HR-KOMENTARI-MEDIJI DNEVNI PREGLED BR. 133 12. VII. 2001. BRITANSKI RADIO - BBC 11. VII. 2001. Pregled tiska "Londonski 'The Independent' smatra da najrazvijenije zemlje gube utrku s vremenom jer se pogubno zagrijavanje Zemlje odvija
znatno brže od svih znanstvenih prognoza. Stoga Europska unija u Bonnu mora ratificirati sporazum iz Kyota i ne zato da bi ušla u još jedan spor sa Sjedinjenim Državama, ni zato što sebe smatra kreposnom, nego jednostavno zato da se uvjeri kako globalni sporazum o klimatskim promjenama nije izgubljen, zaključuje 'Independent'.U interviewu 'Le Mondeu' francuski ministar vanjskih poslova Hubert Vedrine naglasio je da će se Francuska ubuduće prilagoditi razvoju događaja u Africi. No, zadržat će znakovitu ulogu koja će biti suprotna mnogim zapadnim zemljama. Osim toga, izbjegavat će upletanje u unutarnje stvari pojedinih zemalja, za razliku od primjerice trenutačnih britanskih operacija u Sierra Leoneu te više djelovati zajedno sa saveznicama, u prvom redu zemljama Europske unije, rekao je Vedrine za 'Le Monde'. Pregled tiska - emisija na srpskome jezikuNaslovnicama britanskih dnevnika dominira domaća tema: prvi krug izbora za novog vođu oporbene Konzervativne stranke koja je na
BRITANSKI RADIO - BBC
11. VII. 2001.
Pregled tiska
"Londonski 'The Independent' smatra da najrazvijenije zemlje gube
utrku s vremenom jer se pogubno zagrijavanje Zemlje odvija znatno
brže od svih znanstvenih prognoza. Stoga Europska unija u Bonnu
mora ratificirati sporazum iz Kyota i ne zato da bi ušla u još jedan
spor sa Sjedinjenim Državama, ni zato što sebe smatra kreposnom,
nego jednostavno zato da se uvjeri kako globalni sporazum o
klimatskim promjenama nije izgubljen, zaključuje 'Independent'.
U interviewu 'Le Mondeu' francuski ministar vanjskih poslova
Hubert Vedrine naglasio je da će se Francuska ubuduće prilagoditi
razvoju događaja u Africi. No, zadržat će znakovitu ulogu koja će
biti suprotna mnogim zapadnim zemljama. Osim toga, izbjegavat će
upletanje u unutarnje stvari pojedinih zemalja, za razliku od
primjerice trenutačnih britanskih operacija u Sierra Leoneu te
više djelovati zajedno sa saveznicama, u prvom redu zemljama
Europske unije, rekao je Vedrine za 'Le Monde'.
Pregled tiska - emisija na srpskome jeziku
Naslovnicama britanskih dnevnika dominira domaća tema: prvi krug
izbora za novog vođu oporbene Konzervativne stranke koja je na
nedavnim izborima u Britaniji pretrpjela katastrofalan poraz. Na
prvoj stranici 'The Daily Telegrapha' i 'The Guardiana' ostalo je
mjesta i za priču o povratku wimbledonskog pobjednika Gorana
Ivaniševića u rodni Split. Na vanjskopolitičkim stranicama
nekoliko listova piše i o balkanskim političkim temama.
'The Daily Telegraph' piše o udovicama Muslimana ubijenih u masakru
u Srebrenici, kojima, kako same kažu, 'prijeti novo etničko
čišćenje, za koje ovaj put nisu odgovorni Srbi, nego međunarodna
zajednica'. Naime, na temelju Daytonskog sporazuma koji, uz
ostalo, predviđa i povratak svih izbjeglica u svoje kuće, oko 6000
žena iz Srebrenice morat će se iseliti iz svojih privremenih domova
u Sarajevu, kako bi se u njih vratile srpske obitelji. 'The Daily
Telegraph' dalje navodi da je već oko 1000 udovica iseljeno iz kuća
sarajevskih Srba. List tako prenosi riječi Ramize Grudić, koja je u
Srebrenici izgubila 13 članova obitelji. Ona kaže da bi se sa svojim
jedinim preživjelim djetetom rado vratila u rodni grad, da tamo ne
žive isti oni Srbi koji su sudjelovali u masakru. Suhra Malić, koja
je također izgubila 13 muških članova obitelji kaže, pak, da
međunarodna zajednica već godinama srebreničkim ženama samo baca
prašinu u oči. 'Oni su samo uspjeli zaustaviti rat. Nema više
ubijanja, ali nema ni života", kaže ova udovica, a prenosi 'The
Daily Telegraph'.
Dva lista bilježe da je povjerenik Europske unije za vanjsku
politiku Chris Patten obećao da će Makedonija dobiti 50 milijuna
dolara pomoći, ako vlada u Skoplju uspije postići sporazum između
slavenskog i albanskog stanovništva u zemlji. 'The Guardian' pod
naslovom 'Europska unija Makedoniji nudi mrkvu' piše kako je g.
Patten upozorio skopsku vladu da mora izaći u susret 'legitimnim
prosvjedima Albanaca'. 'The Independent' navodi da se Chris Patten
istodobno usprotivio ideji prekrajanja granica, kao i
organiziranju međunarodne konferencije o Makedoniji. List
primjećuje da do intervencije europskog povjerenika dolazi u
složenom trenutku za mirovne pregovore koji se odvijaju u Skoplju.
Iako je primirje na terenu relativno stabilno, makedonske i
albanske političke stranke i dalje pokušavaju pronaći zajednički
jezik o mjerama koje će tamošnjim Albancima omogućiti veća
politička prava, piše 'The Independent'.
Svi listovi, osim 'The Financial Timesa', izvješćuju o povratku
wimbledonskog pobjednika Gorana Ivaniševića u rodni Split. 'The
Daily Telegraph', koji je hrvatskom tenisaču i danas ostavio
prostor i na naslovnoj stranici, piše da je euforija u Hrvatskoj
zbog neočekivanog uspjeha novog nacionalnog heroja otišla toliko
daleko da su se sinoć u Splitu mogli čuti i prijedlozi da lik Gorana
Ivaniševića bude ovjekovečen na nekoj od hrvatskih novčanica".
