FR-DE-FRANCUSKA-NJEMAČKA-EU-Politika FRANCUSKE REAKCIJE NA SCHRODEROV PROJEKT PIŠE: Frane CetinićPARIZ, 6. svibnja (Hina) - Prijedlozi njemačkoga kancelara Gerharda Schroedera o federalizaciji Europske unije - koje je u ponedjeljak
objavilo vodstvo SPD-A s namjerom da budu razmatrani na kongresu Partije europskih socijalista (PSE) što se u ponedjeljak i utorak održava u Berlinu i nakon javne rasprave usvojeni iduće jeseni na kongresu SPD-a, naišli su na hladan prijem u Francuskoj i znakovitu šutnju premijera Lionela Jospina.
PIŠE: Frane Cetinić
PARIZ, 6. svibnja (Hina) - Prijedlozi njemačkoga kancelara
Gerharda Schroedera o federalizaciji Europske unije - koje je u
ponedjeljak objavilo vodstvo SPD-A s namjerom da budu razmatrani na
kongresu Partije europskih socijalista (PSE) što se u ponedjeljak i
utorak održava u Berlinu i nakon javne rasprave usvojeni iduće
jeseni na kongresu SPD-a, naišli su na hladan prijem u Francuskoj i
znakovitu šutnju premijera Lionela Jospina.#L#
U dokumentu pod naslovom "Odgovornost za Europu", njemački se
kancelar, između ostalog, zauzeo za jačanje uloge Europske
komisije i njeno pretvaranje u "jaku izvršnu vlast" - europsku
vladu s premijerom na čelu - za proširenje utjecaja Europskoga
parlamenta, njegovu "potpunu nadležnost pri donošenju proračuna" i
pretvaranje Vijeća ministara EU-a u "predstavnički dom nacionalnih
država", gornji dom budućeg dvodomnog a sada još uvijek jednodomnog
parlamenta. Schroeder ide i dalje te predlaže pretvaranje Europola
u "istinsku europsku policiju", osnutak europskog državnog
tužiteljstva i stvaranje europske granične policije za borbu
protiv organiziranog kriminala i ilegalne imigracije. U zaključku
dokumenta izražava se - a na tragu ideje koju je prošle godine u
govoru pred Bundestagom predložio francuski predsjednik Jacques
Chirac - uvjerenje da će za "deset godina Europa imati svoj ustav.
Pravi federalistički "Big Bang" koji su mnogi usporedili s idejom o
"Sjedinjenim Europskim Državama" koju je još od 1946. zagovarao
Winston Churchill.
Inicijativa njemačkoga kancelara - točno godinu dana nakon što je
šef njemačke diplomacije Joshka Fischer izložio sličan plan o
"federaciji država-nacija", plan inače blizak bivšem predsjedniku
Europske komisije Jacquesu Delorsu - sada stavlja Pariz, posebno
vladajuću Socijalističku stranku (PS) u neugodnu poziciju.
I dok je iz ureda premijera priopćeno da će se on uskoro očitovati
glede pitanja Europe, "ovog ili idućeg mjeseca", reagirali su za
sada samo oni "resorni" dužnosnici: Pierre Moscovici, ministar za
europske odnose, po kojem Schroederov projekt "nije dostatno
uravnotežen". Povrh toga, "države ne može predstavljati samo drugi
dom europskog parlamenta". I u zaključku Moscovici, inače blizak
premijeru Jospinu, naglašava: "To je govor koji ide predaleko,
možda i malo odveć njemački, to jest veoma federalistički".
Slično je reagirao i Henri Nallet, u vodstvu PS zadužen za
međunarodne odnose, po kojemu "tekst SPD-a znači federaciju na
europskoj razini ali po njemačkom uzoru". Poznato je, kaže dalje,
"da su Nijemci od malih nogu u vodama federalizma".
Bivši predsjednik Valery Giscard d'Estaing - daleko od disonantnih
tonova unutar obitelji euro-socijalista koji su se na europsku
ideju, izvorno demokršćanskoga porijekla, preobratili u poznim
sedamdesetim, i kome bi bilo teško zanijekati proeuropska
uvjerenja - prošle je srijede, dva dana nakon što je u Berlinu, kao
Schroederov gost, posjetio tek otvorenu zgradu saveznog kancelara
i tako postao njen prvi strani gost, ocijenio "vrlo pozitivnim"
kancelarov euro-projekt ali i dometnuo da u njemu vidi i "niz
proturječja" i "upitnosti" te da ne zna je li se plan odnosi na
Europu petnaestorice ili dvadesetsedmorice. On istodobno drži da
je dobro što Francuska još nije predstavila svoje prijedloge i što
"pušta druge da se izjasne".
