HR-zakoni-energenti-Energetika PET ZAKONSKIH PRIJEDLOGA ZA LIBERALIZACIJU ENERGETSKOG TRŽIŠTA Piše: Nevenka BrčićZAGREB, 1. svibnja (Hina) - Dokidanje svih monopola koji postoje na tržištu energenata i time omogućavanje potrošačima da
sami izaberu svog dobavljača energenata, uz cijenu nižu nego danas, osnovni su ciljevi paketa zakonskih prijedloga iz područja energetike koje je Vlada nedavno uputila u saborsku proceduru.
Piše: Nevenka Brčić
ZAGREB, 1. svibnja (Hina) - Dokidanje svih monopola koji postoje na
tržištu energenata i time omogućavanje potrošačima da sami izaberu
svog dobavljača energenata, uz cijenu nižu nego danas, osnovni su
ciljevi paketa zakonskih prijedloga iz područja energetike koje je
Vlada nedavno uputila u saborsku proceduru. #L#
Tržište energentima trenutno je uređeno s 42 zakona, te nizom
podzakonskih akata, a nastavljajući reformu energetskog sektora
Vlada predlaže to urediti s pet zakonskih prijedloga - o energiji, o
regulaciji energetskih usluga, o tržištu električne energije, o
tržištu plina, te o tržištu nafte i naftnih derivata.
Cilj je svih tih prijedloga stvoriti pretpostavke za otvaranje
energetskog tržišta i poboljšati kvalitetu usluga, te usklađivanje
zakonodavstva i institucionalnog okvira s onima u EU.
Energetsko tržište, kako već na početku definira prijedlog zakona o
energiji, uspostavilo bi se na načelima nepristranosti,
razvidnosti i provedbe učinkovitog nadzora opskrbe energijom,
uvažavajući sigurnost kupaca.
No, s obzirom na specifičnosti energetike, prijedlozi razrađuju
tržišne djelatnosti i obveze koje bi bile javne usluge. Tako se
zakonima definiraju djelatnosti koje bi se obavljale na otvorenom
tržištu (proizvodnja i opskrba električnom energijom, opskrba
plinom i toplinskom energijom, proizvodnja i prerada nafte te
trgovina naftnim derivatima), kao i djelatnosti koje se obavljaju
kao javne usluge - prijenos električne energije i vođenje
elektroenergetskog sustava, distribucija električne energije,
transport i distribucija plina, te proizvodnja, transport i
distribucija toplinske energije.
Pojednostavljeno to znači da bi se proizvodnja i opskrba prepustile
tržištu, dok bi transport električne energije i plina bile
monopolske djelatnosti i morale bi se obavljati u općem interesu.
Kako to kaže ministar gospodarstva Goranko Fižulić, svatko u
Hrvatskoj ima mogućnost izgraditi energanu, ali mu se mora
omogućiti i da se priključi u distribucijski sustav.
U samim zakonskim prijedlozima i njihovim objašnjenjima tako se
kaže da se karakteristika električne energije kao javne usluge
osigurava zakonom i preko državnog vlasništva nad prijenosnom
mrežom, dok se prijedlogom o tržištu plinom definira da je
izgradnja, održanje i korištenje plinskog transportnog sustava od
interesa za Hrvatsku. Distribucija se plina definira kao javna
usluga u nadležnosti jedinica lokalne i regionalne samouprave i
obavljala bi se jedino na temelju koncesije koju u postupku javnog
nadmetanja dodjeljuje nadležno lokalno tijelo.
A stanje na tržištu i poštivanje i tih zakonskih normi bilo bi u
nadležnosti Agencije za regulaciju energetskih usluga, koja bi se i
osnovala posebnim zakonom o regulaciji. Ta bi Agencija bila
zadužena i za izdavanje svih potrebnih dozvola, potrebnih propisa,
a pogotovo vezano za definiranju uvjeta pristupa mreži, troškova
pristupa, kao i korištenja mreže kako bi se izbjegla zlouporaba
monopolnog položaja vlasnika, ili korisnika mreže.
U nadležnosti Agencije bile bi i odobravanje i nadzor nad primjenom
tarifa električne energije, plina i toplinske energije.
Naime, prijedlog zakona o energiji predviđa dva načina formiranja
cijena. Ovisno o postojanju tržišnih uvjeta, cijene bi se mogle
formirati slobodno na otvorenom energetskom tržištu, ili bi bile
regulirane, a u tom bi se slučaju uređivale tarifnim sustavima.
Agencija bi se, inače, osnovala kao neovisna, neprofitna ustanova,
odgovarala bi za svoj rad Saboru, koji bi, na prijedlog Vlade, i
imenovao njeno petočlano Upravno vijeće. Protiv svih njenih akata
ne bi se mogla izraziti žalba već bi se mogao pokrenuti upravni
spor.
Novost je predloženih zakona i uvođenje kategorije povlaštenih
kupaca koji bi mogli slobodno izabrati svoga dobavljača i s njim
ugovoriti količinu i cijenu. Taj bi status imali potrošači koji
godišnje potroše više od 40 gigavatsati električne energije, a u
plinskom sektoru oni s potrošnjom većom od sto milijuna prostornih
metara. Po riječima ministra Fižulića, takav bi status moglo odmah
dobiti 25 tvrtki, od npr. sisačke Željezare, šibenskog TLM-a,
dugoratske Dalmacije, do kutinske Petrokemije i HEP-a.
Njima bi se morao omogućiti slobodan pristup transportnoj mreži, a
jedino ograničenje, odnosno razlog zbog kojeg bi mogli biti
odbijeni bile bi ograničene tehničke ili pogonske mogućnosti. U tom
bi pak slučaju takvi potrošači mogli od Agencije zatražiti da im se
omogući izgradnja izravnog voda za električnu energiju, odnosno
novog odgovarajućeg izravnog plinovoda.
Povlašteni bi potrošači bili i prvi koji bi već stupanjem na snagu
predloženih zakona, a predviđeno je da to bude početak iduće
godine, mogli slobodno izabrati od koga će na domaćem tržištu ili iz
uvoza kupovati električnu energiju ili plin. No, sami građani
slobodu izbora dobavljača, po procjenama ministra Fižulića, mogli
bi imati 2003. godine i to ponajprije u velikim gradovima (Zagrebu,
Rijeci, Splitu, Osijeku), dok bi za sve ostale to ovisilo o
tehničkim mogućnostima, konkurentnosti.
(Hina) bn ds