GB-US-DE-mediji - dp-Politika DNEVNI PREGLED BR. 151. 7. KOLOVOZA 2001. BRITANSKI RADIO - BBC6. VIII. 2001.Pregled tiska'Mirovni pregovori ne uspijevaju zaustaviti podjelu Makedonije", naslov je članka u 'The Independentu', koji
procjenjuje da je malo vjerojatno da će Sobranje ratificirati sporazum ukoliko makedonski ustupci albanskoj strani budu procijenjeni kao preveliki. List ocjenjuje da je etničko čišćenje na obje strane realnost. S jedne se strane procjenjuje se da je oko 60 tisuća Makedonaca izbjeglo s područja Tetova, dok su, s druge, tisuće Albanaca napustile Bitolu gdje su im zapaljene kuće i trgovine, te oskvrnuta džamija i groblje. 'The Independent' navodi da agenti za prodaju nekretnina već uvelike razmjenjuju kuće među pripadnicima dviju nacionalnih zajednica, kao i da su u etnički čistim četvrtima Skopja stanarine narasle za čak četrdeset posto. Oslikajući stanje u Tetovu 'The Independent' izvještava da se albanski pobunjenici osjećaju toliko sigurno da naoružani kalašnjikovima sjede po kafićima, dok se djeca mirno igraju unaokolo. List primjećuje da sve više Makedonaca vidi u podjeli ili barem federalizaciji države jedino trajno rješenje. List podsjeća na nedavni prijedlog dijela makedonske Akademije znanosti o
BRITANSKI RADIO - BBC
6. VIII. 2001.
Pregled tiska
'Mirovni pregovori ne uspijevaju zaustaviti podjelu Makedonije",
naslov je članka u 'The Independentu', koji procjenjuje da je malo
vjerojatno da će Sobranje ratificirati sporazum ukoliko makedonski
ustupci albanskoj strani budu procijenjeni kao preveliki. List
ocjenjuje da je etničko čišćenje na obje strane realnost. S jedne se
strane procjenjuje se da je oko 60 tisuća Makedonaca izbjeglo s
područja Tetova, dok su, s druge, tisuće Albanaca napustile Bitolu
gdje su im zapaljene kuće i trgovine, te oskvrnuta džamija i
groblje. 'The Independent' navodi da agenti za prodaju nekretnina
već uvelike razmjenjuju kuće među pripadnicima dviju nacionalnih
zajednica, kao i da su u etnički čistim četvrtima Skopja stanarine
narasle za čak četrdeset posto.
Oslikajući stanje u Tetovu 'The Independent' izvještava da se
albanski pobunjenici osjećaju toliko sigurno da naoružani
kalašnjikovima sjede po kafićima, dok se djeca mirno igraju
unaokolo. List primjećuje da sve više Makedonaca vidi u podjeli ili
barem federalizaciji države jedino trajno rješenje. List podsjeća
na nedavni prijedlog dijela makedonske Akademije znanosti o
razmjeni državne teritorije s Albanijom, ističući tadašnju
procjenu makedonskog premijera Ljupča Georgijevskog da će se za
mjesec dana 90 posto stanovništva složiti s tom idejom. 'Teškoća je
što dvije strane imaju različite koncepcije podjele države',
citira 'The Independent' jednog stranog promatrača, koji drži da
Albanci žele kontrolu nad područjima u kojima su većina, ali se zbog
siromaštva stanovništva i nedostatka prirodnih resursa ne žele
odreći dijela kontrole nad državnom privredom. Iako podjela nije
bila na dnevnom redu ohridskih pregovora, ako konačan sporazum bude
postignut ona će uskoro postati realnost na terenu, zaključuje 'The
Independent'.
