RU-US-interview-Vlada-Diplomacija-Izbori RU-SEGODNJA-11.4.-RAZGOVOR S AARONOM RUSIJASEGODNJA11. IV. 2001.Polurestaurator-polureformatorSlužba 'Washington Online' ustupila je listu 'Segodnja' razgovor s Leonom Aaronom, direktorom
odjela za ruska istraživanja Instituta za američko poduzetništvo i autorom političke biografije Borisa Jeljcina:"- Politiku Rusije u SAD-u shvaćaju kao povratak politici SSSR-a: pokušaji obnove carstva, pritisak na zemlje-satelite, težnja da se spriječi NATO-ovo širenje na istok, osnutak nove protuameričke koalicije, itd. Je li tako, po vašem mišljenju?= To su jako ozbiljna pojednostavljenja koja gdjekad graniče s neozbiljnošću. To nije propagandna kampanja koja se vodi iz središta Pentagona, nego novinarsko gledište o prilikama. Mnogim je analitičarima prije puno godina bilo jasno da će Rusija, predavši svoj položaj velesile, dakako, smatrati sebe područnom velesilom. Sve su se velike kontinentalne zemlje, počevši od Babilona, uvijek okruživale, ako ne poslušnim režimima, onda bar režimima koji su bili politički i gospodarski ovisni. Tu je jednostavno neprilično da se Sjedinjene Države sa svojom pričom s
RUSIJA
SEGODNJA
11. IV. 2001.
Polurestaurator-polureformator
Služba 'Washington Online' ustupila je listu 'Segodnja' razgovor s
Leonom Aaronom, direktorom odjela za ruska istraživanja Instituta
za američko poduzetništvo i autorom političke biografije Borisa
Jeljcina:
"- Politiku Rusije u SAD-u shvaćaju kao povratak politici SSSR-a:
pokušaji obnove carstva, pritisak na zemlje-satelite, težnja da se
spriječi NATO-ovo širenje na istok, osnutak nove protuameričke
koalicije, itd. Je li tako, po vašem mišljenju?
= To su jako ozbiljna pojednostavljenja koja gdjekad graniče s
neozbiljnošću. To nije propagandna kampanja koja se vodi iz
središta Pentagona, nego novinarsko gledište o prilikama. Mnogim
je analitičarima prije puno godina bilo jasno da će Rusija,
predavši svoj položaj velesile, dakako, smatrati sebe područnom
velesilom. Sve su se velike kontinentalne zemlje, počevši od
Babilona, uvijek okruživale, ako ne poslušnim režimima, onda bar
režimima koji su bili politički i gospodarski ovisni. Tu je
jednostavno neprilično da se Sjedinjene Države sa svojom pričom s
Meksikom, Srednjom i Južnom Amerikom, izdaju za zaštitnika malih
zemalja. Kina provodi istu politiku, Indija također... Dio
američkog političkog establishmenta koji razborito razmišlja, ne
promatra to kao kvalitativnu promjenu u ruskoj politici, nego kao
potpuno prirodno stanje koje se pojavilo otprilike 1995. Kada kažem
'prirodno', ne želim reći da je pravedno, ali postoji takav pojam
kao što je 'realna politika'. Velike države koje su posebno bogate
prirodnim resursima, uvijek utječu na male zemlje. Nemojte
zaboraviti da Rusija podupire ukrajinsku i gruzijsku energetiku.
Tako da je jako teško reći da taj proces nije utemeljen i da je samo
rezultat zle nakane Kremlja. Čini mi se da se od Rusije ne očekuje da
odustane od te politike. Čini mi se da su izjave u novinama
posljedica novog tona američke uprave: 'Stvari ćemo nazvati pravim
imenom'. I, doista, stvari se nazivaju pravim imenom, ali, kao i
obično, u novinarstvu se pretjeruje. Status Rusije kao velike
države i lokalne velesile nitko nikad nije pobijao.
- Putin je neočekivano postao Jeljcinov nasljednik i još
neočekivanije je postao uspješan nasljednik. Što je to: politički
osjećaj Jeljcina, njegovih analitičara ili slučajnost?
