US-GB-imperijalizam-Obrana-Diplomacija-Strana pomoć-Ratovi CSM 6. IX. NARAVNO DA SMO IMPERIJALISTI SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR6. IX. 2001.Naravno da smo imperijalisti"U Washingtonu se vodi rasprava o tome je li SAD
postao imperijalistička sila od kraja hladnog rata, prije nešto više od deset godina. Ova rasprava zanemaruje bit problema. SAD je imperijalistička sila još od dana Thomasa Jeffersona. Jefferson je bio taj koji je kazao: 'Ne u naše vrijeme, no niti u dalekoj budućnosti, mogli bismo utjecati na sve, što će i najčvršće među njima natjerati da zadrhte. No nadam se da će naša mudrost rasti s našom moći, i podučiti nas da će, što manje koristimo svoju moć, ona to više rasti.' Ispunili smo Jeffersonovo predviđanje, ali ne i njegovu nadu. U 19. stoljeću, naš je imperijalizam bio teritorijalan; u 20. ideološki. U 21. stoljeću, rasprave se ne bi trebale voditi oko imena nego biti. Sredinom 19. stoljeća, doktrina Očite sudbine, koja je uključivala oštra vjerska i rasna iskušenja, razvijena je u nastojanju da se racionalizira Meksički rat, a bila je nadahnuta nečim uzvišenijim od pohlepe. Prema ovoj doktrini, sudbina SAD-a je okupirati i
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
6. IX. 2001.
Naravno da smo imperijalisti
"U Washingtonu se vodi rasprava o tome je li SAD postao
imperijalistička sila od kraja hladnog rata, prije nešto više od
deset godina. Ova rasprava zanemaruje bit problema. SAD je
imperijalistička sila još od dana Thomasa Jeffersona.
Jefferson je bio taj koji je kazao: 'Ne u naše vrijeme, no niti u
dalekoj budućnosti, mogli bismo utjecati na sve, što će i najčvršće
među njima natjerati da zadrhte. No nadam se da će naša mudrost
rasti s našom moći, i podučiti nas da će, što manje koristimo svoju
moć, ona to više rasti.'
Ispunili smo Jeffersonovo predviđanje, ali ne i njegovu nadu.
U 19. stoljeću, naš je imperijalizam bio teritorijalan; u 20.
ideološki. U 21. stoljeću, rasprave se ne bi trebale voditi oko
imena nego biti.
Sredinom 19. stoljeća, doktrina Očite sudbine, koja je uključivala
oštra vjerska i rasna iskušenja, razvijena je u nastojanju da se
racionalizira Meksički rat, a bila je nadahnuta nečim uzvišenijim
od pohlepe. Prema ovoj doktrini, sudbina SAD-a je okupirati i
unaprijediti čitav sjevernoamerički kontinent, a po mogućnosti i
Južnu Ameriku. Ovo ne samo da je sveto pravo Amerike, to je i
američka dužnost, misija koju je SAD-u udijelio Bog. A zadaću su
dobili bijelci.
Ova doktrina uzela je najviše maha na prijelazu iz 19. u 20.
stoljeće. Evo riječi senatora Alberta J. Beveridgea iz Indiane,
1900: '...zahvaljujući se Svemoćnom Bogu da nas je odabrao za svoj
izabrani narod, kako bismo poveli regeneraciju svijeta... Bog nije
pripremao germanske i narode engleskog govornog područja tisuću
godina uzalud (...).'
Ove misli nisu prošle bez kritika. Meksičkom ratu protivili su se
istaknuti državnici kao što je Abraham Lincoln, tada član Kongresa,
i Albert Gallatin, tajnik Ministarstva financija pod Jeffersonom i
Madisonom.
Senat je odbio sporazum Grantove amdinistracije kojim bi Santo
Domingo, sada poznat kao Dominikanska Republika, postao država.
Uvjet proglašenja rata Španjolskoj 1898. bio je taj da SAD Kubu neće
učiniti američkim teritorijem. No SAD je prisvojio Puerto Rico i
Filipine.
Ovo je označilo prijelaz s teritorijalnog na ideološki
imperijalizam. Tema širenja demokracije i ljudskih prava od tada se
neprestano prati. Predsjednik Wilson Prvi svjetski rat je nazvao
križarskim ratom s ciljem prilagodbe svijeta demokraciji.
Predsjednik Franklin D. Roosevelt kao cilj Drugog svjetskog rata
proglasio je četiri vrste slobode- slobodu govora, vjerske
slobode, slobodu od oskudice i straha - 'diljem svijeta'.
Hladni rat postao je u jednakoj mjeri križarski rat protiv
ideologije komunizma i protiv vojne sile Sovjetskog Saveza i
njegovih satelita. Trumanova doktrina bila je namijenjena Grčkoj i
Turskoj, no primjenjivana je diljem svijeta. Nastojanja
obuzdavanja komunističke Kine Vijetnamskim ratom oživjela su
rasistička sjećanja na 'žutu opasnost.' Vjerojatno nenamjerno,
stav Bushove administracije prema UN-ovoj konferenciji o rasizmu
dotaknuo je i osjetljivo pitanje rasizma iz doktrine Očite
sudbine.
Nakon što je SAD tako uvjerljivo dobio Hladni rat, Sovjetski Savez
nije jednostavno propao, nestao je. Američki čelnici još su se više
usredotočili na širenje ljudskih prava i demokracije diljem
svijeta, što još uvijek smatraju uzvišenom misijom. Prihvaćajući
nominaciju za predsjednika 1996. godine, Bob Dole je kazao:
'...ovdje nas je, bez sumnje, s razlogom postavila viša sila.'
Godine 1997. Madeleine Albright, svjedočeći pred Odborom senata za
vanjske odnose, u svezi sa nominacijom za državnu tajnicu, kazala
je: 'Moramo biti više od publike, više i od sudionika. Moramo biti
autori povijesti našeg doba.' (...)Nije važno nazivamo li ovo
imperijalizmom ili svjetskim čelništvom.
Važno je to da, za razliku od starih Rimljana ili Britanaca iz 19.
stoljeća, mi uzimamo u obzir osjećaje ljudi koje, ovisno o tome što
vam se više sviđa, usmjeravamo ili vodimo", piše Pat Holt.