HR-MEDIJI DNEVNI PREGLED BR. 75 17.4.2001. GLAS AMERIKE - VOA16. IV. 2001.U današnjim izdanjima američkih listova objavljeno je nekoliko komentara o američkoj vanjskoj politici prema regionalnim sukobima, konkretno Balkanu i Armeniji
i AzerbejdžanuPripremio Zdenko Novački: "Profesor međunarodnih odnosa sveučilišta Harvard, Nicolaos Stavrou u 'The Washington Timesu' piše kako pet godina nakon Daytona dva glavna graditelja mirovnog sporazuma, bivša državna tajnica Madeleine Albright i bivši američki veleposlanik pri UN Richard Holbrooke, i dalje uporno nastoje propalu balkansku politiku predstaviti kao svoju povijesno preferiranu fusnotu. Njihovi napisi objavljeni 8. travnja u 'The New York Timesu' i 'The Washington Postu' nisu ni više ni manje nego li revizionizam na brzinu, koji je oblikovan njihovim pogrešnim čitanjem balkanske povijesti. Zabluda je tvrditi da su kršenja ljudskih i građanskih prava temeljni razlog za pet balkanskih ratova koji su našu intervenciju učinili moralnim imperativom. Naši empirijski dokazi, kao ni iskustvo temeljeno na angažmanu, ne idu u prilog ovim tumačenjima. Revidiranje Jugoslavije i posljedica toga sučelile su Zapad s paradoksom balkanske povijesti koji je prva uočila još Rebecca
GLAS AMERIKE - VOA
16. IV. 2001.
U današnjim izdanjima američkih listova objavljeno je nekoliko
komentara o američkoj vanjskoj politici prema regionalnim
sukobima, konkretno Balkanu i Armeniji i Azerbejdžanu
Pripremio Zdenko Novački: "Profesor međunarodnih odnosa
sveučilišta Harvard, Nicolaos Stavrou u 'The Washington Timesu'
piše kako pet godina nakon Daytona dva glavna graditelja mirovnog
sporazuma, bivša državna tajnica Madeleine Albright i bivši
američki veleposlanik pri UN Richard Holbrooke, i dalje uporno
nastoje propalu balkansku politiku predstaviti kao svoju povijesno
preferiranu fusnotu. Njihovi napisi objavljeni 8. travnja u 'The
New York Timesu' i 'The Washington Postu' nisu ni više ni manje nego
li revizionizam na brzinu, koji je oblikovan njihovim pogrešnim
čitanjem balkanske povijesti.
Zabluda je tvrditi da su kršenja ljudskih i građanskih prava
temeljni razlog za pet balkanskih ratova koji su našu intervenciju
učinili moralnim imperativom. Naši empirijski dokazi, kao ni
iskustvo temeljeno na angažmanu, ne idu u prilog ovim tumačenjima.
Revidiranje Jugoslavije i posljedica toga sučelile su Zapad s
paradoksom balkanske povijesti koji je prva uočila još Rebecca
West. Jučerašnje žrtve postale su današnji ugnjetači, piše
Nicolaos Stavrou u današnjem 'The Washington Timesu'.
Ljudska i građanska prava teško da su ikad bila bit problema na
Balkanu nakon hladnog rata. To je prije bilo izjednačavanje etničke
podjele s demokratizacijom, prihvaćanje otpadnika iz hladnog rata
kao stvarnih demokrata, neoprezna pretvorba administrativnih
granica u državne i prerano priznanje jugoslavenskih republika
prije nego što su riješena pitanja poput prava manjina. Ti su
rezultati očiti svima osim revizionistima balkanske povijesti,
među koje spadaju gospođa Albright i gospodin Holbrooke. U njihovo
je doba Jugoslavija sa svim svojim etničkim sukobima pretvorena u
pet mini Jugoslavija s identičnim problemima', zaključuje Nikolaos
Stavrou u 'The Washington Timesu'."
***
Članovi Kongresa kritiziraju ponašanje Pekinga u prijeporu oko
američkog izviđačkog zrakoplova
Prilog Deborah Tate: "Članovi američkog Kongresa ocjenjuju da je
ponašanje kineskih vlasti u slučaju prisilnog spuštanja i
zadržavanja američkog zrakoplova za elektronsko promatranje
dovelo do komplikacija u odnosima Washingtona i Pekinga. Članovi
Kongresa misle da će incident utjecati na njihovo glasovanje kad se
na Capitol Hillu bude odlučivalo o pitanjima koja se tiču Kine.
Zastupnici i senatori koji su sudjelovali u jučerašnjim kontakt-
programima američkih televizijskih mreža kritizirali su kinesko
ponašanje tijekom incidenta, a posebno njihovo dvanaestodnevno
zadržavanje dvadesetčetvorice članova posade zrakoplova. Neki su
članovi Kongresa zatražili od vlade da odgovori oštrijim
stajalištem prema Pekingu. Demokratski senator Bob Toricelli to je
istaknuo sudjelujući u emisiji TV-mreže NBC.
'Odnosi se više ne mogu održavati na dosadašnjim temeljima. Teško
mi je ovog uskrsnog jutra govoriti o osveti, ali do osvete će doći',
kazao je. Senator Toricelli predlaže da prvi korak bude otkazivanje
posjeta predsjednika Busha Kini, koji je planiran za listopad.
'Otvoreno je pitanje treba li Kina biti prva azijska zemlja koju će
predsjednik Sjedinjenih Država posjetiti, ili bi bilo bolje da
posjeti Japan i Južnu Koreju', pitao je senator Toricelli.
Drugi članovi Kongresa ističu da se zbog nedavnog kineskog odnosa
prema posadi američkog zrakoplova treba pružiti još veću potporu
predloženoj prodaji razarača s najsuvremenijim radarima Tajvanu.
