GB-HR-BA-diskriminacija-Glasila/mediji-Politika BRITANSKA HEL. GRUPA-20. VI. 2001. U BIH PROGONE HRVATE ZBOG POLITIČKIH RAZLOGA VELIKA BRITANIJAWeb/BRITISCH HELSINKI HUMAN RIGHTS GROUP20. VI. 2001.Međunarodna vlast progoni Hrvate u
bih iz političkih razlogaDonosimo dio izvješća britanske skupine za ljudska prava "British Helsinki Human Rights Group" skinuto s njihove stranice (www.bhhrg.org), a posvećeno položaju Hrvata u Bosni i Hercegovini. Izvješće je zaključeno sa svibnjem 2001. a nosi naslov Bosna i Hercegovina 2001. Prijevod uspoređen s prijevodom na stranicama Hrvatskoga narodnoga sabora u BiH. Izvorni tekst na engleskom jeziku, sa slikama i napomenama nalazi se na web stranici www.bhhrg.org. (...)Medjunarodna zajednica i bosanski HrvatiPromatrači Britanske helsinške skupine za ljudska prava (BHHRG) posjetili su Mostar, u Bosni i Hercegovini, kako bi istražili zahladjenje odnosa izmedju medjunarodne zajednice i bosanskih Hrvata. Ovo izvješće otkriva tekuće probleme glede provedbe Daytonskog mirovnog sporazuma pet godina poslije.Hrvatski narodni sabor je, kao odgovor na ovo, 3. ožujka 2001. konačno odlučio "aktivirati se" i proglasiti Hrvatsku samoupravu u
VELIKA BRITANIJA
Web/BRITISCH HELSINKI HUMAN RIGHTS GROUP
20. VI. 2001.
Međunarodna vlast progoni Hrvate u bih iz političkih razloga
Donosimo dio izvješća britanske skupine za ljudska prava "British
Helsinki Human Rights Group" skinuto s njihove stranice
(www.bhhrg.org), a posvećeno položaju Hrvata u Bosni i
Hercegovini. Izvješće je zaključeno sa svibnjem 2001. a nosi naslov
Bosna i Hercegovina 2001. Prijevod uspoređen s prijevodom na
stranicama Hrvatskoga narodnoga sabora u BiH. Izvorni tekst na
engleskom jeziku, sa slikama i napomenama nalazi se na web stranici
www.bhhrg.org.
(...)
Medjunarodna zajednica i bosanski Hrvati
Promatrači Britanske helsinške skupine za ljudska prava (BHHRG)
posjetili su Mostar, u Bosni i Hercegovini, kako bi istražili
zahladjenje odnosa izmedju medjunarodne zajednice i bosanskih
Hrvata. Ovo izvješće otkriva tekuće probleme glede provedbe
Daytonskog mirovnog sporazuma pet godina poslije.
Hrvatski narodni sabor je, kao odgovor na ovo, 3. ožujka 2001.
konačno odlučio "aktivirati se" i proglasiti Hrvatsku samoupravu u
BiH. Navodeći kao dva izvora svoje legitimnosti rezultate
referenduma, održanoga 11. studenog 2000. i navodno neustavnu
prirodu OESS-vih promjena izbornog zakona, Sabor je proglasio
Medjužupanijsko-medjuopćinsko vijeće kao oblik "Hrvatske
samouprave".
Odluka je postavila tijela, nalik državnima, uključujući izvršnu
granu i skupštinu, za područja koja pokriva Hrvatska samouprava.
Medjutim, značajno je da Odluka od 3. ožujka govori samo o
"privremenom" statusu tijela. Bez obzira na tiskovna izvješća koja
vode u pogrešnom smjeru, gosp. Jelavic nije nikada zagovarao treći
entitet u Bosni. Upravo suprotno. On samo traži ispravno poštivanje
konstitutivnosti sva tri naroda i poštivanje Daytona.