Komentar u 'The Guardianu' brani legitimitet haaškoga suda. List
ističe da su nedavne optužnice protiv hrvatskih i muslimanskih
generala dokaz da nisu samo Srbi haaški optuženici. 'The Guardian'
inzistira da različito od nuernberškog haaški sud nije sud
pobjednika već Ujedinjenih naroda, utemeljen na Ženevskoj
konvenciji i konvenciji o genocidu koje su, prema ocjeni lista,
pravno nedodirljive. Osvrćući se na Miloševićevu tvrdnju da je
riječ o lažnom sudu, 'The Guardian' podsjeća da je njegovu nužnost i
sam priznao stavljanjem potpisa na Daytonski sporazum. 'The
Guardian' poziva da se podupru slični sudovi za zločine u Ruandi,
Siera Leoneu, Istočnom Timoru i Kambodži kao preteče Međunarodnog
suda za ratne zločine, koji Washington za sada ne želi prihvatiti,
ali pred kojim će, predviđa list, jednoga dana biti odgovoran.
Komentator 'The Financial Timesa' Lawrence Friedman, inače
stručnjak za ratne studije londonskog Kraljevskog koledža, osvrće
se na povijest širenja NATO-a i buduće korake tog procesa. On
zaključuje da će povećanjem broja članica proces odlučivanja
postajati sve složeniji, interesi članica sve suprostavljeniji, a
njihovi međusobni odnosi kompleksniji i predviđa da će uloga
generalnog tajnika saveza vremenom postati posrednička. Ipak, on
ne predviđa imploziju NATO-a već transformaciju organizacije u
paneuropsku sigurnosnu strukturu čije će širenje nužno biti
okončano pridruživanjem Rusije.
Prevladavajuće vanjskopolitičke teme današnjeg britanskog tiska
su širenje nasilja na Bliskom istoku, sve veći pritisak Italije na
Ujedinjene narode da s obzirom na iskustvo u Genovi pronađu drugo
mjesto održavanja za konferenciju Svjetskog programa za hranu koja
se u studenom treba održati u Rimu, kao i istim prosvjedima
inspiriranoj inicijativi njemačkog ministra unutrašnjih poslova
Schilyja da se osnuju europske policijske snage specijalizirane za
kontrolu masovnih i potencijalno nasilnih prosvjeda.
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
6. VIII. 2001.
Pregled tiska
Zaoštravanje sukoba na Bliskom istoku glavna je vanjskopolitička
tema komentara današnjeg njemačkog tiska. Muenchenski
'Sueddeutsche Zeitung' drži da je za sukobljene strane to bio
vikend dvojbenoga uspjeha i gorke spoznaje. Ne mogu pobijediti ni
Palestinci, ni Izraelci, ali sve dok oba čelništva budu zavaravala
svoje narode kako destruktivnu moć drugih mogu slomiti samo još
većom destruktivnošću, do tada će narodi obje strane plaćati cijenu
gubitnika, piše 'Sueddeutsche Zeitung'.
Berlinski 'Der Tagesspiegel' piše da Izraelci i Palestinci
izmjenjuju poruke, a kako više ne pregovaraju pucaju jedni na
druge. S prvom dobrom prilikom neće se samo zapucati, već ciljano
ubijati. Vojno i politički hici nemaju neki bitan i hitan učinak,
ali imaju visoku simboličnu vrijednost i dugoročno bi mogli
utjecati na način razmišljanja sukobljenih strana. (...) Za
razliku od prijašnjeg nasilja ta bockanja više nemaju cilj da
suparničku stranu prisile na pregovore. Obje strane žele nasilnim
sredstvima pobijediti neprijatelja i tako izbjeći rješenje do
kojeg bi se došlo pregovorima.
'Leipziger Volkszeitung' piše da kad izraelski premijer Sharon
želi preventivno likvidirati osumnjičene radikalne palestinske
čelnike, onda samo vojnici ograničenih gledišta ili slijepi
utopisti mogu vjerovati da će se time okončati teror. U pravilu se
na protuudar ne čeka dugo. Tako je bilo i jučer. Ali Izraelci i
Palestinci su osuđeni na suživot, zbog toga su pregovori
neizbježni. Ali sve dok stari borci s fronte Arafat i Sharon budu
vodili glavnu riječ, put do pregovora vodi preko minskoga polja.
Jer dogovor koji bi imao izgleda da ga prihvate obje strane može
biti samo kompromis koji objema stranama nanosi bol: bilo da je
riječ o statusu Jeruzalema ili o vraćanju područja.
