FR-RU-interview-Organizacije/savezi-Obrana-Društvo FRAN.-LE MONDE 1.6. PROTIV PRAVA NA SAMOODREĐENJE NARODA FRANCUSKALE MONDE1. VI. 2001.Pascal Boniface, direktor IRIS-a: 'Balkanizacija planeta stalno se ubrzava'Alain Frachon
razgovarao je s Pascalom Bonifaceom, direktorom Instituta za međunarodne i strateške odnose. Iz razgovora izdvajamo: " - Broj država stalno raste, mijenjajući izgled međunarodne pozornice. Dvadeseto je stoljeće bilo stoljeće stalnog osnivanja država. Hoće li se ta težnja nastaviti u XXI.?= (...) Nakon pad SSSR-a svjedoci smo trećeg fenomena: još jednog raspada, višenacionalne države-carstva. Od jedinstvenog Sovjetskog Saveza dobili smo petnaest vrlo različitih država. Podsjetimo da uzastopni projekti udruživanja država nisu uspijevali. U jednom se času pomislilo da će se Moldavska vratiti Rumunjskoj: no nije bilo tako; postala je - i ostala - neovisna država. Drugi raspad: Jugoslavija, nekadašnja se federacija rascijepila na šest dijelova, a možda, uskoro, i više. Ukratko, proces stvaranja država se ubrzava. On nije specifičan za Europu. Tiče se svih kontinenata.- Govorite o kancerogenom širenju. Zbog čega je ono pogibeljno?
FRANCUSKA
LE MONDE
1. VI. 2001.
Pascal Boniface, direktor IRIS-a: 'Balkanizacija planeta stalno se
ubrzava'
Alain Frachon razgovarao je s Pascalom Bonifaceom, direktorom
Instituta za međunarodne i strateške odnose. Iz razgovora
izdvajamo: " - Broj država stalno raste, mijenjajući izgled
međunarodne pozornice. Dvadeseto je stoljeće bilo stoljeće stalnog
osnivanja država. Hoće li se ta težnja nastaviti u XXI.?
= (...) Nakon pad SSSR-a svjedoci smo trećeg fenomena: još jednog
raspada, višenacionalne države-carstva. Od jedinstvenog
Sovjetskog Saveza dobili smo petnaest vrlo različitih država.
Podsjetimo da uzastopni projekti udruživanja država nisu
uspijevali. U jednom se času pomislilo da će se Moldavska vratiti
Rumunjskoj: no nije bilo tako; postala je - i ostala - neovisna
država. Drugi raspad: Jugoslavija, nekadašnja se federacija
rascijepila na šest dijelova, a možda, uskoro, i više. Ukratko,
proces stvaranja država se ubrzava. On nije specifičan za Europu.
Tiče se svih kontinenata.
- Govorite o kancerogenom širenju. Zbog čega je ono pogibeljno?
= Pogibeljno je iz dvaju razloga. Općenito, kada se države stvaraju
secesijom, onda je to u pozadini ratova i sukoba. Čehoslovački je
primjer zapravo iznimka. Može biti baršunastih razlaza, mirnih
raskida, ali se većinom rastanci događaju u krvi, a ne uz obostrani
pristanak.
Pogibeljno je zato što porastom broja država nastaju vrlo slabi
entiteti koji nemaju državne atribute. (...) Što je više država,
manje je država koje su kadre ostvariti ono što jedna država mora
činiti na međunarodnoj razini, u smislu stabilnosti, itd. Dakle, ta
balkanizacija planeta, to komadanje svijeta može dovesti do
stvaranja entiteta koji se ne mogu braniti, ne mogu preživjeti i
čiji je suverenitet tek izvanjski - što može uzrokovati crne rupe
ili sive zone u svijetu.
No vratimo se na čimbenike koji potiču osnutak država - i koji bi
mogli i dalje biti aktivni i pojačavati se. Proces odcjepljenja je
uglavnom proces množenja dijeljenjem. Odvajanje jednog dijela
odmah u drugog potiče želju za odvajanjem. Vidjeli smo to u bivšoj
Jugoslaviji. Kada se Slovenija htjela osamostaliti, Hrvati su
rekli: 'I mi ćemo'; a kada je Hrvatska postala samostalna, hrvatski
su Srbi rekli: 'I mi ćemo', itd. (...)
- Nije li pomalo protuslovno tumačiti umnažanje država kao
opasnost, s jedne strane, a s druge, govoriti da je usitnjavanje
država često ključ blagostanja?
= Ne. To misle mnogi zainteresirani narodi. No postoje loša
iznenađenja. Ne možemo reći da Rusi i Ukrajinci danas nužno žive
bolje i da je raspad SSSR-a bio čimbenik povećanja blagostanja
slavenskih naroda koji su ga željeli.
Ipak, težnja je da se bogati - unutar jednog entiteta - žele
osloboditi siromašnih. Zbog te se težnje bogati još više bogate, a
siromašni su još siromašniji, pa takav porast nejednakosti između
naroda ne može na koncu da ne dovede do problema.
Utrka za blagostanjem postala je, čini se, pokretač povijesti, puno
više nego pojmovi poput solidarnost ili, nekada, moći.
- Danas se daje prednost pravu naroda na samoodređenje pred načelom
teritorijalne cjelovitosti...
= To je moralni pristup. Teritorijalna se cjelovitost promatra kao
državno načelo, načelo Realpolitike: ona, dakle, izaziva pogrdne
konotacije. Dok se pravo naroda na samoodređenje doživljava kao
očitovanje demokracije na međunarodnoj razini i zato izaziva
pozitivne konotacije. Kao odgovor na blokovsku podjelu, na
shvaćanje sila koje je svoj ritam odavno prenijelo na međunarodno
društvo, je moralni zahtjev koji je nedavno valorizirao drugo
načelo - pravo na samoodređenje - naspram prvog - teritorijalne
cjelovitosti. Čini se da je jedno izraz odnosa snaga; drugo je izraz
moralnog načela. Budući da u svijetu ima pet tisuća naroda i
etničkih zajednica, jasno nam je da na koncu ne možemo živjeti s pet
tisuća država. (...)"