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
11. VII. 2001.
Šest godina nakon masakra u Srebrenici - težak povratak u 'grad
mrtvih duša'
Prilog Fabiana Schmidta: "Novinar Sanjin Bećiragić u najnovijem
izdanju tjednika 'Dani' Srebrenicu naziva 'Gradom mrtvih duša'. U
Srebrenici i njezinoj okolici bosanski su Srbi u srpnju 1995.
počinili najveći masakr nad Muslimanima - ubili su, kako se
procjenjuje, osam tisuća muškaraca svih dobnih skupina, te su
prognali više od 30 tisuća ljudi. Nizozemske postrojbe iz sastava
tadašnjeg UNPROFOR-a imale su zadaću zaštititi muslimansku enklavu
u Srebrenici od napada srpskih nacionalista, ali pokazali su se
nemoćnima kada su vojnici bosanskih Srba počeli izdvajati muškarce
od žena i odvoditi ih. Srebrenica koja je još od 1992. postala
utočištem prognanih Muslimana iz cijele istočne Bosne, tri godine
je bila odsječena od ostatka svijeta i upravo se za te prognanike,
kao i stanovnike Srebrenice pokazala kao smrtonosna zamka. Ali pad
te enklave bio je i jedan od povoda za prvi zračni napad Zapada u
Bosni i Hercegovini. To što su Ujedinjeni narodi zakazali otvorilo
je NATO-u put da preuzme vodeću ulogu u vojnom ophođenju
međunarodne zajednice prema tadašnjem vođi bosanskih Srba Radovanu
Karadžiću. Zračni napadi nakon pada Srebrenice, povezani s
kasnijom ofenzivom Armije BiH i HVO-a na kraju su vođu bosanskih
Srba i njihovog čovjeka u zaleđu, tadašnjeg srbijanskog
predsjednika Slobodana Miloševića prisilili za pregovarački stol.
Daytonski je sporazum, pola godine nakon Srebrenice, označio kako
kraj rata, tako i početak povratka prognanih.
Danas, na šestu obljetnicu masakra u Srebrenici, više od pet tisuća
Muslimana dolazi u posjet svom zavičajnom gradu kako bi se na
komemoraciji prisjetili onih koje su izgubili te kako bi otkrili
kamen temeljac za memorijalni centar. To je najveći broj izbjeglica
koji od rata do danas posjećuje grad. I dok bi takav korak trebao
pomoći da se prevlada tuga, ipak se mnogi prognani zbog skorog
povratka u Srebrenicu ponovno nalaze pred snažnim opterećenjem.
Vratiti se u 'grad mrtvih duša' za mnoge izbjeglice nije lako - u
gradovima u muslimansko-hrvatskoj Federaciji moraju osloboditi
svoje stanove za srpske povratnike. Prema odluci međunarodne
zajednice svi prognanici koji žive u tuđim stanovima moraju te
stanove napustiti i vratiti se u vlastite, stare stanove. Jer, to je
jedina mogućnost da povratak izbjeglica krene, što je i uvjet za
razvoj demokratske Bosne i Hercegovine. To, međutim, teško pogađa
one izbjeglice koji su u posljednjih šest godina u Federaciji
pronašli novi zavičaj, tamo rade, a njihova djeca tamo idu u školu.
Za njih povratak u Srebrenicu znači eventualno i gubitak posla,
teškoće za primjereno školovanje djece i neko novo kidanje
korijenja. Grad u koji se moraju vratiti nije više onaj koji su
poznavali prije rata. S jedne strane veliki je strah povratnika da
će biti izloženi represijama srpskih ekstremista. I obećanja da će
ih braniti policija koja je uvježbana uz pomoć Zapada i koja se
obvezala štititi ljudska prava, jedva da mogu prikriti kako veliku
većinu lokalnih policajaca danas čine Srbi. Dosad su samo rijetki
muslimani izrazili spremnost za službu u policiji Republike
Srpske, čime se povjerenje povratnika u vlasti može teško razviti.
Ali daleko najveći problem povratnika jest traženje posla - u
nerazvijenoj, ratom potresenoj regiji, u kojoj glavna poduzeća
više ne rade, to je stvarno smjelost. Najnoviji izgredi prilikom
polaganja kamena temeljca džamije u Banjoj Luci pokazali su kako je
teško prevladati još postojeću mržnju i netoleranciju. Zbog toga je
policija angažirala tisuću i pol redarstvenika koji bi trebali
osigurati komemoraciju. Dolazak visokih predstavnika međunarodne
zajednice trebao bi imati veliku simboličnu vrijednost za povratak
izbjeglica, ali većina njih sa strahom gledaju na svoju budućnost u
Srebrenici".
Pregled tiska
"U središtu pozornosti komentara današnjeg njemačkog tiska je nova
prognoza o još slabijem gospodarskom rastu u Njemačkoj.
'Offenbach-Post' konstatira: 'Njemački institut za gospodarska
istraživanja u svojoj prognozi slika - bar zasad - najtmurnije
oblake na konjunkturnom nebu. Bez obzira da li čovjek u to vjeruje
ili kao savezna vlada samo sliježe ramenima i inače se pouzdaje u
činjenicu da su stručnjaci često krivo procijenili - najnovije
korekcije kod svih stručnih prognoza posljednjih tjedana pokazuju
jasno u jednom smjeru: naime prema dolje, i to prilično strmo',
upozorava 'Offenbach-Post'.
'Nordbayerischer Kurier' iz Bayreutha iznosi sljedeće mišljenje:
'Sad kancelar više ne može uljepšavati gospodarsku situaciju.
Konjunktura opada, a kancelar koji se pokazuje mirnim zacijelo se
preznojava. Predugo je vlada s Gerhardom Schroederom na čelu
ignorirala prognoze i tako izgubila dio vjerodostojnosti kod
birača. Dok Schroeder dijeli tablete za smirenje, postoci
prognoziranog društvenog proizvoda otapaju se kao led na suncu',
kritizira 'Nordbayerischer Kurier'. Brojni komentari bave se i
spornim posjetom sirijskom predsjednika Asada Njemačkoj.