O stvaranju zajedničke europske policije koja bi trebala čuvati od
izazivača nereda na prosvjedima kakve su bile zadnje u Genovi,
'Neue Osnabruecker Zeitung' drži kako bi se taj prijedlog trebao
hitno i realizirati. Samo tako bi se države Europske unije mogle
učinkovito obraniti od izazivača zbrke bez granica. Prosvjednici
spremni na nasilje odavno su stvorili međunarodnu mrežu. Zbog toga
je nacionalnim redarstvenim službama teško unaprijed spriječiti
nerede kakvi su bili u Goeteborgu i u Genovi - o primjerenoj
intervenciji nakon što nasilje počne da se i ne govori. Strašni
događaji pokazuju da redarstvenici moraju mnogo bolje dozirati i
koordinirati svoje snage kako međunarodni izazivači ne bi više bili
u prvom planu, već i kako bi zahtjevi mirnih prosvjednika ponovno
mogli zasluženo naići na odjek. Ali to nije sve. Europske bi države
trebale čvršće i djelotvornije nego do sada surađivati i protiv
trgovaca drogom, ljudima i gospodarskim kriminalcima.
(RDW)
GLAS AMERIKE - VOA
5. VIII. 2001.
Kontroverze oko uspostavljanja međunarodnog kaznenog suda. Prilog
Eda Warnera.
Sve češće sudovi pojedinih zemalja prelaze svoje teritorijalne
granice u progonu osumnjičenih ratnih zločinaca. Ovaj će trend,
očekuje se, kulminirati stvaranjem međunarodnog kaznenog suda kada
to ratificira 60 zemalja, vjerojatno za dvije godine. Ovaj globalni
trend u sudstvu izaziva ipak zamjetne kontroverze.
Izricanjem presude 8. lipnja jedan je belgijski sud završio proces
koji je već postao prekretnica u međunarodnom pravu - dvije
katoličke opatice proglašene su krivima za genocid i osuđene na
kazne od 12, odnosno 15 godina zatvora zbog toga što su policijskim
postrojbama naroda Hutu u Ruandi pomagale da provedu pokolj naroda
Tutsi. Prošle godine uhićeni bivši čileanski predsjednik Augusto
Pinochet tijekom boravka u Britaniji je izbjegao suđenje zbog
kršenja ljudskih prava samo zbog slabog zdravlja u poodmakloj
životnoj dobi.
To su samo dva najupečatljivija primjera rastućeg trenda da se
ljude - posebice političke čelnike - poziva na odgovornost za
zločine koje su možda počinili bilo gdje u svijetu. Mnogi politički
čelnici sučeljavaju se s opasnošću da se nađu pred sudom, kaže bivši
američki veleposlanik zadužen za pitanja ratnih zločina David
Scheffer koji trenutno radi pri Američkom institutu za mir.
= Trenutno se nalazimo u vrlo promjenjivoj situaciji - naime, u
međunarodnom sustavu nameće se doktrina univerzalne jurisdikcije.
To znači da sudovi pojedinih zemalja, ukoliko za to imaju ovlasti,
mogu provoditi istragu i kazneni progon pojedinaca za zlodjela koja
se smatra međunarodnim zločinima. Sudovi to mogu činiti čak i u
slučaju da se osumnjičenik ne nalazi u njihovoj zemlji, pa čak i
kada se zločin dogodio u nekoj drugoj zemlji.
Sve veći broj ratnih zločina konačno je natjerao sudove da se zapute
novim putovima, kaže Bruce Broomhall, ravnatelj programa o
međunarodnom pravu pri organizaciji Lawyers Committee for Human
Rights, u New Yorku. Ali potrebno je ustanoviti sustavan pristup
takvoj problematici, kaže on.
= Standardi prema kojima se provode ovi novi sudski procesi postoje
već dugo vremena, ali do sada nismo imali institucije koje bi
slijedile te standarde. Danas, međutim, stižemo do trenutka kada će
postojati međunarodni kazneni sud, a zemlje širom svijeta
mijenjaju svoje zakone kako bi među kaznena djela uvrstile i
zločine protiv čovječnosti, genocid, kao i ratne zločine.
