "živi most" snažnije uključuje emocije. A takvo emocionalno angažiranje mijenja naš osjećaj za moralnost. Izvješće je pokazalo da pokusi potvrđuju tu pretpostavku. U situacijama u kojima nema moralnoga pitanja - kao što je odluka hoćete li putovati vlakom ili autobusom - neka područja mozga povezana s emocijama nisu pokazivala veću aktivnost na skeniranju. Rezultati su bili slični i kad je moralno pitanje bilo "impersonalno" - kao što je odlučivanje o politici koja bi morala uključiti više poginulih nego njezina alternativa. S druge strane, recimo, scenarij koji uključuje krađu nečijih organa da bi se spasilo druge živote, potiče pojačanu aktivnost u emocionalnim centrima mozga. "Mi tvrdimo da moralne dvojbe na različite načine uključuju emocionalne procese te da te varijacije u emocionalnom angažmanu utječu na moralnu prosudbu", zaključili su Greene i njegovi kolege. No, primijetili su, dvobjeno je hoće li te nove informacije o nastajanju moralnih prosudba utjecati na to kako ljudi doživljavaju vlastite prosudbe. (Hina) dgk dgk

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