HR-MEDIJI-KOMENTARI DNEVNI PREGLED BR. 143 26. VII. 2001. BRITANSKI RADIO - BBC25. VII. 2001.Pregled tiska"Sve današnje britanske novine osvrću se na posjet američkog predsjednika Busha Kosovu. Cilj jučerašnjeg kratkog posjeta
američkoj vojnoj bazi Bondsteel bio je uvjeriti građane Kosova da se američka vojska neće povući iz pokrajine, prenosi 'The Guardian', kao i da upozori Albance da ne zlorabe zapadnu pomoć napadima na kosovske Srbe i nasiljem u Makedoniji. Cilj Bushove proračunate odluke da se ne sretne ni s jednim političkim predstavnikom kosovskih Albanaca, bio je pokazati njegovu nepristranost, sad kad Srbija ima demokratsku vladu, tvrdi 'The Guardian', dodajući da se njegov hladan odnos prema Albancima uočljivo razlikuje od odnosa koje je prema njima gajio Bill Clinton, tijesno surađujući s Oslobodilačkom vojskom Kosova, tijekom rata u pokrajini. Unatoč ranijim najavama o povlačenju američkih snaga s Balkana, predsjednik Bush je jučer izazvao odobravanje europskih diplomata, kad je izjavio - držeći se pritom formule svog državnog tajnika Colina Powella - da će se američke snage, kada za to dođe vrijeme, povući zajedno s ostalim saveznicima, a ne prije njih.
BRITANSKI RADIO - BBC
25. VII. 2001.
Pregled tiska
"Sve današnje britanske novine osvrću se na posjet američkog
predsjednika Busha Kosovu. Cilj jučerašnjeg kratkog posjeta
američkoj vojnoj bazi Bondsteel bio je uvjeriti građane Kosova da
se američka vojska neće povući iz pokrajine, prenosi 'The
Guardian', kao i da upozori Albance da ne zlorabe zapadnu pomoć
napadima na kosovske Srbe i nasiljem u Makedoniji. Cilj Bushove
proračunate odluke da se ne sretne ni s jednim političkim
predstavnikom kosovskih Albanaca, bio je pokazati njegovu
nepristranost, sad kad Srbija ima demokratsku vladu, tvrdi 'The
Guardian', dodajući da se njegov hladan odnos prema Albancima
uočljivo razlikuje od odnosa koje je prema njima gajio Bill
Clinton, tijesno surađujući s Oslobodilačkom vojskom Kosova,
tijekom rata u pokrajini. Unatoč ranijim najavama o povlačenju
američkih snaga s Balkana, predsjednik Bush je jučer izazvao
odobravanje europskih diplomata, kad je izjavio - držeći se pritom
formule svog državnog tajnika Colina Powella - da će se američke
snage, kada za to dođe vrijeme, povući zajedno s ostalim
saveznicima, a ne prije njih.
'The Times' u uredničkom komentaru ocjenjuje da je ovaj Bushov
posjet Europi uspješniji od prethodnog, prošlog mjeseca, što
ilustrira i njegova tvrdnja da se američke snage neće povući s
Balkana prije europskih saveznika. Ima znakova da mnogi europski
čelnici sada ispituju svoje pojednostavljeno viđenje američkog
predsjednika, primjećuje 'The Times'. Vanjska politika Bushove
administracije nije ni toliko radikalna ni bezobzirna, kao što je
ranije predstavljano, što pokazuju i dobri odnosi koji su
uspostavljeni između američkog i ruskog predsjednika.
Predsjednik, koji je jednom karikiran kao neotesani kauboj, sad je
u Moskvi viđen kao čovjek s kojim se može surađivati, navodi se u još
jednom članku u 'The Timesu'. Bushova administracija bitno se
razlikuje od Clintonove, uz ostalo i po tome što ne želi negirati
postojanje razlika između Europe i Amerike, ali, kako se ocjenjuje
u uredničkom komentaru lista, europski lideri mogu postići mnogo
više ako te razlike ne preuveličavaju, i ne ocrnjuju previše
sadašnjeg američkog predsjednika.
'The Daily Telegraph' piše da je jučerašnja odluka makedonskih
vlasti o zatvaranju granice prema Kosovu dramatično zasjenila
posjet predsjednika Busha američkim snagama na Kosovu. Nakon
najžešćih borbi posljednjih mjeseci, makedonska vlada optužila je
američke i europske izaslanike za pristranost prema Albancima,
piše list, dodajući da će svako duže zatvaranje granice izazvati
probleme za vojnike KFOR-a, koji svoje pošiljke dobivaju preko
Makedonije. 'The Financial Times' primjećuje da demanti Georgea
Robertsona na makedonske optužbe da KFOR pomaže u opremanju
Oslobodilačke narodne vojske nije nimalo raspršio sumnje niti
olakšao tešku atmosferu ugroženosti koja vlada u Makedoniji".
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
25. VII. 2001.
Prodijeva 'Bijela knjiga'
Komentar Franza Bumedera: "Što se očekuje od jednog vladara? Da
dobro vlada i još bolje upravlja. To je bio i jedan od najvažnijih
ciljeva Romana Prodija kada je 1999. preuzeo funkciju predsjednika
Europskog povjerenstva. Romano Prodi imao je istina pred očima
neslavnu ostavku svog prethodnika Jacquesa Santera, koji nije samo
zakazao po pitanjima pronevjere i nepravilnosti u Povjerenstvu EU,
nego ponajprije u bijednom rješavanju krize na samom kraju
karijere. Već i zato je pojam 'guvernant' (upravitelj) ili bolje
reći 'dobar vladar' postao nit vodilja Prodijeva predsjedanja.