Gospodin Broomhall ističe da prije postizanja konsenzusa o
pravilima međunarodnog prava treba riješiti još mnoge sporove.
Sudovi u Čileu i Argentini zahtijevaju od bivšeg američkog državnog
tajnika Henryja Kissingera da odgovori na pitanja o njegovom
djelovanju u vrijeme kada je bio prvi američki diplomat. Dansko
ministarstvo pravosuđa zaprijetilo je pravnim postupkom protiv
novoimenovanog izraelskog veleposlanika u toj zemlji zbog toga što
je pristao na mučenje palestinskih zarobljenika. Jedan je
belgijski sud pokrenuo istragu protiv izraelskog premijera Ariela
Sharona zbog masakra Palestinaca tijekom izraelske okupacije
Libanona. Bruce Broomhall ističe da u slučajevima poput ovog protiv
Ariela Sharona, postoje i političke komplikacije.
= Problem je, naravno, što se u obzir treba uzeti diplomacija.
Belgija sada predsjedava Europskom unijom, a ljudi poput Sharona
mogli bi doći u Europu po nekom diplomatskom poslu. Prema tome,
belgijska vlada se muči kako obavljati svoje diplomatske dužnosti,
a u isto vrijeme pustiti sudove da se neovisno bave pravdom.
Belgijski ministar vanjskih poslova se gospodinu Sharonu ispričao,
rekavši da će zakon, prema kojemu se protiv njega vodi istraga,
možda trebati promijeniti... 'Potrebno je naći ravnotežu između
pravnih i političkih obzira', kaže veleposlanik Scheffer i
dodaje:
= Neki državni čelnici, poput iračkog Sadama Huseina ili
jugoslavenskog Slobodana Miloševića, bez sumnje trebaju se naći
pod istragom i, ukoliko se pokaže potrebnim, treba ih kazneno
goniti. No, pri tome moramo shvatiti kako postoji opasnost da
različiti sudovi doktrinu univerzalne jurisdikcije počnu
koristiti u političke svrhe, dakle - kao političko oružje upereno
protiv čelnika drugih zemalja, umjesto da se radi o pravnom
oružju.
Gospodin Scheffer uvjeren je da će teškoće na kraju biti
razriješene, posebice uspostavom međunarodnog kaznenog suda.
Međutim profesor Pravnog fakulteta Sveučilišta Virginije Curtis
Bradley nije u to toliko siguran.
= To još uvijek izgleda prilično ad hoc, prilično zavisno o odnosima
snaga, o tome kakve su ljudi sreće da se nađu u jednoj ili drugoj
zemlji, kakvi su međusobni odnosi upletenih zemalja. Mnogi
počinitelji zločina protiv ljudskih prava nisu još uhićeni, čak ih
se možda sudski niti ne progoni, ovisno o tome o kojim sukobima
govorimo.
Profesor Bradley smatra da bi pojačavanje pravnog progona
političkih čelnika moglo neke međunarodne sukobe još
intenzivirati, a ne ublažiti. Zapravo, represivni čelnici će se
truditi da ostanu na vlasti kako bi izbjegli kazneni progon nakon
odlaska s položaja.
= Nemam nikakvog razloga povjerovati da će ovih nekoliko istražnih
postupaka i nekoliko nedavnih pokušaja izručenja imati bilo kakav
značajniji učinak u smislu da će nekoga odvratiti od počinjanja
zločina. Zasigurno nema dokaza u prilog tvrdnji da bi čelnici
skloni takvim kršenjima ljudskih prava značajnije mogli
promijeniti svoje ponašanje zbog straha da bi jednoga dana, kada
napuste svoj položaj, mogli biti uhićeni u nekoj trećoj zemlji.
Pogreške će se događati, kažu branitelji novog međunarodnog
sudstva. Na putu ka pravdi dogodit će se i nepravde. Ali, dodaju,
vrijeme je da neki od tirana u svijetu konačno odgovaraju pred
zakonom koji je nadređen njihovom osobnom zakonu.
