ZAGREB, 9. svibnja (Hina) - Zrakoplovi Croatia Airlinesa u razdoblju od 1993. do kraja ožujka ove godine zabilježili su ukupno 75 'sudara' s pticama u kojima je nastala izravna šteta od oko tri milijuna američkih dolara, no sigurnost
letenja na letovima Croatia Airlinesa u takvim izvanrednim situacijama nikad nije bila ugrožena.
ZAGREB, 9. svibnja (Hina) - Zrakoplovi Croatia Airlinesa u
razdoblju od 1993. do kraja ožujka ove godine zabilježili su ukupno
75 'sudara' s pticama u kojima je nastala izravna šteta od oko tri
milijuna američkih dolara, no sigurnost letenja na letovima
Croatia Airlinesa u takvim izvanrednim situacijama nikad nije bila
ugrožena.#L#
Kako su danas najavili iz Croatia Airlinesa, u Cavtatu će se sutra i
prekosutra, 10. i 11. svibnja, održati Savjetovanje o koliziji
ptica i zrakoplova, namijenjeno ustanovama i institucijama
povezanim s tom problematikom. Savjetovanje na tu temu prvi se put
održava u Hrvatskoj, a na njemu će između ostalih sudjelovati i
predstavnici Ministarstva pomorstva, prometa i veza, zrakoplovne
kompanije, osiguravajućih društava, zračnih luka, kontrola zračne
plovidbe, ratnog zrakoplovstva, komunalnih poduzeća, te gradova,
općina i županija na čijem se teritoriju nalaze zračne luke.
Na savjetovanju će se također govoriti i o mogućnostima dodatnih
prevencija takvih sudara, sve u cilju smanjenja ukupnih šteta koje
zrakoplovne kompanije trpe zbog tih događaja. Uz sokolarsku službu
koja djeluje u okviru zagrebačke zračne luke, nesmetano slijetanje
i polijetanje zrakoplova planira se dodatno zaštititi uvođenjem
plinskih topova, odnosno uređaja koji s određenim frekvencijama
rastjeruju ptice.
U Hrvatskoj se najviše 'sudara' zrakoplova i ptica, prema
statističkim podacima Croatia Airlinesa, dogodilo na zagrebačkom -
22 i na splitskom aerodromu, 20, a to su i zračne luke s najvećim
brojem polijetanja i slijetanja zrakoplova u Hrvatskoj.
Prema statistikama, sudari zrakoplova s pticama u svijetu se
događaju na svakom dvijetisućitom polijetanju, odnosno
slijetanju, dok zrakoplovi Croatia Airlinesa bilježe takve sudare
na svakom tisućitom letu. Uz već spomenute izravne štete koje
nastaju na trupu, krilima ili motoru zrakoplova, napominju iz
Croatia Airlinesa, postoje i određene neizravne štete vezane uz
pregled i popravak zrakoplova, njegovo prizemljivanje odnosno
trenutačna neiskorištenost, kao i troškovi koji nastaju
prebacivanjem putnika na druge letove. Najveći broj izravnih šteta
procjeni se na manje od 50 tisuća dolara, što plaća kompanija, dok
veće štete pokrivaju osiguravajuća društva. Dvije najveće
pojedinačne štete na zrakoplovima, uzrokovane sudarima s pticama,
Croatia Airlines je zabilježila 1994. godine, te u lipnju prošle
godine, a iznosile su oko 250 tisuća dolara, dok je šteta od
prošlogodišnjeg sudara iznosila 362 tisuće dolara.
Prema nekim procjenama, zrakoplovni prijevoznici na
sjevernoameričkom kontinentu bilježe ukupne godišnje štete
nastale sudarima njihovih zrakoplova s pticama u iznosu između 500
milijuna i milijardu američkih dolara.
(Hina) ggr db