Danas on, nakon dugog zakašnjenja, predstavlja svoju Bijelu knjigu
- spis od 40 stranica kojim želi pokrenuti raspravu: kako vladati
Europom na posve nov način. Možda i tako da bi njezin građanin morao
učiti voljeti svoju EU, ako ni zbog čega, onda zato što bi se tako
prevladala sve veća distanca i otuđenje između građana i političkih
struktura EU. Ali i zato da se opravdaju očekivanja, koju njezini
građani imaju nakon proširenja za 12 novih država. Zato bi se
europske institucije - prije svega Europsko povjerenstvo,
Parlament, kao i moćno Ministarsko vijeće u kojem 15 zemalja EU-a
ima svoje ministarske stručnjake - morale principijelno boriti i to
za otvorenost, sudjelovanje građana, odgovornost, političku
odlučnost. Sve su to načela koja bi se mogla provesti već sada, bez
izmjene ugovora EU. Cilj je više razumijevanja i potpore politici
EU.
Prodi i njegovi suradnici predlažu zbog toga kulturu konzultiranja
- tj. da inicijative građana, interesne skupine, nevladine
organizacije putem interneta pojačaju svoje sudjelovanje u svim
važnim odlukama u Bruxellesu i Strasburgu. Do sredine sljedeće
godine Povjerenstvo EU želi razviti mehanizam koji bi omogućio
dijalog EU s regijama i općinama. Od Paralamenta EU, a prije svega
od Ministarskog vijeća, očekuje se da se koncentrira na upravljanje
i donošenje zakona, a provedbu zakona bi se moralo prepustiti
Povjerenstvu EU. Prije svega Ministarsko vijeće morat će
reformirati u osnovi svoj način rada.
Povjerenstvo EU namjerava svoju ulogu još bolje definirati kao
fleksibilno izvršnu. S jedne strane zahtijeva hitno donošenje
zakona, a s druge strane ne trpi uvijek detaljnije odredbe, nego
zahtijeva dobrovoljne dogovore - kao npr. s industrijom. Da ova
Bijela knjiga ne može biti Prodijev fitilj kojim će potpaliti
eksplozivnu raspravu, leži i u tome da je još prije 14 mjeseci
sličnu debatu o reformi EU pokrenuo njemački ministar vanjskih
poslova Joschka Fischer. On je tada predložio uređenje EU po
federativnom principu. To je dakle već gotova stvar - predsjednici
vlada i država moraju na temelju dogovora iz Nice do 2004. godine
raspraviti i odlučiti o budućem uređenju EU i njenom dometu
vlasti.
Prodi je zato od samog početka odustao da u svojoj Bijeloj knjizi
daje nove prijedloge o uređenju, kompetencijama i ograničenjima,
koje bi između sebe podijelile središnjica EU, države članice EU i
njene regije."
Pregled tiska
"Posjet američkoga predsjednika Georgea Busha američkoj vojnoj
bazi na Kosovu jedna je od središnjih vanjsko-političkih tema u
njemačkom tisku. 'Dresdner Neueste Nachrichten' podsjeća da je
Bush u predizbornoj kampanji prijetio povlačenjem američkih
postrojba s Balkana, a Europi utjerao strah: bez Amerikanaca
Europljani bi ostali prilično nemoćni pred požarom u sobi svoje
kuće. Za gašenje i obnovu Europa treba priličnu potporu iz
Washingtona. Američki predsjednik koji je jučer kratko svratio do
američkih mladića na Kosovu, slijedi distanciraniji smjer od
Clintona. U svojoj definiciji vanjsko-političkih interesa
Sjedinjenih Američkih Država Balkan igra tek sporednu ulogu. Bush
smatra da bi se Europljani morali brinuti za red u svojoj kući.
Amerikanac je jučer u kampu Bondsteel doduše umirio europske
saveznike izjavom o američkom angažmanu na Balkanu, ali tko je
pažljivije slušao, mogao je čuti jasnu kritiku na vrlo spor razvoj
tamošnjih prilika.
'Magdeburger Volksstimme' drži bitnom Bushovu izjavu kako je cilj
njegove vlade da se mir na Kosovu što prije postavi na civilne noge.
Možda je i dug put do tog cilja, ali on je jedini pravi. Na
bajunetama ne uspijeva nikakav stvarni mir. Bush je u politici
prema Balkanu postavio nova težišta: tako se, za razliku od svog
prethodnika Billa Clintona, pobrinuo da između sebe i albanskih
nacionalista postavi distancu. To što nije bilo susreta s njima
može značiti: posredovanje da, stati nekome na stranu - ne,
zaključuje list.
'Neue Osnabruecker Zeitung' smatra da je Bush dokazao smisao
vanjsko-političke pouzdanosti i zašto je bilo potrebno angažirati
vojnike. Dao je potporu vojnicima, a istodobno je, zahvaljujući
dojmljivim televizijskim slikama, kod američkih građana zagovarao
razumijevanje za akciju na Balkanu. S europskog gledišta posjet
nije mogao bolje proći. Američki je predsjednik sad i javno rekao:
zajedno smo došli, zajedno ćemo i otići.
Za 'Tagesspiegel' je bitniji sljedeći znak koji je Bush nedvojbeno
ostavio svojim posjetom - prosvjedna distanca prema predstavnicima
Albanaca. Dok su kosovski Albanci još morali patiti pod srpskim
diktatorom Miloševićem, Washington ih je podupirao. To je,
najprije kod albanske Oslobodilačke vojske Kosova, a zatim i kod
albanskih separatista u susjednoj Makedoniji budilo iluzije da će
SAD stati iza njihovih separatističkih planova. Bush je ukinuo
pomoć i na crnu listu stavio 30 ekstremista. Odbio je i razgovore s
političarima slavenske većine u Makedoniji - kako to druga strana
ne bi instrumentalizirala u predizbornoj borbi. Takvi jasni
signali neutralnosti su potrebni, bez njih Zapad neće postići
politički kompromis u Makedoniji. (...) samo tako se mogu steći
preduvjeti za angažman NATO-a u Makedoniji, a time i za sazivanje
izvanredne sjednice Bundestaga.
