SI-Slovenija/Hrvatska/komentari/"Delo"-Politika SL-DELO-13.4.-DRNOVŠEK RAČAN I ČUDA SLOVENIJADELO13. IV. 2001.Drnovšek, Račan i čuda"Dok se na jednoj strani svijeta raspetljavala prva veća afera u kinesko-američkim odnosima nakon
izbora Georgea W. Busha, sudar američkog špijunskog zrakoplova s kineskim lovcem i slijetanje na kineski otok Hainan, pred dvorac Otočec dovezao se kamion s natovarenim zloglasnim slovenskim špijunskim kombijem. Tako je afera što se tiče Hrvatske dobila epilog, nakon sudskog epiloga koji je završen još prošle godine u Varaždinu. U Sloveniji ćemo o aferi još govoriti, među ostalim i zbog procesa protiv slovenskih špijuna koji su optuženi da su (iz nebrige?) za vrijeme vožnje "na Roglu" prešli na hrvatski teritorij.Kao što sudbina odnosa Washingtona i Pekinga ne može ovisiti samo o događaju u Južnokineskom moru, tako ni povratak zelenog kombija - iako je medijski vrlo zvučan - neće nimalo utjecati na pregovore slovenske i hrvatske diplomacije. Pomalo je čudno da su Hrvati kombi u Sloveniju doveli, a da o tome nisu obavijestili nikoga na slovenskoj strani. Doduše, hrvatski je premijer Račan predaju kombija predstavio kao čin dobre volje (između redaka se može
SLOVENIJA
DELO
13. IV. 2001.
Drnovšek, Račan i čuda
"Dok se na jednoj strani svijeta raspetljavala prva veća afera u
kinesko-američkim odnosima nakon izbora Georgea W. Busha, sudar
američkog špijunskog zrakoplova s kineskim lovcem i slijetanje na
kineski otok Hainan, pred dvorac Otočec dovezao se kamion s
natovarenim zloglasnim slovenskim špijunskim kombijem. Tako je
afera što se tiče Hrvatske dobila epilog, nakon sudskog epiloga
koji je završen još prošle godine u Varaždinu. U Sloveniji ćemo o
aferi još govoriti, među ostalim i zbog procesa protiv slovenskih
špijuna koji su optuženi da su (iz nebrige?) za vrijeme vožnje "na
Roglu" prešli na hrvatski teritorij.
Kao što sudbina odnosa Washingtona i Pekinga ne može ovisiti samo o
događaju u Južnokineskom moru, tako ni povratak zelenog kombija -
iako je medijski vrlo zvučan - neće nimalo utjecati na pregovore
slovenske i hrvatske diplomacije. Pomalo je čudno da su Hrvati
kombi u Sloveniju doveli, a da o tome nisu obavijestili nikoga na
slovenskoj strani. Doduše, hrvatski je premijer Račan predaju
kombija predstavio kao čin dobre volje (između redaka se može
razabrati da očekuje sličan potez slovenske strane, na primjer
povlačenje slovenskih vojnika s hrvatskog katastarskog teritorija
na Svetoj Geri). Ali, za službenu Ljubljanu kombi nije bio dijelom
spornih pitanja s Hrvatskom. Za slovensku stranu afera Zavrč nije
postojala, a milijun dolara vrijedan kombi nije nikad bio na popisu
neriješenih pitanja s Hrvatskom. A i hrvatski su političari aferu i
kombi uvijek spominjali u više-manje šaljivu tonu. U svakom
slučaju, na popis dobrih usluga Slovenije Zagrebu Ljubljana je ipak
uvrstila događaj od 28. travnja 1998. godine, kad je Hrvatskoj bez
velike pompe vraćeno terensko vozilo landrover s dvojicom
pripadnika specijalne policije koji su uhvaćeni dok su na
slovenskom teritoriju jeli sendviče.
Sudeći prema izjavama premijera, sastanak u Otočcu bit će
prijeloman ako u sljedećem razdoblju bude zaključen bilo kakav
sporazum s popisa neriješenih pitanja u odnosima dviju država. U
suprotnom će to biti samo jedan u nizu razgovora slovenske i
hrvatske vlasti u dvorcima i ljetovalištima, ali s vrlo skromnim
učincima. Pregovori u dvoranama dvorca na Krki za hrvatsku su
stranu navodno bili - zbog nepopustljivosti i odlučnosti
slovenskih pregovarača - vrlo tvrdi. Račan je konačno priznao da su
problemi ipak teški i da se sve ne može riješiti floskulom -
problemi su rješivi, ali samo slabe vlade iz malih problema naprave
velike. On je to u zadnjih godinu dana stalno ponavljao u izjavama
za javnost. Inače, uopće nema sumnje da su problemi uistinu teški.
Što se tiče granice na moru, slovenskim su pregovaračima ruke
vezane i ne mogu popuštati zbog deklaracije Državnog zbora o
cjelovitosti Piranskog zaljeva i teritorijalnom izlazu Slovenije u
međunarodne vode. Hrvatsku s druge strane obvezuju zaključci
Sabora o suverenosti u polovici Zaljeva. Zato bi dogovor o
nuklearki Krško ili o dugovima Ljubljanske banke Zagreb prema
štedišama imao velike posljedice za jednu ili drugu državnu
blagajnu, a još je vrlo daleko do suglasnosti o tome tko što mora
platiti. Hrvati u pregovorima o nuklearki čak očekuju odštetu.
Drnovšek i Račan u rukama nemaju čarobni štapić.
A, budući da Slovenija prije ulaska u EU želi riješiti sva sporna
pitanja s Hrvatskom, postavila je svojevrstan ultimatum, to jest
rekla je da će nakon 1. lipnja pregovarati još samo o međunarodnoj
arbitraži. Što se Hrvatske tiče, ona s jedne strane, doduše,
prihvaća arbitražu kao jedan od načina traženja rješenja, ali žurba
nipošto ne odgovara Zagrebu. Slovenija je na visokom mjestu
hrvatskih vanjskopolitičkih prioriteta i zato pregovarači nastoje
odugovlačiti. Iznuđivanje "sporazuma po svaku cijenu" značilo bi
da Slovenija koja se s velikim entuzijazmom priprema na sporazume -
pokušava drugoj strani nametnuti svoja rješenja. Ali, niti
arbitraža ne može biti slamčica spasa. O njoj se strane u sporu
moraju dogovoriti, zaključiti sporazum o tome tko će biti arbitar i
što je predmet odlučivanja. Prema crnom scenariju pregovori o
arbitraži (a nakon toga i odlučivanje o sporu) mogli bi se vući iz
godine u godinu. Zato je 1. lipnja kao rok za sporazum možda samo
način da se pregovori ubrzaju (pregovarači će se navodno susretati
svakoga tjedna), no ako jedna strana na sporazum nije spremna, bilo
da je riječ o njegovu rješenju ili o arbitraži, onda bi sve skupa
moglo brzo pasti u vodu. Prisjetimo se samo dogovora ministara
vanjskih poslova iz Mokrica u kolovozu 1998., kad su odredili
tromjesečni rok za rješenje spornih pitanja, poslije čega je sve
ostalo visjeti u zraku.
Unatoč optimizmu koji zrači iz slovenske diplomacije nakon susreta
u Otočcu ne bi bilo neočekivano kad bi sve ostalo u sjećanju samo
zbog bizarne predaje kombija. I naravno, kad bismo se susreta
sjećali kao jednog od slovensko-hrvatskih susreta koji su završeni
praznim izjavama", piše Peter Žerjavič.