DE-S-SAVEZI-Politika-Organizacije/savezi NJ 26.VII.-DIE WELT-ŠIRENJE NATO-A NJEMAČKADIE WELT26. VII. 2001.Širenje NATO-a po svaku cijenu?"NATO je prije deset godina izgubio svoje ustrojno načelo i zapadni savez dosad još nije pronašao
svoju novu ulogu. Samo širenje zapadnoga saveza u obliku neograničenog procesa to ne može biti. Granična korist doći će na vidjelo prije ili poslije. Tada NATO više neće biti sustav kolektivne obrane, nego otvoren sustav u kojemu je svatko povezan sa svakim - a time nitko ni s kim.U studenom iduće godine NATO-ov će vrh u Pragu biti u nevolji s odlukama. Jer je širenje za Poljsku, Mađarsku i Češku republiku 1998. bilo jedna stvar, širenje - ako ne bude ograničeno na Sloveniju - za baltičke republike posve je druga stvar. Rusija, Sjedinjene Države, Europa - sve se promijenilo. Ono što je još prije nekoliko godina izgledalo kao niz lakših akvizicija, izmijenit će NATO do neprepoznatljivosti. Između Rusije i Zapada prijeti promjena klime.Pomiješani osjećaji prate već i prvo širenje. Upravo se došlo do suglasja o Partnerstvu za mir i time do sustava po kojemu se u ime mira u Bruxellesu oblikuje zemljovid Europe s druge strane NATO-a.
NJEMAČKA
DIE WELT
26. VII. 2001.
Širenje NATO-a po svaku cijenu?
"NATO je prije deset godina izgubio svoje ustrojno načelo i zapadni
savez dosad još nije pronašao svoju novu ulogu. Samo širenje
zapadnoga saveza u obliku neograničenog procesa to ne može biti.
Granična korist doći će na vidjelo prije ili poslije. Tada NATO više
neće biti sustav kolektivne obrane, nego otvoren sustav u kojemu je
svatko povezan sa svakim - a time nitko ni s kim.
U studenom iduće godine NATO-ov će vrh u Pragu biti u nevolji s
odlukama. Jer je širenje za Poljsku, Mađarsku i Češku republiku
1998. bilo jedna stvar, širenje - ako ne bude ograničeno na
Sloveniju - za baltičke republike posve je druga stvar. Rusija,
Sjedinjene Države, Europa - sve se promijenilo. Ono što je još prije
nekoliko godina izgledalo kao niz lakših akvizicija, izmijenit će
NATO do neprepoznatljivosti. Između Rusije i Zapada prijeti
promjena klime.
Pomiješani osjećaji prate već i prvo širenje. Upravo se došlo do
suglasja o Partnerstvu za mir i time do sustava po kojemu se u ime
mira u Bruxellesu oblikuje zemljovid Europe s druge strane NATO-a.
Tada je iz američke izborne politike 1994. godine stiglo natjecanje
republikanaca i demokrata tko će u borbi za glasove američkih
Poljaka ponuditi više. Njemačka politika nije željela zaostajati.
Rusija je najprije primirena ustrojem vijeća NATO-Rusija: ali Rusi
su očekivali suodlučivanje, NATO je dopustio uvid u donijete
odluke. Značenje vijeća još je više umanjeno kosovskim ratom.
U to se doba nije tajilo da će nastavak procesa širenja imati svoju
cijenu. Ili bi se nastavio prema Rusiji što bi ga dovelo preblizu,
ili bi bio zaustavljen i time bi se neizgovoreno priznalo zahtjev
Kremlja na 'blisko inozemstvo' - zemlje bivšeg Sovjetskog saveza.
No NATO-ovi su mudraci djelovali prema izreci: vrijeme je najbolji
savjetnik.
Vrijeme je došlo, savjeta nema, mješavina osjećaja i među
Europljanima i u Washingtonu je čudnovata. Rusija najavljuje novi
hladni rat i želi neutralizirati američku proturaketnu obranu
primjenom više nuklearnih višekratno eksplozivnih glava. Ruske
tvornice neometano i za mnogo novca opskrbljuju Americi mrske
'rogue states' naprednom nuklearnom tehnologijom i tehnologijom
oružja. Putin njeguje savez s Kinom. Upitno je bi li u takvom stanju
proširenje NATO-a poboljšalo saldo stabilnosti u Europi.
U međuvremenu SAD više ne vidi težište svojih interesa u Europi.
Daje važnost pomorskoj strategiji a ni jedna se pomorska sila nikad
nije trajno angažirala u srcu dalekih kontinenata. Američko
raketno naoružavanje ulaže sredstva koja drugdje nedostaju u
svemirske tehnologije. No SAD ostaje sila koja sama daje smisao i
vjerodostojnost NATO-ovu širenju: jer srednjoj istočnoj Europi
nije stalo do povezanosti s Luksemburgom ili Njemačkom, nego
jedanput u povijesti s jačim bataljunima.
Iduće NATO-ovo širenje duboko će promijeniti i peti članak
sjevernoatlantskog sporazuma koji određuje 'Jedan za sve, svi za
jednoga'. Jer s jedne strane u baltičkim državama ne smije biti
razmješteno ni nuklearno oružje ni savezničke postrojbe, s druge
pak strane te se države vojno ne mora ozbiljno braniti. Jedan
mjerodavan američki senator, upitan o budućnosti toga petoga
članka, rekao je da on znači sve: 'Od nuklearnog odgovora do otkaza
u obliku dopisnice'. Taj članak ne određuje samo mjeru vojnog
planiranja, nego i politički drži savez na okupu.
Vrijeme pritišće, ograničenje štete također. Širenje prema Rusiji
je moguće, ali nije preporučljivo. (...) Iduće širenje ima novu
kakvoću. Širenje nema kraja. Ali preširoko, prenapregnuto i
premalo financirano, može uskoro prošupljiti NATO. Ako širenje
povećava sigurnost država u savezu, mora ga biti. Ako ne, tada ga ne
treba", zaključuje Michael Stuermer.