HR-EU-DISTRIBUCIJAEURA-Financijsko-poslovne usluge ZAPOČELA DISTRIBUCIJA NOVČANICA I KOVANICA EURA U ZEMLJE EMU ZAPOČELA DISTRIBUCIJA NOVČANICA I KOVANICA EURA U ZEMLJE EMU S početkom rujna započela je i velika akcija distribuiranja
prvih novčanica i kovanica eura u 12 zemalja Europske monetarne unije (EMU), kako bi se omogućilo da za četiri mjeseca, odnosno od 1. siječnja 2002. godine svaka banka, bankomat, trgovina i sl. u tim zemljama započne poslovanje s novom, jedinstvenom europskom valutom. Do početka iduće godine tako će se diljem tih zemalja prevoziti novčanica i kovanica ukupne vrijednosti 664 milijardi eura - 604 milijardi dolara. Prema podacima njemačke središnje banke, trenutna potražnja za novčanicama eura pokazuje da će se s tiskanjem novih novčanica vjerojatno morati započeti i prije nego što se očekivalo. Iako su u toj banci iznenađeni takvom potražnjom, predsjednik Banke Ernst Welteke potvrdio je da će 1. siječnja "novca ipak biti dovoljno". Samo u toj zemlji eurom će se u iduća četiri mjeseca trebati opskrbiti približno 50 tisuća bankovnih poslovnica i 60 tisuća bankomata, a za tu "operaciju" već je aktivirano više od 2.300 oklopnih vozila. U prvim pošiljkama uglavnom se nalaze kovanice, a tek nakon njihove isporuke na red će doći i novčanice. Međutim, iz sigurnosnih razloga točni planovi neće biti objavljeni.
ZAPOČELA DISTRIBUCIJA NOVČANICA I KOVANICA EURA U ZEMLJE EMU
S početkom rujna započela je i velika akcija distribuiranja prvih
novčanica i kovanica eura u 12 zemalja Europske monetarne unije
(EMU), kako bi se omogućilo da za četiri mjeseca, odnosno od 1.
siječnja 2002. godine svaka banka, bankomat, trgovina i sl. u tim
zemljama započne poslovanje s novom, jedinstvenom europskom
valutom.
Do početka iduće godine tako će se diljem tih zemalja prevoziti
novčanica i kovanica ukupne vrijednosti 664 milijardi eura - 604
milijardi dolara.
Prema podacima njemačke središnje banke, trenutna potražnja za
novčanicama eura pokazuje da će se s tiskanjem novih novčanica
vjerojatno morati započeti i prije nego što se očekivalo. Iako su u
toj banci iznenađeni takvom potražnjom, predsjednik Banke Ernst
Welteke potvrdio je da će 1. siječnja "novca ipak biti dovoljno".
Samo u toj zemlji eurom će se u iduća četiri mjeseca trebati
opskrbiti približno 50 tisuća bankovnih poslovnica i 60 tisuća
bankomata, a za tu "operaciju" već je aktivirano više od 2.300
oklopnih vozila. U prvim pošiljkama uglavnom se nalaze kovanice, a
tek nakon njihove isporuke na red će doći i novčanice. Međutim, iz
sigurnosnih razloga točni planovi neće biti objavljeni.
U ponedjeljak je započela isporuka eura i u 99 poslovnica središnje
banka Italije - Banca d'Italia, dok će komercijalne banke u toj
zemlji novac početi dobivati tek u studenom. U toj će se zemlji
distribuirati 2,4 milijardi novčanica i 7,2 milijardi kovanica.
Središnje banke Belgije, Francuske i Španjolske također su tijekom
prošlog vikenda dobile prve pošiljke eura.
I dok se jedna od najvećih i sigurnosno najtežih operacija u
povijesti već zahuktava, građani 12 zemalja u kojima će euro
postati jedino platežno sredstvo sve više strahuju zbog njegovog
uvođenja. Tako je istraživanje provedeno u lipnju i srpnju pokazalo
kako se njih 66 posto boji prijevara na cijenama, kao i prijevara
vezanih uz krivotvorenje eura. U svibnju je provedeno identično
istraživanje, a na njemu je istu bojazan iskazalo pet posto manje
Europljana.
Samo u Austriji, pokazala je anketa iz srpnja, 70 posto od ukupno
četiri tisuće vodećih poslovnih ljudi smatra kako će uvođenje eura
sigurno biti popraćeno različitim manipulacijama, pa i povećanjem
cijena, posebno u trgovačkom i uslužnom sektoru. Ipak, njih 65
posto kaže kako će svoje cijene ili zadržati ili čak smanjiti nakon
Nove godine. Njih samo 13 posto "priznalo je" da će njihovi
proizvodi i usluge ipak poskupjeti. Iz rezultata istraživanja
ističe se komentar jednog anonimnog poslovnog Austrijanca, koji
kaže da će samo "najnespretnije tvrtke povisiti svoje cijene u isto
vrijeme kada euro uđe u opticaj". Naime, prema pisanju tamošnjeg
lista Tiroler Tageszeitung, velik broj tvrtki već je povisio svoje
cijene pod izgovorom raznih "povećanja troškova poslovanja".
Iz Europske komisije sva ta strahovanja otklanjaju te kažu da nema
nikakvih dokaza da će do rasta cijena uistinu i doći, ali kažu da će
sigurno biti nekih tvrtki koje će pokušati prevariti svoje kupce.
Kako bi se to spriječilo, u Komisiji predlažu građanima da se što
bolje informiraju o vrijednosti i izgledu novog novca. U tu je svrhu
započela i marketinška kampanja "Euro. Naš novac.", čiji je glavni
cilj upravo upoznavanje gotovo 300 milijuna Europljana s njihovom
novom valutom.