Bonnski 'General-Anzeiger' naglašava: 'Kad bi demokrati
razgovarali samo s demokratima, onda bi kauč za posjetitelje u
Kancelarovom uredu često bio prazan. U stvarnosti slobodno
izabrani političari moraju razgovarati i s prividnim demokratima
ili s diktatorima, kao sirijskim predsjednikom Basharom el Asadom.
Demokrati osobito ne smiju uskratiti dijalog ako se radi o
odlučujućem akteru na bliskoistočnom konfliktnom polju. U tom užem
smislu Asad se može smatrati dobrodošlim. Vođa Baath-režima
zacijelo zna da bi si još više naškodio ako bi upravo na njemačkom
terenu ponovio svoje poznate protužidovske ispade. Dobro je da
Njemačka nije ostala dužna dati jasan odgovor na taj nepodnošljivi
govor mržnje', zaključuje 'General-Anzeiger' iz Bonna.
Muenchenski 'Sueddeutsche Zeitung' donosi poseban dodatak o
Hrvatskoj i Sloveniji iz kojeg prenosimo kratak ulomak o
trenutačnom stanju u Hrvatskoj: 'Šestorka se raspada, najavljeno
izručenje dvojice ratnih zločinaca strovalilo je vladu upravo u
novu krizu, gospodarstvo pada slobodnim padom, čitava Republika je
po mišljenju njezinih gospodarskih stručnjaka i prema osjećaju
njezinih građana gotovo pred bankrotom. Samo tri posto Hrvata
izrazili su prema najnovijim ispitivanjima uvjerenje da je pod
novim režimom došlo do poboljšanja, 51 posto vjeruje da su prije
1991. bolje živjeli. Istina, ondašnje gospodarsko stanje nije bilo
dobro, ali da bi Hrvatska do njega došla morala bi u idućih 15 godina
ostvarivati povećanje produktivnosti od 5 posto godišnje - što je
iluzija, kako smatraju svi stručnjaci', zaključuje Wolf Oschlies u
posebnom dodatku 'Sueddeutsche Zeitunga'.
(RDW)
SLOVENIJA
DELO
11. VII. 2001.
Kobne svetinje
"Zašto se vladi Ivice Račana zaljuljalo tlo pod nogama odmah čim se
saznalo da su u Zagreb stigle prve haaške optužnice zbog ratnih
zločina hrvatskih vojnika? To je središnje pitanje koje se
postavlja otkako se Račanov glavni koalicijski partner Dražen
Budiša nije složio s vladinom odlukom o izručenju generala i kad je
predsjednik vlade najavio da će zbog toga zatražiti glasovanje o
povjerenju vladi. Strah da će vlada pri glasovanju u nedjelju
pasti, ipak je gotovo nestao, jer i bez Budišina HSLS-a ima dovoljno
glasova, no drugi je veliki nemir zbog 'pisma gospođe Carle del
Ponte iz Haaga' dokaz slabosti vlasti u Banskim dvorima. Dosad
vlada nije imala većih teškoća ni zbog loših gospodarskih rezultata
ni zbog sigurnosnih mjera koje su pogodile široke slojeve
stanovništva. Očito je da je za koaliciju opasnije rušenje
nacionalnih mitova iz najnovije povijesti nego pad životnog
standarda.
Posttuđmanova vlast po uzoru na svoje hadezeovske prethodnike nije
dopustila gotovo nikakvo diranje u svetost domovinskoga rata.
Javnost za godinu i pol nije bila upoznata sa svim bitnim
dimenzijama događaja od 1991. do 1995. Dok su u Beogradu pripremali
javnost na izručenje Slobodana Miloševića reportažama, recimo o
pokolju Bošnjaka u Srebrenici i pričama o potopljenim kamionima na
koje su bila natovarena trupla pobijenih Albanaca, na HRT-u i u
najutjecajnijim medijima u zadnje se vrijeme gotovo nisu bavili
zločinima u hrvatskim redovima. S druge su strane mediji uvijek
posvećivali veliku pozornost izjavama i bojnim pokličima svake od
stotinu veteranskih udruga.
Zbog pritisaka nacionalističke desnice Račanova je koalicija uz
potporu HDZ-a i čak ekstremnih pravaša usvojila nekakvu
deklaraciju o domovinskom ratu koja bi trebala jamčiti
dostojanstvo hrvatske borbe za slobodu. Tako su se i dalje poticali
uvjerljivi mitovi o vlastitoj nedužnosti. S druge strane Račanova
vlast nikad nije priznala vojno posredovanje Hrvatske vojske u BiH.
To je manje ili više poznato cijeloj Europi i zapisano u tri presude
haaškoga suda bosanskim Hrvatima. Vlast se nije mogla odreći
ustrajanja na nedodirljivosti 'hrvatskih svetinja' i
pojašnjavanja da Hrvati u obrambenom ratu nisu mogli činiti
zločine. Uza sve to oporbeni je HDZ dosjetljivo nametao vladi
rasprave o temama nabijenim nacionalnim osjećajima. Još više, sve
poteze kojima je vlada pokušala obračunati s negativnom prošlošću
Tuđmanove vladavine, nazivali su skoro izdajom. Obračun s ratnim
zločinima zato se još ne shvaća kao pokušaj individualizacije
krivnje nego kao napad na cijeli narod. Činjenicu da je hadezeovska
vlast još 1996. godine bez većih rasprava usvojila zakon o suradnji
s Haagom na temelju kojega bi danas trebali biti izručeni časnici,
desničari su dakako prešutjeli.