Jučer se još špekuliralo kako bi se Bundestag trebao sastati krajem
sljedećeg tjedna, no s novim vijestima iz Makedonije o borbama u
Tetovu i prosvjedima iz Skopja sjednica će vjerojatno biti sazvana
nešto kasnije. 'Berliner Zeitung' primjećuje da je savezna vlada u
škripcu. Ako jednostavno pričeka razvoj u toj kriznoj regiji, s
pravom će joj se prigovarati da je nonšalantna. Umjesto toga
kancelarov ured i ministarstvo vanjskih poslova u Berlinu se
priprema za sve moguće slučajeve - a kako su obećali da će uključiti
predstavnike naroda, scenariji se napola zbivaju u javnosti. Takva
transparentnost pak sada smeta nekima u koaliciji, i to ne baš inače
diskretnim Zelenima.(...) Pa ipak pripreme savezne vlade na hitnu
odluku o slanju (vojnika u Makedoniju) otvara nova pitanja. U NATO-
u i u Europskoj uniji - prvi su na potezu, uopće ne dijele njemački
optimizam. Ponovo se čini da su Bruxelles i Berlin u posve
različitim vremenskim zonama: dok se kancelarovi savjetnici
fokusiraju na makedonski mir, NATO prije strahuje od novih borbi.
Dakle, malo je od koristi što se redovito izvješćuju njemački
parlamentarci, kada se vlada nije prije toga dogovorila s
međunarodnim partnerima, upozorava 'Berliner Zeitung'.
(RDW)
AUSTRIJA
KLEINE ZEITUNG
26. VII. 2001.
Hrvatski se general predao
"General Rahim Ademi kojega je optužio haaški sud, jučer je
zrakoplovom 'Croatia Airlinesa' napustio Zagreb u smjeru Haaga.
Dragovoljno se predao haaškim sucima.
Rahim Ademi, po rangu jedan od najviših hrvatskih generala, nije
Hrvat nego Albanac. Bio je časnik jugoslavenske vojske. Nakon prvih
kosovskih nemira u travnju 1981. uhićen je zbog 'albanskog
nacionalizma' i osuđen na tri godine zatvora.
Odmah na početku rata protiv Hrvatske 1991. godine Ademi se
priključio novim, tek ustrojenim jedinicama garde i borio se
najprije u lučkom gradu Šibeniku. Ademi je u Šibeniku osvojio
obalne baterije tadašnje jugoslavenske vojske i topovske cijevi
odmah usmjerio na napredujuće postrojbe srpskog generala Ratka
Mladića kojega danas također traži haaški sud. Ademijevi su topovi
prisilili Mladićeve postrojbe na povlačenje a Albanca još i danas u
Šibeniku slave kao junaka.
Iako je haaška optužnica obilježena kao 'tajna', već sada se zna da
je Ademi optužen zbog kasnijeg sudjelovanja u ofenzivama za grad
Gospić u Lici. Tamo su hrvatske postrojbe u rujnu 1993. pokrenule
protuofenzivu. Tada su navodno Ademijevi topovi gađali sela oko
Gospića, gdje su UN-ovi istražni suci kao žrtve identificirali 83
srpska civila.
Zajedno s Ademijem haaški je sud optužio i hrvatskog generala Antu
Gotovinu. No dok se Ademi odmah predao haaškim sucima, general
Gotovina je nestao a štite ga hrvatske udruge veterana. Javno nije
poznato gdje se nalazi.
Udruge veterana ponudile su zaštitu i potporu i Ademiju, ali on je
to odbio. 'Nevin sam i nemam se čega bojati', rekao je Ademi.
Gotovina s druge strane u Hrvatskoj slovi kao karizmatični general.
Lučki gradovi Zadar i Šibenik - Gotovina potječe iz Zadra -
oblijepljeni su divovskim plakatima s njegovim likom. Na njima se
može pročitati: 'On je junak a ne ratni zločinac'. Nedavno je u
Zagrebu predstavljena knjiga o Gotovini pod naslovom 'Ratnik'. Na
predstavljanju knjige okupile su se tisuće ljudi u velikoj
sportskoj dvorani", izvješćuje Aleksandar Oršić.
NJEMAČKA
DIE WELT
26. VII. 2001.
Širenje NATO-a po svaku cijenu?
"NATO je prije deset godina izgubio svoje ustrojno načelo i zapadni
savez dosad još nije pronašao svoju novu ulogu. Samo širenje
zapadnoga saveza u obliku neograničenog procesa to ne može biti.
Granična korist doći će na vidjelo prije ili poslije. Tada NATO više
neće biti sustav kolektivne obrane, nego otvoren sustav u kojemu je
svatko povezan sa svakim - a time nitko ni s kim.
U studenom iduće godine NATO-ov će vrh u Pragu biti u nevolji s
odlukama. Jer je širenje za Poljsku, Mađarsku i Češku republiku
1998. bilo jedna stvar, širenje - ako ne bude ograničeno na
Sloveniju - za baltičke republike posve je druga stvar. Rusija,
Sjedinjene Države, Europa - sve se promijenilo. Ono što je još prije
nekoliko godina izgledalo kao niz lakših akvizicija, izmijenit će
NATO do neprepoznatljivosti. Između Rusije i Zapada prijeti
promjena klime.
Pomiješani osjećaji prate već i prvo širenje. Upravo se došlo do
suglasja o Partnerstvu za mir i time do sustava po kojemu se u ime
mira u Bruxellesu oblikuje zemljovid Europe s druge strane NATO-a.
Tada je iz američke izborne politike 1994. godine stiglo natjecanje
republikanaca i demokrata tko će u borbi za glasove američkih
Poljaka ponuditi više. Njemačka politika nije željela zaostajati.
Rusija je najprije primirena ustrojem vijeća NATO-Rusija: ali Rusi
su očekivali suodlučivanje, NATO je dopustio uvid u donijete
odluke. Značenje vijeća još je više umanjeno kosovskim ratom.