= Možemo špekulirati na tu temu opetujući svima poznate činjenice o
Jeljcinovu zdravlju i o uskom prostoru u kojemu je Jeljcin mogao
tražiti kandidate za nasljednika, itd. Čini mi se da je Putinova
zadaća osobita: on je polurestaurator i polureformator. To ovisi o
tomu s kojim skupinama i kada razgovara. Doista, Putin je jako
popularan: mlad je i za sada se može uspoređivati s Jeljcinom - na
toj se usporedbi temelji dobar dio njegova ugleda. Uz to, kad u
zemlji pada inflacija, kad su stvarni prihodi za godinu dana
porasli za deset posto, a BDP za 7,5 posto, posve je jasno zašto je
predsjednik popularan. Pitanje je u drugom: kad je Jeljcin imenovao
Putina, čini mi se da je htio radikalne reforme. A Putin želi da ga
voli čitav narod - od onih koji podupiru komuniste do onih koji
podupiru SPS. To ne može trajati dugo - prvi put smo to vidjeli u
doba proračunske bitke koja se povela oko toga treba li platiti
Pariškom klubu vjerovnika ili ne. Za sada ti sukobi nisu prerasli u
ozbiljnu krizu, ali vrijeme kada si se svima mogao svidjeti primiče
se kraju. Uskoro će i gospodarska i politička situacija prisiliti
Putina da donese odluke. Tada ćemo doznati koliko je Boris Jeljcin
bio u krivu, ili, naprotiv, u pravu. Prilično skoro trebala bi se
pokazati neka realna oznaka predsjednikove osobe.
- U određenoj fazi, na vlast u bivšim komunističkim zemljama dolaze
komunisti, bivši suradnici specijalnih služba. Je li to prirodno za
sve poslijesovjetske države, ili je to okolišanje povijesti?
= Povratak komunista na vlast nije započeo u Moldaviji, gdje je
komunist postao predsjednik. On je započeo, kako se god to neobično
činilo, 1993-1995. u Litvi, Češkoj, Poljskoj i donekle u Mađarskoj.
U Poljskoj je predsjednik bivši komunist, on je bio dvaput izabran.
Postoji vrlo ozbiljna opasnost da i u češkom parlamentu vrlo brzo
prevlada Komunistička stranka Moravske i Češke. No paradoks je u
sljedećem: u svim poslijekomunističkim zemljama skretanje ulijevo
logično je - puk se razočarao brzim bezbolnim reformama: započinju
teškoće u svezi s konkurencijom, s traženjem posla... Zanimljivo je
da su u zemljama Istočne, Srednje Europe i u Baltičkim zemljama
ljudi skrenuli ulijevo kad su shvatili da su se komunisti
reformirali, da neće nacionalizirati gospodarstvo i da neće
ukinuti temeljne slobode. Rezultat: tamo komunisti počinju sličiti
na socijaldemokrate Zapadne Europe. No u državama gdje nema takvog
razmišljanja, gdje se ljudi plaše da će komunisti vratiti stari
poredak, sve je drukčije. U tim poslijekomunističkim zemljama,
gdje birači doista slobodno glasuju, komunisti se ne vraćaju. Zato
su izvan takvih analogija ostale države istočno od Gruzije, kao i
Azerbejdžan. U tom smislu moldavsko glasovanje ozbiljno odskače od
te paradigme. Što se tiče sultanata, nema smisla govoriti je li tu
ideologija poslijekomunistička ili proreformatorska. Tu su
stvorene države koje se mogu zvati kako god hoće, ali je u njima sve
usmjereno na jednu osobu, jednu obitelj ili jednog vladara. To će
trajati jako dugo. Iskustvo poslijekomunističkog razdoblja
naučilo nas je, na žalost, da prethodna povijest jako utječe na te
političke kulture.
- Je li u Rusiji moguća uspostava monarhije, tj. obnova institucija
vlasti od prije sto godina?
= Zanimljivo pitanje. Doista, u mnogim zemljama, bivši car ili
kralj, ako nema drugih kandidata i institucija, postaje legitimna
snaga koja ujedinjuje narod. U Zapadnoj Europi nema boljeg primjera
od španjolskog kralja Juana Carlosa. On je u jednom trenutku osobno
spasio zemlju od povratka autoritarnog režima. (...) U Rusiji je od
svrgnuća Romanovih prošlo pet do šest naraštaja, premda je zamisao
donekle očuvana, a Nikita Mihalkov pokušava je oživiti... No nema
puno izgleda. Mislim da je uzrok, kao prvo, to što nema osobe od
povijesne važnosti, a drugo, činjenica da u društvu - u zemljama kao
što su Ukrajina i Rusija - postoji predsjednik kojeg bira čitav
narod. Sve to onemogućava organsku obnovu monarhije. Što se tiče
anorganske obnove monarhije, Lukašenko se sutra može proglasiti
kraljem! No čini mi se ipak popularnija od zamisli demokracije, bar
u njezinim formalnim institucijama. Bolje je biti lažni demokrat i
nazoviizabrani predsjednik, nego lažni car i lažni kralj."