Svaki čin koji na bilo koji način nije u skladu s iluzijama o
hrvatskoj nedužnosti izaziva u Hrvatskoj velike potrese. U procesu
protiv gospićke skupine pod vodstvom razvikanog Mirka Norca na
početku godine bilo je neprihvatljivo da general uopće stane pred
sud gdje bi mogao obraniti svoju čast i dobar glas. To je bio ipak
prvi i za sada jedini slučaj da Hrvatska sudi svojim časnicima zbog
ratnih zločina, svi drugi još čekaju obradu. Banski su dvori mogli
bez razmišljanja tvrditi da su za stopostotnu suradnju s Europom i
svijetom, sve dok na red nije došao sudbonosni korak - izručenje
časnika koji su zadnjih deset godina bili predstavljani kao 'junaci
i vitezovi'. S izjavama Carle del Ponte da je već imala pripremljenu
optužnicu protiv pokojnog državnog poglavara Franje Tuđmana, nitko
se nije previše opterećivao. To je bilo prikazano kao pokušaj Haaga
da pred Beogradom opravda zahtjeve za izručenje Slobodana
Miloševića.
Navodi iz haaških optužnica koje po informacijama Dražena Budiše
optužuju Hrvatsku za genocid nad krajinskim Srbima, za sada očito
neće biti presudni za hrvatsku vladu. Osim toga Zagreb mora bez
obzira na posljedice surađivati s Haagom, jer je alternativa
poznata (nimalo ugodna za gospodarski osiromašenu Hrvatsku) - spor
sa svijetom. Hrvatska je parafirala stabilizacijsko-pridružbeni
sporazum s Europskom unijom i odlazi s Balkana. Da u odnosima s
Haagom odluči drukčije nego što se očekuje, vanjskopolitički
uspjesi vrlo bi brzo postali neuspjesi. No drugo je pitanje kako će
Račanova vlada izbjeći teže posljedice, svakoj vladi neugodne
masovne prosvjede ekstremnog i najglasnijeg dijela političkoga
tijela. Očito će se Račan do kraja mandata morati naviknuti na
pritisak s ulica. Nacionalne svetinje i obožavanje ikona nisu naime
stvari s kojima bi itko mogao dugo opstati", piše Peter Žerjavič.
NJEMAČKA
DIE WELT
12. VII. 2001.
Njemački interesi u Makedoniji
"Povijest povremeno voli ironiju. Zemlja koju se jedva može pronaći
na zemljovidima Europe, Makedonija, sada odlučuje hoće li Balkan
pronaći mir ili će se raspasti u novim strahotama i katastrofama. Na
tom se mjestu odlučuje i o tome je li Europa sposobna za čvrsto
stvaranje mira - ili nije.
'Ako tamo daleko u Turskoj narodi udare jedni na druge...'. U
Goetheovo je doba to bilo usmjereno na veliko osmanlijsko carstvo,
u njemu i zemlje između Dunava i Jadrana - što su Turci nazivali
Rumelijom, a Europljani 'Turskom u Europi'. Tih užitak zamijenile
su mračne slutnje otkako je osmanlijsko nasljedstvo raspolovilo
Europu. Bismarck je na Berlinskom kongresu 1878. želio biti
'pošteni posrednik' - pa ipak to nije mogao biti. Među posljedice
ubrajaju se raspad njegovih saveza, rusko-francuske antante i kraj
Bečkog poretka. Kad je 28. lipnja 1914. austrijski
prijestolonasljednik poginuo kao žrtva atentata srpske tajne
službe, Europa se stropoštala u Veliki rat.
Povijest se ne ponavlja, bar ne doslovno. Ali na djelu su demoni
Balkana, pod Titom protjerani strahom od sovjetske intervencije i
tajne policije. Od 1990. Zapad je morao bolno učiti da je bolje
presjeći krize i ratove nego čekati da razviju svoju razornu snagu.
Bosna i Hercegovina, Kosovo i sada Makedonija: recept za katastrofu
je promatrati prekriženih ruku.
Vlastitim snagama slavensko-makedonska većina i albanska manjina -
da se ne govori o manjim skupinama - ne mogu postići pomirbu. No u
zapadnom je a osobito u njemačkom interesu da se narodi te regije
smire. Mora se dakle nešto poduzeti: kratkoročno s oružjem, na
dulji rok politički i gospodarski. Prepušteni mržnji i strahovima,
narodi Balkana uvijek imaju sredstava za podsjećanje na njihovu
patnju i ogorčenost. Potrebna je prevencija.
Kad bi se u Makedoniji radilo samo o prikupljanju oružja albanskih
pobunjenika, Nijemci bi bili neizbježni. No takvo prikupljanje već
je drugdje u propaloj Jugoslaviji loše prošlo. Ne znači da je ovaj
put, iako je na papiru sve sređeno, posrijedi samo vojna šetnja. Bar
je dosad bilo tako da su tri strane u makedonskom sukobu - slavenski
Makedonci, albanski Makedonci i albanski gerilci s pograničnog
Kosova - poduzeli sve da za svoje svrhe upregnu NATO-ove sile.
Da bi se to spriječilo, potrebno je oboje - sposoban dugoročan
koncept za cijeli Balkan koji se vjerojatno mora oprostiti od
multietničkih umjetnih malih država, te ono što se vojnim jezikom
zove dominacija eskalacije. To je mogućnost prijetnje već i zato
što se uvijek može ponovno napasti: kombinacija je poznata iz
šaha.
Makedoniji ne dopustiti da vodi građanski rat u njemačkom je
interesu, ne samo zbog NATO-a. Ako se zemlja strovali u krvavi kaos,
opet će početi masovna bježanja a njihov je cilj, bez obzira na
njemačko protivljenje, Njemačka. To se može spriječiti samo na
mjestu uzroka.
Naposljetku i prije svega: kakvim se argumentima želi nagovoriti
Amerikance da ostanu ako se glavni pogođeni, Nijemci, izjašnjavaju
kao nezainteresirani? I kako objasniti Francuzima koji s Nijemcima
žele formirati zajedničku jedinicu, da nam nedostaje hrabrosti i
sredstava i da se Makedonija nalazi na drugom planetu?
Ratnici na Balkanu pomno prate koliko odlučnosti imaju NATO-ove
sile zajedno i svaka posebno. Drhturenje i oklijevanje neće ih
privesti k pameti. Samo zastrašivanje dominacijom eskalacije može
jasno pokazati da zapad ovaj put misli ono što govori. Tako i samo
tako može vojno sudjelovanje ostati minimalno i prednjačiti
politici", zaključuje Michael Stuermer.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
11. VII. 2001.
Oružje ugrožava mir i demokraciju
"Prije četiri se godine međunarodna kampanja protiv nagaznih mina
pobrinula za pozornost cijeloga svijeta i znatnom brzinom i
prisilnom logikom mobilizirala ljude protiv tog smrtonosnog
oružja. Isto je tako smrtonosno i još uspješnije malo oružje poput
revolvera, pušaka, strojnica, ručnih granata, minobacača i
prenosivih uređaja za ispaljivanje raketa. Na njih bi se morala
usmjeriti svjetska pozornost.
