ZAGREB, 5. rujna (Hina) - Vožnjom u replici prvog konjskog tramvaja iz 1891. od Trga bana Jelačića do Tehničkog muzeja danas su gradski čelnici i rukovoditelji ZET-a svečano obilježili 110. obljetnicu Zagrebačkog električnog
tramvaja.
ZAGREB, 5. rujna (Hina) - Vožnjom u replici prvog konjskog tramvaja
iz 1891. od Trga bana Jelačića do Tehničkog muzeja danas su gradski
čelnici i rukovoditelji ZET-a svečano obilježili 110. obljetnicu
Zagrebačkog električnog tramvaja. #L#
Direktor ZET-a Julijus Pevalek podsjetio je kako je prvi konjski
tramvaj već u prvoj redovitoj vožnji kojom je spojen Kvaternikov
trg i Savska cesta prije 110 godina prevezao 20.000 Zagrepčana ili
gotovo polovicu stanovništva. Tadašnji vozni park je raspolagao sa
16 kola (deset zatvorenih i šest otvorenih- ljetnih), a svaka kola
je vukao po jedan konj prevaljujući dnevno između 26 i 28 kilometra
pri brzini od 7,5 kilometara na sat. Takav, konjski tramvaj zadržao
se sve do 1911. kada je zamijenjen električnim.
Snagu i uvježbanost tadašnjih konja za vuču danas je opravdao konj
Sokol koji je tramvajska kola s 25 putnika bez problema od Trga bana
Jelačića dovezao do Tehničkog muzeja, nekadašnjeg spremišta
tramvajskih kola.
Predsjednik Gradske skupštine Velimir Srića izrazio je posebno
zadovoljstvo vožnjom u konjskom tramvaju zahvalivši ponajprije
Sokolu i njegovom kočijašu, gospodinu Raniloviću, te poželio ZET-u
da sa svakom obljetnicom slijedi i najnovije tehnologije u javnom
prijevozu.
"Onaj tko ne cijeni tradiciju na zna planirati ni nove projekte",
kazao je gradonačelnik Milan Bandić te najavio da će u iduća dva
mjeseca gradska vlast nastojati zatvoriti financijsku
konstrukciju za nabavku 70 novih tramvaja u vrijednosti od 300
milijuna njemačkih maraka.
Tako neće biti potrebno ponovno uvoditi natpis "Popunjeno" u ZET-
ova vozila kao što je to bilo slučaj prije stotinu godina,
komentirali su okupljeni građani.
Proslavu 110. obljetnice prvog organiziranog javnog prijevoza i
prvog tramvaja (od kojih su neki primjerci sačuvani u Tehničkom
muzeju) uveličali su i ZET-ove kolege iz riječkog "Autotroleja".
Prvi tramvaj u Hrvatskoj dobio je Osijek 1884., pa Zagreb 1890.,
zatim Rijeka 1899., Opatija 1903., Pula (oko 1905.) te Dubrovnik i
Velika Gorica 1910. Do današnjih dana tramvajski prijevoz zadržan
je jedino u Zagrebu i Osijeku.
(Hina) bdj mć