Reakcija Visokog predstavnika je uslijedila vrlo brzo. On je s
dužnosti, na koje su izabrani na izborima, kao i sa stranačkih
dužnosti smijenio četiri člana Hrvatske demokratske zajednice:
gosp. Antu Jelavića, predsjednika HDZ BiH i člana kolektivnog
Predsjedništva BiH, gosp. Marka Tokića, dopredsjednika HDZ BiH,
gosp. Ivu Andrića-Lužanskog, takodjer dopredsjednika HDZ BiH i
zastupnika u Zastupničkom domu BiH i gosp. Zdravka Batinića, još
jednog dopredsjednika HDZ BiH. Objašnjenje Wolfganga Petritscha za
ove smjene je bilo da su ove osobe preuzele službene dužnosti u
"tzv. Hrvatskoj samoupravi", što predstavlja "nezakonitu i
antidaytonsku aktivnost".
Pored ovih drastičnih mjera, nakon kojih je uslijedilo
postavljanje zamjena na upraznjena mjesta, Visoki predstavnik je
zagrebačkom tjedniku Globus od 9. ožujka 2001. dao potpirujući
intervju u kojem je kritizirao mostarskog biskupa. Petritsch u
intervjuu kaže: "Zapanjen sam i šokiran govorom biskupa Ratka
Perića i ne mogu čak ni početi opisivati njegovu golemu mržnju i
njegovu potporu osumnjičenim ratnim zločincima koju je izrazio u
svom govoru." Svatko tko pročita biskupov govor može i sam vidjeti
koliko je groteskna i potpuno neutemeljena ova optužba, jer se u
govoru ne može naći ni mržnja niti potpora zločincima. (9) Postoji
sumnja da je gosp. Petritsch imao želju smijeniti i biskupa. U
pismu, upućenom britanskom magazinu The Spectator, glasnogovornik
Visokog predstavnika, bivši novinar Guardiana, Christopher Bird,
opravdava napade gosp. Petritscha na biskupa riječima: "Biskup
Perić je više političar nego svećenik." Autoritativni režimi su
tijekom povijesti uvijek nailazili na "turbulentne svećenike",
nepodobne za svjetovnu vlast, i često su ih pokušavali maknuti. OHR
se u ovom smislu ne razlikuje mnogo od takvih rezima. Ali ovo nije
jedini primjer u kojem su Visoki predstavnik i njegovi dužnosnici
koristili neprikladnu retoriku. HDZ-ovi političari, koje je
smijenio OHR, su u medijima i javnosti često opisivani kao
"kriminalci" i "ekstremisti".
KRIVI DOK SE NE DOKAŽE SUPROTNO: UPAD UN-A U HERCEGOVACKU BANKU
Kampanja protiv hrvatskih političkih predstavnika je uskoro bila
propraćena udarima na gospodarski temelj zajednice. Ured visokog
predstavnika je 5. travnja 2001. postavio privremenu upraviteljicu
u jednu od tri glavne banke Hrvata u Hercegovini, Hercegovačku
banku. Već prije toga je medjunarodna zajednica iznosila
pretpostavke da HDZ financira svoje aktivnosti sa ilegalnih računa
ove banke, premda su medjunarodni revizori, uključujući Deloitte
Toucha, upravo nedavno Hercegovačkoj banci izdali "čist
zdravstveni karton".
Naoružane postrojbe SFOR-a i policije muslimansko-hrvatske
Federacije su 6. travnja 2001. preuzele kontrolu nad Hercegovačkom
bankom u Mostaru i drugim dijelovima BiH. Njihova nazočnost je
ulijevala strah, ne samo zbog oružja i maski koje je policija
nosila. Dočekala ih je razbješnjela gomila i četvero ljudi, dva
civila i dva policajca, je ranjeno u tučnjavama koje su uslijedile.
OHR je ustrajno tvrdio da se "rulja" pobunila u tom trenutku, a
zajedno sa SFOR-om je koristio visoko potpirujuću retoriku kako bi
napao prosvjednike. Zanimljivo je, medjutim, da do danas nitko od
navodnih pobunjenika nije uhićen. Umjesto toga, SFOR se nakon dva
tjedna vratio u masivnoj i brutalnoj demonstraciji sile. Dovezli su
se tenkovima, probijajući si put u banku kroz ogradu iza zgrade.
Helikopteri su iz zraka pratili akciju. Eksplozivom su otvorili sef
i pobjegli sa priličnim svotama gotovine. SFOR i federalna policija
su napali i područne urede banke u još šest hercegovačkih mjesta,
uključujući u svijetu poznato hodočasničko mjesto, Medjugorje, u
kojem je ljutita gomila (u kojoj su bili i hodočasnici) dočekala
vojnike i maskirane operativce.