Konačnu odluku o tome hoće li prodati suvremene razarače ili ne,
Washington bi morao donijeti do kraja ovog mjeseca. Neki čak misle
da je Kina svojim ponašanjem dovela u pitanje i stalni status
takozvane 'najpovlaštenije nacije' koji uživa u trgovini sa
Sjedinjenim Državama. O tom će se statusu raspravljati na Capitol
Hillu u lipnju. Republikanski kongresmen u Odboru Zastupničkog
doma za međunarodne odnose Henry Hyde prošle je godine podržao
trajno uspostavljanje normalnih trgovinskih odnosa s Kinom, ali će
- kako kaže - sada glasovati protiv, ako Peking ne vrati oštećeni
vojni zrakoplov Sjedinjenim Državama.
Ima međutim članova Kongresa koji misle da je održavanje redovitih
odnosa s Kinom još najbolji način utjecaja na političke promjene u
toj komunističkoj zemlji. Oni smatraju da se Kini i dalje mora
pružati trgovinske olakšice te da gospodin Bush mora posjetiti
Peking. To misli i demokratska senatorica Barbara Boxer iz
senatskog Odbora za vanjsku politiku koja je sudjelovala u emisiji
televizijske mreže CNN.
'Ne želimo da Kina bude izolirana. Mi želimo Kinu uvesti u
međunarodnu zajednicu; mi to trebamo učiniti na temeljima naših
načela demokracije i slobode', kazala je senatorica Boxer.
Demokratski senator Joe Biden iz senatskog Odbora za vanjsku
politiku kaže da se američke odluke u vezi s Kinom moraju temeljiti
na interesima Sjedinjenih Država, a ne na osveti za incident sa
zrakoplovom. U emisiji televizijske mreže CBS senator Biden se
zauzeo za isti pristup i prilikom odlučivanja o tome treba li
Tajvanu prodati najsuvremenije razarače ili ne.
Iako članovi Kongresa imaju različita mišljenja o tome kako
odgovoriti na incident oko američkog zrakoplova za izviđanje, oni
su suglasni da Kina mora početi poštivati pravila međunarodne
zajednice ako doista želi postati njezin član."
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
16. IV. 2001.
Pregled tiska
"U članku pod naslovom 'Bijes Hrvata prijetnja je miru' današnje
izdanje 'The Daily Telegrapha' govori o odlučnosti dužnosnika
međunarodne zajednice u BiH da razbiju hrvatski separatistički
pokret koji, kako vele, predstavlja najveću prijetnju miru još od
potpisivanja Daytonskog sporazuma. 'The Daily Telegraph' iz
međunarodnih izvora doznaje kako će iduća meta međunarodne uprave
'u predstojećim danima' najvjerojatnije biti još neka financijska
institucija čime će se, tvrdi list, još više povećati napetosti u
regiji. Ali istodobno, navodi se u članku, mnogi dužnosnici sa
Zapada koji se nalaze u Sarajevu podcjenjuju bijes desetak tisuća
Hrvata koji su svoj novac već izgubili u prvom naletu i to na
Hercegovačku Banku u Mostaru.
U opširnom tekstu o Hrvatima u Bosni i Hercegovini 'The Guardianov'
dopisnik iz Mostara Jonathan Steele navodi kako visoki izaslanik za
Bosnu i Hercegovinu Wolfgang Petritch provodi novu strategiju
protiv militantnih Hrvata i to udarajući po bogatstvu koje ih i drži
na vlasti. Ukoliko Petritch i njegov tim uspiju u nakani i dobiju
bitku protiv tvrdolinijaških Hrvata u BiH, bit će to veliki poticaj
za umjerenije političke struje bosanskih Hrvata, piše list. Ali na
posljednje događaje u Bosni i Hercegovini treba gledati
optimistično stoji u 'The Guardianu', a to znači promatrati pobunu
Hrvata kao posljednje trzaje tvrdolinijaša, a ne kao razbijanje
Daytonskog sporazuma. 'To se događa jer uspijevamo u našem naumu, a
ne zato što gubimo', prenosi 'The Guardian' riječi čelnika UN-ove
misije Jacquesa Kleina.
Jutrošnji 'The Times' osvrće se na jučerašnje obraćanje Pape Ivana
II. povodom Uskrsa, prenoseći njegovu poruku da će se svijet
promijeniti na bolje i unatoč svim trenutačnim sukobima i ratovima.
Ali 'The Times' otkriva kako su sve vidljiviji znakovi Papine
bolesti i godina. U petak, navodi list, prvi puta u 23 godine koliko
je poglavar Katoličke crkve Papa nije uspio u procesiji sudjelovati
nošenjem križa cijelim križnim putem, već samo na posljednje dvije
postaje. Njegove su riječi, piše 'The Times', bile često
nerazumljive i djelovao je vrlo umorno, što je rezultat lijekova
protiv Parkinsonove bolesti. Po dolasku na Trg Sv. Petra, potrebna
mu je bila pomoć da se popne uz stepenice. Unatoč tome, 80-godišnjeg
Papu nakon odmora u ljetnoj rezidenciji u Castel Gandolfu očekuju
nova putovanja. Prve postaje papina pohoda bit će Grčka, Sirija i
Malta."
13. IV. 2001.
Iz tiska
"Listovi se osvrću na prvu balkansku turneju američkog državnog
tajnika Colina Powella otkako je došao na taj položaj. 'The Times'
piše da je gospodin Powell obećao da će Amerika održati svoje vojne
obveze u regiji i apelirao na balkanske političare da pokažu
suzdržanost. Powell je obećao Makedoniji političku, gospodarsku i
vojnu pomoć. Komentator zatim analizira stanje u Makedoniji i kaže
kako je, doduše, počeo dijalog makedonskih vlasti s albanskom
manjinom, ali bi ishod tih razgovora mogao ovisiti o tome koliko
čvrsta bude potpora Zapada Makedoniji u teškim vremenima što
dolaze. Jamstva gospodina Powella morala bi donekle smiriti
strahovanja da se Amerika namjerava povući iz regije. 'The Times'
zatim nabraja eksplozivne točke na Balkanu i kaže da bi novi
separatistički pokreti u regiji mogli izazvati zahtjeve da NATO
poveća, a ne da smanji svoje postrojbe u regiji.