U to se doba nije tajilo da će nastavak procesa širenja imati svoju
cijenu. Ili bi se nastavio prema Rusiji što bi ga dovelo preblizu,
ili bi bio zaustavljen i time bi se neizgovoreno priznalo zahtjev
Kremlja na 'blisko inozemstvo' - zemlje bivšeg Sovjetskog saveza.
No NATO-ovi su mudraci djelovali prema izreci: vrijeme je najbolji
savjetnik.
Vrijeme je došlo, savjeta nema, mješavina osjećaja i među
Europljanima i u Washingtonu je čudnovata. Rusija najavljuje novi
hladni rat i želi neutralizirati američku proturaketnu obranu
primjenom više nuklearnih višekratno eksplozivnih glava. Ruske
tvornice neometano i za mnogo novca opskrbljuju Americi mrske
'rogue states' naprednom nuklearnom tehnologijom i tehnologijom
oružja. Putin njeguje savez s Kinom. Upitno je bi li u takvom stanju
proširenje NATO-a poboljšalo saldo stabilnosti u Europi.
U međuvremenu SAD više ne vidi težište svojih interesa u Europi.
Daje važnost pomorskoj strategiji a ni jedna se pomorska sila nikad
nije trajno angažirala u srcu dalekih kontinenata. Američko
raketno naoružavanje ulaže sredstva koja drugdje nedostaju u
svemirske tehnologije. No SAD ostaje sila koja sama daje smisao i
vjerodostojnost NATO-ovu širenju: jer srednjoj istočnoj Europi
nije stalo do povezanosti s Luksemburgom ili Njemačkom, nego
jedanput u povijesti s jačim bataljunima.
Iduće NATO-ovo širenje duboko će promijeniti i peti članak
sjevernoatlantskog sporazuma koji određuje 'Jedan za sve, svi za
jednoga'. Jer s jedne strane u baltičkim državama ne smije biti
razmješteno ni nuklearno oružje ni savezničke postrojbe, s druge
pak strane te se države vojno ne mora ozbiljno braniti. Jedan
mjerodavan američki senator, upitan o budućnosti toga petoga
članka, rekao je da on znači sve: 'Od nuklearnog odgovora do otkaza
u obliku dopisnice'. Taj članak ne određuje samo mjeru vojnog
planiranja, nego i politički drži savez na okupu.
Vrijeme pritišće, ograničenje štete također. Širenje prema Rusiji
je moguće, ali nije preporučljivo. (...) Iduće širenje ima novu
kakvoću. Širenje nema kraja. Ali preširoko, prenapregnuto i
premalo financirano, može uskoro prošupljiti NATO. Ako širenje
povećava sigurnost država u savezu, mora ga biti. Ako ne, tada ga ne
treba", zaključuje Michael Stuermer.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
25. VII. 2001.
Uporište Balkan
"Kad opet dođe vrijeme za transatlantsku solidarnost, sastanu se
Europljani i Amerikanci na Balkanu. 'Zajedno unutra, zajedno van',
glasi krilatica za smirenje svih duhova koju je američki
predsjednik George W. Bush opet koristio za svojega posjeta Kosovu.
Ispod tog utvrđenog priznanja bratstva po oružju ipak protječu
prijelomnice koje uznemiruju. Jer SAD je od početka mirovnih akcija
u Bosni i na Kosovu pod paušalnom sumnjom da želi povući postrojbe
iz kriznih regija. Tu sumnju hrane proturječne izjave i
izolacionističke struje u Washingtonu. Stabilizacija Balkana time
je izložena američkoj kolebljivoj politici. Teško je povezati SAD -
a još ga je teže isključiti.
Europljane to postavlja pred sve veći problem. Jer oni vjeruju da se
moraju pripremiti na povlačenje Amerikanaca na obroke. Ako kao sada
u Makedoniji novi balkanski sukobi zahtijevaju međunarodnu
pozornost, na obje se strane Atlantika stereotipno ukazuje na
prvenstvenu odgovornost Europske unije za njihovo stražnje
dvorište koje potresaju krize. Nešto takvo u prošlim je vremenima
Europljane još dovodilo u panična previranja. No danas to krasno
pristaje - kao i zahtjevu EU-a da kao politički a uskoro i vojni
krizni menadžer preuzme odgovornost, kao i raširenoj romantici
povlačenja u Washingtonu. No nipošto ne pristaje stvarnosti.
Jer čim Europljani uzmu stvari u svoje ruke, Amerikanci se opet
počnu silovito miješati. Tako se dogodilo u Makedoniji kad je EU
bivšeg francuskog ministra obrane Francoisa Leotarda poslao kao
posrednika u sukobu između slavenskih i albanskih Makedonaca a u
roku od nekoliko sati pored njega se pojavio američki pregovarač
James Pardew. Otad vitki Francuz i ojači Amerikanac kao Pat i
Patašon prolaze Skopjem - uzajmano se podupirući, ali dakako i
uzajamno se nadzirući.
Oni koji traže daljnje dokaze za stalan interes Amerikanaca na
Balkanu, ne mogu zaobići ni Camp Bondsteel na Kosovu, gdje je Bush u
utorak posjetio svoje vojnike. U usporedbi s poljskim taborima
drugih kontingenata KFOR-a, američki glavni stan je tvrđava čiji
razmjeri zapanjuju i europske promatrače. 'Američka zračna baza u
Frankfurtu u usporedbi s njim je sranje', izjavio je oštro jedan
zapadni diplomat. U svakom slučaju činjenica je da se vojni tabor
procijenjen na 350 milijuna dolara još širi.
To ne izgleda kao povlačenje, više kao postavljanje čvrstog
uporišta na strategijski povoljnom položaju. SAD je nazočan na
Balkanu, svojom je vojnom snagom stvorio bazu za mirovne akcije i
tamo će, u to ne treba dvojiti, i ostati. Ipak se može naslutiti
povlačenje iz zajedničke politike. Amerikanci prečesto igraju
vlastitu igru i to prečesto osuđuje Europljane na nedjelotvornost.