Tiskovna izvješća o izgredu su optuživala žrtve, bez obzira na
potpuno neproporcionalan omjer snaga. Na jednoj strani - tenkovi,
helikopteri, oklopna vozila i maskirani policajci, prema kojima se
izrazavalo žaljenje, a na drugoj strani - skupina običnih ljudi,
zabrinuta oko svojih uštedjevina koje su se gubile u oblaku dima.
Ralph Johnson, zamjenik Visokog predstavnika, je kazao da je "rulja
istukla policiju, uništila izvješća i opljačkala zgradu" (10), što
je vidljivo netočno. Kada su predstavnici BHHRG-a posjetili
središnju zgradu banke 25. travnja, bilo je očigledno da je šteta
napravljena u oružanom upadu: putokazi na zidovima su bili sprejom
ispisani na engleskom jeziku, sefovi su razneseni u komade
nitroglicerinskim eksplozivom, a fotografije Pape smrskane na
podu. Obični pripadnici hrvatske javnosti nisu mogli napraviti
ništa od ovoga, pa čak ni udruženi u razljućenu "rulju".
OHR je širio slične neistine i o onome što se dogodilo u Medjugorju.
Glasnogovornik OHR-a, Bird, je "čistom fantazijom" nazvao tvrdnje
da su hodočasnici bili uznemiravani u poznatom hodočasničkom
mjestu. "Rulja Hrvata je bacala jaja," napisao je. "Nije bilo
hodočasnika u blizini izvodjenja operacije i oni se, zasigurno,
nisu pridružili nasilnoj rulji." "Rulja" je, čini se, svatko tko se
suprotstavlja SFOR-ovoj brutalnosti, ali bi li Visoki predstavnik
"ruljom" nazvao i ljude koji su nahrupili na zgradu federalnog
Parlamenta u Beogradu 5. listopada 2000.? U svakom slučaju, OHR-ova
interpretacija dogadjaja se ne slaže s onom župnih vlasti u
Medjugorju, koje su izdale priopćenje u kojem optužuju SFOR-ovu
uporabu sile u Velikom tjednu, naglašavajući posebno način na koji
su postrojbe oružjem prijetile mirnim hodočasnicima.
Kada su mu 25. travnja 2001., na tiskovnoj konferenciji, kojoj su
bili nazočni i predstavnici BHHRG-a, postavili pitanje o upadu u
banku, predstavnik Visokog predstavnika, gosp. Colin Munro, nije
štedio hiperbola pri javnom prekoravanju političara koje je njegov
Ured smijenio kao "kriminalce". "Jasno sam kazao da ured Visokog
predstavnika neće razgovarati s kriminalcima," rekao je. Kasnije
je djelomice ponovio svoje riječi, napravivši poučnu omašku: "Kako
sam već rekao, Visoki predstavnik neće razgovarati sa smijenjenim
osobama." Drugim riječima, ljudi koji upravljaju BiH izjednačavaju
smijenjenu osobu s kriminalcem, dok je opravdanje za smjenu to da je
ta osoba kriminalac. Ovo je rasudjivanje koje ide u krug, u stvari,
ovo nije uopće nikakvo rasudjivanje.
Gosp. Munro je iznio još veliki broj opaski koje ukazuju na dubinu
problema. "Sve ove akcije protiv HDZ-a," rekao je BHHRG-u, "se
zasnivaju na riječima (Glavne tužiteljice Medjunarodnog kaznenog
suda za bivsu Jugoslaviju, Carle del Ponte) da bi se predsjedniku
Franji Tudjmanu, da je živ, sudilo za ratne zločine." Drugim
riječima, činjenica da bi gdja. Del Ponte optužila Tudjmana
predstavlja za OHR dostatan razlog za kriminaliziranje HDZ-a iz
susjedne Bosne, premda je optužnica za ratne zločine još uvijek
daleko od osude za ratne zločine i premda nema logike po kojoj bi se
političari iz Mostara mogli smatrati krivima za zločine koje je
Predsjednik susjedne Hrvatske navodno počinio 1995. godine.