Nekoliko listova piše i o boravku bivšeg jugoslavenskog
predsjednika Slobodana Miloševića u bolnici. 'The Daily Telegraph'
donosi članak pod naslovom 'Milošević otkriva da zatvor šteti
zdravlju'. List kaže da je Miloševićevo zdravlje jučer postalo
političko pitanje jer je vođa ekstremnih nacionalista Vojislav
Šešelj upozorio da će se, ako Milošević umre, to smatrati
političkim ubojstvom. 'The Guardianov' članak o Miloševiću ima pak
naslov 'Milošević optužen da izmišlja srčane tegobe' jer liječnici
nisu ustanovili nikakvu bolest. List navodi izjavu srbijanskog
premijera Zorana Đinđića koji kaže da Miloševićevo zdravstveno
stanje ne mijenja prirodu pravnog postupka. Đinđić je dodao da će se
Miloševiću suditi iako je privremeno u bolnici i da će pravda biti
zadovoljena. 'The Times' nagađa da je jugoslavenski predsjednik
Vojislav Koštunica koji se uvijek protivio zatvaranju svoga
prethodnika možda odgovoran za prebacivanje Miloševića u bolje
uvjete u bolnici. Neki politički promatrači misle da bi to mogao
biti Koštuničin politički manevar jer se on priprema za izlazak na
srbijanske predsjedničke izbore ovoga ljeta ako Crna Gora proglasi
neovisnost, zaključuje 'The Times'."
(BBC)
FRANCUSKI RADIO - RFI
16. IV. 2001.
Iz tiska
"'Le Monde' najviše pozornosti posvećuje raspravi u zemljama
članicama EU o budućnosti Petnaestorice. Ova akcija pokrenuta 11.
travnja vodit će se u Francuskoj pod pokroviteljstvom Elizejske i
Matignonske palače. Svrha ove široke javne rasprave je
elaboriranje jednog francuskog stajališta o budućnosti unije u
perspektivi njezina proširenja na istok i donošenja europskog
ustava - sve to u službi budućih velikih eurosusreta u sljedeće tri
godine. Naime, na sljedeća dva summita, na onome u Goeteborgu u
lipnju i Laekenu u Belgiji u prosincu ove godine, razmatrat će se
problematika europskog ustava. Početkom iduće godine u dvanaest
zemalja unije stupa na snagu euro, a točno 17. veljače iduće godine
Francuzi će ostati bez svojeg franka.
Iste godine u proljeće održavaju se predsjednički i parlamentarni
izbori u Francuskoj, a u jesen parlamentarni u Njemačkoj, dok bi se
prvog dana 2003. godine unija trebala otvoriti za nove članice, s
deset bivših komunističkih zemalja plus Malta, Cipar i Turska kao
kandidati u očekivanju još niza balkanskih zemalja. Konačno,
2004., kad završava razdoblje toliko značajno za Europsku uniju,
kako napominje 'Le Monde', održava se nova stara međuvladina
konferencija o reformi europskih institucija, a sredinom iste
godine i izbori za Europski parlament u kojem bi prvi put mogli
zasjedati i zastupnici novoprimljenih istočnoeuropskih zemalja.
Današnji 'Liberation' naslovnu stranicu posvećuje Turskoj, zemlji
koju potresa duboka politička i financijska kriza. U komentaru pod
rječitim naslovom 'Republika na izdisaju' tvrdi kako je najnovija
kriza počela 19. veljače kad je izbio sukob između premijera
Bulenta Ecevita, staroga čelnika turske nacionalističke ljevice i
vrlo štovanog predsjednika republike Ahmeta Necdeta Sezera, kad je
predsjednik premijeru spočitnuo propuste u borbi protiv
korupcije.
Novinar vanjskopolitičke redakcije Gerard Dupuy određuje Tursku
kao zemlju proturječja. Poluvojna, polulaička i poluislamska
poludiktatura, što nam se čini da je najmanje tri polovice. Zemlja u
kojoj još vlada umjerena ljevica, s osloncem krajnju desnicu,
zemlju koju već više od jednog stoljeća zapljuskuje val
nacionalističkog delirija, iako se trećina stanovništva i dalje
drže Kurdima. Zemlji u kojoj su zatvori prepuni političkih
aktivista, dok ulice vrve od razgranatih mafija, u kojoj 'vlada
živi izvan dodira sa stvarnošću', ali zato u potpunoj financijskoj
delikvenciji. Ukratko, sve što od ove zemlje čini malo vjerojatnog
kandidata za ulazak u Europsku uniju. Najveće iznenađenje, tvrdi
'Liberationov' uvodničar je u tome što je Turska uopće preživjela.
O bivšem jugoslavenskom prostoru samo u 'Le Mondeu' u rubrici pisma
čitatelja oglašava se Paul Garde koji je u istom listu bio ustoličen
u stručnjaka za Balkan. U kratkom napisu pod naslovom 'Balkanska
mudrost' Paul Garde ocjenjuje okončanje teške krize i oružanih
sukoba u Makedoniji, kraj ratnih operacija protiv albanskih
ekstremista, kao rezultat - prvo: jednodušnih akcija međunarodne
zajednice, drugo: suzdržanosti makedonske vojne sile i treće:
mudrosti albanskog vodstva iz Makedonije. Jedino nije jasno zašto
je uopće i došlo do oružanih sukoba. Ukratko, za Paula Gardea,
autora knjige 'Život i smrt Jugoslavije', treba reći, navodimo
njegovu zaključnu rečenicu - 'Ne postoji balkanska fatalnost'. Te
'fatalnosti' bilo bi i manje da su Paul Garde i njemu slični
balkanski stručnjaci u zadnjih desetak godina više šutjeli na temu
balkanske fatalnosti."
