EU-DE-HR-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi-Vlada RDW 25. VII.PRODIJEVA BIJELA KNJIGA NJEMAČKI RADIO - RDW25. VII. 2001.Prodijeva 'Bijela knjiga' Komentar Franza Bumedera: "Što se očekuje od jednog vladara? Da dobro vlada i još bolje
upravlja. To je bio i jedan od najvažnijih ciljeva Romana Prodija kada je 1999. preuzeo funkciju predsjednika Europskog povjerenstva. Romano Prodi imao je istina pred očima neslavnu ostavku svog prethodnika Jacquesa Santera, koji nije samo zakazao po pitanjima pronevjere i nepravilnosti u Povjerenstvu EU, nego ponajprije u bijednom rješavanju krize na samom kraju karijere. Već i zato je pojam 'guvernant' (upravitelj) ili bolje reći 'dobar vladar' postao nit vodilja Prodijeva predsjedanja. Danas on, nakon dugog zakašnjenja, predstavlja svoju Bijelu knjigu - spis od 40 stranica kojim želi pokrenuti raspravu: kako vladati Europom na posve nov način. Možda i tako da bi njezin građanin morao učiti voljeti svoju EU, ako ni zbog čega, onda zato što bi se tako prevladala sve veća distanca i otuđenje između građana i političkih struktura EU. Ali i zato da se opravdaju očekivanja, koju njezini građani imaju nakon proširenja za 12 novih država. Zato bi se europske institucije - prije svega Europsko povjerenstvo, Parlament, kao i moćno Ministarsko vijeće u kojem 15 zemalja EU-a
NJEMAČKI RADIO - RDW
25. VII. 2001.
Prodijeva 'Bijela knjiga'
Komentar Franza Bumedera: "Što se očekuje od jednog vladara? Da
dobro vlada i još bolje upravlja. To je bio i jedan od najvažnijih
ciljeva Romana Prodija kada je 1999. preuzeo funkciju predsjednika
Europskog povjerenstva. Romano Prodi imao je istina pred očima
neslavnu ostavku svog prethodnika Jacquesa Santera, koji nije samo
zakazao po pitanjima pronevjere i nepravilnosti u Povjerenstvu EU,
nego ponajprije u bijednom rješavanju krize na samom kraju
karijere. Već i zato je pojam 'guvernant' (upravitelj) ili bolje
reći 'dobar vladar' postao nit vodilja Prodijeva predsjedanja.
Danas on, nakon dugog zakašnjenja, predstavlja svoju Bijelu knjigu
- spis od 40 stranica kojim želi pokrenuti raspravu: kako vladati
Europom na posve nov način. Možda i tako da bi njezin građanin morao
učiti voljeti svoju EU, ako ni zbog čega, onda zato što bi se tako
prevladala sve veća distanca i otuđenje između građana i političkih
struktura EU. Ali i zato da se opravdaju očekivanja, koju njezini
građani imaju nakon proširenja za 12 novih država. Zato bi se
europske institucije - prije svega Europsko povjerenstvo,
Parlament, kao i moćno Ministarsko vijeće u kojem 15 zemalja EU-a
ima svoje ministarske stručnjake - morale principijelno boriti i to
za otvorenost, sudjelovanje građana, odgovornost, političku
odlučnost. Sve su to načela koja bi se mogla provesti već sada, bez
izmjene ugovora EU. Cilj je više razumijevanja i potpore politici
EU.
Prodi i njegovi suradnici predlažu zbog toga kulturu konzultiranja
- tj. da inicijative građana, interesne skupine, nevladine
organizacije putem interneta pojačaju svoje sudjelovanje u svim
važnim odlukama u Bruxellesu i Strasburgu. Do sredine sljedeće
godine Povjerenstvo EU želi razviti mehanizam koji bi omogućio
dijalog EU s regijama i općinama. Od Paralamenta EU, a prije svega
od Ministarskog vijeća, očekuje se da se koncentrira na upravljanje
i donošenje zakona, a provedbu zakona bi se moralo prepustiti
Povjerenstvu EU. Prije svega Ministarsko vijeće morat će
reformirati u osnovi svoj način rada.
Povjerenstvo EU namjerava svoju ulogu još bolje definirati kao
fleksibilno izvršnu. S jedne strane zahtijeva hitno donošenje
zakona, a s druge strane ne trpi uvijek detaljnije odredbe, nego
zahtijeva dobrovoljne dogovore - kao npr. s industrijom. Da ova
Bijela knjiga ne može biti Prodijev fitilj kojim će potpaliti
eksplozivnu raspravu, leži i u tome da je još prije 14 mjeseci
sličnu debatu o reformi EU pokrenuo njemački ministar vanjskih
poslova Joschka Fischer. On je tada predložio uređenje EU po
federativnom principu. To je dakle već gotova stvar - predsjednici
vlada i država moraju na temelju dogovora iz Nice do 2004. godine
raspraviti i odlučiti o budućem uređenju EU i njenom dometu
vlasti.
Prodi je zato od samog početka odustao da u svojoj Bijeloj knjizi
daje nove prijedloge o uređenju, kompetencijama i ograničenjima,
koje bi između sebe podijelile središnjica EU, države članice EU i
njene regije."
(RDW)