Gosp. Munro je, takodjer, pretpostavio da je HDZ izravni potomak
ratne fašističke stranke iz Hrvatske, ustaša, te da je stranka, kao
takva, kriminalistička organizacija protiv koje se moraju poduzeti
oštre akcije. Gosp. Munro je istaknuo da su oca jednog člana njegova
tima ubile ustaše, vjerojatno tijekom Drugog svjetskog rata, čime
je želio ukazati na raspon problema. Kada je predstavnik BHHRG-a
rekao da su njegovog strica ubili Nijemci 1944. godine ali da to ne
znači da se njemački CDU treba smatrati kriminalističkom
organizacijom, gosp. Munro je odgovorio: "Ali CDU nije potomak
nacističke stranke." Drugim riječima, on smatra da HDZ jest potomak
ustaša.
Teško je znati što početi s ovako iskrivljenom percepcijom istine i
povijesti. Ako je HDZ zamaskirana ustaška stranka, onda možda
postoji razlog za njenu zabranu. U Njemačkoj bi svakako bilo
ilegalno da se jedna nacistička stranka ponovno uspostavi pod
drugim imenom. U svakom slučaju, da bi se to napravilo, trebalo bi
pažljivo napisati prikladne zakone i držati se rigorozne zakonske
procedure. Dok se, u skladu sa zakonom, ne dodje do nekih dokaza,
trebalo bi se strogo poštivati pretpostavka o nevinosti. Protiv
HDZ-a u BiH nikada nije pokrenut takav postupak. U stvari, gotovo
protiv nijednog političara, kojeg je smijenio OHR, nije pokrenut
kazneni postupak. (Jedini izuzetak je Dragan Mandić, ministar
unutarnjih poslova mostarske županije). Bez obzira na sve to, OHR
je sretan što može kriminalcima proglasiti ljude koje tužitelj nije
optužio ni za kakve zločine, a kamoli da ih je sud osudio. Štoviše,
Ured Visokog predstavnika je u više navrata rekao da je, po njemu,
HDZ dobrodošao ponovno se pridružiti političkim institucijama
bosanske države, što predstavlja stav jednostavno neuskladjen sa
ponavljanom tvrdnjom istog tog OHR-a da je HDZ kriminalistička i
nacistička organizacija.
Sam Visoki predstavnik je koristio vrlo neodgovornu retoriku. On je
listu hrvatske Vlade 3. ožujka rekao da "postoje jasni pokazatelji
da je vodstvo HDZ-a uključeno u veliki broj ilegalnih aktivnosti".
Prava mjera prezira koji gosp. Petritsch gaji prema načelu
pretpostavke nevinosti je vidljiva u odgovoru na sljedeće pitanje u
istom intervjuu:
Vjesnik: "Poznato je da je Vaš Ured često optuživao Antu Jelavića i
HDZ za povezanost s organiziranim kriminalom, medjutim dokaz za ove
optužbe nije nikada predočen. Imate li ikakve dokaze, a ako imate,
hoćete li ih predočiti?"
Petritsch: "Ja sam tvrdio da u okviru HDZ-a postoje kriminalni
elementi i dosad nitko nije dokazao suprotno." (11)
Ova očita nesposobnost shvaćanja ijednog načela na kojem počiva
cjelokupna zakonska tradicija Zapada je jako zabrinjavajuća.
Jedino opravdanje za cijelu aparaturu UN-ovog režima u BiH, koji
je, ako ništa drugo, sigurno vrlo skup za porezne obveznike iz
zemalja Zapada, jest da Zapad na neki način može pomoći narodu BiH
da postane demokratski. Ovo je, u svakom slučaju, uvijek bio vrlo
upitan prijedlog. Ali ako sam režim, nametnut u Daytonu, namjerno
ismijava osnovna načela vladavine zakona, teško je shvatiti kako
sami gradjani BiH mogu napraviti neki napredak k demokraciji.
Takodjer treba istaknuti da su upad u banku i smjena njenih
dužnosnika očigledno dva dijela iste politike. To je, opet, vrlo
diskutabilno ponašanje Visokog predstavnika. Dužnosnici su
smijenjeni ili zbog ustavnih razloga ili zbog kriminalnih (u tom
slučaju bi trebalo pokrenuti kaznene postupke). Ali cilj samih
akcija, kao i retorike UN-ova režima, jest zamagliti razliku
izmedju ove dvije optužbe na način koji se može opisati samo kao
prljava kampanja.
