IT-globalizacija-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije IT-27.VIII.-CORRIERE- GLOBALIZACIJA ITALIJACORRIERE DELLA SERA27. VIII. 2001.Naša prava i njihova cijena"Dvije rečenice u razmišljanjima guvernera Talijanske Banke Antonia
Fazia o moralu kapitalizma, objavljene jučer u Avvenireu, otkrivaju najveće probleme u doba globalizacije na putu da se dođe do konkretne provedbe gospodarskih i socijalnih prava uz građanska i politička. Prva je: 'Porast mogućnosti razmjene povećao je sveukupno bogatstvo'. Druga: 'Na međunarodnoj razini ne postoji vlast koja bi regulirala odnose, te se mogu uspostaviti odnosi temeljeni na snazi u kojima neki gospodarski subjekti postaju podređeni drugima'.(...)No primjena gospodarskih i socijalnih prava, nedavno je podsjećao The Economist, nije filozofsko pitanje, nego praktično: za razliku od onih civilnih i političkih ova koštaju. (...) To je problem kojega je ovako utvrdio još Jeremy Bentham (1748-1832.): prava su proizvod čovjeka, prirodna posljedica 'stvarnih zakona', oni se ne mogu roditi iz 'imaginarnih zakona', koji su proizvodi čistih načelnih izjava. Nepostojanje univerzalne ustanove koja bi nametnula primjenu
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
27. VIII. 2001.
Naša prava i njihova cijena
"Dvije rečenice u razmišljanjima guvernera Talijanske Banke
Antonia Fazia o moralu kapitalizma, objavljene jučer u Avvenireu,
otkrivaju najveće probleme u doba globalizacije na putu da se dođe
do konkretne provedbe gospodarskih i socijalnih prava uz građanska
i politička. Prva je: 'Porast mogućnosti razmjene povećao je
sveukupno bogatstvo'. Druga: 'Na međunarodnoj razini ne postoji
vlast koja bi regulirala odnose, te se mogu uspostaviti odnosi
temeljeni na snazi u kojima neki gospodarski subjekti postaju
podređeni drugima'.(...)
No primjena gospodarskih i socijalnih prava, nedavno je podsjećao
The Economist, nije filozofsko pitanje, nego praktično: za razliku
od onih civilnih i političkih ova koštaju. (...) To je problem
kojega je ovako utvrdio još Jeremy Bentham (1748-1832.): prava su
proizvod čovjeka, prirodna posljedica 'stvarnih zakona', oni se ne
mogu roditi iz 'imaginarnih zakona', koji su proizvodi čistih
načelnih izjava.
Nepostojanje univerzalne ustanove koja bi nametnula primjenu
gospodarskih i socijalnih prava u svjetskom razmjeru, kao i teškoće
pri naplati njihovih cijena i nacionalnim vladama i međunarodnoj
zajednici, čini mi se dokidaju i mogućnost uspostave 'pravde u
raspodjeli' među narodima, jednake onoj koja se na nacionalnoj
razini ostvaruje kod pojedinaca u socijalnoj državi, a koju žele
katolička, a šire i antiglobalistička, kultura.(...)
U Genovi, mudro kaže Fazio, pribjegavajući nasilju nije se
doprinijelo 'iskazivanju pravedne stvari, odnosno ravnopravnije
podjele bogatstva'. Osobno vjerujem i da je i za najzagriženije
pristaše liberalističkog pristupa danas bit u tome trebamo li o
našoj sadašnjosti i o našoj budućnosti odlučivati mi (odnosno
politika, kao način mirnog rješavanja sukoba), ili to treba biti
Slučaj, Nevidljiva ruka tržišta, no koja je izrazito vidljiva ruka
onih koji imaju gospodarsku moć.(...)", piše Piero Ostellino.