EU-CS-GB-FR-INTEGRACIJE-Vlada-Organizacije/savezi RFE 2. V. SCHROEDEROVE SJEDINJENE EUROPSKE DRŽAVE RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE2. V. 2001.EU: Sjedinjene Europske Države!? Sofija Kordić.Je li moguća transformacija Europske unije u
Sjedinjene Europske Države? Njemački kancelar Gerhard Schroeder drži da je federalna Europa moguća i poželjna što podrazumijeva pretvaranje Europskog povjerenstva u europsku vladu i neutjecajnog parlamenta u moćno dvodomno zakonodavno tijelo. Schroederov je prijedlog objavljen proteklog vikenda, a izazvao je različite reakcije. Poglavari Evropske unije nalikuju na neobičnu skupinu turista na plaži. Nijemci glasno i odlučno pozivaju ostale da je vrijeme ući u duboke vode, insistirajući kako je dosta čekanja u plićaku. Probirljivi Francuzi voljni su ući samo do koljena. Odvojeni na tuđoj obali, Englezi se odbijaju približiti oceanu. Ostali se pak motaju po plaži čekajući signal što bi trebali učiniti. Ova pomalo komična scena oslikava trenutačnu raspravu među Petnaestoricom. Kojim pravcem bi EU trebala krenuti? Prijedlog njemačkog kancelara o federalnom ustrojstvu Europske unije nije ništa novo. Prošle je godine njemački šef diplomacije Joschka Fischer predlagao nešto vrlo slično. Ključna je razlika, međutim, što je Fischer govorio u svoje osobno ime, dok je Schroederov
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
2. V. 2001.
EU: Sjedinjene Europske Države!? Sofija Kordić.
Je li moguća transformacija Europske unije u Sjedinjene Europske
Države? Njemački kancelar Gerhard Schroeder drži da je federalna
Europa moguća i poželjna što podrazumijeva pretvaranje Europskog
povjerenstva u europsku vladu i neutjecajnog parlamenta u moćno
dvodomno zakonodavno tijelo. Schroederov je prijedlog objavljen
proteklog vikenda, a izazvao je različite reakcije.
Poglavari Evropske unije nalikuju na neobičnu skupinu turista na
plaži. Nijemci glasno i odlučno pozivaju ostale da je vrijeme ući u
duboke vode, insistirajući kako je dosta čekanja u plićaku.
Probirljivi Francuzi voljni su ući samo do koljena. Odvojeni na
tuđoj obali, Englezi se odbijaju približiti oceanu. Ostali se pak
motaju po plaži čekajući signal što bi trebali učiniti.
Ova pomalo komična scena oslikava trenutačnu raspravu među
Petnaestoricom. Kojim pravcem bi EU trebala krenuti? Prijedlog
njemačkog kancelara o federalnom ustrojstvu Europske unije nije
ništa novo. Prošle je godine njemački šef diplomacije Joschka
Fischer predlagao nešto vrlo slično. Ključna je razlika, međutim,
što je Fischer govorio u svoje osobno ime, dok je Schroederov
prijedlog sadržan u nacrtu dokumenta njegove vladajuće
Socijaldemokratske stranke. O ovom će se dokumentu glasati na jesen
na konvenciji stranke.
To će najvjerojatnije značiti da će prijedlog biti temelj s kojom će
se Schroederova vlada pojaviti na vrlo značajnoj konferenciji
Europske unije 2004. godine. Ovaj skup ima za cilj konačno
definiranje ovlasti središnjih institucija unije u odnosu na
ovlasti institucija država članica.
Sudeći po onome što je Schroeder iznio u javnost, njegov prijedlog
podrazumijeva transformaciju Europskog povjerenstva u europsku
vladu. Rad povjerenstva je inače vrlo često ograničen odlukama
vlada država članica, a prema njemačkom planu ovako nešto u
budućnosti ne bi bilo moguće. Sadašnje Vijeće ministara Europske
unije pretvorilo bi se u donji dom Europskog parlamenta koji bi,
prema planu njemačkog kancelara, bio pravomoćno zakonodavno
tijelo, a rezultat - federalno uređena Europa, što je vrlo daleko od
vizije Britanaca koji se ne žele olako odreći nacionalnog
suvereniteta. Iako je njemački prijedlog izazvao ne malu nelagodu
među državama članicama, čelnik Instituta za europska pitanja iz
Dublina Brendan Hulligan za Radio Slobodna Europa kaže da je plan iz
Berlina nužan dio rasprave o budućnosti Europske unije, u kojoj su,
naglašava, promjene nužne.
Hulligan: Ukoliko proširimo uniju učlanjujući Češku Republiku, na
primjer, istodobno ćemo morati produbiti i proces integracije, a u
Irskoj od tako nečega nema bojazni. U Londonu međutim Schroederov
prijedlog izaziva drukčije osjećaje i strah od europske super-
države. Britanija još uvijek nije prihvatila ni zajedničku valutu
euro.
