BILBAO, 26. lipnja (Hina/AFP) - Talijanski pisac i semiolog Umberto Eco ne osjeća se ugodno u današnjim muzejima kojima na brzinu prolaze horde turista i čeka, i sam ne vjerujući, svoj idealan muzej koji bi bio posvećen samo jednom
djelu.
BILBAO, 26. lipnja (Hina/AFP) - Talijanski pisac i semiolog Umberto
Eco ne osjeća se ugodno u današnjim muzejima kojima na brzinu
prolaze horde turista i čeka, i sam ne vjerujući, svoj idealan muzej
koji bi bio posvećen samo jednom djelu. #L#
Na konferenciji održanoj u ponedjeljak u Muzeju Guggenheim u Bilbau
na temu Muzej trećeg tisućljeća, autor "Imena ruže" izrazio je
svoje nezadovoljstvo današnjim muzejima.
"Muzeji su nastali kako bi omogućili masama da vide izložena djela u
zatvorenom prostoru, ali mi znamo da mase ubijaju muzeje. Muzej
postoji za publiku, a publika ga ubija", rekao je on.
Umberto Eco je tada osudio ono što se danas smatra "normalnim
posjetom" muzeja: "hordu turista koja maratonskim trčanjem prolazi
velikim brojem dvorana i zaustavlja se ispred poznatih slika, a da
ih ne uspijeva vidjeti kako treba".
Žaleći za vremenom kad su muzeji bili "privatni prostori",
primijetio je da je današnji javni muzej, "demokratski", postao
mjesto namijenjeno "gomilanju umjetničkih predmeta za narod". "Uho
ne može podnijeti deset opera istodobno", a ni od oka se ne može
tražiti da asimilira sve što je izloženo u muzeju, rekao je on.
Muzej "je postao mjesto hodočašća za znatiželjnike koji ne razumiju
što vide", dodao je on, ocjenjujući da umjetnost tako gubi smisao i
postaje brzi predmet potrošnje.
Vanjski izgled postavlja onoliko problema koliko i unutrašnjost,
nastavio je on, ocjenjujući da postoji "opasnost da na kraju
publiku više privuče zgrada nego izložena djela", a citirao je
Muzeje Guggenheim u New Yorku i Bilbau te Louvre u Parizu.
Profesor na sveučilištu u Bologni opisao je svoj "idealan muzej,
možda utopiju, koji bi dozvolio razumijevanje i uživanje u jednom
jedinom djelu".
Uzimajući kao primjer "Proljeće" Botticellija, izloženo u Muzeju
degli Uffici, jedno od njegovih omiljenih djela, Umberto Eco je
opisao postepeno razgledavanje pri kojem bi u prvim dvoranama
otkrio poeziju, glazbu, filozofiju, ostale umjetnike iz razdoblja
firentinskog slikara te bi konačno došao do središnje dvorane
muzeja i mogao razumjeti "Proljeće" okom Firentinca iz 15.
stoljeća.
(Hina) bnš bnš