(RFI)
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
15. IV. 2001.
Statistika i politika!?
Prilog Milana Gavrovića: "Na oštre kritike zbog loših ekonomskih
rezultata predstavnici Hrvatske vlade odgovaraju optimističkom
tvrdnjom da je kriza već prošla. Ministar financija dr. Mato
Crkvenac, izjavio je ovoga tjedna da 'Hrvatska definitivno izlazi
iz krize' što je 'rezultat vladine gospodarske politike'. Po njemu,
svi su ekonomski pokazatelji dobri, a jedini je problem velika
nezaposlenost. Ali i za to će vlada, kako je rekao, uskoro ponuditi
rješenje.
Isto ponavljaju i neki drugi predstavnici njegove stranke SDP-a,
najveće u vladajućoj koaliciji. Očito je riječ o odluci stranačkog
vrha da se tako treba suprotstavljati sve brojnijim kritikama zbog
loših ekonomskih rezultata. Posljednjih su se dana među kritičare
svrstali čak i saborski zastupnici stranaka koje sudjeluju u
vladajućoj koaliciji. U anketi 'Jutarnjeg lista' oni su
najlošijima ocijenili baš vladine gospodarske rezultate. Usput
rečeno samo malo lošije su prošli policija i obrana.
Normalno je da se vlada brani svim dopuštenim sredstvima. Ali
granica dopuštenog sad je prekoračena. Tvrdnju da Hrvatska izlazi
iz krize dr. Crkvenac je potkrijepio podacima po kojima je
industrijska proizvodnja povećana u siječnju za 7,1, a u veljači za
2,6 posto. To je desezonirani podatak, rekao je on, što znači da je
riječ o porastu prema prošlogodišnjem prosjeku. Državni zavod za
statistiku daje, međutim, potpuno drukčije brojeve. Po njemu se
industrijska proizvodnja smanjuje, a ne povećava. U siječnju je ona
bila 3,3 posto, a u veljači već 5,2 posto manja od prošlogodišnjeg
prosjeka.
Iz HDZ-ova vremena Hrvatska ima vrlo teško iskustvo o tome što se
može dogoditi kada vlast ne priznaje službene podatke. Tadašnji
ekonomski strateg Borislav Škegro tvrdio je da je bruto domaći
proizvod za četvrtinu veći od onog koji iskazuje Državni zavod za
statistiku. Sljedeći je korak bio da se za toliko poveća i državni
proračun. Strašne posljedice te igre s podacima malo tko u
Hrvatskoj sada ne osjeća na vlastitoj koži.
Mnogi nezavisni ekonomisti zato tvrde da bi političarima moralo
biti strogo zabranjeno korištenje i konstruiranje bilo kakvih
podataka osim onih koje daje službena statistika. Neki čak idu tako
daleko da kažu kako bi to trebalo biti kazneno djelo. Pri tom bi
Zavod za statistiku morao biti samostalan kao što je to, na primjer,
Narodna banka. Bez toga je i demokracija samo na vrbi svirala.
(RFE)
AUSTRIJA
APA
16. IV. 2001.
Hrvatska dijaspora financira 'autonomnu vladu' u Bosni
"Predstavnici 30 hrvatskih inozemnih zajednica najavili su poslije
susreta u Mostaru da će financijski poduprijeti hrvatsku
samoupravu u Bosni i Hercegovini. 'To je naš odgovor na pokušaj
predstavnika međunarodne zajednice da financijski i gospodarski
unište hrvatski narod u federaciji Bosne i Hercegovine', naveo je
hrvatski radio riječi predsjednika Hrvatskog svjetskog sabora za
Europu, Vinka Sablje.
Po njemu će se započeti s otvaranjem računa za financiranje tijela
hrvatske samouprave, 'a taj ćemo račun otvoriti u 'Petritschevoj
zemlji' (međunarodni dužnosnik za Bosnu Wolfgang Petritsch)', kaže
Sabljo. Inozemni Hrvati već godinama plaćaju porez u onim zemljama
čiji će predstavnici sad novac u Bosni potrošiti za kršenje
temeljnih ljudskih prava i prava cjelokupnog hrvatskog naroda u
Bosni, tvrdi Sabljo.
Hrvatske inozemne zajednice potvrđuju i svoju potpunu potporu
hrvatskoj samoupravi. Predsjednik samozvane hrvatske autonomne
vlade u Bosni Marko Tokić naglasio je da je samouprava odgovor na to
što međunarodna zajednica hrvatskom narodu želi nametnuti svoju
volju. Bosanski Hrvati žele novi poredak u kojemu će
institucionalno biti zaštićena njihova prava.
Predsjednik Hrvatske demokratske zajednice (HDZ) Ante Jelavić
ponovno je kritizirao da je Daytonski sporazum pogrešan i nepošten.
Da će se zauzimati za stvaranje hrvatske teritorijalne cjeline u
Bosni i Hercegovini. Jelavića je 7. ožujka Petritsch otpustio iz
državnog predsjedništva Bosne. Međunarodni dužnosnik za Bosnu tada
je priopćio da je Jelavić proglašenjem autonomne vlade bosanskih
Hrvata prekršio Daytonski sporazum.
'Svehrvatski sabor' od više od 500 političara i gospodarstvenika
početkom je ožujka u Mostaru proglasio vlastitu autonomnu vladu u
područjima većinom nastanjenim Hrvatima i najavio da više neće
priznati središnju vladu u Sarajevu. Zatraženo je preoblikovanje
države, pri čemu su radikalniji eksponenti HDZ-a zagovarali treći
entitet u Bosni, dakle hrvatsku republiku, dok su ponešto
umjereniji nacionalisti za kantonizaciju Bosne.
