DE-MK-S-KOMENTARI-Politika NJ 23.VIII.-TAZ-MAKEDONIJA I NATO NJEMAČKA DIE TAGESZEITUNG23. VII. 2001.Makedonske nepromišljene točke"Odluka NATO-ova vijeća o akciji u Makedoniji počiva na upitnom temelju: prosudbi vrhovnog zapovjednika
generala Ralstona da su za nju ispunjeni uvjeti i da je mandat dostatan. General Clark, njegov prethodnik, u brojnim interviewima i člancima zastupa upravo suprotno mišljenje.No objektivna razmišljanja protiv zadaće, koja dijele i mnogi časnici u bruxelleskom glavnom stožeru, već odavno ne igraju nikakvu ulogu. Ponajprije se radi o tomu da se zakoči gubitak vjerodostojnosti NATO-a. 'UN je zakazao, mi to možemo bolje' - tom parolom koja je posve isključila znatnu suodgovornost vodećih NATO-ovih država u navodnom zatajenju UN-a u Bosni, savez je poslije Daytonskoga sporazuma u prosincu 1995. preuzeo kormilo na Balkanu. No bilanca dosadašnjih triju NATO-ovih operacija u jugoistočnoj Europi lošija je od UN-ove misije u Bosni. SFOR pod NATO-ovim vodstvom u Bosni do danas nije proveo središnje odredbe i obećanja Daytonskoga sporazuma. Vojno bezopasan zračni rat protiv Jugoslavije daleko je sporniji i unutar saveza nego što je javno
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
23. VII. 2001.
Makedonske nepromišljene točke
"Odluka NATO-ova vijeća o akciji u Makedoniji počiva na upitnom
temelju: prosudbi vrhovnog zapovjednika generala Ralstona da su za
nju ispunjeni uvjeti i da je mandat dostatan. General Clark, njegov
prethodnik, u brojnim interviewima i člancima zastupa upravo
suprotno mišljenje.
No objektivna razmišljanja protiv zadaće, koja dijele i mnogi
časnici u bruxelleskom glavnom stožeru, već odavno ne igraju
nikakvu ulogu. Ponajprije se radi o tomu da se zakoči gubitak
vjerodostojnosti NATO-a. 'UN je zakazao, mi to možemo bolje' - tom
parolom koja je posve isključila znatnu suodgovornost vodećih
NATO-ovih država u navodnom zatajenju UN-a u Bosni, savez je
poslije Daytonskoga sporazuma u prosincu 1995. preuzeo kormilo na
Balkanu. No bilanca dosadašnjih triju NATO-ovih operacija u
jugoistočnoj Europi lošija je od UN-ove misije u Bosni. SFOR pod
NATO-ovim vodstvom u Bosni do danas nije proveo središnje odredbe i
obećanja Daytonskoga sporazuma. Vojno bezopasan zračni rat protiv
Jugoslavije daleko je sporniji i unutar saveza nego što je javno
poznato. A na Kosovu KFOR pod NATO-ovim vodstvom nije ispunio dvije
središnje točke svojega mandata i time pridonio eskalaciji u južnoj
Srbiji i Makedoniji. SAD je čak aktivno pridonosio povećanju
napetosti.
Bilanca je još lošija ako se uzme u obzir da su u sva tri slučaja
okvirni uvjeti za NATO-ove vojnike u pogledu naoružanja, broja
osoblja, mandata i stanja na području akcije bili očito bolji nego
za UN-ove plave kacige koje su od 1992. bile razmještene u Bosni
usred vrućega rata. No s 'Essential Harvest' NATO neće ponovno
zadobiti vjerodostojnost. Smiješno prikupljanje samo 2.300 od
najmanje deset tisuća oružja OVK - čak ako se u idućih 45 dana obavi
bez problema - neće donijeti Makedoniji trajan mir. Za njega je
potrebna zapljena većeg dijela oružja OVK, dogovor o povlačenju
OVK, nedvojbeno međunarodno jamstvo za makedonske granice i
zaključna odredba o statusu Kosova. Sve dok ne budu ispunjene te
minimalne pretpostavke, Bundestag ima dobrih razloga odbijati
sudjelovanje njemačkih vojnika u zadaći 'Essential Harvest'", drži
komentator Andreas Zumach.