To je glavna poruka koja dolazi s konferencije Ujedinjenih naroda o
malom i lakom oružju koja je počela u ponedjeljak u New Yorku.
Svijet je preplavljen takvim oružjem. Na svijetu ima 500 milijuna
malog oružja, jedan komad na svakog dvanaestog čovjeka. Većina ih
je u rukama vlasti.
No ako oružje dospije u krive ruke, primjerice u ruke terorista,
zločinaca ili paravojske, posljedice su razorne. Tada se
zaoštravaju sukobi, nastaju nove rijeke izbjeglica, potkopava se
državnopravnost i dolazi do kulture primjene sile i ona se ne
progoni. Malo oružje je prijetnja miru i razvoju, demokraciji i
ljudskim pravima.
Malo se oružje može jednostavno nabaviti: ponegdje se AK-47 jurišna
puška može nabaviti već za manje od 15 dolara, često i za samo vreću
pšenice. S njom se lako rukuje, uz malo vježbe može je upotrijebiti
i dijete. Budući da im nije potrebno puno održavanja, često se mogu
koristiti i deset godina.
Malo i lako oružje izaziva velike gubitke. Interamerička banka za
razvoj procjenjuje izravne i neizravne štete nastale od malog
oružja samo u Latinskoj Americi na iznos od 140 do 170 milijarda
dolara godišnje. No malo je oružje ponajprije smrtonosno. Prema
ovogodišnjoj neovisnoj studiji o malom oružju, njime se
svakodnevno pobije tisuću ljudi. Pretežno su posrijedi žene i
djeca.
Konferencija ovoga tjedna ne treba smanjiti nacionalnu suverenost
država niti ograničavati pravo država na samoobranu, miješati se u
njihovu odgovornost za sigurnost ili pravnim vlasnicima oduzeti
njihovo oružje.
Konferencija je usmjerena protiv beskrupuloznih trgovaca oružjem,
podmićenih službenika, narkokartela, terorista i drugih skupina
koje širom svijeta na ulice, u škole i gradove donose smrt i kaos.
Da bismo se borili protiv toga, trebaju nam bolji zakoni i
djelotvorniji propisi. Države su donijele međunarodne norme protiv
širenja atomskog oružja i zabranile kemijsko i biološko oružje kao
i protupješačke mine. Za sprečavanje nezakonite trgovine malim i
lakim oružjem još ne postoje takve obvezujuće norme i standardi.
Potrebna nam je i pomoć proizvođača. Oružje mogu jasno obilježiti
da bi se lakše pronašlo i identificiralo. Osim toga bi takvo oružje
morali prodavati samo ovlašteni trgovci.
Također moramo razgraditi već postojeći golemi arsenal oružja. U
zemljama u kojima su prestale borbe mora se razoružati bivše
zaraćene strane, raspustiti njihove borbene skupine i pomoći im u
traženju posla.
Kako smo vidjeli u Albaniji, El Salvadoru, Mozambiku, Panami i
drugdje, nematerijalni poticaji mogu pri tomu imati važnu ulogu. Za
dobrovoljnu predaju oružja mogu se dobiti alati i škole, građevni
materijal, zdravstvene usluge ili programi cestogradnje. Države
koje za iznudu mira često izdaju milijarde dolara, često na žalost
nisu voljne dati nekoliko stotina dolara za manje dramatične akcije
koje su od presudnog značenja za trajan mir.
Posljednjih su godina kampanje protiv nagaznih mina, za oprost
dugova i stvaranje međunarodnog kaznenog suda pokazale da ljudi
koji vjeruju i zajedničku stvar mogu mnogo postići i da mogu navesti
vlade na promjenu politike. Nezakonita trgovina malim i lakim
oružjem nedvojbeno zaslužuje isto toliku pozornost", piše Kofi
Annan, glavni tajnik Ujedinjenih naroda.
DPA
11. VII. 2001.
Oko 100 njemačkih plaćenika u bivšoj Jugoslaviji
"Prema spoznajama vlade u Berlinu, u sukobu u bivšoj Jugoslaviji
sudjelovalo je stotinjak njemačkih plaćenika. Gotovo bez iznimke
borili su se na strani Hrvata i bosanskih Hrvata, izvješćuje vlada
prema podacima Bundestaga i na temelju upita PDS-a.
O akciji njemačkih plaćenika u svijetu vlada nema nikakvih
podataka. Plaćenici koji su se borili u bivšoj Jugoslaviji u
pravilu su imali desno ekstremističku pozadinu. Tako se primjerice
u časopisima poput 'NS-Kampfruf' vrbovalo plaćenike.
Ugrožavanje sigurnosti Njemačke od strane plaćenika koji su se
vratili vlada drži nebitnim iako je ponašanje tih osoba načelno
nasilno. Kod odgovarajućih spoznaja, takve su osobe policijski
registrirane kao 'potencijalno opasne'. O slučaju jednog njemačkog
plaćenika koji je u svibnju uhićen na Kosovu, savezni je ured za
kriminal obaviješten 1996. No služba u stranoj vojsci ili
paravojnim jedinicama po njemačkom zakonu nije kažnjiva."
AUSTRIJA
DIE PRESSE
12. VII. 2001.
Srebreničke žrtve čekaju zadovoljštinu
"I šest godina nakon pokolja u Srebrenici preživjelima je još
zabranjen povratak u njihov grad u istočnoj Bosni. Srpski
ekstremisti koji u Srebrenici još vode glavnu riječ, to ne
dopuštaju. Takozvani 'četnici' koje podupire desno radikalni
političar Vojislav Šešelj iz Beograda, zaprijetili su da će omesti
svečanost u prigodi šeste obljetnice pokolja.