'Mi pozdravljamo svaku ideju u debati o budućnosti Europe, pa i od
naših njemačkih kolega', stigla je oprezna izjava iz kabineta
britanskog premijera Tonyja Blaira, koji nikako ne želi da problem
Europske unije postane središnji pred predstojeću izbornu
kampanju. Glasnogovornik oporbene Konzervativne stranke, Francis
Maud, je izjavio kako Schroederov plan vodi Europu u potpuno krivom
smjeru i škodi interesima Velike Britanije.
Projekt kojega neki nazivaju Sjedinjene Europske Države ima za cilj
ostvarenje sna poslije II. svjetskog rata o političkom ujedinjenju
Europe, kao što i odražava želju Berlina za većom njemačkom ulogom u
Europi. Europskoj uniji se sve češće prigovara da boluje od
demokratskog deficita, a najviše kritika ide na račun Vijeća
ministara koje odluke donosi iza zatvorenih vrata. Schroederov
plan međutim izlazi iz okvira što ga je za Europsku uniju zamislio
najveći saveznik Njemačke, Francuska. Francuska politička elita
podržava promjene unutar Europske unije, ali prije svega želi veći
francuski utjecaj na Starom kontinentu.
Analitičari kažu da ni danska, švedska, ni finska vlada nisu
oduševljene idejama njemačkog kancelara. Ni zemlje kandidati za
učlanjenje u EU u prvom krugu nisu presretne vijestima koje stižu iz
Njemačke. Sjećanja na sovjetsko doba izazivaju otpor kod mnogih
postkomunističkih zemalja prema vezivanju suvereniteta za neku
vanjsku silu. Aleksandar Smolar, poljski stručnjak za europske
odnose kaže:
Smolar: Zemlje koje su povratile svoju nezavisnost ili su je tek
nedavno stekle, ne nalaze se u postnacionalističkom razdoblju.
Upravo obrnuto, one se tek nalaze u procesu izgradnje nacionalne
države i pitanje suvereniteta je još uvijek vrlo značajno u ovim
državama.
S druge strane Smolar ističe kako vjeruje da će proces
približavanja Europskoj uniji naučiti susjede s istoka da prihvate
viši stupanj integracije. Naglašava da postoje povijesni razlozi
zašto se Poljaci i ostali ne bi trebali bojati dublje integracije u
Europsku uniju.
Smolar: Opasnost za nacionalni identitet zbog procesa daljnje
političke integracije Europske unije za Poljsku je manja nego, na
primjer, za Francusku. Francuska je stvorena na osnovu koncepta
nacije integracijom različitih elemenata i zato bi ograničenja
ovlasti nacionalne države bila opasna za integrativne snage unutar
Francuske. S druge strane, zemlje srednje i istočne Europe stvarale
su nacionalne države dok su bile dijelovi neprijateljskih carevina
ili u uvjetima gubitka nacionalnog identiteta. Njihova integracija
je stvarana na osnovu kulture, tradicije, povijesti i vjere, pa
određeno slabljenje njene nacionalne države ne bi impliciralo
slabljenje ovih čimbenikaa u državama istočne Europe.
Za bugarskog stručnjaka Krasena Stančeva iz sofijskog instituta za
tržišnu ekonomiju jače povezivanje unutar Europske unije koristilo
bi državama kandidatima i prije i nakon učlanjenja:
Stančev: Veće ovlasti Bruxellesa značit će naravno usklađivanje
napora u pregovorima u kriznim područjima kao što je Balkan, ili sa
zemljama kandidatima.
Stančev dodaje da jaka Europska unija u integracijskom smislu može
imati pozitivni utjecaj i na nacionalnim razinama u državama kao
što su Bugarska i Rumunjska.
Stančev: I rumunjskim i bugarskim biračima su dojadile njihove
vlade i njihova nesposobnost da se bave lokalnim problemima, stoga
ne vjerujem da bi ovim dvjema državama, a posebno Bugarskoj koja je
manje otvorenija od Rumunjske, veće ovlasti Bruxellesa
predstavljale problem.
Bugarski analitičar ipak zaključuje da je proces integracije
Europske unije vrlo spor i da se dramatične promjene ne mogu
očekivati u dogledno vrijeme. Europska unija još uvijek
funkcionira pod strukturom kakva je dizajnirana davne 1951.
godine, kada je šest europskih država potpisalo ugovor o
zajedničkoj proizvodnji ugljena i čelika. Sa sadašnjih petnaest
država članica i trinaest istočnoeuropskih država koje čekaju u
redu pred bruxelleskim vratima Europska unija, drži njemački
kancelar, ne može funkcionirati kao prije pola stoljeća.
Utjecajni 'Die Deutche Zeitung' se s time slaže, ali ističe kako je
Gerhard Schroeder nadopustivo rano iznio svoje mišljenje o
ključnom europskom problemu, za čije konačno rješenje nije spremna
ni jedna članica Europske unije. 'Mogao je barem pričekati',
zaključuje list, 'da dobije potporu od proreformski orijentirane
Belgije', koja će u drugoj polovici ove godine predsjedavati
Europskom unijom. Izgleda i da u Europskom povjerenstvu misle
slično. Upitan da komentira prijedlog njemačkog kancelara
glasnogovornik Europskog povjerenstva Jonathan Fowle je izjavio
kako je za bilo kakvu analizu ili komentar suviše rano.
(RFE)