Tako su morali prihvatiti kad je Washington održavao 'special
relationship' s vođama albanske milicije OVK i time izazvao sumnju
da podupire veliku Albaniju. U međuvremenu se SAD ipak okrenuo od
radikalnih. Reputacija Zapada općenito kao neutralnog posrednika
ipak je pretrpjela štetu.
Balkanske akcije trpe stoga od dvostruke dvojbe: Europljani unatoč
vlastitom zahtjevu ne mogu sami obavljati zadaće. A Amerikanci se
unatoč vlastitim izjavama stalno previše nekoordinirano
miješaju", piše Peter Muench.
BELGIJA
LE SOIR
25. VII. 2001.
Bijela knjiga o jasnoj Europi
"Politički čelnici iz cijele Europe sučeljavaju se danas s
neobičnim paradoksom. S jedne strane, građani očekuju da pronađemo
rješenja za velike probleme pred kojima su se našla naša društva. S
druge, sve su više nepovjerljivi prema ustanovama i politici, ili
se, jednostavno, ne zanimaju za njih. To vrijedi za sve političke
entitete, a osobito za europske ustanove, jer postoji mišljenje da
su one jako daleko od svakodnevnih briga građana.
Politički sustav Unije iznimno je zamršen i običnom je građaninu
teško razumjeti ga. Također je važno što ljudi imaju dojam da se
njihov glas ne čuje i da ne mogu doći do riječi. Već dugo sam
svjestan tog problema, a dodatni poticaj bio je slab odaziv na
izborima za Europski parlament i na nedavni irski referendum.
Mislim da je došlo vrijeme da odlučno i zajednički počnemo
rješavati taj problem.
Europsko će povjerenstvo danas donijeti bijelu knjigu o reformi
europske uprave kojom bi djelovanje Unije postalo jasnije,
jednostavnije i demokratskije.
Za Uniju je pravi izazov reformirati europski politički proces i,
na koncu, samu politiku. Velika raspra o budućnosti Unije već je
pokrenuta, kao uvod u institucijske promjene koje će se zaključiti
2004. Prijedlozi koje će Povjerenstvo danas iznijeti, otvaraju put
toj raspri.
Da bismo vratili povjerenje naših građana, moramo što prije
pokazati da smo svjesniji očekivanja šire javnosti, građanskog
društva, regija i jedinica lokalne uprave. Prije nego počnemo nove
reforme ustanova, moramo učiniti sve da promijenimo način rada te
da pripremimo i donesemo odluke povezane s tim.
To je ponajprije pitanje političke volje. Mnoge se važne reforme
mogu provesti bez novih ugovora, a prikazane su u bijeloj knjizi.
Druge će zahtijevati temeljitije institucijske reforme u 2004., u
koje ćemo se uskoro uključiti.
Reformirati upravu Unije znači reformirati djelovanje europskih
ustanova polazeći od pet glavnih načela: jasnoća, sudjelovanje,
odgovornost, djelotvornost i dosljednost.
Djelovanje Unije mora biti razumljivije, tako da javnost može biti
bolje obaviještena o utjecaju Europe na svakodnevicu.
Moramo se bolje okoristiti ovlastima i praktičnim iskustvom regija
i lokalnih vlasti. Povjerenstvo će predložiti nove obrasce koji će
njemu i građanskom društvu omogućiti da uspješnije sudjeluje u
procesu odlučivanja. (...)
Povjerenstvo napose želi europski sustav koji jasno pokazuje tko
što radi. U tom sustavu treba jasnije razgraničiti zakonodavne i
izvršne ovlasti ustanova EU-a. Sustav u kojemu Unija djeluje na
zakonit, jasan i djelotvoran način, svaki put kad se za to osjeti
stvarna potreba, prepuštajući inicijativu na drugim područjima
vlastima pojedinih država, regija, općina i građanskom društvu.
Da bismo ostvarili taj program, sve institucije - uključujući
države članice i državne uprave - moraju pokazati političku volju.
Povjerenstvo će dati svoj prinos, ali i drugi moraju učiniti isto,
želimo li da europski projekt bude istinski uspjeh u očima
građana.
Svi moramo preuzeti odgovornost.
Sve dok Bruxelles prikazujemo kao daleki entitet koji europskim
vladama i građanima nameće nepopularne odluke, ne trebamo se čuditi
što se naši građani ne zanimaju za nas, što u nas nemaju povjerenja,
pa nas, jednostavno rečeno, i odbacuju.
Reforma uprave EU-a znači također da vlade moraju prestati činiti
od Bruxellesa svog žrtvenog jarca za odluke koje su same donijele.
Unija je stvar svih. Ona mora biti zajednički pothvat, jasan i
demokratski obrazac integracije, kako bi svaki europski građanin
doista osjećao ustanove kao svoje", piše Romano Prodi, predsjednik
Europskog povjerenstva.
FRANCUSKA
LE FIGARO
25. VII. 2001.
Peter Hain: 'Promicati praktičnu Europu'
S Peterom Hainom, novim britanskim ministrom za europska pitanja
koji se danas u Parizu treba sastati s francuskim kolegom Pierreom
Moscovicijem, razgovarao je Jacques Duplouich:
"- Tek što vam je Tony Blair ponudio mjesto ministra za europske
poslove, odmah su vas, nakon Jacka Strawa, ministra za vanjske
poslove, proglasili 'euroskeptikom'. Ima li u tome istine?
= Uvijek sam bio pristaša Europe. Po kulturi, po razmišljanju, po
sklonostima. G. 1975. poveo sam kampanju za ostanak Ujedinjenog
Kraljevstva u Zajednici. U vladi nećete naći ministra koji bi, ako
tako mogu reći, bio manji 'proenglez' od mene.
- Optužba je, dakle, neutemeljena?