POLITIČKA BUDUĆNOST BOSNE
Predstavnici BHHRG-a smatraju da su pretpostavke medjunarodne
zajednice protiv bosanskih Hrvata i osobito HDZ-a još uvijek
nedokazane. Gosp. Munro je, npr., naveo da se "po cijelom Mostaru"
mogu vidjeti plakati HDZ-a koji raspiruju nacionalnu mržnju: u
stvarnosti, medjutim, nije se mogao vidjeti nijedan plakat. Sve dok
i ako se ne podastre ispravan dokazni materijal o kriminalnim
radnjama gosp. Jelavića i ostalih članova stranke i ako se ne odvedu
pred sud, mora se pretpostaviti da medjunarodne vlasti u BiH
progone ove ljude zbog političkih a ne kriminalnih razloga.
Predstavnici BHHRG-a su, takodjer, vidjeli (što je čest slučaj kod
skupina napadanih zbog "ekstremizma" i "ultranacionalizma") da su
u vodstvu HDZ-a sve obični muškarci i žene u odijelima, čija su
sredstva i moć neznatni u usporedbi s onima koje imaju ostali igrači
na bosanskoj političkoj sceni. Bosanski Hrvati, npr., nemaju
svojih medija: njihovu jedinu TV-postaju, Erotel, su ugasile SFOR-
ove postrojbe u veljači 2000. godine zbog navodnog "ekstremizma".
Postoji samo jedan (dvotjedni) časopis, koji je uistinu neovisan i
ne duguje ništa medjunarodnoj zajednici.
Ne bi trebalo iznenadjivati da Hercegovina još uvijek ima lošu
reputaciju na Zapadu, s obzirom da politički program još nije
ispunjen. Medjutim, članovi BHHRG-a (uključujući predstavnicu
koja je posjećivala Mostar i njegovu okolicu za vrijeme rata) su
bili iznenadjeni količinom obnove i razinom gospodarskih
aktivnosti. Zapadni Mostar se, bez obzira na ratne ožiljke, počeo
oporavljati, dok je muslimanski dio grada, koji je dobio znatno
više pomoći sa Zapada, neživotan. Kao što je rečeno u ovom izvješću,
malo je vjerojatno da je takva regeneracija rezultat prosperiteta
koji potječe od mafije. Mafija za sebe zadržava na loš način stečene
dobitke. Naša kolegica je, u svakom slučaju, primijetila vidljivo
manje mafijaških tipova u usporedbi sa stanjem iz 1994. godine,
kada je zadnji put bila u Mostaru.
Stoga je prava mala tragedija za narod BiH (uključujući mnoge
Muslimane) vidjeti kako njihova uštedjevina zatvaranjem
Hercegovačke banke u cijeloj zemlji ulazi u predvorje pakla. To je,
bez sumnje, i bio cilj operacije.
Takodjer se priča da će austrijska banka, Raiffeisen, preuzeti
Hercegovačku banku nakon završetka sadašnje medjunarodne
revizije. Wolfgang Petritsch je Austrijanac koji bi tu mogao biti
od pomoći.
Dok još pišemo ovo izvješće, HDZ-ovi zastupnici u Zastupničkom domu
su postigli kompromis s OHR-om i vratili se u Skupštinu. Ali
kampanja uznemiravanja stranke i njenih simpatizera će se, bez
sumnje, nastaviti. Medjunarodna zajednica neće biti zadovoljna sve
dok domaća politika sva tri naroda u bosanskoj državi ne bude u
potpunosti u rukama "nenacionalnih" stranaka, koje su, kako se
čini, one pod kontrolom bivših komunista.
Miljenik Zapada je sadašnji ministar vanjskih poslova BiH i čelnik
socijaldemokrata, Zlatko Lagumdžija, bivši predsjednik Omladine
KPJ i stari prijatelj Zorana Djindjića. Kompjuterski stručnjak,
Lagumdžija govori engleski, naučen na sveučilištima Wisconsin i
Arizona State. "On bi mogao biti političar neke zemlje sa Zapada,"
izjavljuje Wolfgang Petritsch. Po riječima Matthewa Kaminskog u
Wall Street Journalu (12), "(Lagumdžija) se smije na napade na
svoju (komunističku) prošlost. Većina Bosanaca se Titovog doba
sjeća kao vremena mira i prosperiteta, kaze on."
