FR-FRANCUSKA-HRVATSKA-Umjetnost/kultura/zabava-Politika MESIĆ PRISUSTVOVAO OTVORENJU IZLOŽBE "EUROPA ANŽUVINACA" Piše: Damir MuštovićFONTEVRAUD, 15. lipnja (Hina) - U francuskoj kraljevskoj opatiji Fontevraud u petak je uz nazočnost
brojnih uglednika iz francuskog političkog života te hrvatskog i mađarskog predsjednika Stjepana Mesića i Ferenca Madla otvorena izložba "Europa Anžuvinaca" koja s oko 260 umjetničkih djela pokriva 200-ak godina najveće moći te srednjovjekovne francuske plemićke dinastije.
Piše: Damir Muštović
FONTEVRAUD, 15. lipnja (Hina) - U francuskoj kraljevskoj opatiji
Fontevraud u petak je uz nazočnost brojnih uglednika iz francuskog
političkog života te hrvatskog i mađarskog predsjednika Stjepana
Mesića i Ferenca Madla otvorena izložba "Europa Anžuvinaca" koja s
oko 260 umjetničkih djela pokriva 200-ak godina najveće moći te
srednjovjekovne francuske plemićke dinastije.#L#
Svako izloženo djelo sjajan je primjerak od posebne vrijednosti a
zajedno izložena ta djela predstavljaju jedinstvenu i još neviđenu
cjelinu, rekao je predsjednik vlade pokrajine Maine-et-Loire Andre
Lardeux koji je održao uvodni govor na inauguraciji izložbe.
"Izložba zavređuje da se prevali veliki put da bismo joj se došli
diviti. To je plod zavidne europske suradnje... U mojim je očima ova
izložba svečanost Europe koja ujedinjuje, stvarne Europe
različitih identiteta i zajedničkih korijena", rekao je Lardeux.
Za zemlje poput Hrvatske i Mađarske, koje se što prije žele
priključiti Europskoj uniji, posebno značajan bio je govor što ga
je održao bivši francuski ministar i današnji predsjednik
regionalne skupštine Pays de la Loire Francois Fillon. On je rekao
kako je izložba u službi izgradnje buduće Europe, Europe koja
potiče slobodno kretanje građana, povezuje kulture i njeguje svoju
baštinu.
"Takvu Europu mogu zamisliti samo proširenu, drugim riječima
otvorenu onim istočnoeuropskim zemljama koje, kao Mađarska i
Hrvatska, s pravom teže ulasku u Europsku uniju", rekao je Fillon.
"Ovdje, u našoj zapadnoj Europi poručujem da je proširenje Europe
ključni projekt, u proteklih 50 godina najplemenitiji i onaj koji
najviše obećava za sljedećih 50 godina", naglasio je u svome govoru
bivši francuski ministar.
Državni tajnik za kulturnu baštinu i decentralizaciju kulture pri
francuskom Ministarstvu kulture Michel Duffour rekao je kako
anžuvinski vladari drugim europskim narodima nisu nametnuli
politički model već su pridonijeli oblikovanju Europe budući da su
znali poštovati raznovrsnost kultura, običaja i vrijednosti.
"Nema drugoga puta k jedinstvu Europe. Ono što smo mi danas trag je
te srednjovjekovne epopeje", rekao je Duffour.
Francuski državni tajnik također je istaknuo kako nas izložba uči
da je umjetnost uvijek neraskidivo vezana s razvitkom ljudskoga
društva.
"Djela su mostovi izgrađeni među ljudima koji ljude međusobno
povezuju".
Mađarski predsjednik Ferenc Madl, koji je otvaranjem izložbe u
Fontevraudu završio 4-dnevni državni posjet Francuskoj, u svojem
je govoru istaknuo da vladavina Anžuvinaca predstavlja zlatno doba
srednjovjekovnog mađarskog kraljevstva.