3. VIII. 2001.
Listajući američke dnevnike primjetno je nema niti jedne novine
koja ne donosi priču iz haaške sudnice o presudi bivšem generalu
vojske bosanskih Srba Radislavu Krstiću.
'Washington Post' ističe da je riječ o prvoj osudi za genocid i
navodi riječi Human Rights Watcha da je ovo suđenje napravilo put za
lakše suđenje ostalim srpskim liderima koji su još na slobodi. List
napominje se da bi osuda mogla biti nova teškoća Slobodanu
Miloševiću jer se najavljuje mogućnost da bi se i protiv njega mogla
podići optužnica za genocid počinjen u Bosni.
'Washington Times' ističe u prvi plan riječi izbjeglice iz
Srebrenice Behare Hasanović koja je rekla 'Za naših deset tisuća
sinova samo 46 godina zatvora. Pa, njegovi su ljudi otrgnuli mog
sina iz mojih ruku!' 'Washington Times' uspoređuje haaški sud sa
sudom u Nuernbergu gdje se 1946. godine sudilo njemačkim nacistima
za ratne zločine: od 22-ojice optuženih 13 ih je osuđeno na smrtnu
kaznu. Haaški sud ne dozvoljava najstrožu kaznu!
I 'New York Times' piše o istoj temi i isto tako spominje Slobodana
Miloševića i mogućnost da se i njemu sudi za genocid u Bosni i
Hercegovini. Tijekom 16-mjesečnog suđenja tužitelji su dokazali da
su Drinski korpus i specijalna policija zarobili preko 7 i pol
tisuća ljudi između 13 i 70 godina starosti. Skoro su svi ti ljudi
pogubljeni, a haaški su istražitelji do sada ekshumirali 28 tijela
iz masovnih grobnica u toj regiji, a još je locirano oko 2 i pol
tisuće posmrtnih ostataka - piše New York Times.
(VOA)
SAD
THE WASHINGTON TIMES
6. VIII. 2001.
Oporba obećava novo gospodarstvo za Hrvatsku
"Vođa hrvatske glavne oporbene stranke obvezuje se da će prihvatiti
opreznu poreznu stopu i smjer rasta ako će biti u sastavu iduće
koalicijske vlade u zemlji.
Ivo Sanader koji je preuzeo dužnost predsjednika Hrvatske
demokratske zajednice (HDZ) u travnju 2000. poslije smrti
utemeljitelja stranke, bivšeg predsjednika Franje Tuđmana u
prosincu 1999., izjavio je da se obvezuje kako će provesti poreznu
reformu, deregulaciju i gospodarsku reformu.
'Čvrsto vjerujem u slobodno tržišno gospodarstvo a program HDZ
treba Hrvatskoj pomoći u ostvarenju prave gospodarske reforme i
mjera privatizacije koje će poticati gospodarski rast i stvaranje
radnih mjesta', rekao je g. Sanader, 48, u interviewu s otoka
Korčule, smještenom u Jadranskom moru između Dubrovnika i Splita.
G. Sanader govorio je pouzdano o onome što će učiniti kad - ne ako -
bude na čelu iduće vlade a taj pogled dijele mnogi promatrači
hrvatske političke pozornice.
'On je najrazummniji i najumjereniji konzervativni političar u
Hrvatskoj danas', izjavio je Tomislav Sunić, ugledni autor i pisac
o hrvatskim pitanjima. 'On je jedini konzervativac u zemlji koji bi
jednoga dana mogao postati predsjednik vlade', rekao je g. Sunić.
Jedan od najvećih problema s kojima se suočava sadašnja srednje-
lijeva vlada, izabrana u siječnju 2000., bila je stopa
nezaposlenosti od gotovo 23 posto i loše gospodarstvo od postizanja
neovisnosti od Jugoslavije 1991.
Predsjednik vlade Ivica Račan, bivši komunist koji je na čelu
Socijalno-demokratske stranke, obećao je provesti dalekosežne
mjere privatizacije kako bi bivšoj jugoslavenskoj republici
pomogao u prijelazu na zapadno usmjereno, slobodno tržišno
gospodarstvo.