Ali, kao i većina "reformiranih" komunista, Lagumdžija ne zagovara
povratak na prošlost. Titova politika pune zaposlenosti, radničke
samouprave i, kako se čini, Bosne, zasnovane na tronacionalnoj
osnovi, ne predstavljaju dio sada poznate platforme, zasnovane na
privatizaciji i reformi. Nesposobnost socijaldemokrata da
postignu ozbiljan izborni prodor pokazuje da obični Bosanci nisu
uvjereni da on želi povaratak u prošlost koju poznaju i
prihvaćaju.
NEPOSTOJANJE PROVJERA U UN-OVOM REŽIMU
Razlog za postojanje tako ozbiljnih kršenja načela zakonskog
poštenja u BiH je taj da ne postoje doslovno nikakve provjere
mandata Visokog predstavnika i drugih, Daytonom nametnutih,
struktura. Tako da je kultura nekažnjavanja i zakonske svemoći
izrasla u režimu UN-a.
Suočen s nedostatcima svoje pozicije, npr., gosp. Munro je pokušao
BHHRG-u objasniti tu poziciju rekavši: "Znate, ovo mjesto je
stvarno protektorat." Medjutim, upućivanje na protekrorat ne
obuhvaća stvarnu nezakonitost režima UN-a. Uz mogući izuzetak
vladavine belgijskog kralja Leopolda u Kongu, kojeg je tretirao kao
svoje osobno vlasnistvo, ovlasti dodijeljene Visokom predstavniku
UN-a u BiH su mnogo nezakonitije od onih koje su imali kolonijalni
dužnosnici iz 19. stoljeca.
Indijski potkraljevi iz 19. stoljeća su se morali misliti na
pitanja koja su im u britanskom House of Commons postavljali o
njihovom ophodjenju, a vladavina zakona je uvedena u Indiji nakon
što je Edmund Burke pokušao goniti prvog čovjeka East India
Companija, Warrena Hastingsa, zbog zloporabe ovlasti 1778. godine,
medjutim bez uspjeha. Štovise, britanski kraljevski dužnosnici su
u američkim kolonijama u razdoblju nakon Američke revolucije jako
vodili računa o uporabi ovlasti bez zakonodavnih sankcija. Npr.,
nakon Bostonske čajanke, Boston nije kažnjen dok sam Parlament nije
zatvorio luku. Ministarstvo nije tek izdavalo naredbe u vijeću, što
je upravo ono što je napravio Wolfgang Petritsch.(13)
Ironija postaje još veća, imamo li u vidu prezasićenost dokumentima
o ljudskim pravima, koji su navodno na snazi u BiH. Gradjani BiH su,
pretpostavlja se, zasićeni "najvišom razinom medjunarodno
priznatih ljudskih prava i temeljnih sloboda."(14) Konkretno, to
je značilo integrirati u bosanske zakone sljedeće povelje i
ugovore: Konvenciju o sprječavanju i kažnjavanju zločina genocida
iz 1948.; Ženevske konvencije I - IV. iz 1949. i Ženevske protokole
I - II. iz 1977.; Europsku konvenciju o ljudskim pravima iz 1950.;
Konvenciju o izbjeglicama iz 1951. i Protokol te Konvencije iz
1966.; Konvenciju o nacionalnosti udatih žena iz 1957.; Konvenciju
o smanjenju bezdrzavnosti iz 1961.; Konvenciju o uklanjanju rasne
diskriminacije iz 1965.; Konvenciju o gradjanskim i političkim
pravima iz 1966. i Protokoli te Konvencije iz 1966. i 1989.;
Medjunarodni ugovor o gospodarskim, socijalnim i kulturnim pravima
iz 1966.; Konvenciju o uklanjanju diskriminacijezena iz 1979.;
Konvenciju protiv mucenja iz 1984.; Europsku konvenciju protiv
mučenja iz 1987.; Konvenciju o pravima djeteta iz 1989.; Konvenciju
o pravima radnika-useljenika iz 1990.; Europsku konvenciju o
regionalnim jezicima i jezicima manjina iz 1992.; Okvirnu
konvenciju o zaštiti nacionalnih manjina iz 1994. (15) I pored ovog
obilja konvencija, gradjani BiH nemaju pravo priziva Europskom
sudu za ljudska prava u Strasbourgu. Glavni uzrok problema je da,
prema dokumentima koji odredjuju njegov mandat, Visoki predstavnik
doslovno ima ulogu policajca, sudca, porotnika i izvršitelja. On
zapovijeda policijom i vojskom, može mijenjati Ustav i otkazivati
izbore. Njegove odluke ne podliježu sudskom pregledu.