= Predbacuje mi se da sam 1995. u Donjem domu glasovao protiv
ratifikacije ugovora iz Maastrichta. To znači zaboraviti glavni
razlog mog otpora: odbijanje Johna Majora da potpiše socijalnu
odredbu u ugovoru. To je, po mom mišljenju, neprihvatljivo! To
također znači prešutjeti da sam prihvatio načelo zajedničke
valute, što sam i javno izrekao u parlamentarnoj raspri. (...)
- No, brojni su oni koji već, pa i unutar Laburističke stranke,
tvrde da vlada u ovom mandatu neće raspisati referendum o prelasku
na euro.
= Britanski zahtjevi za mjerila za uvođenje europske valute i za
utvrđivanje rokova nisu se promijenili. Prosudba vlade o koristi
eura još se planira završiti za dvije godine. Prema rezultatima te
prosudbe vlada će prvo konzultirati parlament, a na kraju i birače
na referendumu.
- Neobično je da je Ujedinjeno Kraljevstvo jedna od petnaest
zemalja Unije gdje je europska tema stalno pri vrhu, a da nema
prave, argumentirane i razumne raspre!
= To je točno i žao mi je zbog toga. Raspra je dosad bila uglavnom
ograničena. Političari snose svoj dio odgovornosti, napose
konzervativci koji su većinom protivnici Europe. I glasila su
prilično kriva, jer svojim jednostranim prikazom ne čine Europu
jako privlačnom. I same europske ustanove, odveć suzdržane, moraju
priznati krivnju. Kako god bilo, vlada je doista odlučila pokrenuti
raspru rasvjetljujući je na prikladan način i govoreći otvoreno.
Već smo počeli s Jackom Strawom i Gordonom Brownom, ministrom
financija.
- Kao ministar za Europu, morate uspostaviti usku suradnju s
kolegama na kontinentu. S obzirom na vaše škandale u svezi s
Francuskom, ne plašite li se stanovitog diplomatskog nepovjerenja
u Francuskoj?
= Ne. Veze s Francuskom su izvrsne. Dakako, ima nesuglasica. No to
vrijedi i za Sjedinjene Države kada je, primjerice, riječ o
protokolu iz Kiota. Opetujem, naša poslovna suradnja s Parizom vrlo
je dobra.
Mislim da, općenito gledano, Europi treba još veća liberalizacija.
Na polju telekomunikacija, financijskih usluga, a napose u
energetskom sektoru. Za Francusku je to teško, jer zaostaje za
Velikom Britanijom, ali mora to učiniti. Jer, cijene su tu
previsoke. Znate, u igri je napredak!"
LE MONDE
25. VII. 2001.
Tajanstvena zaštita za srpske vođe u bosanskoj tragediji
"Sa svakom političkom promjenom u Bosni i Hercegovini i u Srbiji,
svi se pogledi upiru u glasovite bjegunce, Radovana Karadžića i
Ratka Mladića, koje je Međunarodni kazneni sud za bivšu Jugoslaviju
(ICTY) optužio za 'genocid, zločine protiv čovječnosti' i za 'ratne
zločine'. Gdje se skrivaju? U Republici Srpskoj, srpskom entitetu u
Bosni? U Srbiji? Usred Beograda, prijestolnice? Tko ih štiti? Hoće
li ih uhititi? Hoće li se sami predati UN-ovu pravosuđu? Sve su to
pitanja koja se opet postavljaju pošto je beogradska vlada privela
Slobodana Miloševića u Den Haag.
Radovan Karadžić i Ratko Mladić, politički i vojni srpski vođe iz
doba rata u Bosni (1992-1995.), optuženi za okruženje Sarajeva i
pokolj u Srebrenici, uživaju zaštitu moćnih srpskih organizacija,
prema različitim zapadnim, srpskim i bosanskim izvorima. Radovanu
Karadžiću pomogli su u bijegu njegova Srpska demokratska stranka
(SDS), Pravoslavna crkva i policija Republike Srpske. Dok generala
Ratka Mladića štite specijalne vojne službe u Beogradu i u Banjoj
Luci, u Bosni.
Čini se da Karadžić i Mladić imaju pristup na sva srpska područja,
preko svake granice: u Srbiji, u Crnoj Gori i u Bosni, unatoč
tvrdnjama iz Beograda koji želi vratiti svoj ugled na međunarodnoj
pozornici. (...)
Dvojica bjegunaca još prelaze granice. Pitanje je odobravaju li
njihova putovanja vlade u Beogradu, Podgorici (Crna Gora) i Banjoj
Luci. Nitko ne zna i, čini se, ne želi znati. Sigurno je da zatvaraju
oči pred zaštitom koju bjeguncima pružaju neke vojne, redarstvene i
paravojne postrojbe. Kada je riječ o Banjoj Luci, SDS koji je u
koaliciji na vlasti u Republici Srpskoj, sudjeluje čak u
financiranju Karadžićevih rezidencija i oružane pratnje.
K tome, u Beogradu predsjednik Vojislav Koštunica igra dvostruku
igru. Demokrat, prozapadnjak, ali i tradicionalni nacionalist vrlo
blizak Crkvi i vojsci, saveznik Karadžićeva SDS-a u Republici
Srpskoj. Više je osuđivao Slobodana Miloševića što je odustao od
'velike Srbije' nego što ju je pokušao ostvariti etničkim
čišćenjem.
Nitko ne može optužiti g. Koštunicu da izravno štiti ovu dvojicu.
Naprotiv, neki su diplomati uvjereni da nacionalističkim i
protuhaškim izjavama potiče Crkvu, vojsku i SDS da sami riješe
problem. Jer, između dvojca Karadžić-Mladić i Miloševića razlika
je očita. Dok je potonjeg potkraj vladavine bio loš glas
'komunista' i 'diktatora' odgovornog za srpsku nesreću, prve još
promatraju kao junake koji su branili 'veliku Srbiju' od vanjskog
svijeta i, napokon, od Beograda. (...)