Francuska uistinu računa na skepticizam koji će, kako očekuju,
izraziti drugi, ne znajući u kojoj mjeri Schroederov projekt
izražava porasli njemački utjecaj koji s jedne strane
pretpostavlja i povećane odgovornosti ali i bojazni u mjeri kojoj
pravila europske igre nisu još posve jasno određena. Osim toga
međuvladina je konferencija o reformi europskih institucija
pokazala duboku podjelu na "male i velike", koja je blokirala
summit u Nici, a tu je i podjela na "federaliste" i
"antifederaliste". Svemu tome treba dodati brojne razlike oko
pojedinačnih dosjea. Sam kancelarov projekt, na primjer, sadrži
proturječje kad je proširenje Unije posrijedi jer, zalažući se za
prijem novih članica, Berlin istodobno traži prijelazno razdoblje
u trajanju od sedam godina tijekom kojega stanovnici
novoprimljenih zemalja ne bi uživali sva ona prava koja proistječu
iz postulata o slobodi kretanja, a time i zapošljavanja u bogatijim
zemljama Europske Unije, pitanje koje posebno zaokuplja Njemačku.
Osim toga, kad se zna da je nova faza međuvladine konferencije o
reformi europskih institucija zakazana za 2004., nije posve
razvidno koji su stvarni domašaji novopokrenute euro-rasprave.
Isto tako, naivno bi bilo očekivati da će vlade dviju zemalja, u
kojima se iduće godine (u Francuskoj na proljeće a u Njemačkoj
početkom jeseni) održavaju parlamentarni izbori, poduzeti
odlučnije korake u odricanju od sankrosantnih načela nacionalnog
suvereniteta. Nakon iskustva s pustošećim učincima globalizacije,
vjera u Europu kao spasonosni lijek opala je upravo u onoj mjeri u
kojoj je proces globalizacije išao brže od federalizacije staroga
kontinenta.
Aktualni francusko-njemački par - taj motor europske izgradnje -
pokazuje znakove krize, poglavito u usporedbi sa sretnijim bračnim
parovima i razdobljima: De Gaulle-Adenauer, Giscard d'Estaing-
Schmidt ili Mitterrand-Kohl. Sukobi su se jasno i dramatično
očitovali na summitu u Nici u prosincu prošle godine, posebno oko
pitanja ponderacije glasova u ministarskom vijeću, oko raspodjele
sjedišta u budućem proširenom euro-parlamentu, i, svjesni vlastite
odgovornosti i značenja osovine Berlin-Pariz za europsku
integraciju, u veljači je odlučeno da se osim tradicionalnih i
redovitih polugodišnjih bilateralnih susreta na vrhu, svakog petog
tjedna organiziraju i izvanredni summiti uz sudjelovanje šefova
diplomacija, sve u cilju da se uklone razlike, usklade pozicije i
zajedno razmisli o budućoj arhitekturi Europske Unije. Prvi takav
sastanak, Chirac-Jospin-Schroeder uz asistenciju diplomatskog
para Fischer-Vedrine, predviđen je već za 11. ovoga mjeseca u
Parizu. Prilika da se sudionici podsjete na osnovnu pouku iz
polustoljetne povijesti europske integracije: ona je išla naprijed
samo kao zajednički napor Francuske i Njemačke.
Francusko-njemački spor, u biti, odražava i jedno dublje
povijesno-lingvističko neslaganje oko samog pojma federalizma - u
ovisnosti je li se ta ideja promatra s ove ili s one strane Rajne.
Njemačka je sve do 1871. bila konglomerat stotina zasebnih
kneževina, vojvodstava, izbornih kraljevina ili palatinata, pa je
u takvom političkom prostoru ideja federalizma, Bund, imala upravo
centripetalnu ulogu. U Francuskoj, s izuzetkom velikog političkog
mislioca, Pierrea Josepha Proudhona, na federalizam se gledalo
upravo suprotno, kao na centrifugalni pokret koji rastače "jednu i
nedjeljivu" republiku.
(Hina) fc sv