On je podsjetio kako je još 1335. susret u Višegradu između češkog,
poljskog i mađarskog kralja postao simbolom srednjoeuropske
suradnje u modernom smislu riječi. Suvremeni pojam "višegradski
proces" danas, na početku trećeg tisućljeća, označava suradnju
istih teritorija koji su se u 14. stoljeću zvali Češka, Mađarska,
Poljska, Hrvatska i Dalmacija, a danas se zovu Republika Češka,
Slovačka, Poljska, Mađarska i Hrvatska.
S profesionalne strane predsjednik Madl ocijenio je kako izložba
sadrži izvanredne vrijednosti, a s druge strane "ta anžuvinska
Europa okuplja, u svojem duhu i na svojem teritoriju, prostor koji
ide u pravcu administrativnog proširenja Europske unije,
definitivno određenom u Nici.
"Ona (izložba) dakle, na neki način, daje naslutiti prošlost
sutrašnje Europe", istaknuo je Madl kazavši kako je to vjerojatno
glavna poruka izložbe "Europa Anžuvinaca".
ZADARSKA ŠKRINJA SV. ŠIMUNA DOMINRA IZLOŽBOM
Izložba, koja će javnosti biti dostupna od 16. lipnja do 16. rujna,
prvi put u povijesti objedinjuje umjetničke predmete stvorene
tijekom 200-ak godina najvećeg anžuvinskog sjaja, a koji se čuvaju
na svim njihovim nekadašnjim područjima - od Aix-en-Provencea,
Napulja, Zagreba, Budimpešte, Varšave do Oxforda i mnogih drugih
mjesta.
Oko 260 umjetničkih eksponata, od kojih je između 40 i 50 iz
Hrvatske, predstavljeno je u tri sekcije koje se slijede u prostoru
na kojem je izložba postavljena prateći vremenski slijed
događanja.
Prvi dio odnosi se na drugu polovicu 13. stoljeća, odnosno
razdoblje uspostave dinastije napuljskih Anžuvinaca. Između
ostalih u tom se dijelu posebno ističe kip Konradina
Hochenstaufena, unuka njemačkog cara, kojega je Karlo I. Napuljski
pogubio kao 16-godišnjaka na glavnome napuljskom trgu, nakon što mu
je u borbi za Siciliju ubio i oca i djeda.
Upečatljiv je i portret sv. Ludovika Anžuvinca, koji je odbio
napuljsko prijestolje u korist brata Roberta, posvetio se vjeri i
postao biskup u Toulouseu.
Srednji dio izložbe posvećen je anžuvinskoj vladavini nad srednjom
Europom i njime, a zapravo i cijelom izložbom, dominira škrinja sv.
Šimuna. Taj biser zlatarskog rada, autora Franje iz Milana, čuva se
u istoimenoj zadarskoj crkvi, a na izložbi će biti predstavljen
kopijom visoke kvalitete. Već i samom veličinom (duga je 1,6 m a
visoka 1,2 metara) škrinja bi bila dominantna, ali ju je arhitekt
izložbe smjestio u sredinu hodnika gdje je postavljena izložba pa
jedino nju obasjava svjetlo sa svih strana.
Škrinja prikazuje pobjedonosni ulazak Ludovika I. u Zadar i slike
koje prikazuju pobožnost njegove obitelji, a dala ju je naručiti
Ludovikova žena Elizabeta od Bosne, kći kralja Stjepana
Kotromanića, u pokušaju da kroz vjeru začne sina.
Uopće na cijeloj izložbi najvidljiviji su eksponati pristigli iz
Hrvatske jer i treću sekciju nazvanu "Nemoguće nasljeđe", koja
pokriva zadnjih stotinjak godina anžuvinske vlasti do propasti
dinastije, svojom veličinom obilježavaju dva izloška. Na jednom
zidu posljednje sekcije izložbe postavljena je slika "Krunidba
kralja Ladislava" Mate Celestina Medovića, koja se čuva u
zagrebačkoj Zlatnoj dvorani u Opatičkoj ulici, dok izložba
završava golemim vratima napuljskog dvorca Castelnovo koju je
izradio Francesco Laurana, odnosno hrvatski umjetnik Franjo
Vranjanin.
(Hina) dam rt