NATO je još ovlašten da uhićuje osumnjičenike ICTY-ja ako se nađu na
području Bosne, u ovom slučaju u Republici Srpskoj. Zapadni časnici
kažu ili da ne borave više od jednog do dva dana zaredom na istom
mjestu, ili da su obojica predobro zaštićena. A da nijedna zemlja,
napose Sjedinjene Države, nije spremna izložiti pogibelji život
svojih vojnika u visokorizičnom pothvatu. 'Istina je da se
Amerikanci protive uhićenju, ne zbog opasnosti za komandose i zato
što bi Britanci i Francuzi bili spremni krenuti u operaciju bez
njih, nego zato što se plaše kasnije osvete i atentata, kaže u
povjerenju europski časnik. Karadžića i Mladića, po mišljenju
NATO-a i beogradske policije, štiti njihov status velikosrpskih
junaka'", iz Beograda i iz Sarajeva izvješćuje Remy Ourdan.
SJEDINJENE DRŽAVE
INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
23. VII. 2001.
Recite Rusima da bi bili dobrodošli u NATO
"Predsjednik George W. Bush bio je hrabar kad je iznio viziju
cjelovite i slobodne Europe. Sada bi morao biti još hrabriji. Na
prvom putu u Europu, prošlog je mjeseca u Varšavi održao impresivan
govor u kojem je kazao kako bi se EU i NATO, ključne institucije
Europe i Zapada, morale širiti na istok. Pitanje je koliko daleko.
U Varšavi je Bush rekao da članstvo demokratskih država koje žele
postati članicama NATO-a više ne bi trebalo biti upitno te da jedino
ostaje pitanje kada će se to dogoditi. 'Nikad više Jalta', izjavio
je, misleći na to kako Rusija ne bi smjela imati pravo veta u slučaju
uključivanja baltičkih zemalja u NATO-u. Kazao je i to da bi nova
Europa morala biti 'otvorena' Rusiji, a nakon toga je uspio
ostvariti dobar odnos s predsjednikom Vladimirom Putinom. Bush bi
trebao javno reći, čvrsto vjerujući, kako demokratska Rusija posve
sigurno pripada Europi i Zapadu, pa zato glavna institucija
sadašnjeg geopolitičkog Zapada, NATO, zapravo mora biti otvorena
uključivanju Rusije.
Ovaj korak, naravno, zahtijeva mnogo više hrabrosti od one koju su
dosad pokazivali zapadni čelici (...).
Češki predsjednik Vaclav Havel, koji će biti domaćin summita o
širenju NATO-a, u svibnju je elokventno tvrdio kako baltičke zemlje
pripadaju Zapadnom savezu te da 'približavanje NATO-a ruskoj
granici, približava stabilnost, sigurnost, demokraciju i naprednu
političku kulturu, što je očito glavni interes Rusije'.
To je apsolutno točno. Doista, prvi je predsjednik Bush isto tvrdio
Mihailu Gorbačovu 1990. kada je predlagao širenje NATO-a prema
kojem bi u NATO bila uključena i Istočna Njemačka. No Havel ipak
nije otišao tako daleko pa nije predložio uključivanje Rusije u
NATO. Sve dok ne uzmemo u obzir i tu mogućnost, mladi Rusi
naklonjeni Zapadu mogli bi misliti kako je širenje NATO-a usmjereno
protiv Rusije.
Očito je da bi NATO koji bi uključivao Rusiju bio posve različit
NATO od današnjeg. No savez koji bi uključivao sve kandidate, od
Estonije do Bugarske, uz Poljsku, Mađarsku i Češku, ionako će biti
drukčiji savez. Bit će to savez kolektivne sigurnosti, jamstvo mira
među članicama i unutar njih, kao i jamstvo protiv različitih i
nepredvidljivih vanjskih prijetnja, umjesto protiv jedinstvenog
zajedničkog neprijatelja iz vremena hladnog rata. (Iako neki misle
da bi Kina mogla postati novi zajednički neprijatelj Rusije, Europe
i Zapada, ne bi bilo nimalo pametno da taj rizik počnemo smatrati
sigurnim proročanstvom.)
Jednako je očito da Rusija danas nije ni blizu ispunjavanja
standarda koje zemlju čine stabilnom demokracijom, pravnom
državom, onom u kojoj postoji civilna kontrola vojske - koji bi je
mogli učiniti kandidatkinjom za članstvo u NATO-u. Njezin sadašnji
predsjednik i vojska u Čečeniji su činili zvjerstva. S obzirom na
novu prirodu saveza, koji posebno pazi na to kako se nove članice
odnose prema svojim manjinama i prvim susjedima, ti standardi za
članstvo ne bi ni u kom slučaju smjeli biti sniženi, kao što je
učinjeno u slučaju Turske.
Osim toga, ruska politička elita, za razliku od one u drugim
istočnoeuropskim zemljama, nije sigurna da se uopće želi
pridružiti. Tako je mogućnost pridruživanja Rusije NATO-u daleko.
Ovo ipak ne mijenja snagu dugoročne poruke.
Ova poruka ne bi trebala biti upućena samo Putinu i sadašnjoj vladi
nego i svim novim Rusijama: pametnim mladim Rusima koje susrećem u
Društvu za europska pitanja u Oxfordu ili u kavani u Stanfordu,
srednjoj klasi u nastajanju i sljedećoj generaciji političkih
čelnika na čija će stajališta o tome pripada li Rusija Zapadu
uvelike utjecati to vjeruje li sam Zapad u to da bi Rusija morala
biti njegovim dijelom.
Ista dugoročna poruka demokratskoj Rusiji morala bi stići iz
Europske Unije. Europski bi čelnici morali izraziti želju da vrata
ostave otvorenima.