Tek površan pogled na pisana opravdanja akcija Visokog
predstavnika su dovoljna da to shvatimo. Wolfgang Petritsch je,
npr., svoju odluku o upadu u banku sročio jezikom pravnog
rasudjivanja: "u vršenju ovlasti koje su mi dodijeljene"
"pozivajući se na paragrafe itd. itd.," "promatrajući"
"primjećujući" i tako dalje. No ovaj pravni jezik se samo vrti u
krug jer ključni članak V Aneksa 10 (Sporazum o civilnoj provedbi
Mirovnog sporazuma) Općeg okvirnog mirovnog sporazuma (tj.
Daytona) predstavlja izravnu izjavu nesputane vlasti: "Visoki
predstavnik je vrhovni tumač Sporazuma o civilnoj provedbi
mirovnog sporazuma."1 Pod izrazom "vrhovni tumač" Visokom
predstavniku je ovim škodljivim člankom dodijeljeno upravo to:
vrhovna ovlast pri presudjivanju o svojim vlastitim izvršnim
ovlastima, koje su, i tako, potpuno neograničene." (16)
I kao da ove ovlasti nisu bile dovoljne, još su proširene na
sastanku Vijeća za provedbu mira, održanom u Bonnu u prosincu 1997.
Visokom predstavniku je dodijeljeno još ovlasti (premda nije jasno
koja zakonodavna vlast mu ih je dodijelila), tako da ih sada
doslovno odredjuje on sam. Poglavlje XI Zaključaka sa tog sastanka,
naslovljeno "Visoki predstavnik", glasi:
"Vijeće pozdravlja namjeru Visokog predstavnika da koristi svoju
ovlast vrhovnog tumača Sporazuma o civilnoj provedbi Mirovnog
sporazuma, kako bi olakšao rješenje poteškoca donošenjem
obvezujućih odluka, kada to smatra nužnim, o sljedećim pitanjima:
a) vrijeme, mjesto i predsjedavanje sastancima zajedničkih
institucija; b) privremene mjere koje stupaju na snagu kada strane
ne mogu doći do sporazuma i koje ostaju na snazi dok Predsjedništvo
ili Vijeće ministara ne usvoji odluke u skladu s provedbom Mirovnog
sporazuma glede tog pitanja; c) druge mjere koje će osigurati
provedbu Mirovnog sporazuma u cijeloj BiH i njenim entitetima, kao
i vodjenje zajedničkih institucija. Ove mjere mogu uključivati
akcije protiv osoba na javnim dužnostima ili dužnosnika, odsutnih
sa sastanaka bez valjanog razloga ili za koje Visoki predstavnik
smatra da krše zakonske obveze po Mirovnom sporazumu ili uvjete za
njegovu provedbu. (17)
Sve ove neograničene ovlasti su se koristile za opravdanje odluka o
smjenjivanju hrvatskih dužnosnika i upadu u Hercegovačku banku.
ZAKLJUČAK
Ova zbivanja otvaraju cijeli niza pitanja. Ne najmanje bitno od
njih je pitanje mogućeg sukoba interesa do kojeg bi moglo doći kada
imamo čovjeka iznad zakona, austrijske nacionalnosti, koji zatvara
banku tamo gdje je mudrost kolonijalne administracije sakrivena
pod krinkom demokratske. Takav pristup, osobito kada i u samom UN-
ovom režimu vlada bezakonje, ne može u BiH nikada promaknuti
demokraciju ili stabilnost. Članak, nedavno objavljen u The
Washington Postu, opisuje dokle sve može odvesti takva politika. Ne
iznenadjuje da su, izgleda, članovi medjunarodne policije u Bosni
uključeni u cijeli niz kriminalnih aktivnosti. Policajce se
otpušta zbog raznih pogrešaka, jedan Amerikanac je otpušten u
prosincu 2000. jer je platio 2900 dolara moldavskoj prostitutki
koju je tretirao kao svoje privatno vlasništvo. Čini se, medjutim,
da je otpust jedina moguća sankcija, s obzirom da u Bosni
medjunarodna policija uživa diplomatski imunitet od sudskog
gonjenja.