Još tijekom jugoslavenskoga građanskoga rata (1991. - 1995.)
hrvatski su čvrstorukaši proglasili neovisnu državu 'Herceg-
Bosnu'. Daytonskim su se sporazumom, zaključenim 1995., kojim je
službeno završen rat, Hrvati morali obvezati da će raspustiti svoju
državu 'Herceg-Bosnu'. Tim je sporazumom Bosna podijeljena na
dvije teritorijalne cjeline ('entitete'), 'bošnjačko-hrvatsku
federaciju' i 'srpsku republiku'."
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
16. IV. 2001.
Bushova kaspijska diplomacija
"Iako je predsjednik Bush loše govorio o entuzijazmu svojih
prethodnika u pokušaju rješavanja stranih sukoba, nedavno se
sastao s čelnicima Armenije i Azerbejdžana, dvije države zatvorene
u naizgled nerješivom etničkom sporu. Do Bushova uključivanja u
pregovore oko Nagorno-Karabaha, etnički armenske enklave unutar
Azerbejdžana, nedvojbeno je djelomice došlo zbog velikih rezervi
nafte i plina u kaspijskoj regiji. Ipak, to je dobrodošao potez, za
koji se nadamo da signalizira kako će Washington i dalje djelovati u
nemirnim zonama svijeta.
Blisko surađujući s Armenijom, stanovnici Nagorno-Karabaha pošli
su u rat za odcjepljenje od Azerbejdžana kad se raspao Sovjetski
Savez. Etnički Armenci sada zapravo upravljaju Nagorno-Karabahom,
i drže teritorij oko njega, kao i koridor koji enklavu povezuje s
Armenijom. Osam stotina tisuća Azera protjeranih s tog područja
živi u bijednim izbjegličkim logorima po Azerbejdžanu. Azerbejdžan
je zadržao blokadu Armenije gdje je gospodarska kriza izazvala
iseljavanje gotovo pola nacije. Armenska zajednica je, zauzvrat,
uvjerila Kongres da zabrani američku pomoć Azerbejdžanu.
Prošli pregovori su zaglavili na sporu oko pravnog statusa Nagorno-
Karabaha. Heydar Aliyev, predsjednik Azerbejdžana, kaže da bi
regiji dozvolio široku autonomiju, ako ostane dio Azerbejdžana.
Armenija i Nagorno-Karabah traže punu neovisnost za enklavu. No,
čini se da neki dužnosnici Bushove administracije sad s optimizmom
gledaju na mogućnost da Armenija postane popustljivija. Oni
izražavaju nadu da armenski predsjednik Robert Kochorian,
porijeklom iz Nagorno-Karabaha i koji je bio i čelnik enklave,
može, ako odluči, uvjeriti Armence, a posebice snažnu vojsku, da
odustanu od zahtjeva za neovisnost.
Glavni razlog za Bushovo uključivanje je taj što bi mir ubrzao
razvoj kaspijskih naftnih polja i izgradnju naftovoda koji bi
prenosio naftu od Azerbejdžana prema Zapadu. Pravac koji se
zagovara bi izbjegao Rusiju, gdje bi protok nafte mogao biti talac
političkih događaja, no ipak ga se smatra ranjivim jer prolazi vrlo
blizu teritorija pod nadzorom Armenije. U regiji kojom dominira
Rusija, i britanske i francuske naftne kompanije, Bush se
nedvojbeno nada povećati američki utjecaj. Dobrodošlo je to što on
to čini promičući mogućnost postizanja mira."
INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
13. IV. 2001.
Vrijeme je za novu veliku ideju: izabrati predsjednika Europe
"Kad je Romano Prodi došao u Bruxelles, novom su predsjedniku
Europskoga povjerenstva često govorili da treba veliku ideju.
Budući da Bruxelles sada jednako uznemiruju kao i u vrijeme kada je
Prodi stigao, sigurno je došlo vrijeme da prihvati jedinstvenu,
jednostavnu zamisao koja definira i jača njegov položaj.
Ta bi nam velika ideja morala reći nešto o njegovu poslu - što radi i
što namjerava napraviti, što ne može ostvariti i što misli u kojim
bi područjima morao dobiti veće ovlasti. Ovo možda ne zvuči mudro ni
ambiciozno kao neki prijašnji projekti EU, kao što su stvaranje
jedinstvenog tržišta i eura, no jednako je važno za budućnost
Europe.
Bivši talijanski premijer Prodi dobio je veliku potporu kao čovjek
koji će popraviti štetu nastalu početkom 1999. kad je Europsko
povjerenstvo Jacquesa Santera dalo ostavku zbog niza financijskih
skandala. Sa sobom je donio nade onih koji žele obnovu izvršne moći
Bruxellesa, ali je dobio i potporu nekih nacionalnih vođa koji bi
željeli da se krila Povjerenstva podrežu.
Početkom ljeta navršit će se dvije godine od Prodijeva dolaska u
Bruxelles. On se nije potvrdio kao novi moćnik EU, niti je pojasnio
ulogu i dužnosti Povjerenstva. U Bruxellesu nije uspio potvrditi
ugled koji je stekao u Italiji zahvaljujući političkoj spretnosti.
Naprotiv, kritiziraju ga i njegovi dužnosnici jer ne zna
komunicirati i nema viziju.
Neki bi rekli da je precijenjen ili da je poslan u svojevrsnu
europsku nemoguću misiju. Nije lako ponovno steći naklonost
razočarane europske javnosti, a njegovi pristaše upozoravaju na
krutost europskih pravila i procedura koja otežava izravnu akciju.
Njegovi protivnici tvrde da nije uspio pokazati nepokolebljivu
odlučnost zahvaljujući kojoj je Jacques Delors deset godina bio
tako uspješan predsjednik Povjerenstva.
Pitanja što je zapravo Prodijev posao i kakav bi morao postati, idu
mnogo dalje od njegova osobnog ugleda. Europski političari sve se
češće suočavaju s problemom pomirenja potrebe za sve samostalnijim
odlučivanjem unutar EU i sve većeg pritiska da se zaštite prava
zemalja članica.