Tako su jučer međunarodne jedinice SFOR-a i policije Republike
srpske, srpskog dijela Bosne i Hercegovine, morale osigurati
otkrivanje spomenika u Potočarima nedaleko Srebrenice. Oko 110
autobusa s preživjelima prošlo je kroz policijski kordon. Spomenik
treba podsjećati na sedam do osam tisuća žrtava koje su 1995. pobile
srpske postrojbe. Žrtve su muškarci iz Srebrenice koji su nakon
pada grada pokušali doći na područje pod bošnjačkim nadzorom. Žene
i djeca prevezeni su autobusima pod nadzorom UN-ovih postrojba i
drugih međunarodnih organizacija u Tuzlu. I međunarodna je
zajednica suodgovorna za pokolj. Srebrenica je službeno bila UN-
ova zaštićena zona. UN-ovi tadašnji dužnosnici, primjerice
francuski vrhovni zapovjednik general Janvier, za srpskog su
napada ipak odbili vojnu pomoć ljudima u 'zaštićenoj zoni'. Glavni
odgovorni za pokolj, srpski vođa Radovan Karadžić i njegov
zapovjednik glavnoga stožera Ratko Mladić još su na slobodi.
Institucije koje kod Srebrenice i dalje iskopavaju ubijene i
osiguravaju tragove zločina, imaju tek malu novčanu potporu. Stoga
je suvremenim tehničkim sredstvima istražen samo mali dio ostataka
od gotovo 5000 žrtava pohranjenih u Tuzli i Visokom, kako bi se
utvrdio njihov identitet", izvješćuje Erich Rathfelder.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
11. VII. 2001.
Slovenija: tiha priča o uspjehu
"U mislima mnogih Amerikanaca Slovenija se prvi put pojavila kada
su se predsjednik Bush i Putin tamo sastali prošlog mjeseca.
Zatraživši od Slovenije da bude domaćin sastanka, priznali su
neproblematičnost i stabilnost ove vrlo mlade zemlje. Riječ je o
tihoj priči o uspjehu koja se ističe u pozadini previranja i
razaranja koja su obilježila njezine jugoslavenske susjede - iako
je na samom početku rat zahvatio i Sloveniju.
Vrhunac se dogodio prije samo 10 godina. Slovenija je neovisnost od
SRJ proglasila 25. lipnja 1991. godine. Središnja vlada u Beogradu
odmah je poslala jugoslavensku vojsku na položaje na slovenskoj
granici s Austrijom i Italijom. Carinici su već postavili natpise
'Slovenija' umjesto 'Jugoslavija'. Kada su stigli vojnici, mlada
slovenska teritorijalna obrana opkolila je zauzete položaje,
ukinula opskrbu vodom, strujom i hranom. Pucalo se oko tjedan dana
(...). Snage teritorijalne obrane izgubile su pedesetak ljudi. Na
kraju se vojska povukla pokušavajući spasiti obraz.
Za Slobodana Miloševića Slovenija nije bila vrijedna pravog rata.
Srbijanski je čelnik na umu imao krupniju ribu. U to je vrijeme već
poticao sukobe između srpskih civila i policije u Hrvatskoj. Za
razliku od Slovenije, Hrvatska i Bosna imale su veliki broj srpskog
stanovništva. Moćna jugoslavenska vojska koja je tamo bila
stacionirana, a čiji su zapovjedinici većinom bili Srbi, dobila je
zapovijed da zadrži položaje i slomi otpor.
Milošević je bio srpski šovinist, reciklirani komunist i
oportunist koji je igrao na nacionalističku kartu kako bi ostao na
vrhu. Srbe, daleko najbrojniji narod u Jugoslaviji, želio je
učiniti hegemonijskom silom.
Slovenija je uvijek bila drukčija i smatrala se dijelom Europe više
nego Balkana. Nalazi se na jugu spektakularno lijepih Julijskih
Alpa i 600 godina je bila dio Habsburškog imperija, no zadržala je
slavenski jezik i običaje. Država manja od New Jerseya, s 2 milijuna
stanovnika, nikad nije bila neovisna. Nakon Prvog svjetskog rata,
Slovenija se pridružila Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca, koja
je poslije, u sklopu mirovnog plana, preimenovana u Kraljevinu
Jugoslaviju. Tijekom Drugog svjetskog rata, njezina noćna mora se
ostvarila: podijeljena je i pripojena Italiji, Njemačkoj i
Madžarskoj.
Kada je stigao mir, Slovenija je bila spremna pronaći utočište u
jugoslavenskoj federaciji Josipa Broza Tita, pronašavši
gospodarsko ispunjenje. Zapadnjačka radna etika Sloveniju je
učinila industrijski najnaprednijom od šest jugoslavenskih
republika. Tijekom čitave Titove ere, slovenski su intelektualci
isticali svoj zahtjev za autonomijom, no nakon njegove smrti 1980.
godine, i posebice nakon Miloševićeva uspona, sve su se više
zalagali za neovisnost i samoobranu. Zabrinuto su pratili kako
Beograd na Kosovu proglašava opsadno stanje. Godine 1989.
zabrinuto su slušali kada je Milošević Srbima obećavao kako će se
pobrinuti za srpsku superiornost uz uporabu sile i govorio o usponu
fašizma u Sloveniji.
U Srednjoj Europi se u to vrijeme osjećao slobodarski duh. Slovenci
su otvoreno govorili o pravnoj državi. Čak su i njihovi nominalno
komunistički čelnici bili bijesni kada je jugoslavenska vojska
uhitila tri novinara sve kritičnijeg tiska koji je razotkrio tajnu
policijsku mrežu koja je gušila civilno stanovništvo. Milošević je
organizirao pristaše da na skupovima pozivaju na rat sa
Slovenijom.
Od 1991. godine, Slovenija je imala uspone i padove dok je gradila
demokoratsku vladu, odbacivala ostatke komunističkog
gospodarstva i održavala izbore i donosila proračune. No opći je
trend sve pozitivniji. Slovenija je izgladila svoje dotad
problematične odnose s Italijom i Austrijom. Bit će među slijedećih
šest zemalja koje će biti primljene u Europsku Uniju 2004. godine a
sigurno je i da će ući u NATO. Slovenski dužnosnici već sudjeluju u
snagama SFOR-a u Bosni i KFOR-a na Kosovu.