Već čujem povike vanjskopolitičkog establishmenta: 'opasni
luđak'. No isti su se povici mogli čuti i prije 10 godina, odmah
nakon završetka hladnog rata, kad se tvrdilo kako bi istočna Europa
morala postati dijelom EU-a i NATO-a. I prije 20 godina, kad se
govorilo kako bi Zapad morao aktivno podržati mirno odvajanje
istočne Europe od sovjetske dominacije. I zamisao o uključenju
Rusije u NATO mogla bi postati posve uobičajena", piše Timothy
Garton Ash, član uprave sveučilišta "St Anthony's College" u
Oxfordu i "Hoover Institution", autor nedavno objavljene knjige
"History of the Present: Essays, Sketches and Dispatches from
Europe in the 1990-s" (Povijest sadašnjosti: eseji, skice i
izvješća iz Europe devedesetih').
LOS ANGELES TIMES
25. VII. 2001.
Obrana ima ulogu u ovom zastrašujućem svijetu
"Kada je posrijedi njihovo sve snažnije protivljenje planovima
administracije za raketnu obranu, demokrati, članovi Kongresa,
počinju osjećati čudnu nostalgiju za hladnim ratom, kada su SAD i
Sovjetski Savez, kako bi osigurali svoju sigurnost, ovisili o
nuklearnoj sili.
Čini se da su zaboravili da je u svakoj krizi postojao trenutak u
kojem je jedna pogrešna odluka mogla izazvati nuklearni rat i ubiti
milijune ljudi na obje strane.
Prisjetimo se primjerice kubanske krize 1962. godine. Znamo da je
na tom otoku postojalo taktičko nuklearno oružje i da su sovjetski
zapovjednici imali ovlasti koristiti ih u određenim uvjetima. Što
bi bilo da je predsjednik Kennedy poslušao brojne vojne i civilne
savjetnike i zapovjedio napad na Kubu? Bi li Sovjeti upotrijebili
nuklearno oružje? Bismo li se mi osvetili napadom na Sovjetski
Savez? Ili, recimo, srednjoistočna kriza 1973. kada je Sovjetski
Savez na to područje unio nuklearne bojeve glave i zaprijetio
intervencijom iz zraka. SAD je svoju nuklearnu silu stavio u stanje
pripravnosti a državni tajnik Henry Kissinger zloguko progovorio o
propasti civilizacije, zapravo prijeteći nuklearnim ratom. Što bi
se dogodilo da se sovjetski čelnik Leonid I. Brežnjev nije
povukao?
O zastrašivanju volimo razmišljati u obliku podmornica i
zrakoplova, raketa i nuklearnih bojevih glava. A ono zapravo ovisi
o odlukama i djelima pojedinaca. Rezultat: zastrašivanje je
potpuno nepredvidljivo.
Nikad nismo sigurni što ključne osobe u nekoj krizi znaju ili ne
znaju, u što hoće ili neće vjerovati, koriste li lijekove koji
utječu na sposobnost razlučivanja ili su smrtno bolesni i očajnički
žele još jednu konačnu pobjedu.
U hladnom ratu smo ovisili o zastrašivanju iz potrebe, a ne zato što
smo to htjeli. Dok su SAD i Sovjetski Savez razmještali tisuće
nuklearnih raketa pedesetih godina 20. stoljeća, postalo je jasno
da nema obrambenog sustava koji može zaštititi bilo koju od te dvije
zemlje. Tehnologija jednostavno nije postojala. Sve dok je jedna
zemlja imala sposobnost uništiti drugu, vjerovalo se, nijedna neće
napasti prva. Godine 1972. dvije su velesile potvrdile tu de facto
situaciju i ratificirale ABM sporazum i SALT 1, koji daje
legitimnost golemim nuklearnim arsenalima dviju zemalja
određujući ekstremno visoke pragove broja nuklearnih raketa.
Sporazumi su, zapravo, okrenuli logiku: obrana je nešto loše i mora
biti zabranjena. Više od 10.000 komada napadačkog oružja, više nego
dovoljno da se uništi čovječanstvo, dobro je i mora se zadržati. No
s obzirom na tadašnju situaciju, sporazumi su bili dobri.
Trideset godina poslije, međutim, pruža se prilika da se zdrav
razum usmjeri na strateško planiranje. Nove tehnologije obećavaju
učinkovitu obranu. Ruska nuklearna sila već je na mnogo nižoj
razini zbog gospodarskih ograničenja. Predsjednik Bush se obvezao
na jednostrana smanjenja napadačke nuklearne sile SAD-a.
Na kraju, nadamo se da će se SAD, Rusija i druge nuklearne zemlje
složiti i eliminirati nuklearno oružje. Ono predstavlja mnogo veću
opasnost nego korist za sve zemlje, ali proći će još vremena prije
nego što politički vođe shvate tu činjenicu i počnu djelovati u
skladu s njom.
Čak i kad se poželjnost eliminiranja nuklearnog oružja ne bi
prihvatila, svaka politika koja teži smanjenju količine nuklearnog
oružja mora uključivati realizaciju učinkovite obrane. Obrana
pruža štit od varanja ili napuštanja sporazuma o radikalnom
smanjenju nuklearnog oružja.
U ovoj logici postoji osnova za novi nepristrani sporazum o obrani i
razoružanju. Pristup Bushove administracije dosad je uvelike bio
na strani ovog prvog. Dužnosnici bi morali početi smanjivati broj
napadačkog oružja i početi pragmatičnije govoriti o planovima i
programima za obranu.
Oni bi, umjesto da slijepo brane sporazum o zabrani proturaketnih
sustava kao da je svet, demokrati bi se morali preusmjeriti na pravu
opasnost: nuklearno oružje. Morali bi poticati Busha da ostvari
obećanja o smanjenju broja napadačkog oružja.
Administracija se mora pridržavati i razumnog programa razvoja
raketne obrane (...). No demokrati ne bi trebali isključiti
poželjnost dopune zastrašivanja učinkovitom obranom na ideološkoj
osnovi, ili na osnovi pogrešno shvaćene nostalgije za pogrešno
zapamćenom lakoćom zastrašivanja. Sjećam se tih kriza u vrijeme
hladnog rata. Bile su jako zastrašujuće", piše Barry M. Blechman,
pomoćnik direktora američke Agencije za kontrolu oružja i
razoružanje između 1977. i 1980.