YU-HR-SAJMOVI-HRVATSKA-SRJ-Gospodarstvo/poslovanje/financije GS: HRVATSKE TVRTKE VRAĆAJU SE U SRJ PREKO NOVOSADSKOG SAJMA Izvještava: Miroslav KuskunovićNOVI SAD, 14. svibnja (Hina) - Predstavnici hrvatskih tvrtki koje samostalno ili
u sklopu kolektivne izložbe nastupaju na najvećoj sajamskoj manifestaciji u Jugoslaviji, Poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu, smatraju kako je izuzetno zanimanje poslovnih posjetitelja, ali i široke publike dokaz da je potrebno što prije ubrzati proces liberalizacije trgovine, uspostavljanje platnog prometa i rješavanje drugih gospodarskih odnosa između Hrvatske i SRJ.
Izvještava: Miroslav Kuskunović
NOVI SAD, 14. svibnja (Hina) - Predstavnici hrvatskih tvrtki koje
samostalno ili u sklopu kolektivne izložbe nastupaju na najvećoj
sajamskoj manifestaciji u Jugoslaviji, Poljoprivrednom sajmu u
Novom Sadu, smatraju kako je izuzetno zanimanje poslovnih
posjetitelja, ali i široke publike dokaz da je potrebno što prije
ubrzati proces liberalizacije trgovine, uspostavljanje platnog
prometa i rješavanje drugih gospodarskih odnosa između Hrvatske i
SRJ.#L#
Na sajmu koji je otvoren u subotu, 12. svibnja, na kolektivnom se
štandu predstavlja više od 30 hrvatskih poljoprivredno-
prehrambenih tvrtki na ukupno 400 četvornih metara izložbenog
prostora, a uz njih gotovo sve velike tvrtke (primjerice Podravka,
Agrokor, Pliva, Ina, Kraš, OLT i dr.) nastupaju samostalno.
Po riječima Biserke Stojić iz kutinske Petrokemije zanimanje za
njihove proizvode vrlo je veliko, posebice za njihovo umjetno
gnojivo "Urea", kojeg je prije rata Petrokemija na to tržište
plasirana u količini od 100.000 tona godišnje. Sa Petrokemijinom
proizvodnjom od 1,3 milijuna tona godišnje, u samome je početku
moguće na tržište SRJ dosegnuti prijeratni plasman, posebice kad se
zna da je samo na tržištu Vojvodine lani bilo prisutna količina za
zadovoljenje tek jedne trećine ukupne potražnje za gnojivima. U
Petrokemiji smatraju kako je potrebno na razini vlada ubrzati
proces gospodarske suradnje jer tržište to zahtjeva, a svojim
nastupom na sajmu oni žele pronaći pouzdanog distributera i banku
koja će pratiti njihov posao na tržištu SRJ.
Tvornica keksa i vafla Koestlin iz Bjelovara prije rata je na
tržište SRJ plasirala je i do 50 posto svoje proizvodnje, i to je
razlog zbog čega smo se odlučili za nastup na ovom sajmu, kazala je
voditeljica marketinga Tatjana Hudolin-Ježić, koja je rekla da i u
Koestlinu smatraju kako se stvari odvijaju presporo te da ih treba
ubrzati.
Po riječima rukovoditelja marketinga Belja Ivana Filipovića, pak,
tržišni potencijal SRJ od 10 milijuna stanovnika zanimljiv je Belju
koje je prijašnjih godina i do 25 posto svoje proizvodnje plasiralo
na to tržište. Filipović je iznenađen izuzetnim zanimanjem posebno
široke publike, koja obilazi izložbe hrvatskih tvrtki te se
raspituju o mogućnosti kupnje hrvatskih proizvoda.
I u drugim hrvatskim tvrtkama prisutnim na sajmu u Novom Sadu govore
kako su imali veliki plasman na tržištu Jugoslavije te kako su
hrvatski proizvodi prepoznatljivi i dokazali su svoju kvalitetu,
pa ne iznenađuje veliko zanimanje za njih. Upozoravaju, međutim,
kako je potrebno ubrzati gospodarsku suradnju koja je već lani
zabilježila značajan rast. Naime, u 2000. godini hrvatski je izvoz
u SRJ iznosio 106 milijuna dolara, a samo godinu dana ranije tek 27
milijuna dolara. U prva pak tri mjeseca ove godine Hrvatska je na
tržište SRJ izvezla roba za gotovo 40 milijuna dolara, što je tri i
pol puta više nego u istom razdoblju lani.
Na Novosadskom sajmu nastupa ukupno 1.900 izlagača iz 50 zemalja
svijeta, a samo u prva dva dana sajam je posjetilo više 100.000
posjetitelja.
Tijekom ovog tjedna jugoslavenskim će se novinarima zasebno
predstavit Agrokor i Podravka, a očekuje se da bi sajam mogli
posjetiti i predstavnici Ministarstva poljoprivrede RH.
(Hina) mkus ds