Vladajuća koalicija u Zagrebu nastojala je privući strane ulagače i
provoditi agresivnu trgovačku politiku da bi potaknula gospodarski
rast i nedavno je pristala na stvaranje balkanske zone slobodne
trgovine 2008. Također teži da Hrvatska eventualno postane članom
Europske unije.
Ipak g. Sanader, koji također podupire članstvo u EU i jače veze sa
Sjedinjenim Državama, kaže da lijevo nagnuta vlada g. Račana nije
uspjela provesti neke nužne mjere privatizacije.
'Oni su bivši komunisti koji ne razumiju privatizaciju i prijelaz
na slobodno tržišno gospodarstvo. Vlada nije uspjela izići na kraj
sa sadašnjom gospodarskom krizom', rekao je.
Rekao je da je najveća slabost vladajuće koalicije što ju vode bivši
aparatčiki koji su ostali previše povezani s birokratizmom koji je
pravladavao u staroj komunističkoj Jugoslaviji. 'Ne možete starog
psa naučiti novim trikovima', rekao je g. Sanader dodajući da 'će
pod mojim vodstvom Hrvatska vrlo brzo proći privatizaciju i
gospodarsku reformu. Naš jedini put je slijediti uspješna tržišna
gospodarstva Zapada, osobito Sjedinjenih Država'.
Tu su kritiku nepokolebljivo odbili članovi srednje-lijeve vlade
koja je izabrana da bi demokratizirala i otvorila Hrvatsku poslije
međunarodne izolacije za vrijeme Tuđmanovih godina. G. Tuđman i HDZ
uspješno su odveli Hrvatsku u neovisnost i vodili zemlju do
siječnja 2000.
'Gospodarsko je stanje bilo isto tako loše pod HDZ-ovim vodstvom.
(Sadašnja) vlada ima dobar gospodarski program i odlučno će ga
provesti', rekao je Goran Rotim, glasnogovornik Ministarstva
vanjskih poslova.
'Pod Tuđmanovim je režimom bilo puno pajdaškog gospodarstva.
Želimo privući znatna strana ulaganja sa Zapada. I privatizirat
ćemo preostalu državnu naftnu, električnu i turističku industriju
u zemlji. To je sve što je ostalo za privatizaciju.'
'Netko mora platiti račun lošeg gospodarenja tim poduzećima pod
vodstvom HDZ-a. Ova je vlada platila 1,1 milijardu dolara državnoga
duga brojnim poduzećima koje je opljačkalo vodstvo HDZ-a. Naša
javna poduzeća i banke sada su napokon solventne', izjavio je g.
Rotim", piše Jeffrey T. Kuhner.
AUSTRIJA
SALZBURGER NACHRICHTEN
6. VIII. 2001.
Policijska država Europa
"Njemački ministar unutarnjih poslova Otto Schily i njegov
talijanski kolega Claudio Scajola se slažu. Zalažu se za stvaranje
europske posebne jedinice za borbu protiv izgreda na sastancima na
vrhu. Jedinice koja 'surađuje s nacionalnim sigurnosnim snagama'.
Potrebna mjera ili opasna prijetnja?
Logistička baza te 'posebne jedinice' mogu biti samo zbirke
podataka 'nacionalnih sigurnosnih snaga'. Primjerice bavarska
'datoteka nasilnika' ili tajne 'bilješke' austrijskih promatrača.
Bez obzira na to što se u tim kartotekama mora naći i određen broj
očito na nasilje spremnih policijskih službenika, rezultatima
državnog nadzora zajednička je jedna tendencija: nepouzdane su i
proizvoljne. One su izvan svake kontrole i ne može ih se provjeriti,
jednom riječju: izrazito su uvjetno vjerodostojne.
Ti policijski podaci nikada ne bi mogli opravdati napad na temeljna
prava, primjerice ograničenje slobode kretanja proglašavanjem
zabrane izlaska ili ulaska ili preventivno uhićenje koje ne može
biti na temelju kazneno-pravno relevantne sumnje.