Već se neko vrijeme raspravlja o sve prihvaćenijem prijedlogu da bi
europski glasači morali izravno birati predsjednika Povjerenstva.
Čini se mogućim da će sljedeći izbori za europski parlament,
sredinom 2004. političkim pokretima ponuditi priliku da imenuju
svog kandidata za najvišu dužnost u Povjerenstvu. Pobjednika bi se
neizbježno opisivalo kao 'predsjednika Europe'.
Koje bi ovlasti morao imati izabrani predsjednik Povjerenstva?
Jasno je da bi on ili ona imali ovlasti bez presedana, ali to bi
pokrenulo nova pitanja na koja bi se moralo tražiti odgovor - od
pitanja odgovornosti i okolnosti u kojima bi predsjednik mogao biti
uklonjen s dužnosti, do pitanja bi li izvršni dužnosnici EU-a imali
veće ovlasti.
Europski predsjednički izbori rezultirali bi zanimljivim
scenarijima. Političke sklonosti povjerenika koje bi imenovao novi
predsjednik mogle bi odražavati glasački odabir u sklopu europskih
parlamentarnih izbora, tako da bi vlada na razini EU postala u mnogo
većoj mjeri proces koji se odvija između lijevog i desnog krila nego
što je sada. Snaga stranaka u Europskom parlamentu postala bi
jednako bitna kao i utjecaj pojedinih nacija.
Ubrzo bi igra europskih parlamentaraca i povjerenika, zajedno sa
stalnim dužnosnicima EU, mogla početi nalikovati igri nacionalnih
demokracija.
Te bi mogućnosti mogle pomoći da se rasplamsa velika rasprava o
budućim političkim strukturama EU, koju su obećali provesti
nacionali čelnici na summitu održanom u Nici prošlog prosinca.
Riječ je o raspravi koja će se baviti budućnošću Povjerenstva.
Obeshrabrenost i izraziti nedostatak samouvjerenosti na vrhu
uzrokovali su oklijevanje Povjerenstva da raspravlja o tome je li
'europska vlada' još u fazi zametka ili će postati obično
tajništvo.
Prodi ima ovlasti da ponovno preuzme inicijativu. Potičući
raspravu o ulozi i odgovornosti predsjednika Povjerenstva usmjerio
bi pozornost na pitanja koja će odrediti budućnost EU. U Bruxellesu
će biti još gotovo četiri godine. To bi vrijeme morao iskoristiti da
se pobrine za to da njegov nasljednik bude izabran i da dobije
stvarnu političku moć. To bi morala biti velika ideja Romana
Prodija", piše Giles Merritt, direktor "Forum Europe" i glavni
tajnik organizacije "Friends of Europe".
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
14. IV. 2001.
Slovensko-hrvatski pokušaji raščišćavanja
"Šefovi vlada Slovenije i Hrvatske, Drnovšek i Račan, u srijedu su
se u višesatnim razgovorima održanim u dvorcu Otočec na jugu
Slovenije, dogovorili tek da će u rješavanju razlika koje postoje
između dviju zemalja ubrzati rad stručnjaka i odredili rok 1.
lipnja. Ako do toga dana dvije strane ne postignu dogovor, odlučit
će hoće li prijeporna pitanja povjeriti međunarodnoj arbitraži. U
višegodišnjoj raspravi posrijedi su tri teme koje su još povezane s
raspadom Jugoslavije a Drnovšek i Račan naglasili su da skori
dogovor priželjkuju baš zato da se ne opterete inače izvrsni odnosi
između Ljubljane i Zagreba.
Otvoreni problemi odnose se na određivanje granica koje još nije
riješeno na nekim malim dionicama. No u biti je riječ o morskoj
granici i želji Slovenije da u Piranskom zaljevu dobije pristup
međunarodnim vodama. Pitanje granica za Ljubljanu je bitno i zbog
vlastite kandidature za EU i preuzimanja schengenskih odredaba.
Neriješena su zatim potraživanja hrvatskih državljana koji su
svojedobno devize uložili u Ljubljansku banku, ali banka ih je tada
morala slati u Beograd. Treća točka je naposljetku nuklearna
elektrana Krško koju su Hrvatska i Slovenija svojedobno zajedno
izgradile, zbog koje među ostalim postoje razlike u pogledu
imovinskog prava, troškova održavanja, pitanja amortizacije i
dugova kao i o zbrinjavanju nuklearnog otpada", izvješćuje novinar
lista A. O.
SLOVENIJA
DELO
13. IV. 2001.
Drnovšek, Račan i čuda
"Dok se na jednoj strani svijeta raspetljavala prva veća afera u
kinesko-američkim odnosima nakon izbora Georgea W. Busha, sudar
američkog špijunskog zrakoplova s kineskim lovcem i slijetanje na
kineski otok Hainan, pred dvorac Otočec dovezao se kamion s
natovarenim zloglasnim slovenskim špijunskim kombijem. Tako je
afera što se tiče Hrvatske dobila epilog, nakon sudskog epiloga
koji je završen još prošle godine u Varaždinu. U Sloveniji ćemo o
aferi još govoriti, među ostalim i zbog procesa protiv slovenskih
špijuna koji su optuženi da su (iz nebrige?) za vrijeme vožnje "na
Roglu" prešli na hrvatski teritorij.