No postoji i tužna strana slovenske priče o uspjehu: riječ je o
posebnom slučaju koji nas može podučiti nekoliko stvari. Slovenija
je etnički homogena i intelektualno liberalna, imuna na
nacionalističke piromane. Zemljopisno, politički i gospodarski
pripada Europi. Premalena da bi imala ikakvu stratešku težinu, ipak
je primjer onoga što, uz nešto sreće, mali narod može učiniti kada
je vjeran sebi. A to bi morali naučiti i narodi izvan Balkana", piše
Richar C. Hotelett.
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
11. VII. 2001.
Svjetska banka se plaši da će izgubiti Rusiju
"Rusija je još uzrok glavobolje za Zapad. Dok je međunarodne
zajmodavce još nedavno više zabrinjavao problem isplate vanjskog
duga naše zemlje, sada su prilike potpuno drukčije. Spremnost
Rusije da odbije financijsku pomoć međunarodnih organizacija ne
odgovara previše ni zapadnim financijašima. Razlog takve
uznemirenosti sasvim je razumljiv: tada će izgubiti polugu pomoću
koje su činili pritisak na rusku vlast u provedbi nužnih reforma.
Predsjednik Svjetske banke James Woolfenson neizravno je potvrdio
taj strah na susretu s predsjednikom Vladimirom Putinom: 'Rusija će
uskoro biti bogata zemlja i odbit će pomoć Svjetske banke'.
Ipak, Putin nije razočarao utjecajnog stranog gosta koji je došao u
Rusiju u prijateljski posjet, kako kažu u predsjednikovu uredu,
rekavši kako 'nijedna bogata zemlja ne može kod sebe iskorijeniti
siromaštvo'. Time je Vladimir Putin zapravo priznao da Rusija ni u
najsretnijim prilikama neće tako skoro odbiti zajmove SB-a. Tako
pragmatičan predsjednikov pristup toj temi nipošto nije mogao
obradovati Woolfensona, jer je već prije potvrdio spremnost da se
Rusiji daju zajmovi za strukturne reforme u gospodarstvu.
Na susretu čelnika SB-a pružila se prigoda da se još jednom ocijene
ruske reforme. Pričajući o tome kako vlast kani izaći nakraj sa
siromaštvom koje 'naglo raste', predsjednik je izvijestio o
planiranim strukturnim promjenama. Vlast se ne kani zaustaviti u
provedbi predviđene porezne, sudbene, vojne i agrarne reforme.
Promjene će pretrpjeti carinski sustav i radno pravo. Woolfenson je
upoznat i s preustrojem najvećih ruskih monopola, modernizacijom
bankovnog sustava te sa stambeno-komunalnom i mirovinskom
reformom. Premda se strateški planovi koje je iznio predsjednik
nimalo nisu razlikovali od onog što strani gosti obično čuju na
službenim susretima, Putinove su riječi ostavile na Woolfensona
dobar dojam. On je visoko ocijenio reformatorske pothvate
Vladimira Putina, nazvavši susret u Kremlju 'izvanrednim'.
Uostalom, treba reći da su osobne veze vrlo važne.
Već jučer je predsjednik Svjetske banke zajedno s dopredsjednikom
vlade Viktorom Hristenkom otputovao u Noriljsk, gdje će izložiti
projekt 'Restrukturiranje Sjevera'. K tome, planira se i posjet
nedavno privatiziranom ugljenokopu 'Borodinski' kojemu će SB možda
odobriti novac za daljnji razvoj", pišu Jekaterina Vlasova i Jelena
Laškina.
FRANCUSKA
LE MONDE
11. VII. 2001.
Loša zemlja za azilante
"Francuska nanosi štetu pravu na azil. Poruka ne dolazi od
osamljenih aktivista, već od vrlo službenog Državnog povjerenstva
za ljudska prava (CNCDH), instance koja djeluje pri premijeru.
Nedavno se navršilo pedeset godina, s nestankom nacističke more,
otkako je, na poticaj UN-a, prihvaćena Ženevska konvencija, prvi
međunarodni zakon o izbjeglicama. CNCDH je izabrao obljetnicu da
objavi zaključak koji oštro kori francusku politiku u svezi s
prijamom azilanata i dodjeljivanjem izbjegličkog statusa te
predlaže 'temeljitu reformu' tih navika. On pridaje službene
značajke i brojnim osudama politike koja želi biti uzorna.
Nasilje u dijelu zračnih luka gdje su smješteni stranci kojima je
zabranjen ulazak u zemlju, zahtjevi za azil koji nisu zabilježeni u
policiji, sporost u rješavanju zahtjeva, izostanak saslušanja
većine kandidata za azil, restriktivna mjerila u primjeni Ženevske
konvencije, pospani suci u 'Prizivnim povjerenstvima', nedostatak
prostora za prijam... Dug je popis utvrđenih nedostataka.
Osuđujući sustav u kojemu se preklapaju mnoge administracije -
granična policija, Francuski ured za zaštitu izbjeglica i apatrida
(OFPRA) pri ministarstvu vanjskih poslova, prihvatna središta koja
financira socijalna služba - CNCDH predlaže da se osnuje 'neovisna
upravna vlast'. Ta instanca, čije bi članove imenovao premijer,
imala bi široke ovlasti.
Ovaj odvažni prijedlog ne bi trebalo dočekati obveznim prigodnim
govorima u godini pedesete obljetnice. Sredinom lipnja,
predsjednik Narodne skupštine Raymond Forni, simbolično je uveo u
polukružnu dvoranu skupštine 577 osoba koje, poneke već
desetljećima, žive kao izbjeglice u Francuskoj, koji su poslali
'Pariški poziv', tražeći od države da poštiva njihova prava.
No očito je da mnogi tako počašćeni stranci neće dobiti zaštitu
Francuske ako se danas pojave na njezinim granicama. Velikodušnost
u prihvatu žrtava komunizma i južnoameričkih diktatura šezdesetih
i sedamdesetih godina 20. stoljeća, više nije u modi kada je riječ o
osobama koje bježe od jarma današnjih afričkih i azijskih režima.
