FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

KNJIŽEVNO-ZNANSTVENI KOLOKVIJ "DRAMSKI OPUS ANTUNA ŠOLJANA"

ROVINJ, 26. svibnja (Hina) - U sklopu Šestih "Šoljanovih dana", u Rovinju je danas održan knjiženo-znanstveni kolokvij "Dramski opus Antuna Šoljana".
ROVINJ, 26. svibnja (Hina) - U sklopu Šestih "Šoljanovih dana", u Rovinju je danas održan knjiženo-znanstveni kolokvij "Dramski opus Antuna Šoljana". #L# O Šoljanovim dramama govorili su Branimir Bošnjak, Jozefina Dautbegović, Branimir Donat, Tonko Maroević, Ante Stamać i voditelj skupa Velimir Visković. Izlagatelji su nastojali pokazati odnos pojedinca prema kolektivitetu u pojedninim Šoljanovim dramama. Kako je istaknuo Velimir Visković, osobitu pozornost Šoljan je posvetio kompleksnom odnosu intelektualca i umjetnika prema vlasti, odnosno problemu individualne slobode, koja je središnja tema njegova opusa. Tom temom, rekao je Visković, Šoljan se poslužio u romanima "Izdajice", "Kratki izlet", a posebice u dramama o kojima je danas bilo riječi (Galilejevo uzašašće, Dioklecijanova palača i Bard). Taj problem Šoljan je dramski smjestio u različite povijesne epohe i obradio u različitim dramskim prosedeima, naglasio je Visković. Dodao je kako sva ta djela prožima Šoljanov etički apel da nijedna kolektivna ideologija ne smije ugroziti ljudsku slobodu i sputati individualnu kreativnost. U drami "Dioklecijanova palača" Šoljan je progovorio o odnosu pjevača (umjetnika) prema vladarima i njihovim političkim projektima. Umjetnik se u djelu pojavljuje kao nositelj humaniziranog smisla ljudske egzistencije, napomenuo je Visković i i dodao kako je umjetnik, odnosno pjesnik taj koji vladaru - imperatoru preporučuje život u skladu s prirodom. S druge je strane dvorska kamarila koja mu preporučuje palaču - simbol političke moći. Što se tiče Šoljanova dramskog teksta "Bard", to djelo ima najviše scenskih karaktera. I u toj je drami Šoljan uspio realizirati kompleksni alegorijski odnos pisca i vlasti u revolucionarnim režimima. Poigrao se sa simboličkim referencama povezanim s jugoslavenskim socijalizmom, općenito tradicijom lijevih društava koja se služe velikim parolama o ljudskoj sreći, a u praksi završavaju u političkoj represiji. U svojim dramama Šoljan se obračunava s tradicijom lijevog totalitarizma s početka 90-ih godina, ali u nekim svojim esejima izražava skepsu i prema desnom, odnosno nacionalističkom, zbog čega Šoljan prije smrti (1993.) distancirao od tadašnjeg režima. Tako se, istaknuo je Visković, Šoljan pokazao trajnim zagovornikom ljudske slobode i kreativnosti, nasuprot represivnim tendencijama koje tu slobodu nastoje ograničiti. Uz "Dioklecijanovu palaču" i "Barda", svakako je zanimljiv Šoljanov dramski tekst "Galilejevo uzašašće", u kojem se autor bavi problemom integracije znanstvenih dostignuća u crkvenu doktrinu. Branimir Bošnjak pozabavio se postmodernim učincima u radio-drami "Čovjek koji je spasio Nizozemsku", napisanoj 1971. Jozefina Dautbegović u svojem se eseju "Ima li uopće svijeta" također pozabavila odnosom pojedinca prema vlasti kroz "Dioklecijanovu palaču". Pjesnički teatar Antuna Šoljana analizirali su Tonko Maroević i Branimir Donat u drami "Romanca o tri ljubavi". Ante Stamać govorio je o alegoričnosti "Dioklecijanove palače", te ponudio strukturnu analizu na razini metatekstualnosti i filozofičnosti, koja se očituje u tom Šoljanovu djelu. Voditelj kolokvija Velimir Visković najavio je da će Sedmi "Šoljanovi dani" iduće godine biti posvećeni 50. obljetnici Krugova i krugovaške generacije. (Hina) atod mc

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