BA-hercegovina-Politika HABENA-BISKUP PERIĆ NA MOLITVENOM SKUPU U MOSTARU BiHHABENA19. III. 2001.Propovijed biskupa Perića na molitvenom skupu Na molitvenom skupu za pravdu i mir, održanom danas (u ponedjeljak) pred mostarskom
katedralom, u povodu blagdana SvetogJosipa, okupilo se, prema procjenama novinara, više od 10 000 vjernika. Skup je predvodio biskup mostarsko-duvanjski i trajniupravitelj trebinjsko-mrkanjski mons. Ratko Perić. Biskup je na skupu održao i propovijed u kojoj je upozorio na "nepravde s institucionalnim oblikom". "Već godinama upozoravamo da ima i teških unakaženosti u društvu, nesavršenih ugovora, institucionalizirane nepravde i grješnihstruktura, koje dokidaju ljudska prava i građanske i narodne slobode u ovoj zemlji", kazao je biskup Perić. Po ocjeni biskupa Perića institicionalizirana nepravda je i Daytonski mir. Prema biskupovim riječima, gospodari svijeta su taj mir ne samo na stol ponudili nego i sudionike prisilili na pretpotpis i konačno na potpis u Parizu u prosincu 1995. godine. "Po tom planu ljudskih velesila jedan je entitet dodijeljen jednom narodu i nazvan čak njegovim nacionalnim imenom, s njegovim
BiH
HABENA
19. III. 2001.
Propovijed biskupa Perića na molitvenom skupu
Na molitvenom skupu za pravdu i mir, održanom danas (u ponedjeljak)
pred mostarskom katedralom, u povodu blagdana Svetog
Josipa, okupilo se, prema procjenama novinara, više od 10 000
vjernika. Skup je predvodio biskup mostarsko-duvanjski i trajni
upravitelj trebinjsko-mrkanjski mons. Ratko Perić.
Biskup je na skupu održao i propovijed u kojoj je upozorio na
"nepravde s institucionalnim oblikom".
"Već godinama upozoravamo da ima i teških unakaženosti u društvu,
nesavršenih ugovora, institucionalizirane nepravde i grješnih
struktura, koje dokidaju ljudska prava i građanske i narodne
slobode u ovoj zemlji", kazao je biskup Perić.
Po ocjeni biskupa Perića institicionalizirana nepravda je i
Daytonski mir. Prema biskupovim riječima, gospodari svijeta su taj
mir ne samo na stol ponudili nego i sudionike prisilili na
pretpotpis i konačno na potpis u Parizu u prosincu 1995. godine.
"Po tom planu ljudskih velesila jedan je entitet dodijeljen jednom
narodu i nazvan čak njegovim nacionalnim imenom, s njegovim
nacionalnim obilježjima, jezikom, ustavom, vojskom, policijom i
parlamentom. A u drugi su entitet sastavljena druga dva
konstitutivna naroda s jednim ustavom i jednim paralmentom, s
mehanizmom postupna kljaštrenja identiteta malobrojnijega
naroda", kazao je biskup Perić.
"To nazivamo međunarodnim ugovorom. Zar ta tvorevina nije
nepravedna struktura, bez obzira koliko je bilo silnika, a koliko
prisiljenih u potpisu? Ta je struktura uspostavljena u ovoj zemlji
kao model mira i pravde, koji se, kako se njegovi arhitekti zaklinju
i prijete, mora provesti: orilo - gorilo. Iz takve strukture ne rađa
se ni prividan, a kamoli pravedan mir. I zar se takav ustroj ne
ukazuje još nepravednijim upravo zato jer se ne samo znalo, prešlo
ili prelazi preko agresije, zločina, silovanja, logora svih
etničkih čišćenja nego se i dalje stotinama tisuća protjeranih
ljudi praktično i konkretno ne omogućuje slobodan i samoodrživ
povratak, posebno u plodnu bosansku Posavinu, kako ne bi dirali u
stabilnost daytonske republike", kazao je Perić.
Istaknuo je kako su izborna pravila i propisi Misije OESS u BiH
ignorirala volju hrvatskog naroda i pospješila proces njegova
nestajanja. Perić je kazao da je utopija i kontradikcija
anacionalna država u kojoj postoje tri nacije i u kojoj
mnogobrojniji narod može preglasati malobrojni narod u njegovim
životnim pravima i slobodama.
Stoga su, kazao je biskup Perić, katolički biskupi ove zemlje
jednodušno ocijenili da su odluke međunarodne zajednice o izbornom
zakonu, o načinu biranja članova Predsjedništva, o ulozi Doma
naroda stvarno dokinuli ravnopravnost i jednakost hrvatskog naroda
BiH u odnosu na druga dva naroda.
Biskup Perić je istaknuo da su institucionalizirane nepravde prema
Hrvatima počele davno. Govoreći o tom pitanju, on je,
pozivajući se na istraživanja povjesničara, kazao da su u Mostaru
gradonačelnici uglavnom bili muslimani i Srbi.
"Od 1878. do 1945. gradonačelnici su bili uglavnom muslimani, njih
trinaest, i dva Srbina. Od 1945. do 1990. godine na dužnosti
gradonačelnika bili su sedmerica muslimana i šesterica Srba. Bila
su i trojica Hrvata, porijeklom iz katoličkih obitelji, i to više-
manje po godinu dana, samo kao 'prijelazna faza' dok se,
predstavnici drugih naroda nisu dogovorili i dali svoje
predstavnike za predsjednike općine", kazao je biskup Perić.
"Je li moguće da u 112 godina iz reda hrvatskih katolika, koji su
uvijek bili značajan dio ovoga građanstva, nisu mogli biti
gradonačelnici Mostara nego samo u tri prijelazne godine?", upitao
se biskup Perić.
Nazočnima se obratio i provincijal Hercegovačkih Franjevaca fra
Tomislav Pervan pozivajući ih na molitvu za mir, dostojanstvo i
poštivanje prava svakoga čovjeka.
Mnoštvo okupljeno na skupu klicanjem je pozdravila dolazak Ante
Jelavića kojeg je nedavno Visoki predstavnik za BiH smijenio s
političkih dužnosti.