Jedna od pouka nereda u Goeteborgu i Genovi je ta da su sigurnosne
snage prilično bespomoćne prema dobro organiziranom kriminalu
'crnoga bloka'. Državne policijske metode nadzora neće to
promijeniti. Ipak su opasnost za desetke tisuća politički
omraženih građana koji vise u mreži razmjene podataka i progona",
drži Martin Stricker.
NJEMAČKA
DIE WELT
7. VIII. 2001.
Povratak tajnoj diplomaciji?
"Prije sto godina osoblje europske vanjske politike moglo se još
prebrojiti prema dvorskom kalendaru iz Gothe. Jer samo je nekoliko
desetaka državnika i izaslanika potajno upravljalo sudbinama
naroda, nije bilo ni divovskih sastanaka na vrhu a ni prosvjeda
protiv njih. Tek kad je 'diplomatskom revolucijom' poslije 1918.
tajna politika demokratski legitimirana i ušla u preplitanja širom
svijeta, vanjska je politika postala javna vještina.
Najružnija posljedica vidljive diplomacije su nasilni izgredi od
Seattlea do Genove. Sada talijanska vlada u nekoj vrsti panične
reakcije želi idući UN-ov svjetski vrh o gladi u studenomu održati
ne u Rimu, nego u dalekim poljima Trećega svijeta. Time se politika
pokorava ne samo prosvjednicima nego sat političkih pravila igre
vraća unatrag.
Uza svu kritiku kakofonih divovskih vrhova koji se na temelju
nacionalne konkurentne borbe uglavnom sami blokiraju, na kocki je
jedno postignuće. Radi se o 'public diplomacy' u demokratskim
društvima. Osobni kontakti vladajućih možda su manje sudbonosni od
kontakata u intimnoj kabinetskoj politici XIX. stoljeća. Ti su
susreti važniji za provedbene stožere čija se birokratska rutina
time razbija.
No ipak je presudno što se mora očuvati ugled političkih aktera. Ako
sastanak na vrhu postane tajni sastanak, stalno u bijegu od opasnih
zona, prijeti mu sve veći gubitak moći. Pritiskom ulice protivnici
globalizacije bore se protiv prividno monolitnog svjetskog poretka
koji je zapravo posve nehomogen i kaos egoizama. Svako sprječavanje
vrha bilo bi povratak tradicionalnoj tajnoj diplomaciji koja bi
politiku oslobodila njezine odgovornosti i izbila joj iz ruke jedan
od njezinih posljednjih instrumenata upravljanja", zaključuje
Michael Moenninger.
Skoro na cilju, ali samo skoro
"Sukobljene strane u Makedoniji i međunarodni posrednici s
olakšanjem javljaju o uspjehu. Poslije kompromisa o jezičnom
sporu, dogovorena je i policijska reforma. I jedno i drugo su
ključna pitanja. Je li dakle slobodan put za mirovni sporazum i za
ulazak NATO-ove postrojbe za razoružavanje? Skoro. Ali samo
skoro.
Posrednik Francois Leotard zakočio je optimizam, čak je govorio o
'jakim napetostima' koje traju i dalje. Doista: ekstremistički
albanski pobunjenici najavili su otpor, još uvijek dolazi do
puškaranja. Koliko je krhka makedonska kuća od karata pokazuju
protekli tjedni. Prečesto se dolazilo pred dogovor, prečesto je
politički udar vjetra srušio konstrukciju. Možda je ovaj put
pomogao latentni pritisak: za pregovaračkim je stolom sjedio i
ministar vanjskih poslova Ukrajine, one zemlje koja je makedonsku
vojsku opremila helikopterima i borbenim zrakoplovima.
Naposljetku se postavlja pitanje je li NATO spreman za svoju 30-
dnevnu misiju. U zemljama članica već se tjednima pregovara, s
različitim rezultatom i različitom djelotvornošću. Iz Bruxellesa
se čuje da su spremni. Ali to možda znači tek: skoro spremni",
zaključuje Katja Ridderbusch.