Isto tako, više nema prođu ni službeno samozadovoljstvo zbog
Francuske, 'dobre učenice prava na azil', kada shvatimo da je
zemlja, peta sila u svijetu, tek na dvadesetom mjestu među
financijašima UN-ova Visokog povjerenstva za izbjeglice (HCR).
Izdvajajući tek 0,25 dolara po stanovniku za međunarodnu zaštitu
izbjeglica, podupirući na svom području sumnjičavost prema
tražiteljima azila, Francuska ne služi na čast stvari čiji bi jamac
htjela biti", piše u uvodniku lista.
BELGIJA
LE SOIR
11. VII. 2001.
'Nema Europe bez nacija'
Martine Dubuisson razgovarala je sa zamjenikom britanskog ministra
vanjskih poslova Denisom MacShaneom o belgijskom predsjedanju
Unijom, o njezinu proširenju i o drugom:
"- Belgija je izradila ambiciozan program predsjedanja Unijom.
Hoće li Velika Britanija biti njezina saveznica?
= Sigurno. Želimo da belgijsko predsjedanje bude velik uspjeh i
otvori put trima stvarima: proširenju do 2004; gospodarskim
reformama koje će omogućiti otvaranje novih radnih mjesta i vrlo
ozbiljnoj raspri o političkim reformama kako bi se Europa pomirila
sa svojim građanima.
- Vaša zemlja ne prednjači baš u europskoj borbi...
= Tony Blair je vjerojatno najveći proeuropski premijer od Winstona
Churchilla. U predizbornoj utrci - i kroz čitavu karijeru -
nastojao je raditi u korist izgradnje Europe. Mislimo da politika
naše vlade jako ovisi o gospodarskom uspjehu Unije.
Desnica je u Engleskoj euroskeptična. Dvaput je temeljila kampanju
na temama protivljenja Europi. I dvaput je pretrpjela golem poraz.
Vidjet ćemo shvaća li da je protueuropeizam izgubljena stvar u
Engleskoj i drugdje.
- Kažete da ćete poduprijeti belgijsko predsjedateljstvo; što je,
primjerice, s europskim Ustavom?
= U važnom govoru u Varšavi, Tony Blair je govorio o 'povelji o
ovlastima'. Želimo da se jasno razgraniči što treba činiti Europa,
a što nacionalne vlade - premda riječi 'ustav' nema u našem
političkom rječniku. Za laburističku je vladu važno da se Europa ne
može izgraditi bez nacija. Demokratski izabrane vlade moraju
upravljati politikom i izgradnjom Europe.
Mi smo prva zemlja koja je odrubila glavu kralju i koja je stvorila
parlament kako bi narod glasovao o porezima. Sve to bez Ustava. No
Britanci imaju ustavne zakone o kojima se glasuje u parlamentu.
- Vi, dakle, u tome nećete poduprijeti Belgiju?
= To je semantičko pitanje. Europa mora pronaći zajednički rječnik.
Riječ federalizam Francuzi ne prihvaćaju...
- ... kao ni Britanci. Naprotiv, za Nijemce, ništa normalnije.
Mislim da će 'skupina iz Laekena' oko Guyja Verhofstadta obaviti
velik posao. U njoj su ljudi kojima se u Engleskoj dive, kao što je
Geremek, Delors, Amato. Sa zanimanjem očekujem rezultate njihova
rada. Hoće li, primjerice, europski Ustav biti iznad francuskog
Ustava ili njemačkog temeljnog zakona? (...)
- Hoće li proširenje Unije zahtijevati porast troškova?
= Ne. Svako je proširenje zahtijevalo preraspodjelu europskog
proračuna. Tako će biti i ovaj put. Ne treba dramatizirati. Bude li
se izgradnja Europe temeljila samo na većim zahtjevima prema
europskim poreznim obveznicima, bojim se da će europska zamisao
biti sve manje popularna.
- Želite da država i dalje bude pokretač europske izgradnje;
zagovarate međuvladinu, a ne jedinstvenu Europu?
= To dvoje mora ići zajedno. Velika je pogreška htjeti zamijeniti
nacije i vlade europskom superdržavom i tehnokracijom bez
demokratskog mandata. Povjerenstvo je jako važno za Europu; ono
mora iskoristiti svoje ovlasti, primjerice u svezi s gospodarskim
pitanjima, jedinstvenim tržištem, poštenom konkurencijom na svim
poljima, uključujući energiju, reformom zajedničke agrarne
politike. No naša načela nisu za prodaju: mislimo da su vlade
odgovorne za izgradnju Unije. (...)
- Želite biti saveznik belgijskog predsjedništva ne dijeleći
njegove zamisli.
= Velika Britanija ima osmostoljetnu parlamentarnu tradiciju. Reći
Britancima, pa i najvećim eurofilima poput mene, da njihov
parlament nije važan, bilo bi jako teško prihvatiti. Izjava iz
Laekena koja ne bi predvidjela važnu ulogu nacionalnih parlamenata
bila bi, dakle, neprihvatljiva za Englesku.
- Gledajući vašu suzdržanost, koliki bi postotak programa Belgija
mogla ostvariti po vašem mišljenju?
= U rasprama o budućnosti Europe treba uvijek biti ambiciozan. No da
bi Europa po snazi bila jednaka Sjevernoj Americi, čini mi se
važnije da se potiču gospodarske reforme, zajedničko tržište i,
napose, da se otvaraju nova radna mjesta. Ako za dvije godine Europa
uspije smanjiti stopu nezaposlenosti na pet posto, kao što je u nas,
bit će to najbolji znak.
- U svezi s time, odobravate belgijski program?
= Ako omogući napredak procesa iz Lisabona, kako bi Europa bila
konkurentnija. Uz veliko razmišljanje o institucionalnim
reformama, ne treba zaboraviti važnost proširenja. Nadam se
konkretnom napretku u ovih šest mjeseci, kako bi 2004., petnaest
godina nakon pada Zida, neki kandidati mogli biti članovi europske
obitelji..."