FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

GS: HRVATSKOJ POTREBAN JAK NACIONALNI TRGOVAČKI LANAC

HR-TRGOVINA-STANJE-Trgovina GS: HRVATSKOJ POTREBAN JAK NACIONALNI TRGOVAČKI LANAC Piše: Miroslav KuskunovićZAGREB, 9. travnja (Hina) - Ulazak stranih mega trgovačkih lanaca na malo hrvatsko tržište iznova aktualizira pitanja je li Hrvatskoj potreban jaki nacionalni trgovački lanac kojim bi se tržište, osim prijeteće propasti domaćih trgovačkih kuća i obrtnika, zaštitilo i od propadanja domaće, ionako obremenjene proizvodnje.
Piše: Miroslav Kuskunović ZAGREB, 9. travnja (Hina) - Ulazak stranih mega trgovačkih lanaca na malo hrvatsko tržište iznova aktualizira pitanja je li Hrvatskoj potreban jaki nacionalni trgovački lanac kojim bi se tržište, osim prijeteće propasti domaćih trgovačkih kuća i obrtnika, zaštitilo i od propadanja domaće, ionako obremenjene proizvodnje.#L# "Samo tijekom ove godine na području Zagreba očekuje se otvaranje inozemnih mega lanaca na 100.000 četvornih metara, čime se egzistencija 10.000 zaposlenih samo u malim zagrebačkim trgovinama dovodi u pitanje", kaže predsjednica Ceha trgovine pri Hrvatskoj obrtničkoj komori (HOK) Jadranka Drk. Stoga su mali trgovci prije desetak dana osnovali svoju zadrugu u kojoj je već 300 članova koji sa svojim kapitalom i kapitalom banke koja ih prati (Riječka banka), žele pronaći način opstanka na tržištu. Osim što su ugroženi mali trgovci, postoji bojazan da će se početi gasiti i 40 trgovačkih tvrtki (od 250 zaposlenih i više) koje za sada posluju. Prema analizi i trendovima u maloprodaji, koje je napravio koncern Agrokor, čija je članica i najveći domaći maloprodajni lanac Konzum, budućnost domaće maloprodaje u ovom trenutku vrlo je neizvjesna. Daljnji će rast inozemnih trgovačkih lanaca sa formatima supermarketa i hipermarketa dovesti do velikog pada udjela na tržištu malih trgovina, a od trenutno postojećih 17.000 malih trgovina u idućih nekoliko godina moglo bih ih ostati tek 7.000. Što se tiče trgovačkih kuća tj. tradicionalnih maloprodaja s hrvatskim kapitalom, procjene govore da će u nekoliko idućih godina na tržištu ostati jedan do tri trgovačka lanca, od kojih bi eventualno tek jedan bio u hrvatskom vlasništvu. Osim postojećih inozemnih mega trgovačkih lanaca na domaćem tržištu uskoro će se, po vlastitim najavama, pojaviti i drugi, primjerice Kaufland, Metro, Cora, Coop. Iz svega gore spomenutog, u Hrvatskoj "sazrijeva" ideja o tome kako je potreban jaki nacionalni trgovački lanac, kako je to primjerice Mercator u Sloveniji. Potreba za takvim lancem potvrdio je prije nekoliko dana i ministar financija Mato Crkvenac, a takvu ideju podržavaju i mali trgovci. Tako Jadranka Drk kaže kako su mali trgovci prije nekoliko mjeseci pregovarali s Agrokorom, tj. Konzumom, oko realizaciji takve ideje, a interes još uvijek postoji. "Želimo se povezati u partnerskom odnosu", kaže Drk. Dodaje kako je osnivanje njihove zadruge već pobudilo interes talijanskog kapitala koji želi s njima surađivati. Agrokor je u Konzum posljednjih sedam godina investirao 300 milijuna maraka, a lani je otvoren i veliki distribucijski centra, koji trenutačno radi s 50-postotnim kapacitetom, no do kraja godine u tvrtki očekuju potpunu iskorištenost. Promet je u prošloj godini iznosio više od 400 milijuna maraka, a u koncernu procjenjuju da će promet do kraja ove godine dosegnuti jednu milijardu maraka. Samo u protekloj godini Konzum je zaposlio više od 1000 novih ljudi. Koncern želi svoj "biznis" razvijati na partnerski način s domaćom proizvodnjom, a aktivnosti u posljednje vrijeme idu u tom smjeru, kažu u koncernu. Drže da koncern, kao jak i velik sustav, mora povući razvoj malih i srednjih tvrtki u Hrvatskoj, pa su samo ovoga tjedna potpisana dva ugovora o koproizovodnji mliječnih proizvoda za potrebe Konzuma i to sa karlovačkim KIM-om i ludbreškom mljekarom Bohnec. "To je tek dio onoga što je objavljeno u javnosti, no naše aktivnosti na podupiranju domaće proizvodnje širom Hrvatske daleko su veće i nastavit će se ", kaže predsjednik koncerna Ivica Todorić. U Agrokoru smatraju kako dolazak velikih lanaca nužno dovodi i inozemne proizvode, a jačini takvih sustava jako se teško oduprijeti bez jasne vizije kako zaštiti domaća radna mjesta i domaću proizvodnju. Procjene domaćeg tržišta maloprodaje govore da se u maloprodaji godišnje "obrće" oko 10 milijardi maraka prometa, pri čemu bi u idućih nekoliko godina od tog "kolača" 15 posto trebali uzimati inozemni lanci, 55 posto supermarketi (spomenuta 1-3 lanca, od kojeg jedan jaki domaći), dok bi 30 posto ostvarivali mali dućani do 300 četvornih metara. Svi se slažu kako je tržišna utakmica nemilosrdna i "žestoka", no razmišljanja moraju ići u smjeru postavljanja jasnih i "fer pravila" te podupiranju razvoja domaće proizvodnje. (Hina) mku ds

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