DE-US-E-SAVEZNICI-Politika NJ 26.IV.-TAZ-EUROPA I AMERIKA NA RUBU TRGOVAČKOG I GOSPODARSKO RATA NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG26. IV. 2001.Besmislena konkurencija"Ako su europski strahovi još i ranije bili veliki - do sada kratko obnašanje
dužnosti američkoga predsjednika Georgea W. Busha, svega sto dana, još ih je pojačalo. Natuknice su bombe na Bagdad, otkazivanje sporazuma iz Kiota o zaštiti klime ili dovođenje u pitanje angažmana na Balkanu. Osjeća se jače naglašavanje američkih interesa.Američka politologica Campbell rezimira: 'Tijekom Bushovih godina na obim će stranama Atlantika dolaziti do egzistencijalnih kriza povjerenja'. A ravnatelj Institute for International Economics, Bergstein, bivši podtajnik američkog ministarstva financija upozorava: 'Sjedinjene Države i Europska unija na rubu su latentnog trgovačkog i gospodarskog rata.'Jedno od tih polja sukoba je sigurnosna politika i politika naoružanja. No dok razilaženja oko proturaketnog obrambenog sustava NMD ili intervencijske vojske EU-a i javno izazivaju velike iritacije, problem trgovine oružjem i suradnja na području naoružanja do sada nije izazivao pozornost.
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
26. IV. 2001.
Besmislena konkurencija
"Ako su europski strahovi još i ranije bili veliki - do sada kratko
obnašanje dužnosti američkoga predsjednika Georgea W. Busha, svega
sto dana, još ih je pojačalo. Natuknice su bombe na Bagdad,
otkazivanje sporazuma iz Kiota o zaštiti klime ili dovođenje u
pitanje angažmana na Balkanu. Osjeća se jače naglašavanje
američkih interesa.
Američka politologica Campbell rezimira: 'Tijekom Bushovih godina
na obim će stranama Atlantika dolaziti do egzistencijalnih kriza
povjerenja'. A ravnatelj Institute for International Economics,
Bergstein, bivši podtajnik američkog ministarstva financija
upozorava: 'Sjedinjene Države i Europska unija na rubu su latentnog
trgovačkog i gospodarskog rata.'
Jedno od tih polja sukoba je sigurnosna politika i politika
naoružanja. No dok razilaženja oko proturaketnog obrambenog
sustava NMD ili intervencijske vojske EU-a i javno izazivaju velike
iritacije, problem trgovine oružjem i suradnja na području
naoružanja do sada nije izazivao pozornost.
SAD uvozi jedan posto vojnog materijala iz Europe, Europljani
naprotiv kupuju 45 posto od velikoga brata. Za američke oružane
snage slovi 'buy american', moguće su iznimke, ali rijetko.
Suradnja na području naoružanja uvijek se teško ostvaruje.
Komponente se isporučuju kao 'black box', tehničke pojedinosti
tajne su čak i industrijskim partnerima unutar NATO-a: 'American
eyes only!' SAD ne pridržava pravo veta na izvoz samo u zajedničkim
projektima naoružanja nego i onda kada europskim sustavima
isporučuje samo dijelove. Tako je primjerice Finskoj propala
kupnja švedskog zrakoplova 'Gripen' zbog prigovora Amerikanaca,
jer je Gripen opremljen raketama zrak-zrak američkog tipa Amraam.
Finci su kasnije kupili lovce F-18 izravno u SAD-u, od Boeinga.
Utoliko je slučaj koji sada izaziva uzbuđenje, rijetka iznimka: SAD
obećava Tajvanu podmornice s pogonom na dizel koje uopće ne
proizvode sami, nego ih moraju nabaviti iz Nizozemske ili Njemačke.
Savezna je vlada zbog toga već uložila veto. U skladu sa smjernicama
saveznoga vijeća za sigurnost, takvi se oružani sustavi ne smiju
izvoziti u Tajvan.