Kao što sudbina odnosa Washingtona i Pekinga ne može ovisiti samo o
događaju u Južnokineskom moru, tako ni povratak zelenog kombija -
iako je medijski vrlo zvučan - neće nimalo utjecati na pregovore
slovenske i hrvatske diplomacije. Pomalo je čudno da su Hrvati
kombi u Sloveniju doveli, a da o tome nisu obavijestili nikoga na
slovenskoj strani. Doduše, hrvatski je premijer Račan predaju
kombija predstavio kao čin dobre volje (između redaka se može
razabrati da očekuje sličan potez slovenske strane, na primjer
povlačenje slovenskih vojnika s hrvatskog katastarskog teritorija
na Svetoj Geri). Ali, za službenu Ljubljanu kombi nije bio dijelom
spornih pitanja s Hrvatskom. Za slovensku stranu afera Zavrč nije
postojala, a milijun dolara vrijedan kombi nije nikad bio na popisu
neriješenih pitanja s Hrvatskom. A i hrvatski su političari aferu i
kombi uvijek spominjali u više-manje šaljivu tonu. U svakom
slučaju, na popis dobrih usluga Slovenije Zagrebu Ljubljana je ipak
uvrstila događaj od 28. travnja 1998. godine, kad je Hrvatskoj bez
velike pompe vraćeno terensko vozilo landrover s dvojicom
pripadnika specijalne policije koji su uhvaćeni dok su na
slovenskom teritoriju jeli sendviče.
Sudeći prema izjavama premijera, sastanak u Otočcu bit će
prijeloman ako u sljedećem razdoblju bude zaključen bilo kakav
sporazum s popisa neriješenih pitanja u odnosima dviju država. U
suprotnom će to biti samo jedan u nizu razgovora slovenske i
hrvatske vlasti u dvorcima i ljetovalištima, ali s vrlo skromnim
učincima. Pregovori u dvoranama dvorca na Krki za hrvatsku su
stranu navodno bili - zbog nepopustljivosti i odlučnosti
slovenskih pregovarača - vrlo tvrdi. Račan je konačno priznao da su
problemi ipak teški i da se sve ne može riješiti floskulom -
problemi su rješivi, ali samo slabe vlade iz malih problema naprave
velike. On je to u zadnjih godinu dana stalno ponavljao u izjavama
za javnost. Inače, uopće nema sumnje da su problemi uistinu teški.
Što se tiče granice na moru, slovenskim su pregovaračima ruke
vezane i ne mogu popuštati zbog deklaracije Državnog zbora o
cjelovitosti Piranskog zaljeva i teritorijalnom izlazu Slovenije u
međunarodne vode. Hrvatsku s druge strane obvezuju zaključci
Sabora o suverenosti u polovici Zaljeva. Zato bi dogovor o
nuklearki Krško ili o dugovima Ljubljanske banke Zagreb prema
štedišama imao velike posljedice za jednu ili drugu državnu
blagajnu, a još je vrlo daleko do suglasnosti o tome tko što mora
platiti. Hrvati u pregovorima o nuklearki čak očekuju odštetu.
Drnovšek i Račan u rukama nemaju čarobni štapić.
A, budući da Slovenija prije ulaska u EU želi riješiti sva sporna
pitanja s Hrvatskom, postavila je svojevrstan ultimatum, to jest
rekla je da će nakon 1. lipnja pregovarati još samo o međunarodnoj
arbitraži. Što se Hrvatske tiče, ona s jedne strane, doduše,
prihvaća arbitražu kao jedan od načina traženja rješenja, ali žurba
nipošto ne odgovara Zagrebu. Slovenija je na visokom mjestu
hrvatskih vanjskopolitičkih prioriteta i zato pregovarači nastoje
odugovlačiti. Iznuđivanje "sporazuma po svaku cijenu" značilo bi
da Slovenija koja se s velikim entuzijazmom priprema na sporazume -
pokušava drugoj strani nametnuti svoja rješenja. Ali, niti
arbitraža ne može biti slamčica spasa. O njoj se strane u sporu
moraju dogovoriti, zaključiti sporazum o tome tko će biti arbitar i
što je predmet odlučivanja. Prema crnom scenariju pregovori o
arbitraži (a nakon toga i odlučivanje o sporu) mogli bi se vući iz
godine u godinu. Zato je 1. lipnja kao rok za sporazum možda samo
način da se pregovori ubrzaju (pregovarači će se navodno susretati
svakoga tjedna), no ako jedna strana na sporazum nije spremna, bilo
da je riječ o njegovu rješenju ili o arbitraži, onda bi sve skupa
moglo brzo pasti u vodu. Prisjetimo se samo dogovora ministara
vanjskih poslova iz Mokrica u kolovozu 1998., kad su odredili
tromjesečni rok za rješenje spornih pitanja, poslije čega je sve
ostalo visjeti u zraku.
Unatoč optimizmu koji zrači iz slovenske diplomacije nakon susreta
u Otočcu ne bi bilo neočekivano kad bi sve ostalo u sjećanju samo
zbog bizarne predaje kombija. I naravno, kad bismo se susreta
sjećali kao jednog od slovensko-hrvatskih susreta koji su završeni
praznim izjavama", piše Peter Žerjavič.
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
14. IV. 2001.
Etapna pobjeda Georgea W. Busha
"Kako se postupa s drugim supersilama, u Sjedinjenim Državama
nikome se ne mora pojašnjavati. Ronald Reagan pokazao je to
svojedobno s carstvom zla, poznatim i kao Sovjetski Savez: pritisne
ih se uza zid, ne popušta se i ostaje se jači.
Sada neki u SAD-u predlažu istu jednostavnu strategiju i u
ophođenju s Narodnom republikom Kinom. Oni koji prijete Tajvanu,
protivnike Sjedinjenih Država opskrbljuju opasnim oružjem i nogama
gaze ljudska prava, moraju osjetiti da se na takvo što u Washingtonu
ne gleda blagonaklono. A oni koji se usude iznad međunarodnih voda
nasrnuti na američki izviđački zrakoplov, prisilno ga prizemljiti
i zatim još i prijetiti da će posadu zadržati kao taoce, u
Sjedinjenim Državama neće steći prijatelje.
