FR-FRANCUSKA-G8-Diplomacija FRANCUSKA: G8 I ANTIGLOBALISTIČKI POKRETI Piše: Frano CETINIĆPARIZ, 20. srpnja (Hina) - Sastanak Grupe-8 povod je da u Francuskoj oživi debata za i protiv globalizacije, ili kako više vole reći Francuzi,
mondijalizacije. Prigodom summita u Genovi, francuski je predsjednik Chirac zatražio "humaniju mondijalizaciju", dok se većina Francuza izjasnila za strožiji nadzor nad multinacionalnim tvrtkama i financijskim tržištima.
Piše: Frano CETINIĆ
PARIZ, 20. srpnja (Hina) - Sastanak Grupe-8 povod je da u Francuskoj
oživi debata za i protiv globalizacije, ili kako više vole reći
Francuzi, mondijalizacije. Prigodom summita u Genovi, francuski je
predsjednik Chirac zatražio "humaniju mondijalizaciju", dok se
većina Francuza izjasnila za strožiji nadzor nad multinacionalnim
tvrtkama i financijskim tržištima. #L#
Posve siguran da će se glavni događaj ovogodišnjeg susreta odvijati
na ulici, u ozračju uličnih nereda koji mjesto održavanja sastanka
pretvaraju u opkoljenu tvrđavu, te da će ponuđena rješenja biti
zasigurno ispod razine problema s kojima se suočava moderni svijet,
francuski je tisak dao velikog prostora kako članovima
"direktorija svijeta", tako i predstavnicima različitih
antimondijalističkih organizacija i pokreta.
Ima više razloga za to: okupljanje najrazvijenijih zemalja izvorno
je francuska ideja. Bivši predsjednik Giscard d'Estaing je u
studenom 1975. pozvao bio u Rambouillet američkog predsjednika
Geralda Forda, njemačkog kancelera Helmuta Schmidta, britanskog
premijera Harolda Wilsona i predsjednika japanske vlade Takeo
Mikija. G-5 se istom pretvorila u G-6 jer, prema riječima samog
domaćina: "Podvornik me šapatom obavijestio da se na ulazu u dvorac
nalazi, te traži sudjelovanje na konferenciji, i predsjednik
talijanskog ministarskog vijeća Aldo Moro".
Isto tako, i do prvog velikog prosvjeda protiv globalizacije došlo
je po prvi put u Parizu, u travnju 1998. kad je OECD morao ustuknuti
pred prosvjednicima koji su se suprotstavili Sporazumu o
intelektualnom vlasništvu (AMI). Ovome bi trebalo dometnuti i
maskotu "antimondijalističke intifade" - kako ovih dana pariški
tjednik Marienne duhovito oslikava šaroliku frontu onih koje je
globalizacija ostavila "pored puta" - maskotu s galskim brkovima,
Jos? Bovea, glasnogovornika sindikata "Seljačke konfederacije",
koji je postao simbolom ne samo borbe protiv loše prehrane a la
McDonald, već i organizator dosad najuspješnijih skupova protiv
globalizacije: u Seattleu, u prosincu 1999, u Davosu, mjesec dana
kasnije, te u Pragu i Nici, u rujnu i prosincu 2000, ili vedetom za
socijalnog summita u Porto Alegreu, siječnja ove godine.
Sutradan nakon Bushova intervja koji je on u četvrtak dao vodećim
svjetskim glasilima, uključujući i pariški Le Monde, predsjednik
se Chirac oglasio programatskim člankom, u Figarou, i pokušao
opravdati postojanje G-8. Ona po njemu ne predstavlja "direktorij
svijeta", što je inače čest prigovor takvoj diplomatskoj praksi,
budući da nema nikakova utemeljenja u Povelji UN, već mjesto na
kojem treba djelovati na "boljoj regulaciji mondijalizacije". On
se ipak založio za veću suradnju G-8 s međunarodnim institucijama:
Ujedinjenim narodima, Svjetskom bankom, Međunarodnim monetarnim
fundom, Svjetskom trgovinskom organizacijom i sl.
Za razliku od američkog predsjednika Busha koji je iznio ocjenu da
"antimondijalizacija osuđuje ljude na bijedu", i tako dao osnovni
ton ovogodišnjem summitu G-8, te još postavio radikalni i
samozadovoljavajući globalistički silogizam: " Ako naše privrede
ne rastu, afričke će se zemlje teško moći razviti", francuski
predsjednik Chirac, za oktavu niže, predlaže "novi tip susreta, na
kojima bi sudjelovala i reprezentativna skupina zemalja u razvoju,
zemalja u tranziciji ili onih najsiromašnijih" a gdje bi se
zajednički "raspravljalo o upravljanju mondijalizacijom i o
trajnom razvitku". Chirac iznosi i konkretan prijedlog da
Francuska, kao domaćin G-8 za dvije godine, organizira takav
susret.