Neravnoteža se ne pokazuje samo kod trgovine oružjem, nego i u
preplitanju koncerna: dok Nijemci gotovo i ne sudjeluju u nabavi od
američkih proizvođača oružja, američki su koncerni oružja poput
Raytheon ili Lockheed na europskom tržištu sve više nazočni kao
dioničari. Radi se o rasprodaji europskog industrijskog know-howa,
o tehnologijskoj američkoj hegemoniji. Ako primjerice General
Dynamics (GD) kupi državnu španjolsku tvornicu tenkova Santa
Barbara Blindados koja po licenci proizvodi njemačke Leoparde 2,
posve će sigurno tehničku prednost konzorcija za Leopard 2 Kraus-
Maffei-Wegmann/Rheinmetall izgubiti zbog GD-a. GD gradi NATO-u
konkurentni model, nešto slabiji borbeni tenk M1-Abrams.
Sa stajališta globalnog broja jedan razumljivo je da se poslije
svršetka hladnoga rata Amerikancima sve europske težnje za
političkom samostalnošću ili čak ravnopravnošću čine sumnjivima.
Napore u stvaranju zajedničke europske sigurnosne i obrambene
politike (ESVP) unutar i pored NATO-a, uključujući 60 tisuća glava
jaku napadačku postrojbu EU-a, Bushova administracija gleda s
nepovjerenjem. Istodobno SAD i sebi postavlja pretjerane zahtjeve:
on je jedini koji u svim okolnostima može provesti odluke
Ujedinjenih naroda ili drugih kolektivnih sigurnosnih sustava
širom svijeta. Kad postane ozbiljno, na temelju svojih izviđačkih i
transportnih sposobnosti kao i zbog višestruke premoći svojih
pomorskih zračnih snaga, SAD je uvijek lead nation.
Rasterećenje uz pomoć Europljana bilo bi dakle posve razumno. No
SAD, tradicionalno kolebljiv između izolacionizma,
unilateralizma i internacionalizma, ima ambivalentne osjećaje:
Europljani kao mali brat i sve jači partner u diobi odgovornosti -
da. Sve jači partner i povremeni konkurent u svjetskopolitičkoj
areni - ne!
Zbog činjenične razdiobe sredstava i sposobnosti, takve su brige
Amerikanaca dakako apsurdne: Njemačka primjerice, najveći
europski član NATO-a, daje 47 milijarda maraka godišnje za obranu.
Američki vojni proračun za proračunsku godinu 2001/2002.
procijenjen je na 310 milijarda dolara, po današnjem tečaju 674
milijarda maraka.
Obilježavaju li ekonomske i ekološke, ali i te strategijske i
vojno-industrijske razlike svršetak njemačko-američkog
prijateljstva? Ne bi trebalo biti tako i vjerojatno neće ni biti. U
multipolarnom svijetu na početku XXI. stoljeća, europski akter, s
Njemačkom u središtu, postaje globalni broj dva. Amerika ostaje
jedina supersila - ali s demokratskom Europom nije povezana i
udružena samo na najrazličitije načine, nego bez ili protiv Europe
ni kulturno ni ekonomski ili politički-konstitucionalno nije
zamisliva. Amerika i Europa, one ostaju 'Zapad', univerzum istoga
načina djelovanja, Stari i Novi svijet. Rusija, Kina, Japan, Indija
dalje su od nas i - ako smo iskreni - i od Amerikanaca.
Kad se konsolidira europska sigurnosna i obrambena politika,
njezina sposobnost za prevencije i intervencije kao i njezina
obrambeno-tehnička industrija, iduća tema neće biti globalna
utakmica, nego štedljiva, ravnopravna kooperacija s SAD-om. Za to
već danas postoje projekti za sustave srednjih topničkih raketa
(GMLRS), protuzračne obrane kratkoga dometa za brodove (RAM),
antiradarske letjelice (HARM Upgrade) i dojave podataka radijom
treće generacije (MIDS-LVT). U buduće bi se moglo surađivati
ponajprije u taktičkoj (MEADS) i u strategijskoj proturaketnoj
obrani (MD). Novim konceptom materijala i opreme Bundeswehra ti
skupi projekti visoke tehnologije nisu obuhvaćeni. Kancelar,
ministar vanjskih poslova i ministar obrane drže otvorenima sve
opcije: zajednički razvitak sustava ili vlastiti europski sustav
(srednjega dometa) ili ništa. Takav je, uza sve prijateljstvo,
današnji svijet", pišu Hans-Peter Bartels i Delf Kroeger.