Prvi Bushov grub zahtjev za trenutačno oslobađanje posade
zrakoplova intuitivno je slijedio tu školu razmišljanja i takvo
viđenje stvari. Pokaži im, možda je pomislio domoljubno nastrojeni
američki građanin. No oni koji tako gledaju na stvari, previđaju da
je Bush nakon prvih oštrih riječi brzo promijenio smjer i svoje
podčinjene i poklisare od ministra vanjskih poslova Colina Powella
sve do sijedog ping-pong diplomata Henryja Kissingera ispitao kako
smiriti krizu.
Potraga za političkim kompromisom događala se na telefonu umjesto
pred kamerama - daleko od javnosti. Temeljila se na tomu da Kina
danas više ne može djelovati ne obazirući se na druge države. Na
kocki su izvoz u SAD u vrijednosti od sto milijarda dolara godišnje
i dobrobit više od 50 tisuća Kineza koji studiraju u SAD-u, ulaz u
WTO, Olimpijske igre 2008. godine. Djelovalo je: naposljetku je
posada oslobođena, a Washington nije morao izgovoriti mrsku riječ
'isprika'.
Predsjednik Bush svladao je prvu vanjskopolitičku krizu. No
zakučasto pitanje što je u takvim špijunskim misijama dopušteno,
odgođeno je za razgovore dviju zemalja koji počinju idućega tjedna.
Početno veselje zbog oslobađanja američke posade ipak će biti
pomućeno - već i zato što Peking za sada nije spreman vratiti
letećeg stražara. Bush je postigao tek etapnu pobjedu za domaće
općinstvo. Špijunska afera ipak je oštetila kompleksni splet
odnosa s Kinom", zaključuje komentator lista Stefan Schaaf.
ITALIJA
AVVENIRE
14. IV. 2001.
Nepredvidljiva zemlja, Zapad zatvara oči
"Posljednja bomba u Čečeniji - ona koja je oduzela život Shamalu
Denievu, dopredsjedniku administracije koju su postavili Rusi
nakon zauzimanja Groznog - potvrđuje besmislenu okrutnost rata
koji Rusi ne mogu izgubiti, a Čečeni ne mogu dobiti, i nemoć
međunarodne zajednice, koja uistinu pazi na humanitarna pitanja
samo kad je račun jasan, a rizik minimalan. No trebala bi isto tako
sugerirati, onima koji se bave Rusijom, jednu radnu hipotezu:
poništimo sve i priznajmo da je bit te velike zemlje još uvelike
neistražena, nakon stoljeća provedenih na proučavanju Moskovije i
desetljeća na dešifriranju Kremlja. Još nam bježi nešto presudno.
Ili smo možda već ušli, ne primijetivši, u 'pedantokraciju' koju je
prognozirao anarhist Bakunjin: vladavinu teoretičara bez dodira sa
stvarnošću.
Što se tiče Rusije, dvojba bi nam se morala pojaviti ako ponovno
pogledamo popis, makar samo od perestrojke pa dalje, promašenih
analiza i predviđanja.
Kraj SSSR-a, koji nitko nije smatrao mogućim, toliko da su se pisale
knjige o 'finlandizaciji' Europe dok su se sovjetski vođe držali na
nogama samo zahvaljujući lijekovima. Potom je tu ideja da se može
reformirati sovjetski sustav u agoniji, koji je uobličio Lenjin a
gradio Staljin 74 krvave godine. Te čak, kao što je predložio Mihail
Gorbačov 1990. očito zbunjenoj skupini G7, da se može reformirati
za samo 500 dana. I tako dalje: oskudica koja je trebala pogoditi
Ruse nakon pada SSSR-a, val milijuna očajnika koji su se s istoka
trebali izliti na Europu u potrazi za kruhom i radom, eksplozija
ruske federacije u jugoslavenskom stilu, zajamčena u tisuću učenih
knjiga, ustanak ponižene i uvrijeđene Crvene armije, preporod
komunista, Jeljcinova smrt od pijanstva, kraj Rusa, desetkovanih
alkoholizmom i padom kvalitete života i epilog jedne cijele
tehničke i znanstvene škole, ispražnjene bijegom mozgova.
Ništa se od toga nije ostvarilo, a u nekim se slučajevima dogodilo
suprotno: Rusija prima useljenike, Federacija nije eksplodirala
nego u svoju orbitu privlači druge zemlje, prvo Bjelorusiju a sada i
Moldaviju i Armeniju, očekivani životni vijek Rusa, koji je
početkom devedesetih pao na razinu za paniku, danas je u porastu, a
broj alkoholičara je s 2.700.000 1991. pao na 2.300.000 1999.
Rusija prodaje nuklearnu tehnologiju i još je svemirska sila, na
što su nas podsjetili kraj Mira i četrdeseta obljetnica Gagarinova
leta. (...)
Nije se ostvarilo nijedno od mnogih predviđanja, ali sva su se
djelomice ostvarila. I u tom rascjepu između vjerojatnog
(kategorije koju su na Zapadu učinili suverenom televizija i
kinematografija, koja nije slučajno prva industrija u SAD-u) i
stvarnog, uvlači se i skriva Rusija. Ista ona koja gotovo dva
stoljeća, prvo s carevim kozacima, potom sa Staljinovim
deportacijama, a na kraju s Jeljcinovim i Putinovim topovima vodi
stalan rat protiv Čečena, koji jedini među desetinama naroda i
vjera te zemlje imaju tu zastrašujuću povlasticu. Federacija s
gotovo 150 milijuna stanovnika, koja se prostire na 11 vremenskih
zona preko 88 subjekata (republika, regija, teritorija), a u
međuvremenu istrebljuje jedan narod od 800.000 duša koji je iz
dubine Kavkaza uspijeva zastrašivati.
Obredna formula kada prosvijetljeni Rusi govore o Čečeniji glasi:
potrebno je političko rješenje. Poziv na razum koji zvuči sve
očajnije i ritualnije u kontekstu u kojemu se čini da samo srce
diktira tempo. Kao mnoge druge stvari u Rusiji, političko je
rješenje za Čečeniju, bar danas, vjerojatno ali nije realno", piše
Fulvio Scaglione.