Dvije su glavne teme ove političke i idejne rasprave u Francuskoj:
pitanje primjene poznate Takse Tobin, po američkom ekonomistu i
nobelovcu Jamesu Tobinu, koji je još sedamdesetih godina predložio
oporezivanje međunarodnih financijskih transakcija, te pitanje
poništenja ili smanjenja duga trećega svijeta, obje utjelovljene u
dvjema poznatim organizacijama, ATTAC (Akcija za oporezivanje
financijskih transakcija i pomoć građaninu) i CADTM (Komitet za
poništenje duga trećega svijeta).
Iako su čak i hramovi svjetskog kapitalizma, kako vole reći
antomondijalisti, Svjetska banka i Međunarodni monetarni fund, još
1996. predložili plan za najzaduženije zemlje svijeta, na tom se
polju nije daleko otišlo. Dapače. Na 41 najsiromašniju zemlju
svijeta otpada 215 od 2500 milijardi dolara koliko iznosi ukupni
dug zemalja u razvoju. Predsjednik CADTM, Eric Toussaint, iznosi da
su zemlje trećega svijeta isplatile višestruko svoja dugovanja:
"Između 1980 i 2000. zemlje su trećega svijeta isplatile na ime duga
3.350 milijardi, iako je 1980. godine on iznosio 560 milijardi
dolara."
Chirac precizira da bi opraštanje duga najsiromašnijim zemljama,
ili slična inicijativa u tom smislu, Francusku stajalo 10 milijardi
eura. "To je dakle znatan napor, ali ćemo mu se svim srcem
pridružiti". Dakako, ukoliko se G-8 odluči na takav korak, što je
malo vjerojatno.
Učestale su i ankete javnoga mnijenja od kojih najnovija, rezultati
koje objavljuje Le Monde uoči summita G8, pokazuje da značajna
većina Francuza u globalizaciji prepoznaje prijetnju vlastitom
radnom mjestu, dok 37 posto njih u njoj vidi šansu za razvitak
vlastitog poduzeća. Znakovito je da dvije petine ispitanika, i čak
dvije trećine mladih od 18 do 24 godine, u globalizaciji ponajprije
vide prijetnju porastu jaza između bogatog Sjevera i siromašnoga
Juga. Dok kod većine trgovaca u maloprodaji, obrtnika, radnika i
umirovljenika globalizacija budi strahove i zabrinutost, u
pretežnom dijelu intelektualaca, naprotiv, ona podstiče
povjerenje. I dok se simpatizeri komunista (71 posto) ili krajnje
desnice (83 posto) postavljaju posve negativno prema
mondijalizaciji, pristaše socijalista dijele se, u dva statistički
podjednaka dijela (46 posto), na pesimiste i optimiste, ili, kako
neki duhovito kažu, na "pasivne i aktivne mondijaliste". Umjerena
desnica pokazuje pozitivan stav koji se kreće u rasponu od 53 do 56
posto.
Jednu od najtrezvenijih analiza procesa globalizacije ponudio je
ovih dana na stranicama Le Mondea Amartya Sen, profesor ekonomije u
Cambridgeu i dobitnik Nobelove nagrade za ekonomiju 1998. godine:
"Tržišna privreda može dati veoma različite rezultate, ovisno o
načinu na koju su raspodjeljena materijalna sredstva, o načinu na
koji se koriste ljudski resursi te ovisno o pravilima igre?".
Vodeći francuski sociolog pak, Pierre Bourdieu, već godinama
okuplja oko sebe kritičare i protivnike onoga što on naziva
"planetarnom vulgatom" anglosaksonskog neoliberalizma te
posredstvom nakladne kuće Raisons d'Agir ili mjesečnika Le Monde
diplomatique, u svojim istupima ili istupima brojnih suradnika,
napada "dvoglavog Antonija", britanskog premijera Anthony Blaira i
"samoproglašenog teoretičara trećega puta", britanskog sociologa
Anthony Giddensa. Za Bourdieua, globalizacija je "američki
projekt" kojemu je cilj nametanje koncepcije o "dioničarskoj
vrijednosti" poduzeća, "mentalna kolonizacija" koja se oslanja na
"Washingtonski konsenzus" što površno i pogrešno prevodi neke
duboke promjene razvijenijih društava u jednostavnu mitologiju
suprotstavljanja tržišta i države. Te promjene su ponajprije
povlačenje uloge države i jačanje samo njenih represivnih
funkcija, deregulacija financijskih transakcija i tržišta radne
snage, smanjenje socijalne zaštite i moralizarajuće uznošenje
"individualne odgovornosti". Pobrojavši vodeće "idejne pretince"
globalizacijske misli: Manhattan Institute u New Yorku ili Harvard
Kennedy School of Government, zatim London School of Economics i
Adam Smith Institute u Londonu, Deutsche Bank Fundation u
Frankfurtu i Politički fakultet u Parizu, Bourdieu ukazuje na
njihovu spregu s velikim medijima "koji promiču svojevrsnu lingua
franca prilagođenu prekograničnom prometu ultramodernističkom
iluzijom".
(Hina) fcet sb