IT-MK-YU-BA-krize-savezi-Politika IT-1.IX.REPUBBLICA- MAKEDONIJA, SAD I NATO-ANALIZA ITALIJALA REPUBBLICA1. IX. 2001.Kriza u Makedoniji ispit je za Europu i NATO"(...) Tjednima se Makedonija nalazila na rubu općeg sukoba. Mada je
stanje ovdje drugačije od onih u Bosni i na Kosovu, zapadne vlade su početkom godine ocijenile žurnim jednu izravnu diplomatsku intervenciju kako bi se izbjeglo energičnu vojnu intervenciju, koja se najavljivala još složenijom nego u prethodnim slučajevima.Kao i u drugim kriznim situacijama koje je Bushova administracija naslijedila od svojih prethodnika, Bliskom istoku, Zaljevu, Koreji, Sjevernoj Irskoj, Jugoslaviji/Crnoj Gori/Kosovu/Bosni, novo čelništvo SAD-a shvatilo je da si ne može dopustiti luksuz duge stanke za razmišljanje. Posebice na Balkanu je nada, koju je Administracija gajila u pogledu postupnog povlačenja američkih snaga, prepustila mjesto potvrdi formule 'svi unutra, svi van'. Očito je da su makedonski Albanci bili u kontaktu s kosovskim Albancima, te da su Sjedinjene Države zajedno sa svojim saveznicima priznale da specifična konfiguracija granica Kosova i Makedonije traži žurno i stalno vojno djelovanje na zaustavljanju, ili barem
ITALIJA
LA REPUBBLICA
1. IX. 2001.
Kriza u Makedoniji ispit je za Europu i NATO
"(...) Tjednima se Makedonija nalazila na rubu općeg sukoba. Mada
je stanje ovdje drugačije od onih u Bosni i na Kosovu, zapadne vlade
su početkom godine ocijenile žurnim jednu izravnu diplomatsku
intervenciju kako bi se izbjeglo energičnu vojnu intervenciju,
koja se najavljivala još složenijom nego u prethodnim
slučajevima.
Kao i u drugim kriznim situacijama koje je Bushova administracija
naslijedila od svojih prethodnika, Bliskom istoku, Zaljevu,
Koreji, Sjevernoj Irskoj, Jugoslaviji/Crnoj Gori/Kosovu/Bosni,
novo čelništvo SAD-a shvatilo je da si ne može dopustiti luksuz duge
stanke za razmišljanje. Posebice na Balkanu je nada, koju je
Administracija gajila u pogledu postupnog povlačenja američkih
snaga, prepustila mjesto potvrdi formule 'svi unutra, svi van'.
Očito je da su makedonski Albanci bili u kontaktu s kosovskim
Albancima, te da su Sjedinjene Države zajedno sa svojim saveznicima
priznale da specifična konfiguracija granica Kosova i Makedonije
traži žurno i stalno vojno djelovanje na zaustavljanju, ili barem
smanjivanju, prometa oružja i osoba. (...)
Vrijedi naglasiti da su Rusi, uključujući predsjednika Putina,
stalno podržavali čvrst stav spram albanskih militanata, i, u
slučaju Kosova, optužili su NATO da ohrabruje albanski
secesionizam. Premda Rusi trenutno teže uspostavljanju boljih
odnosa sa SAD-om i Europom, u slučaju da se makedonska kriza
rješavala u okviru Vijeća sigurnosti UN-a, umjesto u okviru
posebnog foruma korištenog posljednjih mjeseci, nedvojbeno je da
se ne bi mogao postići ni najkrhkiji sporazum. I za Moskvu, i za
Peking bilo kakav izazov središnjoj vlasti od strane etničke ili
vjerske manjine evocira njihove vlastite unutarnje
probleme.(...)
Odluka Amerikanaca da ne sudjeluju izravno u vojnim operacijama na
makedonskom teritoriju nije izazvala otvorena negodovanja među
saveznicima. Za Busha, opterećenog teškim političkim odlukama
glede buduće uloge i dimenzija američkih vojnih snaga, nova
operativna intervencija bila bi neugodna. No američke obavještajne
sposobnosti i potpora, kao i američka sastavnica KFOR-a na Kosovu,
daju značajan doprinos operaciji Essential Harvest. Za Europljane,
a poglavito za Britance, operacija prikupljanja oružja ukazuje se
kao dobrodošla prilika za pokazati sposobnost djelovanja u važnoj
operaciji, koliko god ova bila ograničena.
Makedonska kriza daleko je od rješenja. Nitko ne može kazati koliko
je oružja u albanskim rukama, niti je jasno je li rok od 30 dana za
ostanak snaga NATO-a u Makedoniji odgovarajući. Trenutno pravila
koja utvrđuju djelovanja snaga NATO-a dopuštaju samoobranu ali ne i
izravnu intervenciju u lokalnim epizodama nasilja. Politički
uvjeti sporazuma postignutog zahvaljujući posredovanju Zapada još
su daleko od prihvaćanja i dosljedne provedbe. Izbjeglice se i
dalje oklijevaju vratiti. Predviđeno korištenje dužnosnika OESS-a
radi nadgledanja stanja u Makedoniji predstavljat će pravi test
sposobnosti te organizacije da učinkovito djeluje u složenom
ambijentu.
Pozitivan razvoj je da se u razdoblju u kojemu transatlantski jaz
čini dio svakodnevne porcije vijesti i komentara, može naglasiti
da je Makedonija pokazatelj postojanja važnog područja zajedničkih
interesa između SAD-a, članica EU-a i NATO-a. Ironično je da se ovo
pokazuje upravo na Balkanu čija je pacifikacija jedan od glavnih
europskih interesa, ili bi barem trebala biti, a za Ameriku je to
više posredni nego izravni interes.
Američki 'unilateralizam' postao je uobičajeni pojam u Europi,
kojega podržavaju, treba i to kazati, članovi bivše Clintonove
administracije i čelnici demokrata koji nastoje diskreditirati
prvu godinu Bushove vlade. Iako je, kao što sam kazao, Makedonija i
dalje u plamenu, američkoeuropska suradnja na suzbijanju nasilja,
usred sve ovoljetnje opore retorike, predstavlja pohvalan rezultat
kojega vrijedi podupirati.", piše Helmut Sonnenfeldt.