Slučaj BiH takodjer dobro ilustrira i jedno vrlo znacajno
filozofsko pitanje. 'Ljudska prava su tek bezvrijedna stvar na
nistavnom listu papira' (Burke), ne proizlaze li iz suverene
države, utemeljene na suglasju izmedju vlade i vladavine zakona.
Ako je suverenitet države fiktivan, kao što je to slučaj u BiH, gdje
sve znatnije odluke, u stvari, donosi Visoki predstavnik, koji je
sam izvan zakona BiH, državne pravne strukture ne mogu nikada
nametunuti načela iz raznih povelja o ljudskim pravima. Ljudska
prava se mogu nametnuti samo ako postoji politička volja koja ih
može nametnuti, ali ako je politička volja frustrirana samovoljnim
i nezakonitim intervencijama izvana, kao što je to slučaj u BiH,
onda se ta jadna zemlja neće nikada razviti k odgovornosti i slobodi
- preduvjetima za pravnu državu.
Izvori
1 Vidi, osobito: Bosnia: Faking Democracy after Dayton (Bosna:
krivotvorenje demokracije nakon Daytona), David Chandler,Pluto
Press 1999.
2 Yugoslavia: A History of its demise (Jugoslavija: povijest njenog
pada), Viktor Meier, Routeledge, 1999.
3 The End of Nationalist Regimes and the Future of the Bosni an State
(Kraj nacionalističkog režima i budućnost bosanske države), izdala
Inicijativa europske stabilnosti, ožujka 2001., dostupno na
www.esiweb.org. Ovo izvješće je tek približno objektivna analiza
zbivanja koje je opisao jedan medjunarodni intelektualni koncern.
4 Vidi Bosnia's November Elections: Dayton Stumbles (Izbori u Bosni
u studenom: Dayton posrce), ICG, 18. prosinca 2000.
5 Tanjug, 6. lipnja 2001.
6 Uredski memorandum OESC-a od 16. listopada 2000.
7 U.S., British Ambassadors Accused of Interfering in Bosnian
Politics (Americki i britanski veleposlanik optuzeni za miješanje
u politiku Bosne), Agence France Press, 7. veljače 2001.
8 Odluka Visokog predstavnika, Br. 93/01, Sarajevo, 7. ožujka
2001.
9 Govor se može pročitati na web-stranici Hrvatskog narodnog
sabora, www.hns.bih.org/biskup-e.htm
10 Croats Attack Peacekeepers (Hrvati napali mirovnjake), AP, 6.
travanj 2001.
11 Petritschev intervju s Milanom Jelovcem, Vjesnik, 3. ožujka.
Intervju se u cijelosti može pročitati na www.hic.hr i
www.vjesnik.hr
12 West Pins Hopes for Bosnia on Leader of Moderate Party (Zapad se
nada umjerenom vodji za Bosnu), Matthew Kaminski, Wall Street
Journal, 22. lipnja 2000.
13 BHHRG se zahvaljuje Lee Caseyju što je upozorio na ove usporedbe
14 Daytonski sporazum, Aneks 4, cl. 11
15 Vidi Davida Chandlera, str. 91-92
16 Ove dokumente možete pročitati na web-stranici Visokog
predstavnika, www.ohr.in 17 Cl. II istog Aneksa 10 Visokom
prestavniku daje pravo 'olakšati rješenje poteškoća koje nastanu u
civilnoj provedbi': ovaj članak se citira kao izvor ovlasti gosp.
Petritscha u njegovoj Odluci o imenovanju privremene upraviteljice
u Hercegovačkoj banci, 5. travnja 2001.
18 Misconduct, Corruption by the US Police Mar Bosnia Mission (Lose
ponašanje i korupcija u redovima americke policijske misije u BiH),
Colum Lynch, The Washington Post, 29. svibnja 2001.